Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

04-01-2011 om 09:15

Vriendschap

Ayladochter zit sinds dit jaar op een andere school aan de andere kant van de stad. Een hele fijne school waar ik echt blij mee ben, de buurt moesten we ‘erbij nemen’, veel probleemgezinnen, mensen van het kamp etc. Dochter heeft ook al wat vriendinnetjes gemaakt en met 1 ervan zitten we een beetje in onze maag. Het is een aardig meisje, netjes, een beetje bedeesd. Dochter is daar een paar weken geleden voor het eerst gaan spelen en toen schrokken we wel een beetje. Meer dan 10 kinderen in een klein huis geeft rommel en dat was ook zo, dat vond ik ook niet heel erg. Waar wel wel mee in onze maag zitten is het verhaal dat 1 van de broers in de gevangenis zit, ook hebben we gehoord dat er processen tegen de moeder lopen vanwege diverse schulden en oplichting op marktplaats. Ik weet niet wat hier allemaal van waar is. In ieder geval helemaal lekker zit het ons niet maar ik wil die vriendschap ook niet verbieden. Nu hadden we ons al bedacht het kind bij ons te laten spelen als ze afspreken maar dat zou betekenen dat ik steeds voor taxi moet spelen omdat die moeder niet kan brengen en halen, daarbij moet dochter ook kunnen uitleggen waarom we niet willen dat ze daar gaat spelen, dochter neemt niet echt genoegen met “omdat wij het zeggen’. Wat is wijsheid hierin?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

04-01-2011 om 09:36

Tja......

Ik kan me goeed voorstellen dat je dochter niet graag laat spelen daar. Niet het soort gezin waar je je kind met een gerust hart achterlaat.
Je schrijft niet hoe oud je dochter is. Ik dacht eerst dat ze naar het voortgezet onderwijs was gegaan en dus 12 of zo. Maar dat hoeft niet perse als ik je bericht nalees. Ik zou zeggen als ze een jaar of 12 is, is ze toch op een leeftijd dat ze zelf een beetje weet wat verstandig is en wat niet. Toch zou ik er dan nog niet blij mee zijn.
Is ze jonger dan zou ik het toch echt niet doen. Jammer voor dat meisje en voor je dochter maar ik zou het risico toch niet nemen. Je dochter kun je best uitleggen dat je niet zeker weet of er daar wel goed op kinderen gelet wordt en dat je het daarom niet prettig vindt dat ze daar is. Ik denk dat je dochter al heus wel van alles aan voelt over dit gezin en dat je helemaal niet zo veel erover hoeft te zeggen. Pas ook op dat je andere dingen niet benoemt naar je dochter omdat je niet weet wat ze zich op een bepaald moment laat ontvallen.
Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vindt dat je altijd taxi moet spelen. Maar als je wil dat je kind in een veilige omgeving is en je wil de vriendschap niet in de weg staan zul je toch een keus moeten maken.

Ik heb in een zelfde soort situatie gezeten al was de situatie in dat gezin niet zo heftig als bij jouw situatie. Ik heb ervoor gekozen om dat jongetje wel extra te halen en brengen, ook omdat mijn zoon toch al niet zo gemakkelijk contacten legt en ik het eigenlijk ook een triest jongetje vond. Dat speelde bij mij ook mee; dat ik door dat toch te doen het gevoel had iets goeds te doen voor dat jongetje. Tja. Het is lastig. Maar luister naar je gevoel in deze!

Jeetje wat een vooroordelen!

Je hebt "gehoord dat..." En vervolgens wil je erop aansturen dat je dochter niet meer bij dit meisje gaat spelen. Denk je nou heus dat er in gezinnen van "goede huize" nooit wat crimineels gebeurd? Arm kind zeg, dat vriendinnetje. Zo te lezen is zij helemaal ok, alleen heeft ze de pech in de verkeerde buurt op te groeien. Heb je enig idee hoe erg dan dit soort rare verhalen en vooroordelen voor haar zijn?! Gun dit kind ook een goede kans in het leven!

