Nick90
24-12-2025 om 15:45
Vuurwerk
Hoe denken jullie over kinderen en vuurwerk? Zoon van 11 wil vuurwerk om met oudejaarsavond af te steken. Ik ben er op tegen maar z'n moeder zegt dat we het moeilijk kunnen voorkomen en dat dit nu eenmaal is wat kinderen doen of de ouders het nu leuk vinden of niet. Ik ga geen geld aan vuurwerk uitgeven en nu wil hij dus zelf vuurwerk kopen van z'n opgespaarde zakgeld.
Waar ik het dus ook niet mee eens ben. Iemand tips om een prepubert wat gezond verstand bij te brengen?
MelMel
24-12-2025 om 21:21
absoluut niet - laatst nog een kind van die leeftijd met twee vingers minder door vuurwerk behandeld - wat een ramp
RaSa
24-12-2025 om 22:07
Als je bedoeld dat hij vuurwerk koopt/krijgt en er zelfstandig mee op pad gaat. Nee, natuurlijk niet.
Mijn kinderen mogen best meehelpen met aansteken. Maar alleen onder toezicht en met brillen, oorbescherming etc. Het enige wat ze zelf mogen doen zijn de sterretjes en ander kindervuurwerk. Hoewel we ook daar gewoon bij zijn.
Mee op pad met vrienden in de wijk, no way. Dan heb je geen enkel zicht op wat voor rotzooi die vrienden mogelijk mee brengen. De rotjes zijn tegenwoordig niet meer zo onschuldig en ook dat deed je pas toen je een jaar of 16 was.
Jonagold
24-12-2025 om 22:31
Lees net op NU.nl van een 10-jarig jongetje dat met ernstige brandwonden is opgenomen in het ziekenhuis en een huidtransplantatie moet ondergaan.
Zijn vriendje had zo’n fontein brandend en wel onder zijn kleren gestopt.
F1 vuurwerk, dus toegestaan voor die leeftijd. Maar zonder toezicht afgestoken…
Ik vind dus: áls je al wat toe wil staan, dan samen afsteken en niet met wat vrienden op straat lopen ‘chillen’.
Marit!
24-12-2025 om 22:45
hier geen vuurwerkliefhebbers gehad voor wat betreft zelf afsteken. Ze hebben t wel eens gedaan, maar onder toezicht zeker op die leeftijd. Zijn nu bijna 16 en 18 en malen er niet om. Mooi om naar te kijken maar niet om geld aan uit te geven of zelf af te steken. Ze vinden het ook vreselijk voor onze hond, die loopt nu al savonds als een malle de wijk door om zo snel mogelijk naar huis te kunnen vanwege alle knallen. Ik zou in jouw geval vooral nee zeggen op t stuk 'zonder toezicht'. Er gebeuren teveel ongelukken mee wat mij betreft.
Poezenmeisje
24-12-2025 om 23:00
Zelf heb ik nooit vuurwerk hoeven kopen, met een politieagent als vader. Die kwam altijd met twee volle vuilniszakken thuis (jaren '80).
Politiekindertjes mochten het inbeslaggenomen legale vuurwerk vernietigen.
😇
In onze flat woonden Chinezen. Die kochten van die fantastische vuurwerkrollen, hingen ze aan het balkon om ze af te steken en de hele buurt kwam kijken.
Daarna was het pas echt nieuwjaar.
Lisabette
24-12-2025 om 23:24
Geen vuurwerk geven natuurlijk. Normaal ben ik erg voor sparen en zelf kiezen waar ze geld aan uitgeven, maar dit valt onder niet kopen op die leeftijd! Vuurwerk is veel te gevaarlijk! En het is ook nog eens heel slecht voor het milieu en de arme dieren.
Netherfield
24-12-2025 om 23:27
Volgens mij komt Nick90 uit België, daar is volgend jaar geen vuurwerkverbod.
Zeespiegel
24-12-2025 om 23:55
Jonagold schreef op 24-12-2025 om 22:31:
Lees net op NU.nl van een 10-jarig jongetje dat met ernstige brandwonden is opgenomen in het ziekenhuis en een huidtransplantatie moet ondergaan.
Zijn vriendje had zo’n fontein brandend en wel onder zijn kleren gestopt.
F1 vuurwerk, dus toegestaan voor die leeftijd. Maar zonder toezicht afgestoken…
Ik vind dus: áls je al wat toe wil staan, dan samen afsteken en niet met wat vrienden op straat lopen ‘chillen’.
Vind vriendje een rare benaming in dit verhaal.
Zeespiegel
24-12-2025 om 23:59
Naar mijn idee hoort het bij de opvoeding om te laten zien hoe vuurwerk zo veilig mogelijk afgestoken kan worden.
En ze te leren dat niet afgegaan vuurwerk, of vuurwerk waarbij iets aan de lont mankeert, niet veilig is. En het absoluut nooit richting levende wezens te gooien/te richten.
Dat geld steek je dus in de opvoeding van je kind.
