Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vreemde opmerkingen zoon

Mijn zoon vertelde vanmiddag tijdens het eten dat de juf aan hem had gevraagd of zij zijn piemel even moest vasthouden tijdens het plassen en hij mocht daarna haar “plasser” ( zoals hij dat noemde )vasthouden.
Wat moet ik hier nu mee want ik kan me hier niets bij voorstellen en ik wil de juf niet in verlegenheid brengen. En m’n zoon heeft een rijke fantasie maar wil hem ook serieus nemen als hij wat vertelt. Wat kan mijn zoon ermee bedoelen? Hij is allang zindelijk en gaat altijd alleen naar de wc.


wat heb je gezegd?

Als je kind het zegt moet je het in eerste instantie wel meteen serieus nemen, als er later verklaard kan worden dat het niet klopt of jullie komen er achter dat het niet klopt pas dan zou ik het persoonlijk kunne loslaten.

dit bij school aangeven en dan zou ik het persoonlijk met de directeur bespreken voor ik het met de juf zou bespreken.. bespreek je twijfels ook dat je niet weet hoe je dit moet aanpakken maar ook gelooft dat een kind dit niet voor niks zegt ..

Hoe oud is je zoon als ik vragen mag?

Balgehakt

Balgehakt

17-09-2021 om 18:28 Topicstarter

Ik zat met m’n mond vol tanden. Ik wil er op een later moment met hem over praten want z’n oudere zus zat erbij en die lachte alleen maar.

Balgehakt schreef op 17-09-2021 om 18:28:

Ik zat met m’n mond vol tanden. Ik wil er op een later moment met hem over praten want z’n oudere zus zat erbij en die lachte alleen maar.

Ja dat kan ik me voorstellen dat je met je mond volt tanden zit 

Balgehakt schreef op 17-09-2021 om 18:28:

Ik zat met m’n mond vol tanden. Ik wil er op een later moment met hem over praten want z’n oudere zus zat erbij en die lachte alleen maar.

Je hebt helemaal niets gezegd?

Balgehakt

Balgehakt

17-09-2021 om 18:32 Topicstarter

Hij is 6 en heeft een rijke fantasie. Hij heeft me al vaker in verlegenheid gebracht met dit soort opmerkingen , ook over de buurman dat hij altijd in N blootje liep in z’n tuin en dan naar hem riep. Die buurman loopt als het warm is in z’n eigen tuin met ontbloot bovenlijf en m’n zoon heeft er toen het bovenstaande van gemaakt.

Balgehakt

Balgehakt

17-09-2021 om 18:33 Topicstarter

NinjeTurtle schreef op 17-09-2021 om 18:29:

[..]

Je hebt helemaal niets gezegd?


Ik zat zo van : “ wat zegt ie nu weer” en zei dat ik er vanavond bij het naar bed gaan met hem praat wat hij bedoelt.

lastig, ik heb wel eens gehad dat mijn jongste vertelde dat ik hem geslagen had, we hadden ninja gespeeld. Die opmerking over de buurman valt in hetzelfde rijtje. De opmerking over de juf vind ik erg specifiek. Ik denk dat het inderdaad verstandig is om op een rustig moment door te vragen. 

Rachel. schreef op 17-09-2021 om 18:26:

Als je kind het zegt moet je het in eerste instantie wel meteen serieus nemen, als er later verklaard kan worden dat het niet klopt of jullie komen er achter dat het niet klopt pas dan zou ik het persoonlijk kunne loslaten.

dit bij school aangeven en dan zou ik het persoonlijk met de directeur bespreken voor ik het met de juf zou bespreken.. bespreek je twijfels ook dat je niet weet hoe je dit moet aanpakken maar ook gelooft dat een kind dit niet voor niks zegt ..

Hoe oud is je zoon als ik vragen mag?