Gr. Poezie.

ayla

ayla

04-01-2011 om 09:47

Koentje en poezie

we hebben het hier over een 6 jarige! En ja het meisje is verder aardig en ik heb ook niets tegen haar maar ik ben wel voorzichtig waar mijn dochter gaat spelen. Als ik het zelfde verhaal zou horen van iemand uit een goede wijk dan had ik dezelfde twijfels. Ik heb ook aangegeven dat ik de vriendschap niet wil verbieden maar ik probeer het op een goede manier te begeleiden

Puck

Puck

04-01-2011 om 10:04

Dan maar voor taxi spelen

Ik ben met Poezie eens dat "van horen zeggen" wel heel vaag is en dat het vriendinnetje daar eigenlijk niet de dupe van mag worden. Maar ik kan me ook voorstellen dat je het graag zelf in het oog wilt houden en dan zit er maar één ding op: toch zelf voor taxi spelen. Voor het plezier van je kind en haar vriendinnetje moet je dan maar die consessie doen denk ik.

vlinder72

vlinder72

04-01-2011 om 10:19

Waar ben je dan bang voor?

Ik zou eerst eens bedenken waar je concreet bang voor bent. Voor de rotzooi daar? Ben je bang dat je dochter voor criminele activiteiten wordt ingezet?

Wat zou er kunnen gebeuren als ze daar een uur of twee speelt?

Kan je dan inderdaad allerlei enge dingen bedenken dan zou ik haar niet daar laten spelen. Is het alleen het gevoel dat haar ouders zo raar zijn en het huis een grote bende dan zou ik haar daar gewoon af en toe laten spelen.

Mijn dochter (5 jaar) heeft ook een vriendinnetje met nogal aparte ouders. Ouders (en kind) hebben zwaar overgewicht. Ouders zijn altijd thuis. Het is daar in huis een grote bende. Het stinkt er naar dieren. Maar ze speelt er graag, het meisje is erg aardig haar ouders trouwens ook. Ik haal haar na 2 uurtjes weer op en de volgende keer speelt het meisje weer bij ons.

Moeder van beginnende pubers

Moeder van beginnende pubers

04-01-2011 om 10:53

Wake up

Ach toen mijn kinderen zo oud waren als de jouwe schrok ik ook van dit soort berichten. Inmiddels ben ik erachter dat bij ons op de basisschool in bijna elke klas wel iemand zit met een broer of vader die in de bak zit of dat ooit heeft gezeten. Ik ben redelijk bekend in de buurt en bij de plaatselijke voetbal en zo hoor je redelijk wat. Heb ook zelf een keer een inbeslagname mogen aanschouwen van een paar auto's van de ouders van klasgenootje van zoon. En echt ik woon in een heel nette vinexbuurt hoor, meeste ouders HBO of hoger opgeleid, iedereen ziet er netjes uit, 90% koophuizen vanaf 2,5 ton, woonwagens zijn in de verste verte niet te bekennen. Nederland is blijkbaar niet zo braaf als het aan de buitenkant lijkt. Ach zolang ze lief zijn voor de kinderen, denk dat ook pa die in drugs handelt wel weet dat het troep is dat hij dat echt niet aan zijn kinderen en vriendjes voorschotelt, als het kindje maar leuk is. Maxima mocht toch ook met WA trouwen ondanks wat haar vader had gedaan.

