FruitMoeder
05-06-2025 om 09:57
Voetbalcoach schreeuwt tegen zijn zoon
Hallo iedereen,
Ik had laatst gepost over mijn dochter en haar overgewicht. Wij zijn daar nu aan de slag meegegaan en het gaat de goede kant op. Ik heb haar zelfs zover gekregen dat ze op een sport wil. Wij hebben al een aantal dingen uitgeprobeerd waaronder voetbal. Omdat ze zo jong is zat ze in een gemengd team met jongens en meisjes. Uiteindelijk na 3 keer trainen vond mijn dochter voetbal niets voor haar. Dat kan gebeuren, maar er was mij wel een ding opgevallen.
De coach had zijn eigen zoon ook in dat team en mijn dochter (ook al had ze nul ervaring) kon beter schoppen, hardlopen en over het algemeen beter voetballen dan die jongen. Ik merkte ook dat de coach erg opgefokt was als zijn zoon te langzaam was of de bal mistte. En zelfs begon te schreeuwen naar hem. Ik vond het eigenlijk wel zielig. Tegen de andere kinderen deed die gelukkig normaal. Dit was ook de reden dat ik blij was dat mijn dochter niet voor voetbal koos. Mijn vraag is wat ik hiermee moet? Moet ik mij hiermee bemoeien en misschien iets aankaarten bij het bestuur of moet ik mij hier gewoon buiten omdat ik toch niet verder ga met die sport?

Meesje
06-06-2025 om 07:49
Zeespiegel schreef op 06-06-2025 om 06:24:
[..]
In deze situatie wordt voorzover ik begrijp het kind stelsel matig neergehaald door de vader, en is er geen andere coach om te relativeren naar het kind toe. Dit is ontzettend slecht voor het zelfbeeld van het kind. Krijgt het kind wel degelijk iets van.
Dat staat er niet hoor. Er staat dat vader 'zelfs begon te schreeuwen'. Niks over wat hij schreeuwde. Niet dat er sprake was van schelden, kleineren oid. Ook niet over of dat stelselmatig was. Dus het kan evengoed zijn wat Kimdekim zegt.
Het kan dat het kind meer aanwijzingen nodig heeft.
Het kan dat het kind stelselmatig uitgescholden wordt.
Het kan dat kind wél goed kan voetballen, maar aan het klieren was
Het kan dat vader een onterechte overfocus op zijn kind heeft
Het kan dat kind om deze overfocus gevraagd heeft
We weten het niet op basis van wat TO schrijft. Het enige wat we weten is dat kind te langzaam was en een bal miste en dat vader zich daaraan stoorde en heeft geschreeuwd. Want dát is wat TO schrijft. De rest is enkel invulling van ons.

watertoren
06-06-2025 om 07:57
Schreeuwen doet bijna elke coach maar het ligt er maar net aan wat die vader zegt. Bij onze voetbalvereniging staan normen en waarden hoog in het vaandel. Bij wangedrag zal de vader er zeker op aangesproken worden en dat doet men ook hier bij ouders langs de lijn.

Kimdekim
06-06-2025 om 07:57
Zeespiegel schreef op 06-06-2025 om 06:24:
[..]
In deze situatie wordt voorzover ik begrijp het kind stelsel matig neergehaald door de vader, en is er geen andere coach om te relativeren naar het kind toe. Dit is ontzettend slecht voor het zelfbeeld van het kind. Krijgt het kind wel degelijk iets van.
Maar dat staat toch nergens? Dat hij zijn kind neerhaalt? Mijn man heeft zelf op hoog niveau gevoetbald ( profniveau). Hij is hartstikke fanatiek als het om voetbal gaat. Er is een verschil tussen fanatiek en gemeen of neerhalen. Mijn man zegt altijd, ik wil kinderen iets leren, als je alleen maar voor de lol een beetje de bal wil rondtrappen is dat prima maar dan ben ik niet de geschikte coach. En bij leren hoort ook wel eens kinderen wijzen op wat ze geleerd hebben. In een voetbalveld kan dat niet altijd zachtjes met veel uitleg. Hij was ook wat fanatieker bij zijn eigen kinderen. Want naast het voetbalveld, voetbalde hij thuis ook nog met ze. De heel veel dingen die andere kinderen voor het eerst hoorden, hoorden zij al veel vaker.

