Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vriendinnetje dochter (6) doet gemeen. Wat moet ik doen?

Maar laat dat dan over aan de leerkracht, of die het nodig vindt ouders in te lichten over het gedrag van hun kind op school. Niet aan ouders, die afhankelijk zijn van het verhaal van hun kind, er niet bij zijn, niet objectief naar het aandeel van hun kind kunnen kijken, de groepsdynamiek niet kennen en er ook niet in kunnen interveniëren. Ouders onder elkaar kunnen elkaar alleen maar beschuldigen en zich verdedigen. 

tsjor schreef op 22-06-2025 om 08:02:

Maar laat dat dan over aan de leerkracht, of die het nodig vindt ouders in te lichten over het gedrag van hun kind op school. Niet aan ouders, die afhankelijk zijn van het verhaal van hun kind, er niet bij zijn, niet objectief naar het aandeel van hun kind kunnen kijken, de groepsdynamiek niet kennen en er ook niet in kunnen interveniëren. Ouders onder elkaar kunnen elkaar alleen maar beschuldigen en zich verdedigen.

Ja precies! Ik ben absoluut geen voorstander van zelf ouders aanspreken. Het zou heel fijn zijn als de leerkrachten dat zouden bespreken met de ouders indien noodzakelijk i.p.v. niet. 

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 18-06-2025 om 23:54:

[..]

Vooral wel met de juf bespreken vind ik, in de klas is de juf verantwoordelijk. Een kind van 6 mag best naast leren voor haar zelf opkomen tegelijkertijd door de juf ondersteund worden. Mijn dochter had ook te maken met pestgedrag, tackelen,vlechten los trekken, beledigen, aan kleding mee trekken etc. Ik heb het iedere keer bij de juf gemeld, ervoor gezorgd dat ze geen maatjes zou worden met die kinderen, en verzocht dat er opnieuw een informatieles gegeven zou worden over pestgedrag. De juf was juist heel blij met die info en heeft goed met ons samengewerkt om het pest gedrag zoveel mogelijk te stoppen.

ik heb mijn kind (sinds groep 2) ook keer op keer in onze gesprekken geleerd hoe ze het beste kan reageren, hoe op te lossen etc. Maar dat is heel makkelijk praten voor een buitenstaander. Op het moment zelf durven sommige kinderen de pestkop niet ‘aan te pakken’ maar kruipen ze steeds meer in hun schulp. Je wilt als ouders niet dat je kind tegen school op gaat zien door pestgedrag. Het gebeurd op school dus dan vind ik ook dat school er vanaf moet weten en samen naar een oplossing moet zoeken.

Ik denk wel dat wat jij beschrijft een ander geval is: een groepje kinderen dat structureel een kind pest, maar daar verder niet mee bevriend is.

In dit geval gaat het om een 'vriendinnetje' waar ook leuk mee gespeeld wordt, maar die zich soms (ook buiten school) opeens gemeen gedraagt.

Het lijkt mij dat dit meisje nog niet helemaal goed weet hoe je omgaat met anderen en daarin wat te leren heeft. Betekent niet dat dit acceptabel gedrag is, dus bij de juf/meester aangeven is zeker een goede aanzet. Juist ook voor het meisje. Want dit gedrag zal ze vermoedelijk ook bij andere 'vriendinnetjes' tonen.

Ben jij er bij TO, als ze thuis samen spelen en ze gemeen doet? Want dan zou je dan meteen kunnen ingrijpen. Of inderdaad aangeven als ze samen wil spelen, wat Anonima123 al aangaf.

Off topic: Ik weet dat een van onze kinderen ook ooit eens een nieuw jongetje in de klas kreeg, dat was al een paar groepen hoger, maar hij wist ook nog helemaal niet hoe hij vrienden moest maken en was daar onbeholpen in, werd (daardoor?) buitengesloten en ging zich toen alleen maar raarder en agressiever van gedragen. Van andere ouders hoorde ik dan dat dit jongetje zich had misdragen, maar via een ander kanaal (mijn zoon denk ik) hoorde ik dat iemand een zak snoep had en iedereen uitdeelde behalve deze jongen.

tsjor schreef op 22-06-2025 om 08:02:

Misschien ben ik naief, maar je kunt toch ook gewoon met de ouders in gesprek, zonder hoogoplopende emoties en beschuldigingen over en weer? De leerkracht heeft al enorm veel te doen en als het een beetje grote groep is dan ziet die echt niet alles wat er in de klas of op het schoolplein gebeurt. Die zou ik zeker inlichten als er sprake is van pesterijen, maar volgens mij kun je ook een hoop oplossen door in gesprek te gaan met elkaar en te zorgen dat je elkaar beter bent, als ouders. Bovendien zou ik het echt willen weten als mijn kind zich slecht gedroeg en dat met mijn kind bespreken. Mijn kinderen zijn allang groot, maar als een vriendje dat tijdens een speelafspraakje bij ons thuis zich misdraagt (gemeen doen valt daar ook onder), bespreek ik dat echt wel even met de ouders. Niet om met een vingertje te wijzen, maar omdat ik het zelf ook zou willen weten.

Je hoeft het niet eens uitgebreid over schoolverhalen te hebben, want inderdaad, daar ben je niet bij geweest. TO heeft als ik op de openingspost mag afgaan ook voorbeelden waarin het vriendinnetje gemeen deed tegen haar dochter bij speelafspraakjes na schooltijd. 

Het vriendje bij jou thuis, daar ben jij dan zelf bij geweest. Het zou vreemd zijn als je dat dan weer aan de school overlaat. 
Terug naar het voorbeeld: het vriendinnetje pest ook buiten school; dat is aan de ouder van het kind, en in dit geval heeft de ouder ervoor gekozen om niet meer buiten school af te laten spreken met dat vriendinnetje. Dat kan. Buiten school had ze ook de andere ouder kunnen aanspreken. 
Maar nu andere, echt vervelende verhaal, over de manier waarop het vriendinnetje het kind belachelijk maakt op school, in de klas. Hoe zie je dat voor je, als je de ouder van het vriendinnetje daarop aanspreekt. Wat moet die ouder dan doen? Een gesprek met het kind dat ze dat niet meer moet doen, en waarom doet ze dat nou en hoe voelt ze zich daarbij en hoe zou ze het vinden als andere kinderen dat zouden doen bij haar. En dan, want dan is er in de klas nog niets opgelost. 
Juf is verantwoordelijk voor de klas en voor wat daar gebeurt. niet de ouders. Idem omgekeerd. De juf hoeft niet jouw probleem met het vriendje op te komen lossen. Het wordt voor de juf erger als ze verzeild raakt in een ruzie (ja, dat kan wel eens gebeuren als 'vreemden' iets naars zeggen over jouw kind) tussen twee ouders, en twee kinderen, wat zich dan ook nog deels buiten school afspeelt, zonder dat ze daar iets over te zeggen heeft. Dan ben je niet alleen druk, maar dan raak je zelfs overbelast. Als juf denkt dat de ouder iets kan doen aan het gedrag van het kind in de klas dan is het aan de juf om dat met de ouder te bespreken. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.