T&T

T&T

04-01-2011 om 10:55

Tja

ken je dat liedje: we gingen op vakantie van het geld van ome Jan, en niemand die zich afvroeg hoe die aan die centen kwam...
Rommel of een broer die vastzit vind ik niet echt een criterium of mijn kinderen ergens mogen spelen (het kind is tenslotte haar broer niet). Maar wel hoe ze met de kinderen omgaan. Is er iemand thuis als ze daar spelen, worden ze een beetje in de gaten gehouden? kortom; hebben de ouders een beetje aandacht voor de kinderen? of worden ze voor de tv geparkeerd met een bak chips? dat vind ik veel belangrijker.
Als mijn dochter in "het kamp" wil gaan spelen, ik ken de ouders, en zij voelt zich op haar gemak daar, dan mag het van mij, al zitten broer, vader en opa in de gevangenis
groetjes, Tess

koentje

koentje

04-01-2011 om 11:56

Nou...

je hoort het Ayla; gooi je dochter maar voor de leeuwen: waarschuw alleen effe dat ze eerst kijkt voor ze gaat zitten op de bank: of er geen injectienaald ligt............

Ik kan me de zorg heel goed voorstellen

Het meisje kan er niets aan doen. Is blijkbaar een leuk vriendinnetje. Een erg rommelig huis met een sociale situatie die je omschrijft zou ik ook niet heel fijn vinden als mijn dochter nog 6 zou zijn. Mijn ervaringen zijn niet zo heel goed. Ik heb toen mijn kinderen kleiner waren ook wel eens in deze situatie gezeten en ben toen een paar keer flink geschrokken toen ik mijn toen 8 jarige dochter ophaalde. Daarom liet ik mijn kind op die leeftijd niet meer spelen bij bepaalde vriendjes.
Wij wonen in een dorp, dus ver weg was het nooit. Daarom mochten ze gerust spelen, maar dan buiten of bij ons.
Ayla, ik zou denk ik als ik jou was toch maar het meisje bij jullie laten spelen. Is voor het meisje misschien ook erg fijn. En je dochter heeft het ook naar de zin. Mooi toch?

sas

sas

04-01-2011 om 12:35

Hier

Mijn dochter heeft een hele goede vriendin waarvan haar moeder helaas nu in de bak zit. Vriendin is gewoon een lief en verlegen meisje. Ze woont nu ook tijdelijk bij haar oma godzijdank is dat in de buurt van ons dus vriendinnetje kan gelukkig op hetzelfde school blijven en nog steeds bij elkaar spelen. Met haar moeder had ik ook gewoon normaal contact. En als ze over een paar maanden weer vrijkomt dan zal ik haar gewoon weer opzoeken. Dus kijk als een van de ouders iets heeft geflikt hoeft natuurlijk niet te betekenen dat hun kinderen ook gelijk zo zijn.

Maylise

Maylise

04-01-2011 om 12:44

Ayla

Van de broer in de bak en de moeder die blijkbaar soms de boel oplicht weet je sowieso niet zeker. Dat is wat je alleen maar hebt gehoord. Het enige dat je zeker weet is dat ze een klein en rommelig huis hebben. Dat lijkt me geen reden om je dochter daar niet te laten spelen.

Overigens vind ik ook een familie lid in de gevangenis of een moeder die de boel oplicht geen reden om je kind daar niet te laten spelen. Zolang de situatie daar in huis maar veilig is en de moeder goed let op de kinderen.

Op de vorige basisschool van mijn kinderen waren ook wel kinderen uit gezinnen die wat meer in de marge leefden. Ik ging sowieso altijd de eerste keer even mee met de kinderen toen ze de leeftijd van jouw dochter hadden. Ik keek dan vooral of het veilig was. Als dat het geval was liet ik mijn kinderen daar spelen. Dat het rommelig was of dat ik wist (of had gehoord) dat moeder fraudeerde met de bijstand of een vader in de gevangenis zat heb ik alleen een rol laten spelen als de veiligheid van de kinderen in gevaar kwam. Dat is overigens meestal niet zo. Tenslotte kunnen de kinderen er ook niks aan doen en bovendien is het niet zo dat iemand die misschien de boel oplicht niet heel goed voor kinderen kan zorgen.

