Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vriendinnetjes groep 3

Even van me afschrijven… Mijn dochter is 6 jaar en heeft al sinds groep 1 echt twee beste vriendinnetjes. Een driehoeksvriendschap die tot nu toe altijd prima ging. Ik ben me er bewust van dat dit vaak niet werkt. Soms spelen ze met z’n 3en en soms variërend per tweetal. De laatste paar weken zit mijn dochter niet lekker in haar vel. Ze zegt steeds dat ze het idee heeft dat haar vriendinnen elkaar liever vinden, dat ze soms niet met ze mee mag doen met buitenspelen op school. Ze ligt er echt wakker van ‘s avonds, is teneergeslagen en huilt sneller. Het zijn ook de laatste weken voor de zomervakantie dus misschien weegt alles zwaarder, maar oh mijn hart breekt als ze dat zegt. Haar ene vriendinnetje is echt een natuurlijke leider, wat een klas ook nodig heeft, en mijn dochter is meer een volgzaam type. Ze zoekt ook bevestiging bij haar; haar twee vriendinnetjes hebben al eens naast elkaar gezeten in de klas (door de juf ingedeeld) en mijn dochter vraagt dan; lijkt het je leuk om ook eens naast mij te zitten of zit je liever naast *vriendinnetje 2*. Waar *vriendinnetje 1* dan weer op reageert: ik wil liever naast *nr2* zitten want ik vind haar leuk. Oh die afwijzing steeds vind ik hartverscheurend om te horen en het zit mijn lieve meisje ook hoog. Er zitten in totaal 8 meisjes in de klas, waarvan ze een clubje van 5 hebben die met elkaar spelen. Dat gaat ook prima, en die andere zijn ook vriendinnetjes, maar toch zijn die 2 haar ‘beste vriendinnen’ in haar ogen en wil ze zo graag dat ze haar ook lief en leuk vinden. Daar komt ook bij dat die andere vriendinnetjes 50 meter bij elkaar vandaan wonen en dus constant naar elkaar toe fietsen omdat dat natuurlijk super makkelijk en dichtbij is. Zucht, ik vind het moeilijk 💔 Iemand ervaringen, tips? Ik probeer te luisteren, er voor haar te zijn. Ik kan het niet voor haar oplossen..

Ik snap je emoties, ik herken het ook als moeder, maar probeer er toch afstand van te bewaren. Verlies je niet in het verhaal van die vriendschap. Je kunt het niet voor haar oplossen. Ze zijn aan het leren hoe met elkaar om te gaan. Echte empathie hebben ze nog niet ontwikkeld, maar wel nieuwsgierigheid in hoe vriendschappen werken, en welke macht ze kunnen uitoefenen in relaties. Dat is niet doelbewust wreed, maar sociaal-emotioneel leren. Jouw dochter moet leren dat ze niet voor iedereen de liefste en de leukste kan zijn. Je kunt haar het beste helpen door een positief rolmodel te zijn, en zelf open en vriendelijk te zijn naar andere mensen toe. Ze is ook nog jong genoeg dat je haar kan ondersteunen bij afspraakjes, stimuleer dat ze met verschillende kinderen blijft afspreken, nodig kinderen uit om in het weekend wat leuks te gaan doen bij jou thuis, spreek af met de ouders erbij voor een borrel. Bouw een veilig netwerk om haar heen zodat ze om kan gaan met de spanningen en afwijzingen die geheid gaan komen.  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.