Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Voorlopig advies VMBO t/havo


Hier een leerkracht groep 7/8.

Wij geven een 'voorlopig advies' in eind groep 6. (Eerder een grafiek met een uitstroomperspectief) Dat is allesbehalve doorslaggevend, bindend of zwaarwegend. Het is bedoeld om enig inzicht te geven waar de kinderen staan. Met een grote kanttekening: er kan nog vanalles gebeuren. 

Er zijn ouders die halverwege groep 7 het eerste voorlopig advies horen en schrikken: "waarom wisten we dat niet eerder!!?" Dan is een jaar nog kort en de druk hoog. Het zijn er niet veel, maar ze zijn er. 

Overigens heb ik echt veel leerlingen voorbij zien komen wiens groep 6 perspectief nog veranderde. 

eind groep 6 een advies? Echt belachelijk! 
Hier eind groep 7, of midden, geen idee meer. En 8 definitief en dat is helemaal prima.

Hier eindcito bb/kader.
Advies van de meester Havo/Vwo.

Vertrouw op de leerkracht en bid dat de leraren op de middelbare school weten wat ze doen...

Theekopje schreef op 09-02-2024 om 21:27:

eind groep 6 een advies? Echt belachelijk!
Hier eind groep 7, of midden, geen idee meer. En 8 definitief en dat is helemaal prima.

Midden groep 7 is eigenlijk al te laat tenzij je niet hoeft te kiezen voor de middelbare school. De open dagen zij hier in 2 weekenden maar 2 of meer scholen bezoeken op 1 dag is bijna niet mogelijk want die open dagen duren allemaal van 10 tot 2. Dan heb je groep 7 en 8 dus wel nodig om ze allemaal te bekijken.

Ysenda schreef op 09-02-2024 om 21:46:

[..]

Midden groep 7 is eigenlijk al te laat tenzij je niet hoeft te kiezen voor de middelbare school. De open dagen zij hier in 2 weekenden maar 2 of meer scholen bezoeken op 1 dag is bijna niet mogelijk want die open dagen duren allemaal van 10 tot 2. Dan heb je groep 7 en 8 dus wel nodig om ze allemaal te bekijken.

Dat is bij ons minder een probleem, open dagen zijn meestal op een donderdag van bv 16:00 tot 20:30. Bij ons toevallig precies de 2 die we wilde bezoeken. Kan je redden op 1 dag, wij hebben ze wel opgesplitst in 2 jaar. Daarbij wisselt het verder echt wel goed af en veel ouders bezoeken pas in groep 8.

Ook mag je bij ons in groep 8 vrij vragen voor bv vrijdagmiddag om een school te bezoeken als dat zo uitkomt. In groep 8 gaan ze met school ook nog naar 5 scholen toe.

Inschrijven is hier bij de meeste scholen ook zonder loting, dus 1 voorkeur en inschrijven is voldoende. Paar scholen met loting in onze omgeving, maar die vallen toch af voor ons. 

dat is inderdaad bij ons ook anders. Ik lees weleens dat er op 8 scholen ingeschreven moet worden enz. Dat is hier (randstad) niet. Op 3 scholen gaan kijken en ingeschreven op 1. En dat was prima. 
Ik denk echt dat als je te vroeg een advies krijgt dit niet overeenkomt met het uiteindelijke advies. Kinderen groeien nog zo. En school is altijd erg voorzichtig in het geven van het eerste advies. Ze willen laag inzetten zodat ze altijd nog omhoog kan.

Theekopje schreef op 10-02-2024 om 08:06:

dat is inderdaad bij ons ook anders. Ik lees weleens dat er op 8 scholen ingeschreven moet worden enz. Dat is hier (randstad) niet. Op 3 scholen gaan kijken en ingeschreven op 1. En dat was prima.
Ik denk echt dat als je te vroeg een advies krijgt dit niet overeenkomt met het uiteindelijke advies. Kinderen groeien nog zo. En school is altijd erg voorzichtig in het geven van het eerste advies. Ze willen laag inzetten zodat ze altijd nog omhoog kan.

Sommige kinderen kun je prima vroeg een advies geven. Een duidelijke vwo'er bijvoorbeeld. 

En dat expres te laag inzetten snap ik niet. Dan komt het uiteindelijke advies uit op wat de leerkracht al dacht, maar is het kind zogenamd gegroeid.

Roos55 schreef op 09-02-2024 om 13:44:

Radeloos nog wel .
Waarom radeloos? Havo niet goed genoeg????

Ik snap TO wel. Radeloos is wat zwaar aangezet, maar als je kind wordt versnelt en dus een zeer jonge leerling is en vervolgens een vmbo-t/havo advies krijgt is dat toch wel een reden om vragen te stellen aan de school. Waarom de versnelling en is een jaar extra basisschool niet een betere optie dan naar een vmbo-t/havo brugklas? Op een vmbo school kom je gewoon minder zeer jonge leerlingen tegen en zijn ze daar minder op ingespeeld. In de gemiddelde gymnasiumklas zul je een flink aantal versnelde leerlingen treffen, in de gemiddelde vmbo-klas nul. Dat heeft impact op de sociale cohesie in zo'n groep, en de mogelijkheden om aansluiting te vinden. Er moeten toentertijd cognitieve redenen zijn geweest hem te versnellen waarom komt dat er nu volgens school niet uit?  Ik zou er ook niet zomaar genoegen mee nemen. Overigens zou ik een vwo-advies verwachten als er voor zowel BL als rekenen in groep 7 een 1 gescoord is en hij een stijgende lijn heeft laten zien. Maar ik zou zeker weer een gesprek hierover aangaan met de leerkracht en school. 