Daarnaast zijn het over het algemeen toch roddels wat je hoort en je weet zelden iets helemaal zeker. Bij ons op school ving ik over sommige gezinnen hele rare verhalen op waar ik behoorlijk van schrok en waardoor ik toch anders naar die gezinnen ging kijken. Echter op een gegeven moment vertelde iemand mij ook een raar verhaal over een gezin en dat bleek dus over ons te gaan. Er klopte helemaal niks van en hoewel ik begreep hoe de roddel was ontstaan was het echt een onzin verhaal. Sindsdien nam ik die andere verhalen ook wat minder serieus. Er zal vast wel eens wat van waar zijn geweest maar zolang ik niet zeker wist wat heb ik geprobeerd er geen aandacht aan te besteden.

Maylise

Koentje doe niet zo achterlijk!

"je hoort het Ayla; gooi je dochter maar voor de leeuwen: waarschuw alleen effe dat ze eerst kijkt voor ze gaat zitten op de bank: of er geen injectienaald ligt............"

Gr. Poezie.

Fiorucci

Fiorucci

04-01-2011 om 13:01

Wat raar koentje

Eerst moet Ayla naar haar gevoel luisteren en nu vindt je kennelijk dat Ayla haar kind voor de leeuwen gooit?
Dat is nogal in tegenspraak.
En beste dames, over kampers, geen huis zo schoon als het huis van een kamper. Daar kunnen we allemaal van leren..

louise

louise

04-01-2011 om 13:27

Dat wordt dus

halen en brengen. Kortom, zoveel mogelijk bij jullie laten spelen ALS de meiden elkaar in ieder geval WEDERZIJDS leuk vinden en het fijn vinden met elkaar te spelen en jij het gevoel hebt dat het de moeite waard is in deze vriendschap te investeren. Over het algemeen zijn kampers zeer proper en ook zeer begaan met kinderen. Een rommeltje is wat anders dan vies of onverantwoord bezig zijn.

koentje

koentje

04-01-2011 om 15:39

Fiorucci/poezie

natuurlijk is het niet serieus bedoeld gooi haar maar maar voor de leeuwen enz.
\Ik zeg dat juist omdat ik vind dat sommige mensen wel erg schijnheilig doen met 'gut gut wat een vooroordelen en dat kind kan daar toch gewoon spelen...'
Nee, natuurlijk niet! Ayla maakt zich terecht zorgen. Mensen die in gevangenissen terecht komen en waar de sociale omgang met elkaar toch doorgaans anders verloopt hanteren toch andere normen m.b.t. taalgebruik , letten doorgaan toch wat minder op de kinderen en zijn nogal eens druk in het drugscirqui. Kun je ingewikkeld over doen, maar ik zou mijn kind er niet aan willen blootstellen, zeker niet op de leeftijd waar Ayla het over heeft. En dat zou Ayla ook niet moeten doen! Alle vooroordelen ten spijt.... die zijn er niet voor niets. En niet over de rugf van mijn kind dat bewezen moet worden of het klopt of niet.

Poezie, je komt nogal eens met van die bewoordingen zoals áchterlijk'e.d. Van die opmerkingen die weinig concreets opleveren. Mag ik je erop wijzen dat het een afspraak is dat op dit forum geen beledigingen worden geuit naar elkaar? \Geef liever je feedback wat concreter.

