Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
evie

evie

11-07-2011 om 12:20

"vriendje" komt steeds langs

Zoon heeft een "vriendje". Eigenlijk is het het broertje van een klasgenoot met wie hij eens in de 2 maanden een keertje speelt. Het is nu net zomervakantie. "Vriendje" komt iedere dag al voor dag en dauw langs. Al een paar keer gezegd dat hij later moet komen maar dat komt niet aan (heeft iets in het autistisch spectrum). Zoon vindt het even leuk, daarna niet meer omdat "vriendje" erg druk is en (onbewust) vervelende dingen doet. Zoon gaat dan langs andere vrienden (wat hij normaal ook zou doen, zijn zijn goede vrienden) en "vriendje" gaat dan mee. Dat valt niet goed. De vrienden van zoon vinden gedrag van "vriendje" niet leuk. Hij is bovendien ook nog eens jonger dan de rest.
Zoon zit nu vast: "vriendje" komt zo vroeg dat zoon niet al weg kan zijn naar andere vrienden, andere vrienden komen niet meer bij zoon langs omdat ze geen zin hebben in "vriendje" en zoeken smoesjes als zoon met "vriendje" langs komt. "vriendje" komt steeds met voorstellen als zwemmen maar de normale vrienden haken dan af, als zoon dit voostelt.
Wat bij mij meespeelt is dat zoon het gedrag van vriendje overneemt en dan ook erg druk is (heeft adhd) en daardoor de boel niet goed meer op een rijtje heeft. Hij gaat kinderachtig doen zoals kinderachtig en heel erg druk praten. Ik kan me heel goed voorstellen dat zijn normale vrienden dit niet leuk vinden.
Wie weet raad? Ik wil zoon niet smoesjes laten zeggen als "we gaan weg" of "ik kan niet" terwijl dat niet zo is. Maar wat dan wel.
Oh ja, zoon gaat naar de brugklas na de vakntie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

11-07-2011 om 12:25

Heel concreet

met het 'vriendje' afspraken maken: je komt nooit zomaar meer langs, maar je spreekt een tijd af dat je met elkaar speelt. Heb je meteen een eindtijd bij natuurlijk. En dan helder stellen: daarna ga jij naar huis. (zonder zoon)
Dit soort sociaal aanvoelen van niet meer gewenst zijn heeft dit jongetje niet dus dat moet je daarom gewoon concreet duidelijk maken.
Naar je eigen zoon kun je ook gewoon afspreken dat hij van dan tot dan met hem speelt en niet langer omdat hij er ook te druk van wordt.

Of niet.

Als je zoon geen zin heeft om met het jongetje te spelen (of JIJ hebt er geen zin in) dan kun je ook gewoon 'nee' zeggen hoor!Misschien eens een weekje achter elkaar doen om een patroon te doorbreken.

Ingrid

Moeder/ vader

Ik zou zijn ouders aanspreken hoor. Elke dag komen aanbellen, dat gaat toch enorm vervelend? Ze vinden het waarschijnlijk handig dat hij een vast aanloopadres heeft, maar zoon/jij zijn de BSO niet!

Mwoh bromvlieg

Het gaat volgens mij niet om een kleuter, maar om een best groot kind. Zolang Evie of zoon niet duidelijk meldt dat ze het niet fijn vinden dat hij steeds aan de deurr komt zou ik niet zijn ouders aanspreken.

'Als het kind alleen maar hoort dat ie 'iets later moet komen' en daarna klaarblijkelijk de hele dag mee op sleeptouw wordt genomen door Evie's zoon, dan kan ik me voorstellen dat het kind fijn blijft doorgaan met elke dag aanbellen. Zeker als zijn sociale antennes niet al te goed zijn.

Ingrid

evie

evie

11-07-2011 om 16:33

Niet zo gemakkelijk

Dat zeggen dat hij later moeten komen (expliciet tijd erbij genoemd) is alleen de eerste dag geweest. Zoon heeft daarna een aantal keren gezegd dat hij niet wilde omdat hij met zijn vrienden iets ging doen. "Vriendje" gaat dan of met zoon mee (in het begin) of komt 5 minuten later aan bij 1 van die vrienden. Misschien moet zoon gewoon alleen maar "nee" zeggen maar vriendje kent patronen van zoon en vrienden, dat dan weer wel.
Zoon is best duidelijk met nee zeggen maar het komt moeilijk aan. Het komt in ieder geval alleen maar voor even aan of "vriendje" zoekt zoon en vrienden in de buurt op. De ouders inlichten gaat mij op dit moment veel te ver.

Toch....

toch, evie, lijkt het me dat zolang ze niet op een openbaar groenveldje rondhangen jouw zoon & zijn vrienden toch echt in control zijn. Zij bepalen toch hopelijk wie er het huis of de tuin inkomt. Ik ben erg voor groepsplezier met buurtjeugd, maar als deze jongens echt niet met dit (jongere) kind willen spelen dan moeten ze daar gewoon duidelijk in zijn. Ik neem tenminste niet aan dat kind de voordeur uit de scharnieren rukt of zo. Nee, leuk is iet niet, dat snap ik, maar dit werkt ook niet. Vriendschap moet wel een beetje van 2 kanten komen.

evie

evie

11-07-2011 om 16:59

Aardig

Ha, ha, nee, een deur zal die jongen niet uit de schanieren rukken maar hij kan natuurlijk wel achterom komen. Zoon en vrienden zijn aardige jongens en sociaal bovendien. En soms hangen ze wel op een voetbalveldje oid rond en soms zijn ze bij iemand thuis. Ze hebben geen zin om zich te verstoppen (als er bijvoorbeeld aangebeld wordt) voor "vriendje"oid of "vriendje" met smoezen weg te sturen, dat ligt niet in hun aard en dat is misschien hun probleem. Als "vriendje" een paar keer aandringt, zullen zij toch ja zeggen omdat in het verleden wel eens begrip is gevraagd door de ouders van zoon en vrienden voor het probleem van het kind. Maar het is nu in de vakantie een overkill. Ik zal nogmaals praten met zoon en zeggen dat hij dan maar heel bot nee moet zeggen, misschien dat het dan aan komt.

Wilma

Wilma

11-07-2011 om 17:07

Jij als ouder kunt dit beter afhandelen

Dan hoeft je zoon niet in deze situatie zich in allerlei bochten te wringen. Ik ben wel voorstander van kinderen zelf dingen laten oplossen, maar in dit geval ("vriendje" begrijpt NEE niet zo vlug) zou ik het als ouder duidelijk zeggen. Gewoon nu even niet meer komen.

Dochter heeft ook zo'n vriendje

ook met iets uit het autistisch spectrum. Ze wil best met hem spelen, maar met enige regelmaat draait hij door en dan helpen haar redelijke argumenten niet meer, zeker niet als ze vervolgens kwaad wordt en gaat schreeuwen (waar hij dan weer van in paniek raakt, dat vind ik dan ook weer 'zielig'). Dus hoe oud en wijs mijn dochter ook is, in dergelijke situaties grijp ik in. Meestal door hem rustig te zeggen dat ie nu een kwartier naar huis moet gaan om af te koelen en dat ie dan weer terug mag komen. Die tijdslimiet is heel belangrijk: zeggen dat hij 'even' naar huis moet heeft geen zin, dan staat hij binnen driekwart minuut weer voor mijn deur te stuiteren )

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.