Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Ramona

Ramona

13-06-2020 om 21:23

Wat geven voor rapport?

Wat geven jullie de kinderen voor het rapport?
Geld, een uitje of een cadeautje?
Ik vind geld niet zo leuk, want dat krijgen ze ook al van de opa's en oma's.
Vaak geef ik een cadeautje van ca. 10 euro. Laatste keer hadden ze een bioscoopbon met popcorn gekregen.


Dees

Dees

13-06-2020 om 21:31

Knuffel

Een dikke knuffel en vorige keer vertelde hij dat de kindjes uit zijn klas een cadeautje kregen en toen mocht hij iets uitzoeken en dat was een donut.

Niets

Het was hier niet de gewoonte om geld of iets te geven. Daar ben ik ook niet aan begonnen. Maar ik moet zeggen dat beide kinderen ook jarig zijn aan het einde van het schooljaar, dus daar kwam voor hen vaak toch al genoeg geld binnen op hun verjaardag.

Ik lette er hier ook wel sterk op dat inzet beloond werd en niet cijfers omdat dat nogal eens wilde wisselen of een kind het wel begrepen had of niet, dat kon het verschil uitmaken tussen een 10 of een 3, of dat een kind een tijd niet naar school geweest was.
En meestal ging dat mondeling. 'Fijn voor je dat je weer zoveel voldoendes en goede cijfers hebt gehaald'. 'Gelukkig heb je ook eens een onvoldoende'. Dan hoor je bij de 'normale' mensen die ook wel eens een onvoldoende halen.

@Emma

@Emma

13-06-2020 om 21:43

Inzet belonen

Mijn dochter heeft zich met zeer matige rapporten door de basisschool geworsteld. Ik liet haar zien wat haar inzet was en wat ze wel gepresteerd had en dat heb ik altijd beloond. Meestal gingen we samen een dagje naar een stad.. Maastricht, Rotterdam, Utrecht, altijd gezellig.

Guera

Guera

13-06-2020 om 21:44

Niks

Wij geven niks.
Ze krijgen soms van opa wat geld.
Ik geef ze vaak wel vakantie geld paar tientjes. Niet gekoppeld aan rapport

vlinder72

vlinder72

13-06-2020 om 21:45

Niets

Mijn kinderen krijgen nooit iets voor hun rapport.

Ik heb ze er ook nooit over gehoord.

Samen

een familiespel voor in de vakantie.
Tsjor

Max

Max

13-06-2020 om 21:52

Niets

Dat dus.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-06-2020 om 22:01

Niks

Wij vieren wel altijd het begin van de zomervakantie met wat lekkers.
Maar ik heb nog nooit een beloning aan een rapport gekoppeld.

Wadje

Wadje

13-06-2020 om 22:24

Hier wel

Kinderen zijn nu allebei geslaagd, maar hebben zich allebei steeds erg goed ingezet op school. Voor de een betekende dit alleen voldoendes, voor de ander niet. Ze kregen altijd aan het eind van het schooljaar een cadeau. De ene keer duurder dan de andere keer. Het was maar net tegen welk cadeau we aanliepen.

hm kweetniet

Ik geef niks voor rapporten. Wat doe je dan als er een blijft zitten bijvoorbeeld, of een hakkenoverdeslootrapport heeft? Niks geven? En de eventueel aanwezige sibling wel? Of toch gewoon iets geven? Dan is het meer een eindeschooljaarscadeautje natuurlijk, zou ik wel weer prima vinden.

Ik geef nooit iets voor rapporten.Wel eens iets tussendoor, bijvoorbeeld na een zware toetsweek waarin ze hun best hebben gedaan.Maar dan is het onafhankelijk van de resultaten. Dan geef ik een bioscoopbon, een boek, een battle pass. Zoiets.

Een ferme handdruk

Geen cadeautje of geld. Bij dyslexiekind was er wel altijd taart voor het hele gezin als ze weer een AVI had gehaald.

skik

Watervrouw

Watervrouw

14-06-2020 om 00:55

Ook niets

Ik ben niet zo bezig met rapporten en de kinderen ook niet. Ook niets van opa's en oma's want die hebben we niet meer. Soms mopperen ze wel omdat ze horen dat andere kinderen wat krijgen en dan heb ik iets van o ja maar we vergeten het dan weer.