Dwaze-Opa
06-06-2025 om 09:18
Kimdekim schreef op 06-06-2025 om 07:57:
[..]
Maar dat staat toch nergens? Dat hij zijn kind neerhaalt? Mijn man heeft zelf op hoog niveau gevoetbald ( profniveau). Hij is hartstikke fanatiek als het om voetbal gaat. Er is een verschil tussen fanatiek en gemeen of neerhalen. Mijn man zegt altijd, ik wil kinderen iets leren, als je alleen maar voor de lol een beetje de bal wil rondtrappen is dat prima maar dan ben ik niet de geschikte coach. En bij leren hoort ook wel eens kinderen wijzen op wat ze geleerd hebben. In een voetbalveld kan dat niet altijd zachtjes met veel uitleg. Hij was ook wat fanatieker bij zijn eigen kinderen. Want naast het voetbalveld, voetbalde hij thuis ook nog met ze. De heel veel dingen die andere kinderen voor het eerst hoorden, hoorden zij al veel vaker.
Precies, je man heeft volkomen gelijk. Voor de lol kunnen ze beter gaan knikkeren.

FruitMoeder
06-06-2025 om 09:36
Hij schold zijn kind niet uit, maar hij had een veel agressievere toon dan hij had met de rest van de kinderen. Het hielp ook niet mee dat dat jochie voetbal duidelijk niet leuk vond. Ik zou zo'n toon niet tolereren als het tegen mijn dochter was. En ik weet ook niet of dit een momentopname was of een dagelijks iets. Daarnaast vind ik het erg lastig om iemand direct aan te spreken op hun opvoedstijl zeker als ik er geen verstand van heb (hiermee bedoel ik coachen).

Nick90
06-06-2025 om 09:44
FruitMoeder schreef op 06-06-2025 om 09:36:
Hij schold zijn kind niet uit, maar hij had een veel agressievere toon dan hij had met de rest van de kinderen. Het hielp ook niet mee dat dat jochie voetbal duidelijk niet leuk vond. Ik zou zo'n toon niet tolereren als het tegen mijn dochter was. En ik weet ook niet of dit een momentopname was of een dagelijks iets. Daarnaast vind ik het erg lastig om iemand direct aan te spreken op hun opvoedstijl zeker als ik er geen verstand van heb (hiermee bedoel ik coachen).
Je hebt dat kind 3 keer gezien, hoe weet je of hij voetballen niet leuk vind? Miss vul je wat teveel in?
sowieso als je die vader er niet persoonlijk op aan durft te spreken en je ze pas 3 keer gezien hebt zou ik het er verder bij laten, je eigen kind vond voetbal blijkbaar ook niet leuk dus je hebt verder niks meer met deze vader en zoon te maken.

Kaaaaaaaatje
06-06-2025 om 11:47
Nick90 schreef op 05-06-2025 om 17:08:
[..]
TO is maar 3 keer bij een training geweest, heeft waarschijnlijk geen idee hoe het op zo'n training eraan toe gaat, heeft meteen allerlei oordelen over de vader, kraakt de zoon nog even af en hemelt haar eigen kind meteen even op, dat zou ik als bestuur niet echt serieus nemen.
Of het bestuur hecht aan een positief en veilig sportklimaat op de club en gaat een keer kijken of dat klimaat er ook is voor dit team.
Je kunt dit niet voor de club bepalen, elke club is hierin anders. En TO had er een vervelend gevoel bij en dit is een manier waarop ze dat vervelende gevoel om kan zetten in een actie.