Fransien

Fransien

04-01-2011 om 15:43

Ik zou ook even slikken

Pffft, een gezin met 10 kinderen in een kleine ruimte. Da's niet veel ruimte om lekker te spelen en wel veel kans op ruzies tussen broertjes en zusjes (nou komen die tussen mijn kinderen met meer binnen dan normaal ook echt wel voor, maar die van mij kunnen binnen het huis zich terugtrekken). Kampers zijn over het algemeen erg netjes en schoon, dus daar zou ik me geen zorgen over maken, ook is de sociale controle daar enorm groot, dus weinig kans op misstanden. Er zijn altijd wel opa's, oma's, ooms en tantes die ingrijpen. Maar familie in de gevangenis, moeder die de boel op marktplaats oplicht, ik zou me bij dat soort verhalen ook achter de oren krabben. Is het een mogelijkheid om de eerstkomende keren het meisje bij jullie te laten spelen met als argument dat jullie meer ruimte hebben? Dan kun je in alle rust kijken wat er van de verhalen waar is en wat je indruk is van hoe de ouders voor hun kinderen zorgen (vind ik altijd de beste voorspeller van hoe goed ze op jouw kind letten).
Ander vraagje, ik heb ook moeite met mijn erg slimme bijna 5-jarige en school, de juffen zien wel dat hij voor loopt (ver voor helaas), maar willen dat hij zijn klier-gedrag eerst aanpast voor ze hem belonen met ander werk. Was dat op jouw eerste school ook zo? Ik laat hem nu maar testen om een indruk te krijgen hoe ver voor hij is, en of het mogelijk is om hem op een normale school te houden, en om ammunitie te hebben van een psycholoog bij de gesprekken met school.

ayla

ayla

04-01-2011 om 16:08

Reactie

Tja, waar ben ik bang voor, heel moeilijk omdat concrete te zeggen, het is gewoon niet de omgeving waar ik mijn dochter graag zie. Het is trouwens geen kamp familie, ze wonen in een gewoon rijtjeshuis. MBT het kamp zou ik zelf nog niet eens veel problemen hebben als ik wist dat het er verder oke is. De verhalen over de broer verteld het meisje zelf, ik weet niet of het dat geloofwaardiger maakt of juist niet. MBT de schulden en rechtzaken, dat hebben we via internet gevonden toen we meer info zochten over die broer. Omdat ik zelf totaal niet thuis ben in die buurt weet ik niet hoe die familie verder bekend staat en ik wil ook niet dat mijn dochter in haar onschuld zichzelf gaat buitensluiten omdat ze met de verkeerde mensen omgaat. Na ja het is heel moeilijk het goed te omschrijven zonder het kwetsend over te laten komen.

ayla

ayla

04-01-2011 om 16:19

Fransien

Nee die eis stelde onze oude school niet echt, tenminste onze juf in groep 2 niet. Ze zagen wel dat het gedrag van ayladochter voor een groot gedeelte werd veroorzaakt door slecht passend werk en te weinig uitdaging. Alleen ze wisten te weinig ervan af om er verandering in te brengen. Ook zagen ze niet dat dochter gigantisch aan het onderpresteren was. Dochter moest eerst beter presteren bij de cito’s voordat ze moeilijker werk mocht doen. Haar oude juf zei me laatst nog: als we dit een jaar eerder hadden geweten dan hadden we haar toen al versneld” Tja daar heb je erg weinig aan. Een kind straffen met geen uitdaging geven omdat hij zich niet gedraagt juist omdat hij geen uitdaging krijgt lijkt me echt slecht

Fiorucci

Fiorucci

04-01-2011 om 17:01

Ayla (ot)

'Kampers' wonen vaak ook in een gewoon huis maar dan komen ze oorspronkelijk van een kamp, zoals mensen bij ons in de straat. Prima lui.

Huh?

Ayla, snap ik nou goed dat je op internet hebt zitten zoeken naar informatie over die familie?

