Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Morgana Fata

Morgana Fata

15-07-2010 om 14:49

Voorlezen

Okee, ik geef het nu eerlijk toe. Ik heb een hekel aan voorlezen.... Gek eigenlijk, want ik ben zelf dol op lezen. Waar is de maan oid, die mol die op zijn kop gepoept wordt, ja zelf Jip en Janneke, ik vind er niks aan. Pluk ging nog wel.
Dus heb ik bedacht dat het aan de boeken moet liggen en zoek ik een 'echt' boek om voor te lezen aan mijn kinderen van 4 en 5 jaar. Iets van alleen op de wereld, of kruistocht in spijkerbroek, maar die lijken me beide te hoog gegrepen. Om ze nou meteen nachtmerries te bezorgen is ook zo wat, bovendien ben ik dan zelf ook weer de halve nacht druk mee .
Wie heeft er tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pippi langkous

Pippi doet het momenteel goed bij zoon. Hoewel dat ook niet zozeer een lopend verhaal is als wel een verzameling korte stukken (verschilt een beetje welk boek van de drie je hebt).

Boeken van Paul Biegel misschien anders? De Rover Hoepsika en zo (daar denk ik nu aan). Ik heb de Kleine Kapitein ook staan, maar da's voor mijn vierjarige nog te hoog gegrepen.

Groeten,

Temet

De kleine kapitein

Hier is de Grote Kleine Kapitein (alle drie de delen over de Kleine Kapitein van Paul Biegel) zo'n succes bij dochters van 3 en net 5 dat het nu voor de derde keer door mij wordt voorgelezen. En dat staat me nog niet tegen. Ik heb wel geprobeerd op een ander boek over te stappen (Sleutelkruid, ook van Paul Biegel), maar ze vragen toch weer om de Kleine Kapitein.
Ik vond het zelf vroeger ook een prachtig boek en vind het heel leuk om dat nu met mijn dochters te delen.

Amaryllis

Morgana Fata

Morgana Fata

15-07-2010 om 21:04

Paul biegel

Okee, opzoek naar Paul Biegel dus. Ik heb er nog nooit van gehoord eerlijk gezegd. Maar, als jullie hem aanraden ga ik op zoek . Is het voor mij ook een beetje leuk? Of moet alles weer op rijm oid?
Bedankt voor de input.

Talia

Talia

15-07-2010 om 22:04

Biegel!

Paul Biegel is geweldig en ook zeer de moeite waard voor volwassenen (om voor te lezen dan he). Ik vind hem persoonlijk nog vrij moeilijk voor een 4 jarige.
De kleuterboeken van Jacques Vriens vind ik zelf leuk om voor lezen. Bijvoorbeeld: "Lieve dikke juffrouw Jans" of "Willem en dikke Teun" en de verhalen van Tommie en Lotje.
Jongste hier heeft een boek van Paul van Loon voor haar verjaardag gehad: Allemaal onzin. Ook echt leuk.
Enneh, hebben jullie Pluk van de Petteflet al gelezen?
Oh en Hanna Kraan dan? De verhalen van de boze heks?

Morgana

Ik ben verbaasd dat je Paul Biegel niet kent, maar des te beter, dan is er nog een hoop te ontdekken. De man heeft erg veel geschreven, dus als het bevalt kun je nog even vooruit. De door mij genoemde titels heb ik zelf gelezen als kind (en ik ben nu 42); ik zou met de Rover Hoepsika beginnen, da's vrolijk en grappig, en als dat bevalt kan je de Kleine Kapitein proberen, dat is iets minder alleen maar lol, maar erg mooi. Maar ik ben verbaasd dat de kinderen van Amaryllis het al behappen kunnen, zo simpel is het nou ook weer niet.

Annie Schmidt heeft natuurlijk ook wel meer geschreven dan Pluk en J&J.

En misschien zou je Roald Dahl kunnen proberen? Of is dat nog te lastig voor kleintjes?