Loeki72
25-12-2025 om 00:09
Ik zou een kind geen vuurwerk laten afsteken. Maar ik heb op mijn werk dat ook heel wat verwondingen en verminkingen door vuurwerk gezien. En dat kwam echt niet alleen door illegaal vuurwerk. Ik vind het vooral heel krom dat ouders ontzettend veel uitgeven aan veiligheid voor hun kind, maar ze gerust met vuurwerk laten spelen.
MamaE
25-12-2025 om 00:28
Ik ben zwaar anti vuurwerk. Dochter mag dit niet kopen, ook niet van haar zakgeld. Zakgeld is leergeld, dus daar mag je wel iets van kopen wat je ouders onzin vinden, maar dingen die gevaarlijk, ongezond of niet passend bij de leeftijd zijn mag je echt wel verbieden. Dat is in mijn ogen ook je plicht als ouders.
En met 11 mag je nog niet zelf vuurwerk kopen. Dus heeft hij pech. Je hoeft echt geen ja te zeggen omdat 'iedereen' dat doet. En het hoeft ook niet genormaliseerd te worden. Vuurwerk hoort wat mij betreft ook niet bij de opvoeding of iets wat je veilig hoort te leren. Eraf blijven is nog altijd het veiligst.
Zeespiegel
25-12-2025 om 07:02
Loeki72 schreef op 25-12-2025 om 00:09:
Ik zou een kind geen vuurwerk laten afsteken. Maar ik heb op mijn werk dat ook heel wat verwondingen en verminkingen door vuurwerk gezien. En dat kwam echt niet alleen door illegaal vuurwerk. Ik vind het vooral heel krom dat ouders ontzettend veel uitgeven aan veiligheid voor hun kind, maar ze gerust met vuurwerk laten spelen.
Ja, er zijn zelfs mensen die hun kind, dat met vuurwerk betrapt is door de politie, hun kind op hun kop geven dat ze zich hebben laten betrappen. En niet gewoon even het vuurwerk in de bosjes hebben gegooid.
BlairW
25-12-2025 om 07:45
Roodborstje schreef op 24-12-2025 om 15:52:
Ik zou denken: ga samen met je zoon wat vuurwerk kopen bij een "echte" handelaar (niets illegaals bedoel ik), koop er een goede vuurwerkbril bij en aansteeklonten. En begeleidt hem bij het afsteken. Ik zou wel verbieden om met leeftijdsgenoten de wijk in te gaan om daar te gaan lopen klooien met vuurwerk.
(Ik ben ook geen fan van vuurwerk kopen, maar vind mooi siervuurwerk wel mooi om te zien, maar al die rot bommen die nu al maanden af gaan... 😬)
Eens. Je kan beter hebben dat hij het veilig afsteekt en weet hoe je dat doet, dan dat hij er zelf mee gaat lopen rommelen. Want dat gaat toch wel een keer gebeuren ben ik bang. Is het niet nu, dan wel na oud & nieuw als een vriendje nog ergens wat rotjes heeft. Of als ze op 5 januari besluiten buiten toch nog op zoek te gaan naar oud vuurwerk op de grond. Je kan hem niet de hele kerstvakantie binnen houden natuurlijk. Dan kan je maar beter zorgen dat hij weet wat de gevolgen zijn en hoe je veilig met vuurwerk om kan gaan en dus hopen dat hij daar niet in mee gaat.
Herfstappeltaart
25-12-2025 om 07:51
MamaE schreef op 25-12-2025 om 00:28:
Ik ben zwaar anti vuurwerk. Dochter mag dit niet kopen, ook niet van haar zakgeld. Zakgeld is leergeld, dus daar mag je wel iets van kopen wat je ouders onzin vinden, maar dingen die gevaarlijk, ongezond of niet passend bij de leeftijd zijn mag je echt wel verbieden. Dat is in mijn ogen ook je plicht als ouders.
En met 11 mag je nog niet zelf vuurwerk kopen. Dus heeft hij pech. Je hoeft echt geen ja te zeggen omdat 'iedereen' dat doet. En het hoeft ook niet genormaliseerd te worden. Vuurwerk hoort wat mij betreft ook niet bij de opvoeding of iets wat je veilig hoort te leren. Eraf blijven is nog altijd het veiligst.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Het is absurd dat dit gezien wordt als "erbij horend" . Het is gevaarlijk en een kind van elf hoort hier verre van te blijven. Pak je taak als opvoeder en hou je kind veilig.
Kimdekim
25-12-2025 om 08:33
Op die leeftijd mocht zoon het wel. Ik vind vuurwerk zonde van het geld en hij niet. En het is zijn geld. Wel met duidelijke regels, je steekt het thuis af ( om 12 uur met ons) en met bril en lont. Ik vind dat kinderen ook moeten leren dat vuurwerk in een in een mum van tijd weg is. Hij heeft dat geleerd na 1x kopen en de magie was dan ook vrij snel weg.