Tango

Tango

04-01-2011 om 21:30

Lastig

Het blijft altijd lastig als kinderen ergens anders gaan spelen, zeker met dit soort geruchten. Op internet gaan nazoeken vind ik ook wel ver gaan hoor. Maar wat vertelt je dochter over de speelafspraken? Wat doen ze als ze daar thuis spelen? Zijn er ouders in de buurt? Je dochter kan daar vast wel iets over vertellen. Misschien kun je ook gewoon eens een praatje maken met de moeder van dit meisje, niet om haar uit te horen maar misschien krijg je er dan een beter of juist minder goed gevoel over. Verder geef je aan dat Ayladochter meerdere vriendinnen heeft, dus ze zal niet alleen met dit meisje spelen. Laat ze als je gevoel dat toestaat afwisselend bij jullie en daar spelen, bij jullie thuis alleen als het echt uitkomt en je dus kunt taxien. En verder gewoon ook lekker met andere kinderen spelen.
En verder niet teveel op roddels van anderen afgaan. Tangodochter heeft een vriendin die in een woonwagen woont, ouders staan op de kermis. Er was ooit een moeder op school die daar vreselijk op afgaf. Vond ik heel zielig voor het kind en ook voor die moeder trouwens. Moeder stond een keer huilend bij school omdat een kind gezegd had niet met haar dochter te mogen spelen vanwege het werk van deze ouders. Het is een geweldig leuk mens, deze moeder, af en toe wat grof in de mond, maar goudeerlijk en inderdaad superschoon. Tangodochter ging er graag heen, maar het meisje kwam nog liever hier, vooral vanwege de ruimte.

Puck

Puck

04-01-2011 om 22:59

Swaen

Eigenlijk is dat een andere discussie, maar wat is daar mis mee? Internet biedt de mogelijkheid nu eenmaal en ik zie niet zoveel verschil met zoeken op internet en op het schoolplein informatie te horen te krijgen. Ik vind het wel van belang dat je het waarheidsgehalte in de gaten moet houden, maar dat geldt voor alle informatie die je kijkt.

Kampers lijkt mij het probleem niet

Ik heb zelf in de situatie gezeten dat mijn dochter speelde bij vriendinnetje in een gewoon rijtjeshuis waarbij ik het echt niet veilig vond. Ik had al een beetje een vervelend gevoel bij het spelen,maar toen ik haar bracht leek het wel redelijk. Maar toen ik dan kwam om haar te halen zaten er een groepje jonge mannen/jongens met alle gordijnen dicht in de zomer om 17 uur. Met lekker weeig geurtje om zich heen, allemaal niet al te helder meer en wat alcoholgeuren overal En een moeder die zich nergens wat van aan leek te trekken. Absoluut geen situatie waar je een 6 jarig meisje in wil hebben.
Mijn voorgevoel werd bevestigd. Sindsdien ben ik nog veel voorzichtiger.

Ayla!

Ik heb geloof ik ooit een keer uit een draadje kunnen herleiden dat wij in dezelfde stad wonen. De buurt waar je dochter naar school gaat en dus ook dit vriendinnetje woont, is dat in het oosten van de stad? In dat geval (noem me maar snobistisch) zou ik de mensen helaas het nadeel van de twijfel geven. Omdat (ik ken de buurt) dit daar waarschijnlijk een doorsnee familie is. En zelfs al blijken ze heel aardig en letten ze goed op je kind, dan nog is er het risico dat je kind daar buiten mag spelen. En dat zou ik in die buurt ab-so-luut niet willen. Het meisje echter zou ik zeker het voordeel van de twijfel geven. Dus gewoon taxi spelen. Je zou als argument (want je hoeft niemand te kwetsen inderdaad) zoals iemand al zei de ruimte benoemen.
Voordat men over mij en mijn gigantische vooroordelen gaat vallen: zoals Koentje zegt "niet over de rug van mijn kind". Ik persoonlijk ben een erg tolerant persoon, juist niet bevooroordeeld, als het echter over de veiligheid van mijn kinderen gaat neem ik het zekere voor het onzekere en ik vind dat Ayla het heel voorzichtig en discreet aan probeert te pakken.