Groeten,

Temet

Eigen voorkeur zwaarder laten wegen

Morgana,

Ik kan me herinneren dat ik het heel vervelend vond als mijn ouders een boek stom vonden... maar nu ik in hun schoenen sta merk ik dat het alles scheelt om boeken te kiezen die mij aanspreken.

Voor voorlezen ga ik vaak wat onder tempo lezen. Ik stel geen vragen tussendoor en maak er dus puur een luistermoment van. Dan moet ook nog de tekst bij zo'n sfeer aansluiten.

Eigenlijk zou ik je willen aanraden om vooral heel veel uit te proberen. Er is niet één type boek dat voor jou gaat werken. Gewoon iedere week 10 boeken uit de bieb halen en alles weer terugbrengen wat je niet zint.

Prentenboeken kunnen ook super zijn om voor te lezen. Over het algemeen wil ik daar dan weinig tekst bij hebben. Is Kikker al genoemd? Veel van de boeken van Max Velthuis hebben een prachtige sfeer. Verder Kikker en Pad van Arnold Lobel. Ook de andere boeken over muizen en uil zijn een aanrader. Kleine Beer ligt momenteel in meerdere delen bij de Slegte, ook super.

Ik zou wel wat favoriete prentenboeken kunnen noemen, Joris en de Draak bijvoorbeeld, maar die moet je maar net tegenkomen. Is al in een goedkope versie langsgekomen dus wschl niet meer leverbaar.

Ook bij mijn oudere zoon van acht voel ik me net een robot als ik verhalen voorlees die me niet aanspreken. Voor hem heb ik een aantal zweverige boeken uit de spirituele boekwinkel. Gewoon oude sagen en legendes of mythologische verhalen. Met mooie ilustraties en korte zinnen, de verhalen zijn ook niet al te lang. Geweldig. Ik word er zelf slaperig van. Maar ik weet niet of daar ook boeken tussen zitten die voor kleuters werken.

Verder vind ik je kinderen nog een leeftijd hebben waarop het heel plausibel is om 100x hetzelfde boek voor te lezen. Ik zou dus boeken uit de bieb die goed bevallen kopen zodat je ze herhaaldelijk kunt voorlezen. Je kunt die straks ook nog gebruiken voor je Wonderboy. (Niet dat de andere twee geen wonderkids zijn maar het klinkt zo saai, "nr. 3").

Of een sprookjesboek?

Nee, kort gezegd: naar de bieb en je eigen smaak een zwaar gewicht geven in de keuze!

Nog even nav wat je opsomt

..de boeken die je noemt gaan allemaal door de knieen.

Zoek je niet vooral boeken met een mooie toon, een serieuze sfeer waarbij de lezer als volwaardig publiek wordt aangesproken?

Volgens mij moet je daar vooral op letten bij je selectie. Wel boeken voor kleuters maar geen kínderachtige boeken voor kleuters.

Rodebeuk

Als je je zoon sagen etc voorleest: ken je de Grimm-editie met de illustraties van Charlotte Dematons? Ik heb zoon er een aantal uit voorgelezen, maar nu is het weer even Pippi. Ik moet zeggen dat ik het boek ook vooral om de illustraties heb gekocht, maar ook omdat ik een sprookjes- en volksverhalentic heb.

Zoon heeft dat misschien wat minder. Toen ik hem weer eens een verhaal voorlas waarin de held de koningsdochter tot vrouw krijgt was zijn reactie 'tot vrouw, tot vrouw, tot vrouw, altijd maar tot vrouw...'

Groeten,

Temet

Ja temet

...maar om eerlijk te zijn is ie me wat te dik??

Die zweefboeken zijn wat korter en beknopter.

Tis wel een mustread natuurlijk. Misschien dat ik het voor mijn jongste nog een keer ga doen. Oudste is al wat door de sprookjesfase heen.

Favoriet van mij is Scheppingsverhalen uit alle windstreken van M. Mayo.

Die wil mijn zoon nog steeds opnieuw horen.

Andere favoriet is Mythische dieren uit alle windstreken van dezelfde auteur. Zie net dat ie ook bij bol in der ramsj ligt voor zes zoveel.

buzz

buzz

16-07-2010 om 11:23

Mmer annie

er is niet alleen pluk, maar ook ibbeltje, otje, kabouter tjonge hoe heet die ook al weer. dan nog pruk red de dieren en ga zo maar door.