Theekopje schreef op 10-02-2024 om 
. Kinderen groeien nog zo. En school is altijd erg voorzichtig in het geven van het eerste advies. Ze willen laag inzetten zodat ze altijd nog omhoog kan.

En dit is ook precies wat hier de verwarring geeft.

Bij ons ging het ook elk jaar een niveau omhoog, dus uiteindelijk kan je er vrij weinig mee.

Theekopje schreef op 09-02-2024 om 21:27:

eind groep 6 een advies? Echt belachelijk!
Hier eind groep 7, of midden, geen idee meer. En 8 definitief en dat is helemaal prima.

Noem het maar belachelijk. Hier zouden kinderen dan dus scholen op moeten geven (en daar dus ook geplaatst kunnen worden) waar ze niet eens geweest zijn. Ik zou het (dus) ‘belachelijk’ vinden als hier in de omgeving pas eind groep 7 een eerste voorlopig advies gegeven wordt. Dat zeg ik toch ook niet? Jij bent niet de maat der dingen en in andere delen van de wereld en zelfs in andere delen van Nederland gaan dingen vaak anders dan jij gewend bent. Dat is niet ‘belachelijk’, het feit dat jij dat belachelijk noemt wel.

Zonder advies heb je als ouder toch ook wel aardig idee eind groep 6, begin groep 7 van het niveau? Tenminste uit rapporten, 10 min gesprekken kun je al veel herleiden meestal. En als je twijfelt tussen kader mavo of meer theoretisch mavo / havo bezoek je die beide scholen?

Nu woon ik niet in een stad, dus onze keuzes zijn ongetwijfeld stuk beperkter waardoor de scholen in omgeving bezoeken (allemaal rond 15 km fietsen) niet boven de 6-8 uit zal komen. 
In het geval van veel keuzes, zou ik inderdaad bij twijfel vragen welke richting je dan op moet denken met scholen kijken. 

Theekopje schreef op 09-02-2024 om 21:27:

eind groep 6 een advies? Echt belachelijk!
Hier eind groep 7, of midden, geen idee meer. En 8 definitief en dat is helemaal prima.

Voor jouw situatie was dat prima, voor TO en anderen niet. Waarschijnlijk plant de school de adviezen zodanig dat het mogelijk is voor ouders en kinderen om in te spelen op de lokale situatie. Mijn kinderen krijgen eind groep 7 een pre-advies, maar wel al aan het begin van groep 7 het advies naar open dagen te gaan omdat er 7 scholen moeten worden opgegeven en uit 9 (en verder gelegen scholen meegerekend  in totaal 11) scholen gekozen moet worden. Je kan pas kiezen voor iets als je het gezien hebt. Ik heb toen gevraagd welk advies de leerkracht verwachtte. Dat gaf richting voor de scholen die we hebben bezocht.

Winterkoud schreef op 10-02-2024 om 11:16:

Zonder advies heb je als ouder toch ook wel aardig idee eind groep 6, begin groep 7 van het niveau? Tenminste uit rapporten, 10 min gesprekken kun je al veel herleiden meestal. En als je twijfelt tussen kader mavo of meer theoretisch mavo / havo bezoek je die beide scholen?

Veel ouders blijken dat toch niet te kunnen, en dat is precies de reden waarom de school van mijn kinderen al eind groep 6 een indicatie geeft van waar je zou kunnen gaan kijken.  Dat is dan vrijwel altijd nog een dubbel advies. 

Agen schreef op 10-02-2024 om 13:07:

[..]

Veel ouders blijken dat toch niet te kunnen, en dat is precies de reden waarom de school van mijn kinderen al eind groep 6 een indicatie geeft van waar je zou kunnen gaan kijken. Dat is dan vrijwel altijd nog een dubbel advies.

Ah ok, misschien heb ik ook makkelijk praten hoor, omdat het altijd wel duidelijk was dat het sowieso rond havo / vwo zou worden. En voor ouders met kinderen die veel praktischer zijn is het vast ook sneller duidelijker dan ergens daartussen in. 
Maar lastig is wel dat je eind groep 7 echt nog anders advies kan krijgen ja. Juist doordat ze nog groeien in die tijd.  

Agen schreef op 10-02-2024 om 13:07:

[..]

Veel ouders blijken dat toch niet te kunnen, en dat is precies de reden waarom de school van mijn kinderen al eind groep 6 een indicatie geeft van waar je zou kunnen gaan kijken. Dat is dan vrijwel altijd nog een dubbel advies.

Handig. Minilessen voor groep 7 en 8 zijn hier voor meerdere scholen al in het najaar en hebben niet onbeperkt plek. Als je daarvoor wil inschrijven begin groep 7 is het fijn om te weten of een school niet/misschien/zeker tot de mogelijkheden behoort. 

Dat schimmige en onwillige gedoe van basisscholen lijkt me echt vermoeiend. Ik vroeg de leerkracht van groep 7 destijds welke   van de 9 vwo-scholen niet/wel zouden passen in verband met open dagen en zo, maar dat was dus eigenlijk al een ongewenste vraag, want dan moest de leerkracht toegeven dat het een vwo-advies zou worden. Ik kreeg toen eerst de vraag aan welk niveau ik dacht en dat wilde hij wel omzichtig bevestigen. De moeder van een klasgenoot kreeg helemaal geen antwoord...  Wat een gedoe allemaal. Mensen willen zich goed voorbereiden, maar de basisschool kan uit angst dat ouders er rechten aan gaan ontlenen niet meewerken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.