Kampers leven onder en boven de wet

Ik heb vroeger een vriendin gehad van 'het kamp' die overigens ook in een gewoon huis woonde. Daar was niks mis mee. Het was een schat van een meid.Daar heb ik wel geleerd dat kampers (dit is niet vooroordelend bedoeld, maar meer mijn ervaring) gewoon een 'apart volk' zijn, gewoon anders dan 'gewone mensen' (voorzover die bestaan). Ze zijn erg familiegericht, familie is erg belangrijk. Zelfs oudomen en oudtantes en overoudtantes en alles hoort bij de familie. Ze leven erg mét elkaar. Krijgen relatief jonger kinderen (dus heb je zo 4 generaties b.v.) en trouwen eerder. Hebben (dat vinden ze zelf) niet veel respect voor de wet, ze staan daar zeg maar boven en onder. Maar bedoelen dat niet eens verkeerd, ze hebben meer het gevoel dat dat niet 'hun' wetten zijn, want zij zijn 'reizigers' en hier maar op doorreis, dus ondanks hun nederlandse paspoort 'voelen'ze zich meer reiziger dan nederlander. Ze zijn pietje precies qua schoonmaken, erg ouderwets qua taakverdeling (vrouwen horen thuis). School en opleiding vinden ze ook totaal onbelangrijk. Ambitie hebben ze weer wel. Maar dat kan ook wel zonder opleiding, ze hebben ook liever geen gewone baan, maar als zelfstandige of als eigen baas. Houden erg van luxe en comfort om zich heen. Ze dragen elkaar op handen, zitten ook altijd bij elkaar en doen dingen samen (vandaar die 10 kinderen soms? Van broer en zus en opa etc.?).
Ik was al puber toen ik vriendinnen werd met dit meisje en heb daar geleerd dat kampers weliswaar ánders zijn, maar beslist wel normen en waarden hebben, hoewel die wél afwijken van onze normen en waarden. Maar anders wil niet zeggen fout. W.s. zien zij die broer die is opgepakt voor oplichting helemaal niet als fout. Die heeft w.s. gewoon 'gehandeld' en die domme mensen zijn erin getrapt. Kwestie van eigen schuld dikke bult van die domme mensen. Hadden ze maar beter moeten opletten.
Kampers gáán wel helemaal voor je....ooit werd ik belaagd door een groepje aangeschoten jongens en werd ontzet door de broers van mijn vriendin (die van het kamp dus), die geroepen waren door 1 mij totaal onbekende kamper die het gezien had en wist dat ik vriendinnen was met hun zus. Ze brachten me zelfs thuis. En mijn moeder kreeg ooit van de ouders van mijn vriendin een prachtig kado....dat 'van de vrachtwagen'was gevallen (herkomst onbekend) en dat mijn moeder linea recta terug stuurde. Die wilde uit principe niks hebben wat zo'n vage achtergrond had. Daar moesten ze hartelijk om lachen, dat konden ze wel respecteren. Ze zijn vaak zeer genereus, de vader van mijn vriendin stopte onze hele biljetten geld toe als we uit gingen, genoeg om de halve discotheek te tracteren bij wijze van spreken. Geld speelde amper een rol, als je het hebt, geef je het uit. Reserve hebben ze in de vorm van goud, in de bank hebben ze maar weinig vertrouwen.
Je moet het even aanzien. Zelfs op zo'n jonge leeftijd kan een kind best zien dat het daar 'anders' is dan thuis. En zolang ze er niet meer dan thuis is,zal de invloed ervan heus wel meevallen. Ik zou wel op de veiligheid letten. Kijk over de grote aantallen die er zijn heen, dat wil niks zeggen. Toon belangstelling. En je kan er toch brengen voorlopig? Dan houd je het toch ook enigzins in de gaten? Kan je de situatie peilen op dat moment.
groeten albana

*bella*

*bella*

05-01-2011 om 09:51

Ligt ook aan je kind

Mijn zoon vaker bij een vriendje laten spelen waarvan de moeder zacht gezegd vreemd was. Eigenlijk viel er niet te communiceren met haar, niet door mij en dus ook niet door zoon. Het was daar ook een enorme puinhoop. Toch laten gaan steeds, ik had nu niet het gevoel dat zoon zich daar niet kon redden. Hoewel, meestal wilde hij ook niet omdat er weinig speelgoed was en hij zich daar dus verveelde. Veel meer dan een playstation was er niet. Dus ja, veel voor taxi gespeeld in dit geval, maar had ik ook wel voor dat leuke jongetje over. Maar dus niet omdat het van mij niet daar mocht, maar ik vertrouwde zoon zonder goed ouderlijk toezicht. Dat was wel een voorwaarde want ik had geen vertrouwen in dat ouderlijk toezicht. Maar op zich ben ik blij voor kansen voor mijn kinderen om andere (sub)culturen te leren kennen.