Morgana Fata

Morgana Fata

16-07-2010 om 13:25

Wauw

Wat een reacties nog. Het liefst zou ik Harry Potter voorlezen, of Tolkien . Ik had het zo mooi voor elkaar, ex vond en vind voorlezen geen probleem, dus dat was zijn taak. En gelukkig doet hij dat nog steeds, maar ik voel het toch als mijn ouderlijke plicht zelf ook eens wat voor te lezen. Pluk hebben we gedaan, en na één keer het boek gelezen te hebben ben ik er voorlopig wel klaar mee. Jip en Janneke heb ik ook helemaal gedaan, maar daar was ik zelf dus snel zat van.
Ik zoek dus inderdaad een echt verhaal. Mag best dik zijn, elke dag een stukje lijkt me leuk. En dan in normale woorden en met personages. En dan vervolgens nog op kleuter niveau. Dochter is gelukkig vrij bijdehand, dus het mag best op het niveau van een 6 jarige zijn. Dat kunnen ze beide wel aan. Verder ben ik niet veel eisend hoor, haha. Voldoen de boeken van Paul Biegel een beetje aan dit eisen lijstje?

melle

melle

16-07-2010 om 14:56

Mr.finney en de wereld op zijn kop

Echt een superleuk boek over belangrijke zaken op de wereld in leuke vorm gegoten. Het is geschreven door prinses Laurentien. Vonden mijn kinderen van 5 en 7 erg leuk om naar te luisteren. Mijn dochter van 5 is trouwens ook verzot op Krik, Domper en Melle van Hanna Kraan. Vond ik ook erg leuk om voor te lezen, geschreven vanuit de belevingswereld van een eekhoorn, pad en merel.

groetjes melle

Nog even

Ik ben hier uit nood geboren aan de kleine kapitein begonnen. We wonen niet in nederland en ik kan niet gemakkelijk aan nederlandse boeken komen. Ik had de Kleine Kapitein in de kast staan omdat ik het als kind een heel mooi boek vond en ik het tzt zeker aan mijn kinderen wou voorlezen. Op een avond had ik het echter helemaal gehad met het leesmateriaal dat we hebben en ben ik er - op hoop van zegen - in begonnen. We hebben er weken over gedaan, elke avond voor het slapen een paar hoofdstukken. De jongste was net 3 toen we begonnen en speelde soms in de kamer tijdens het lezen, maar kiest zelf ook dit boek om te lezen. En weet het verhaal. Het is een mooi boek met tekeningen die mijn kinderen aanspreken. Ik denk dat ze niet alles snappen, maar duidelijk genoeg om het steeds opnieuw te willen horen.
Het sluit wel aan bij je eisen, Morgana: een verhaal, met personages (4 hoofdpersonages). De zinnen zijn vaak niet te lang, maar de woordkeus is niet op kleuters aangepast.
We hebben trouwens hier ook met veel plezier de al eerder genoemde boeken van Hanna Kraan gelezen (Hier komt de boze heks, verzamelboek, mooie tekeningen!, en de verhalen over eekhoorn Krik en zijn vriend de merel Melle).
Succes en veel voorleesplezier!

Amaryllis

Maylise

Maylise

16-07-2010 om 21:47

Morgana

Ik vind het heel herkenbaar. Ik vind voorlezen fantastisch en geweldig maar het moet wel echt een verhaal zijn. Jip&Janneke vond ik nog wel te doen maar niet maanden achter elkaar en dan elke dag. Leuk voor die leeftijd vond ik Winnie de Poeh en de Wind in de Wilgen bijvoorbeeld. Misschien dat Alice in Wonderland al kan? Het is jaren geleden dat ik het heb gelezen dus ik ben de details vergeten. Charlotte's web is ook leuk. Beatrix Potter (Pieter Konijn ed.) vind ik ook wel leuk om voor te lezen maar ik weet niet of het jouw smaak is want het is wel meer prentenboek sfeer. De kleine prins is ook een heel mooi boek. De Fudge boeken van Judy Blume.