Vakantie

Van ons krijgen ze een extraatje voor in de vakantie

Flavia

Flavia

14-06-2020 om 07:29

Niks

Voor het rapport krijgen ze niks.
Dit jaar heeft school de rapporten ook afgeschaft want alle cijfers staan in Magister.

Mams

Mams

14-06-2020 om 09:16

Hier

Hier krijgen onze kinderen een boek voor hun rapport. Cijfers vinden we minder belangrijk dan inzet, dus als er hard gewerkt is, zijn we sowieso trots op ze. Dat boek moet je breed zien, kan ook een Donald Duck pocket zijn. Dat mag zelf uitgekozen worden...

Bo

Bo

14-06-2020 om 14:22

wel

"Ik geef niks voor rapporten. Wat doe je dan als er een blijft zitten bijvoorbeeld, of een hakkenoverdeslootrapport heeft? Niks geven? "

Ik wel. Het gaat niet om cijfers maar om beloning voor een jaar hard werken en je best doen. Als mijn kind zou blijven zitten zou hij het ook krijgen (tenzij hij er met de pet naar had gegooid).

Is gelijk een mooie start van de vakantie (soort vakantiegeld).

Triva

Triva

14-06-2020 om 17:32

Wat is je doel?

Een beloning voor keihard werken? Iets leuks voor de zomervakantie? Doe je dit bij elk rapport?

Mijn oudste kwam eens thuis met het feit dat een klasgenoot een X bedrag had gekregen voor zijn rapport (dus bijv een tientje voor elke 10, 9 euro voor een 9 etc) en hij snapte na mijn uitleg dat er weinig ouders zijn die dat beloven als hun kind toch al aan de kant van de 8, 9 en 10 zit.

Ik vind het leuker om een 'begin-van-de-zomer-kado' te geven waar ze ook tijdens die zomer wat aan hebben.

Wat geef je je kind dat zonder inspanning allemaal achten haalt? Ik feliciteerde een examenleerling met het feit dat hij 2 zevens, 6 negens en 2 tienen op zijn lijst had en zei dat hij er vast hard aan gewerkt had. Hij vertelde dat hij het niks bijzonders vindt en zich er niet echt voor heeft hoeven inspannen.

skik

ElenaH

ElenaH

15-06-2020 om 07:25

Skik

Moet het altijd een strijd of enorme inspanning zijn dan? Er mogen toch ook wel eens dingen lekker vanzelf gaan? Op je werk krijg je ook niet alleen loonsverhoging als je jezelf over de kop gewerkt hebt.

Bo

Bo

15-06-2020 om 09:50

skik

Het gaat mij om een beloning voor een jaar hard werken en een leuk kado als start van de zomervakantie. Als een kind dat met 2 vingers in de neus doet, heeft ie mazzel. Ik beloon geen cijfers, dus kind krijgt hetzelfde met welk rapport dan ook. Tenzij kind er echt een potje van heeft gemaakt, maar dat is gelukkig niet het geval.

Rixt

Rixt

15-06-2020 om 17:38

Soms

Op de basisschool kregen/krijgen ze soms iets voor het rapport, dat is maar net of ik of het kind eraan denkt. En dan iets kleins, bijvoorbeeld een Donald Duck zomerboek of een ander tijdschrift. En als we met vakantie gaan krijgen ze vaak tien euro om te besteden en van de opa's en oma's krijgen ze ook vaak nog wat mee, maar dat is dan niet gelinkt aan het rapport.

ElenaH

Nee, zeker niet.

Aangezien de meesten het terecht niet fair vinden om op basis van de hoogte van de cijfers te belonen geven ze aan te belonen op inzet. En sommige kinderen hebben de mazzel dat ze zich niet echt in hoeven te zetten om toch mooie cijfers te halen.Kortom: het komt er meestal op neer dat kinderen aan het eind van het schooljaar een bedragje/cadeautje/uitje krijgen onafhankelijk van de resultaten of inzet. Heeft uiteindelijk weinig meer met het rapport te maken. Ook goed

skik

Muntje

Muntje

17-06-2020 om 08:24

Mijn jeugd

Mijn twee zussen hebben op een andere lagere school gezeten dan ik (zelfde jaren). Ik kreeg twee rapporten per jaar en mijn zussen kregen er drie per jaar.
In mijn beleving was de geldelijke gift per rapport even hoog.
O o o, wat vond ik dat oneerlijk.