Jesse_1

Jesse_1

05-01-2011 om 10:40

Clo heeft wel een punt

Er zijn gewoon buurten waar het gevaarlijk is buiten, en als het meisje in zo'n buurt woont zou dat voor mij wel een punt kunnen zijn om te zeggen 'niet dáár spelen'.
Ooit zijn wij op huizenjacht geweest, een leuk huis gezien in een aardige straat, maar om daar te komen moest je door een slechte buurt. Zo slecht dat de makelaar afraadde om het huis te kopen (voor wat voor prijs dan ook).
Jesse

En toch...

ayla, ik zou het vriendinnetje gewoon bij jou laten spelen maar jouw dochter niet meer daar als het niet goed voelt.
Hier hetzelfde. ouders van vriendinnetje blowen veel. gehoord van goede kennissen dat ze het ook doen waar de kinderen bij zijn.
Tuurlijk zijn ze lief voor mijn dochter van 4, maar hun normen en waarden zijn toch afwijkend en ver afwijkend van die van mij.
Moeten zij weten,maar mijn dochter gaat daar niet spelen. Kinderen zijn ook uit huis geplaatst geweest.

Het is je kind, volg je gevoel! mijn zoon heeft als beste vriendje een kamper. Aardige ouders, hij speelt daar graag. Ik vertrouw het. en toch...leert hij daar dingen die hij thuis niet mag en doet.
Het gaat niet om troep of puinhoop, het gaat om normen en waarden. Is het niet de ouders,dan wel de rest van het kamp.
Hij mag van mij daar wel spelen. hij is al wat ouder, ik ken de ouders.
Maar ik hou het scherp in de gaten.

Rosase

Rosase

07-01-2011 om 22:55

Volg je gevoel

Meer kan ik er niet van maken.

Ik heb het voorrecht om vlak bij een kamp te wonen en heb mogen ontdekken dat wat Albana zegt eigenlijk wel klopt. En ook bij mij in de buurt wonen mensen van diverse pluimage.

Mijn kinderen mogen wel met de kinderen van het kamp spelen (nou eigenlijk liever niet, want dat is vaak niet leuk spelen), maar ze mogen van mij echt niet op het kamp spelen. Nu weet ik dat er veel verschillende kampers zijn, maar bij deze wil ik ze echt niet hebben. Heb verder geen last van die mensen en er gebeurt hier in de straat ook zelden of nooit wat, maar ik weet genoeg om dat niet te willen.
En ook hier in de buurt zijn er mensen waar ik mijn kinderen niet over de vloer wil hebben. En eigenlijk regelt zich dat vanzelf hier, want juist bij die kinderen komen ze nooit over de vloer omdat die dag en nacht op straat hangen. Buiten spelen vind ik verder prima hoor.

Ik heb gemerkt dat ik de, laten we zeggen, drughuizen er hier feilloos uit kan halen. En ik wil gewoon niet dat mijn kinderen daar over de vloer komen. De mensen zelf zijn soms nog eens niet zo heel erg onaardig, maar vaak trekt het ook allerlei volk aan dat ik wel onaardig vind. En daar hoef ik mijn kinderen tussenin te hebben. Het gaat niet eens om veel rommel, roken en ruw taalgebruik. Maar aangeschoten, ruziezoekend volk en blaffers die boven de kast liggen, politie-invallen en meer van die ongein bespaar ik mijn kinderen liever.

Precies rosase

precies, zo voel ik het ook! ik heb deze discussie al eerder gehad in kleutertijd. toen vonden mensen het maar raar dat ik mijn kinderen niet bij bepaalde kinderen liet spelen..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.