Bij mijn oudste kinderen kon ik ook niet wachten tot ik ze echte boeken kon voorlezen. Uiteindelijk op hun zesde heb ik de tweeling de Hobbit voorgelezen. Dat ging prima. De Hobbit is niet verschrikkelijk ingewikkeld en het taalgebruik is veel simpeler natuurlijk dan In de Ban van de Ring dus wie weet kun je daar binnenkort aan beginnen.

Alleen op de Wereld heb ik trouwens ook geprobeerd bij de tweeling op die leeftijd maar dat was dus absoluut geen succes. Mijn zoontje vroeg met tranen in zijn ogen of ik de laatste bladzijde wilde voorlezen want hij wilde toch zeker weten of het wel goed zou komen met dat jongetje en of ik wilde stoppen met al die zielige verhalen te lezen. De jongere kinderen heb ik daar dus niet mee getraumatiseerd op jonge leeftijd.

Maylise

Kadonaj

Kadonaj

16-07-2010 om 23:50

Luisterboekjes...

Hier ook niet altijd zin, vaak wel, maar als ik moe ben of even bezig ben zet ik een luister cd van de disneyclub aan, vinden ze ook superleuk, ze kunnen de plaatjes zien, er is een tingeltje als de bladzijde om moet worden geslagen etc...

Tanneke

Tanneke

17-07-2010 om 01:48

Wipneus en pim

Hier worden mijn oude boekjes van wipneus en pim verslonden.
Weet niet of iemand ze al had genoemd, want ik heb niet de hele draar gelezen.

Superleuk

Kolletje!

*bella*

*bella*

19-07-2010 om 23:56

Toon tellegen

IK vind heel veel leuk om voor te lezen (maar iid, als ik het niet leuk vind, dan lukt het me nog niet om de bladzijde af te lezen bijna)
Toon Tellegen moet maar net aanslaan (hier bij ene kind wat meer dan bij het andere) maar wel ook echt een genot voor mezelf. Ik geloof alleen niet dat hij ook lange verhalen heeft, ik ken iig alleen de korte verhalen. Maar ze zijn echt prachtig. Ik vond korte verhalen, zeker op die leeftijd ook eigenlijk wel fijn. En ergens leest het weer als een lang verhaal omdat veel zaken steeds weer terug komen. Ze zijn echt super kort, de verhaaltjes, dus voor een drukke avond is eentje ideaal, en in gewone doen kun je gemakkelijk een paar doen.

Wiplala

Wiplala van Annie MG. Willem en Dikke Teun. Virgilius van Tuijl. Otje. Pluk. Abeltje. Voorlezen zonder veel gepraat eromheen.

Iets voorlezen wat je zelf vervelend vindt, da's niet te doen. Ik had altijd een enorme hekel aan disneyboekjes. Brr.
En kinderen die vragen of ik de Donald Duck wilde voorlezen. Nee hoor, lekker oefenen dat je het snel zelf kunt!

Morgana Fata

Morgana Fata

25-07-2010 om 22:59

Roald dahl

Op de laatste schooldag ben ik naar de plaatselijke boekhandel gefietst, opzoek naar een boek van Paul Biegel. Het liefst dus die ene over de kapitein. Die hadden ze helaas niet en na lang wikken en wegen viel mijn oog op Roald Dahl. Sjakie en de chocoladefabriek om precies te zijn. Sindsdien elke avond een hoofdstuk voorgelezen en het is werkelijk een succes. De kinderen kunnen het verhaal volgen, ze zijn stil en ik val niet in slaap .
Bedankt voor alle reacties!