Direct naar de directeur? Leerkracht overslaan? Dit kind is 6. Met een rijke fantasie. Stap 1 is gewoon eerst de leerkracht. Of nog beter, nogmaals kind. 

Ik zou het er nog eens over hebben. Waar waren ze dan toen juf dit vroeg? Wie waren er nog meer bij? 

Wasmachine schreef op 17-09-2021 om 18:55:

lastig, ik heb wel eens gehad dat mijn jongste vertelde dat ik hem geslagen had, we hadden ninja gespeeld. Die opmerking over de buurman valt in hetzelfde rijtje. De opmerking over de juf vind ik erg specifiek. Ik denk dat het inderdaad verstandig is om op een rustig moment door te vragen.

Ik als BSO-juf. Kind rent door de met speelgoed gevulde ruimte. Ik zeg het kind rustig te lopen anders struikel je en val je. Dat gebeurde dus ter plekke. Conclusie: juf heeft mij pijn gedaan. Zo makkelijk kan het gaan. 

LydiaDietz schreef op 17-09-2021 om 19:08:

[..]

Direct naar de directeur? Leerkracht overslaan? Dit kind is 6. Met een rijke fantasie. Stap 1 is gewoon eerst de leerkracht. Of nog beter, nogmaals kind.

Ik zou het er nog eens over hebben. Waar waren ze dan toen juf dit vroeg? Wie waren er nog meer bij?

Ik zou het ook met de leerkracht bespreken en zeggen dat je kind een wilde fantasie heeft en je advies wil hoe hier en in de toekomst hier slim mee om te gaan.

Wasmachine schreef op 17-09-2021 om 18:55:

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om op een rustig moment door te vragen.

Als je het maar uiterst, uiterst terughoudend doet. Er zijn de afgelopen jaren genoeg drama’s geweest met valse beschuldigingen, en die worden meestal veroorzaakt door “doorvragen” in combinatie met de overtuiging “een kind zegt zoiets niet zomaar, dat moet ergens vandaan komen”. 

Kinderen voelen haarfijn aan dat als een ouder doorvraagt, dat het eerste antwoord kennelijk niet bevredigend was en dan kan de fantasie van alles gaan doen. 

Ik zeg niet dat je kind liegt, maar wel dat je heel voorzichtig moet zijn. Net zoals juffen ook niet alles moeten geloven wat kinderen over thuis vertellen. Hoeveel ouders maken niet mee dat kinderen op school volkomen uit de lucht gegrepen verteld hebben dat papa hun pijn doet, dat ze geen eten krijgen, dat ze buiten in de kou werden gezet?

NinjeTurtle schreef op 17-09-2021 om 19:12:

[..]

Ik zou het ook met de leerkracht bespreken en zeggen dat je kind een wilde fantasie heeft en je advies wil hoe hier en in de toekomst hier slim mee om te gaan.

Ik niet. Stel dat het niet verzonnen is geef je juf alle ruimte om zichzelf in te dekken als het wél waar is.

Eerst terug naar zoon en verder kletsen. Zou het gesprek luchtig houden en geen sturende vragen stellen en na dat gesprek pas nadenken over welke vervolgstappen je neemt


Ik zou zoon vragen waarom de juf zijn hulp nodig had met het vasthouden van haar plasser. Vooral omdat het anatomisch en grammaticaal een uitdaging is. 

LydiaDietz schreef op 17-09-2021 om 19:10:

[..]

Ik als BSO-juf. Kind rent door de met speelgoed gevulde ruimte. Ik zeg het kind rustig te lopen anders struikel je en val je. Dat gebeurde dus ter plekke. Conclusie: juf heeft mij pijn gedaan. Zo makkelijk kan het gaan.

Klopt, ik herken het ook van toen mijn kinderen jong waren. Soms leggen ze verkeerde verbanden of vertellen een verhaal volledig uit context. Mijn kind heeft ook wel eens zoiets verteld en bij doorvragen bleek hij gestruikeld te zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.