Kaaaaaaaatje
06-06-2025 om 11:51
Dwaze-Opa schreef op 06-06-2025 om 06:54:
Ik vind dit wel een beetje overdreven en ik ben het met Kim eens. Met schreeuwen is niks mis. Je doet aan sport. Dat is net als je ouders hebben die zeggen. Nee, je sport voor je plezier, het maakt niet uit of je wint of verlies.
Mijn zoon heeft gebasketbald en had je van die knulletjes die bij de lichtste aanraking gingen huilen. Of als de coach wat zei dat ze tranen in hun ogen hadden. Weet je aan de einde van de dag doe je aan sport en als je een wedstrijd speelt doe je het om te winnen. Jong of oud zonder die insteek kun je beter thuisblijven.
Sorry, maar je sport toch ook voor je plezier? En het jaar dat ik het team van mijn dochter coachte coachten we helemaal niet om te winnen, maar om te groeien. Dus wij moedigden het aan om de dingen die je in de training oefende toe te passen in de wedstrijd, ook als de uitkomst niet was wat je er van hoopte.
Als ik bij mijn kind op de club sta te kijken dan ben ik soms echt verbaasd over wat ik coaches hoor zeggen tegen jonge kinderen. Dan heb ik het over de toon, over de bewoording (ik heb mensen horen schelden op 10 jarigen, dat lijkt me echt nergens voor nodig) maar ook over hoe dwingend er gecoached wordt en hoe er gcoached wordt dat ze actie moeten ondernemen in plaats van dat ze dingen moet ontdekken en ervaren om er van te leren.

Kimdekim
06-06-2025 om 12:04
Kaaaaaaaatje schreef op 06-06-2025 om 11:51:
[..]
Sorry, maar je sport toch ook voor je plezier? En het jaar dat ik het team van mijn dochter coachte coachten we helemaal niet om te winnen, maar om te groeien. Dus wij moedigden het aan om de dingen die je in de training oefende toe te passen in de wedstrijd, ook als de uitkomst niet was wat je er van hoopte.
Als ik bij mijn kind op de club sta te kijken dan ben ik soms echt verbaasd over wat ik coaches hoor zeggen tegen jonge kinderen. Dan heb ik het over de toon, over de bewoording (ik heb mensen horen schelden op 10 jarigen, dat lijkt me echt nergens voor nodig) maar ook over hoe dwingend er gecoached wordt en hoe er gcoached wordt dat ze actie moeten ondernemen in plaats van dat ze dingen moet ontdekken en ervaren om er van te leren.
Dat is dan echt een verschil in visie. Sporten die je voor je plezier maar een gedeelte van het plezier zit hem ook in jezelf verbeteren. Als je in een eerste elftal speelt gaat het ook om presteren. Dat is bij deze jonge kinderen niet van toepassing maar als je een beetje wel flierefluiten moet je in een vierde elftal spelen. Ik vind wel dat je positief moet blijven en niet moet schelden, dat slaat nergens op. Maar een keer roepen: kom op dames/ heren ga eens werken! Mag best. Een trainer stopt heel veel tijd vrijwillig in het trainen. In een elftal is genoeg sociale controle. Als je dan zelf 3x komt kijken vind ik het ongepast om naar het bestuur te stappen.

Nick90
06-06-2025 om 12:14
Kaaaaaaaatje schreef op 06-06-2025 om 11:47:
[..]
Of het bestuur hecht aan een positief en veilig sportklimaat op de club en gaat een keer kijken of dat klimaat er ook is voor dit team.
Je kunt dit niet voor de club bepalen, elke club is hierin anders. En TO had er een vervelend gevoel bij en dit is een manier waarop ze dat vervelende gevoel om kan zetten in een actie.
TO heeft wel eens vaker een vervelend gevoel van vaders die blijkbaar altijd bullebakken zijn en hun zonen die altijd het slachtoffer van die bully pa zijn.
TO doet een hoop aannames en projecteert nogal.

