Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vuurwerk

Hoe denken jullie over kinderen en vuurwerk? Zoon van 11 wil vuurwerk om met oudejaarsavond af te steken. Ik ben er op tegen maar z'n moeder zegt dat we het moeilijk kunnen voorkomen en dat dit nu eenmaal is wat kinderen doen of de ouders het nu leuk vinden of niet. Ik ga geen geld aan vuurwerk uitgeven en nu wil hij dus zelf vuurwerk kopen van z'n opgespaarde zakgeld. 
Waar ik het dus ook niet mee eens ben. Iemand tips om een prepubert wat gezond verstand bij te brengen?

nee, als hij 15 is kan hij zelf naar de winkel nu nog niet.

Nee nee en nee. Het kan mij niet snel genoeg verbannen worden.

Ik zou denken: ga samen met je zoon wat vuurwerk kopen bij een "echte" handelaar (niets illegaals bedoel ik), koop er een goede vuurwerkbril bij en aansteeklonten. En begeleidt hem bij het afsteken. Ik zou wel verbieden om met leeftijdsgenoten de wijk in te gaan om daar te gaan lopen klooien met vuurwerk. 
(Ik ben ook geen fan van vuurwerk kopen, maar vind mooi siervuurwerk wel mooi om te zien, maar al die rot bommen die nu al maanden af gaan... 😬)

Nick90

Nick90

24-12-2025 om 16:07 Topicstarter

Als het aan mij lag zou zoon gewoon binnen blijven op 31ste maar het is kerstvakantie dus hem de hele dag binnen houden gaat eigenlijk niet. Hij moet wel voor het donker word binnen zijn en dan mag ie ook niet meer weg. Zou het helemaal prima vinden om een paar maatjes uit te nodigen en dan mogen ze wat mij betreft de hele avond gamen maar volgens zoon gaat iedereen buiten chillen. 

Nick90

Nick90

24-12-2025 om 16:08 Topicstarter

Roodborstje schreef op 24-12-2025 om 15:52:

Ik zou denken: ga samen met je zoon wat vuurwerk kopen bij een "echte" handelaar (niets illegaals bedoel ik), koop er een goede vuurwerkbril bij en aansteeklonten. En begeleidt hem bij het afsteken. Ik zou wel verbieden om met leeftijdsgenoten de wijk in te gaan om daar te gaan lopen klooien met vuurwerk.
(Ik ben ook geen fan van vuurwerk kopen, maar vind mooi siervuurwerk wel mooi om te zien, maar al die rot bommen die nu al maanden af gaan... 😬)

Nee sorry, maar vuurwerk vind ik echt verspild geld

Als Roodborstje. Paar stuks niet al te duur maar wel echt vuurwerk bij een nette handelaar kopen, bril erbij en aansteeklonten en let op dat het afsteken veilig gebeurt. 

En laat hem even dat recente item in het journaal zien (volgens mij het RTL-4 journaal van twee dagen terug) over jongeren die vingers of hele handen kwijtraken, inclusief mooie shots van röntgenfoto's van een hand waarvan de vingerbotjes een soort puzzeltje waren geworden en het resultaat nadat de chirurg klaar was (toen zag het er wel overzichtelijker uit maar er waren geen vingers meer over). Daarna volgt een interview met een 11-jarige jongen die naar de SEH mocht nadat hij een blindganger had opgeraapt die vervolgens in zijn hand ontplofte. Hij heeft die hand nog, met alle vingers, maar ze werken niet allemaal even goed meer. Alles bij elkaar denk ik een heel nuttig journaalitem voor jouw 11-jarige

Hij mag nog niet eens knalerwtjes en sterretjes kopen, laat staan het zwaardere vuurwerk. En vanaf volgend jaar is het afsteken sowieso verboden. Je zou inderdaad zelf wat kunnen kopen en afsteken.

En eerlijk gezegd vind ik het argument dat je het moeilijk kan voorkomen een beetje onzin. Als zoon thuiskomt met de mededeling dat hij wil gaan vapen, dan kun je dat ook vast wel voorkomen.

Hier kocht ik met de kinderen voor 25 euro op oudjaarsdag. Niks bijzonders, gewoon het kleine spul. Kinderen hadden hun lolletje, ik kon ze goed meegeven wat en hoe èn ze gingen niet de straat op op zoek naar wat er aan oud vuurwerk lag. 
Voorlichting is belangrijk, dat koud vuur niet bestaat enzo. 

Het is hier in de wijk trouwens angstig stil. Niks te horen aan knal. 

En "nu eenmaal wat kinderen doen"?! Het kind is 11!  

Vuurwerk is ook verspild geld maar dat probleem lost zich in principe volgend jaar vanzelf op, dan is het niet meer verkrijgbaar (althans niet legaal). Het punt van zakgeld is nou net dat ze het ook uitgeven aan dingen die jij onzin vindt. Je kan dus best met hem naar de winkel waar hij zijn geld aan die onzin uitgeeft. Of je laat zijn moeder met hem gaan. Het punt is dat als hij dan toch die troep koopt, hij het wel moet kopen bij een nette zaak, een aansteeklont moet gebruiken en zorgen dat het veilig gebeurt. Liever op oudjaarsavond onder jullie toezicht dan dat hij met zijn maats allerlei geintjes uithaalt.

En let niet alleen op de soort vuurwerk, maar ook op zaken als windrichting, hoe stabiel alles staat, en dat soort dingen

team vrouw
Haal wat sier vuurwerk en laat hem mee doen onder begeleiding van jou.
Hebben jullie een prettige oudejaarsavond 😜

Hier mochten ze op die leeftijd de 31e kleine dingetjes afsteken voor ons huis, met een lont en bril op. 

Ik heb twee jaar zo'n kinderpakket bij de Aldi gehaald. Zoon vond alleen de knalerwtjes leuk, de rest kon naar de buurmeisjes.

Gelukig heeft hij nooit iets met vuurwerk gehad. Even buiten kijken om 12 uur met een veiligheidsbril en een muts tegen eventuele vonken vond hij mooi genoeg.

Koop zo'n kinderpakket en geef dat pas op 31 december aan hem.

Nick90 schreef op 24-12-2025 om 16:07:

Als het aan mij lag zou zoon gewoon binnen blijven op 31ste maar het is kerstvakantie dus hem de hele dag binnen houden gaat eigenlijk niet. Hij moet wel voor het donker word binnen zijn en dan mag ie ook niet meer weg. Zou het helemaal prima vinden om een paar maatjes uit te nodigen en dan mogen ze wat mij betreft de hele avond gamen maar volgens zoon gaat iedereen buiten chillen.

Hij is 11, dan heb je vriendjes, nog geen maatjes. En dan ga je nog niet buiten chillen,na de brugklas is dat vroeg genoeg.

Ook hier is jullie rol als opvoeder duidelijk nodig.

het kind is 11! Wie bepaalt hier nu of hij wel/geen vuurwerk koopt? Serieus, wat gaat er mis met ‘de jeugd van tegenwoordig’ of liever gezegd met de opvoeders?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.