Mijn kinderen hebben nooit iets gehad voor hun rapport. De beste inzet kan (kon) ook getoond worden door degene die was blijven zitten.

Trots

Mijn zoon krijgt altijd een kadootje van ongeveer 10 euro en bij het laatste rapport altijd een kaart waarin staat hoe trots ik op hem ben

Lynn

Lynn

05-07-2020 om 08:48

Hier

Wij hebben nooit geld voor rapporten gegeven.
Niet voor cijfers en niet voor inzet.
Wel mochten ze in de vakantie een tijdschrift of boek kopen als we op reis gingen. De laatste jaren (vanaf dat ze een jaar of 14 waren kregen ze vakantiegeld om zelf uit te geven op vakantie of thuis naar bijv een pretpark of bioscoop.

Bij een rapport geld geven voor inzet hebben we wel overwogen, maar jee, wat doe je dan als je een braaf kind hebt die zich gewoon inzet en de andere per definitie te weinig doet, omdat hij het onwijs moeilijk vindt zich ergens echt goed voor in te zetten (niet alleen school, ook bij sport of andere dingen).

We hebben altijd geprobeerd om hem te stimuleren zich meer in te zetten, maar hij had altijd weinig concentratie en weinig zin (nog overwogen om hem voor ADD te laten testen, maar wilde hij niet en vraag me ook af of dat het echt is, het is vooral gebrek aan motivatie maar gebrek aan concentratie helpt natuurlijk niet echt), dus dat lukt meestal niet erg. Is wel slim maar is daardoor (calculerende tiener) zelfs een keer op het randje blijven zitten.
Maar hoe moeilijk is het om iemand zich te laten inzetten in wie het niet echt zit?

Nu 18 jaar en hij lijkt iets gemotiveerder, maar werkt er echt nog steeds niet hard ervoor. Misschien hard voor zijn doen?

En eigenlijk heb ik best met hem te doen. Hoeveel fijner is het als je wel meer motivatie hebt? Hij heeft er ook niet voor gekozen dat hij zo in elkaar zit.

Kinderen krijgen van opa’s en oma’s altijd wel geld voor het eindrapport.

40er

40er

05-07-2020 om 08:52

Een boek

Elk jaar, voor de zomervakantie, kreeg hij een nieuw boek. Lekker lezen stimuleren. (Is gelukt, inmiddels koopt hij ze zelf)

Beiden

Van mijn man krijgen ze geld volgens een bepaald systeem waarbij elke voldoende een bedrag oplevert en dan elke punt extra een bonus. Ik vind dat zelf wat onzin omdat inderdaad elk kind andere mogelijkheden heeft. Mijn man zegt dat aangezien de middelbare school op niveau is ingedeeld het niks uit maakt want ieder zou theoretisch op zijn/haar eigen niveau goede cijfers moeten kunnen halen.

Ik doe daar niet aan mee want ik vind het allemaal wat genuanceerder liggen. Voor het eind rapport neem ik de kinderen mee om ergens wat te gaan eten. Verder mogen ze altijd een boek uitzoeken, ongeacht resultaten. Boeken kan je nooit genoeg hebben tenslotte.

Niks

Wij geven geen geld of cadeau voor rapporten.
Wel krijgen ze in de zomervakantie meestal allemaal 10 euro of zo als vakantiezakgeld.

Van opa en oma krijgen ze wel geld voor hun rapport.

Beertje37

Beertje37

11-07-2020 om 13:25

Aan dochter gevraagd

Aan dochter gevraagd wat ze graag wil om haar heel erg goede rapport te vieren. Ze wil graag spaghetti Vongole eten met een Magnum toe en daarna een film kijken.

Tine Winkel

Tine Winkel

11-07-2020 om 15:16

Rapport

Was vaak voor n vakantie. Wij vierden vaak de start van de vakantie met n bezoekje aan de pizzeria of iets anders gezelligs/lekkers, ongeacht t rapport. Middelbare school is wel ingedeeld op niveau, maar oudste haalde vrij makkelijk 8en, terwijl de jongste hard moet werken voor n 6. Dan ga ik jongste niet minder geven, vanwege lagere cijfers.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.