Loezzie
06-06-2025 om 13:17
ik zou het melden bij een jeugdcoördinator/ vertrouwenspersoon en dan is het aan hen wat zij ermee doen.
Dan heb jij gemeld en kan een ander ook een oordeel vellen.

AnnaPollewop
06-06-2025 om 14:15
Kimdekim schreef op 05-06-2025 om 15:47:
ik schreeuw ook wel eens tegen mijn kind tijdens voetbal. Krijgt ze niks van hoor. Zolang het geen lelijke dingen zijn of beledigingen.
Hoe weet je dat ze daar niks van krijgt? Tegen je kind schreeuwen is gewoon niet OK. Zou je dat ook doen tegen een collega? Zou je het ook prima vinden als je baas dat tegen jou doet? Of een willekeurige voorbijganger op straat?

Dwaze-Opa
06-06-2025 om 14:26
AnnaPollewop schreef op 06-06-2025 om 14:15:
[..]
Hoe weet je dat ze daar niks van krijgt? Tegen je kind schreeuwen is gewoon niet OK. Zou je dat ook doen tegen een collega? Zou je het ook prima vinden als je baas dat tegen jou doet? Of een willekeurige voorbijganger op straat?
Dit is op basis van sport. Het is wat Kim zegt toen ik nog met mijn zoon naar basketbal ging en hij ging op zijn gemakje flierefluiten zei ik ook als je zo door gaat ga je maar omkleden. Dan gaan we naar huis. En ja, ik zei het ook wel eens tegen teamgenoten. Ze speelden landelijk en dat is niet het niveau waar je gaat zitten dollen.
En voor de rest thuis doe je het toch niet. Toen hij ouder werd deden die gasten het ook onder elkaar. En dat is logisch want je speelt om te winnen.

Zeespiegel
06-06-2025 om 15:27
Dwaze-Opa schreef op 06-06-2025 om 06:54:
Ik vind dit wel een beetje overdreven en ik ben het met Kim eens. Met schreeuwen is niks mis. Je doet aan sport. Dat is net als je ouders hebben die zeggen. Nee, je sport voor je plezier, het maakt niet uit of je wint of verlies.
Mijn zoon heeft gebasketbald en had je van die knulletjes die bij de lichtste aanraking gingen huilen. Of als de coach wat zei dat ze tranen in hun ogen hadden. Weet je aan de einde van de dag doe je aan sport en als je een wedstrijd speelt doe je het om te winnen. Jong of oud zonder die insteek kun je beter thuisblijven.
Bij voetbal wordt erop diverse niveaus getraind. Zowel clubs die voor de roemt spelen, als clubs waarbij het draait om het bier drinken in de derde helft (voor volwassenen dan).
Een beetje bewegen is ook gewoon gezond.
Het is een kwestie van het juiste team zoeken, bij jouw streven.

Tijgeroog
06-06-2025 om 15:52
Als je een wedstrijd speelt is dat, zeker voor zulke jonge kinderen, omdat het een leuk spelletje is. En natuurlijk doe je je best om te winnen, maar het moet vooral leuk zijn.
Die boodschap geef ik ook mee aan m'n dochter, die heel serieus met haar sport bezig is (jeugdwereldkampioen), maar daar gelukkig zelf ook achter staat.
En als je een teamsport doet waarbij je samen afspreekt dat winnen prioriteit heeft dan kun je elkaar daar natuurlijk op aanspreken. Maar dan moet je oa oud genoeg zijn om je te realiseren wat de impact daarvan is. En dan nog is het iets van binnen het team, niet voor ouders langs de zijkant om kritiek op te leveren.
Maar de dochter van to is nog zo jong dat het alleen maar om plezier in het spel zou moeten gaan. De rest komt later wel. Of niet, dat mag ook.