Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lelie

lelie

30-03-2018 om 18:22

"Vriendje" wel of niet op verjaardagfeestje vragen

Zoon speelde een paar maanden lang zeker 2 keer per week met klasgenoot X, samen na schooltijd. Waarbij initiatief vooral bij X lag maar zoon ging graag mee. Nu een paar maanden later is X opeens "heel erg stom" en is het wat zoon betreft uit. X weet van niks en wil nog steeds graag spelen. Zoon trekt zijn neus op en wil X dus ook niet meer op komend verjaardagsfeestje vragen. Hij wordt 8.

Ik krijg er echter niet uit waarom X zo stom is, nu. Dat heeft zoon wel vaker, van de ene op de andere dag is iets wat favoriet was opeens uit. Van favoriet broodbeleg tot kledingstuk of tv programma. Zonder uitleg, dat lijkt hij niet te kunnen. Alleen een stevige weerzin.

Behalve dat ik het nogal onaardig vindt tegenover X zelf wil ik de vriendschap toch wel proberen te redden, of althans niet zo af te kappen.

Ik snap dat hij zelf zijn vrienden moet kiezen en gun hem zijn eigen beslissingen. Aan de andere kant heeft hij gewoon bijna geen vrienden, op de nieuwe favoriet na die wat verder weg woont, en nog twee waar hij niet zo heel vaak mee afspreekt buiten schooltijd. Zeker geen vrienden die na school uit zichzelf bij hem komen spelen en hem dat duwtje geven wat hij wel nodig heeft om wat minder verlegen/socialer te worden en wat meer buiten en met andere kinderen te spelen. Wat, áls hij het doet eigenlijk heel leuk vindt.

Ik wil dus eigenlijk graag dat die vriendschap doorzet, en met het wel niet uitnodigen voor het feestje is het voor mijn gevoel net dat zetje de ene of de andere kant uit.

Wat denken jullie?

Jackie

Jackie

30-03-2018 om 19:08

overtuigen

Ik zou het vriendje uitnodigen, maar zoontje wel eerst overtuigen dat dat dat een goed idee is. Uitleggen dat je soms iemand niet aardig kan vinden maar dat dat komt omdat diegene bijvoorbeeld toevallig die dag niet zo leuk deed, maar dat hij de volgende dag weer leuk kan zijn, dat dat hem niet verandert. En dat het leuk is om veel vriendjes te hebben op zijn verjaardag (is gezelliger, kan je meer spelletjes mee doen enz).
Als hij écht voet bij stuk houdt kan je er denk ik weinig mee, je kan hem niet alsnog uitnodigen, dat kan leiden tot pijnlijke situaties voor vriendje.

Vogel

Vogel

30-03-2018 om 21:08

Waarom

post je deze vraag in de rubriek zorgen kinderen? Dat maakt voor het beantwoorden van je vraag namelijk wel een beetje uit.

Lelie

Lelie

30-03-2018 om 23:17

Vogel

Geen diagnose, maar kind is niet zoals andere kinderen, we vermoeden wel wat extra gevoeligheid en koppigheid en minder sociale vaardigheden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.