Morgana (die nog opzoek gaat naar die kapitein)

buzz

buzz

26-07-2010 om 14:54

Haha

Met dat boek is dus mijn oudste van gillend gek geworden, tranen met tuiten toen dat stoute jongetje in de rivier viel. Ik zelf vind het een geweldig verhaal.
Ik heb niet het hele draadje gelezen, misschien is het al gezecht, maar waarom worden je kinderen geen lid van de bieb dat is gratis, en oh zo handig, ik vind het echt super. 3 weken lenen soms nog eens 3 weken verlengen via internet, dan hoefd je maar 1 keer in de 6 weken te gaan.

buzz

buzz

26-07-2010 om 14:59

zit te wachten tot ze wat ouder zijn dan word het astrid lindgren, of hu schreef je dat wel zo, is deens geloof ik.
de gebroeders leeuwenhaard heet het boek wat ik heb, maar ook ronja de roversdochter is erg mooi, misschien is het 2e al wat eerder te doen als het eerste boek. het sprookjes boek van annie mg is ook erg leuk, inderdaad de kleine kapitein

Morgana Fata

Morgana Fata

26-07-2010 om 16:56

Bieb

De bieb is een geweldig concept, voor georganiseerde mensen . Helaas vergeet ik altijd boeken terug te brengen, raak ik ze kwijt, of breng ik ze wel terug maar vergeet dat vervolgens weer, waardoor ik me helemaal kapot zoek naar een boek wat al lang ingeleverd is. Nee, ik zoek liever op boekenmarkten enzo naar 2e hands boeken. Maar zoals ik zei, het concept op zichzelf is geweldig.

Morgana Fata

Morgana Fata

26-07-2010 om 18:32

Ja maar pelle (geheel ot)

Pelle, het is toch algemeen bekend dat JIJ een georganiseerd persoon bent?! Je houdt zelf bij hoe lang huishoudelijke klusjes duren, waar je vast ook een goedlopend schema voor hebt. Sterker nog, volgens mij ben jij één van de meest georganiseerde personen die ik ken, haha.
Maar goed, bedankt voor het idee in ieder geval. Ik vrees alleen dat het voor mij niet weggelegd is, tenzij ik accepteer regelmatig een boete te moeten betalen. Dat geld steek ik liever in 2e hands boeken. Waarbij ik dan ook niet al te bang hoef te zijn voor dochterlief en haar voorliefde voor tekenen in boeken. Dat is dan leuk voor later.

buzz

buzz

26-07-2010 om 20:41

Nou ja georganiseerd (beetje ot)

ikke niet zo, maar daarin wel.
als ik thuis kom uit de bieb dan is het eerste wat ik doe het bonnetje met wat ik geleend heb in de agenda leggen (daarop staat net als op internet wat je in huis hebt) en inschrijven wanneer ze trug moeten. De boeken kunnen in mijn zoons en dochters boekenkastje liggen of in het boekenkastje beneden. Ik leen altijd 20 stuks want dat vind ik handig. (voor de jongste zijn het nog van die prentenboeken, wat kijk boeken knutselboeken en echte voorleesboeken). Als mijn dochter iets verder is en echte voorleesboeken aan kan ga ik over op 10 want het is wel een heel gewicht. Nieuwe boeken vind ik wel erg duur, 2e hands kom je vaak net niet tegen wat je zou willen lezen. En nee met boeken ga je netjes om, kleurboeken zijn om in te kleuren leesboeken zijn om in te lezen. En oh wat kan ik me boos maken als aan het einde van een spelletje memory er 2 kaartjes kwijt blijken te zijn.

Roald dahl is geweldig

Als ze Sjakie leuk vinden, doe dan ook een keer De GVR (dat taaltje van die reus, hier lagen ze avond aan avond gestrekt, en ik ook) en De Griezels.

Verder hou ik wel van leuke prentenboeken, Rupsje Nooitgenoeg is een all time favourite natuurlijk, maar ook de boeken van Tjibbe Veltkamp (Tim op de tegels, Een ober van niks, etc.)

Hanna Kraan is leuk, en Paul Biegel, misschien Paul van Loon ook met zijn Dolfje Weerwolfje serie?

Disney club boeken vind ik persoonlijk een ramp om voor te lezen, maar er is nog zoveel ander leuks . Je zou ook naar de bieb kunnen gaan om advies te vragen of inspiratie op te doen, of allebei.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.