Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
maria

maria

02-01-2011 om 21:44

Wat uit eten met kinderen (8 en 10 jaar)?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar

mar

04-01-2011 om 09:13

Gewone kaart

Dochter van bijna 10 is sinds een dik jaar zo ver dat ze patat lust. Kroketten en frikandellen e.d. lust ze ook niet. Van kleins af aan was haar favoriete restauranteten salade caprese. Ook at ze vaak met ons mee, een extra bord kan altijd. Ze mag altijd zelf kiezen, maar wij kunnen wel advies geven.
Maar mochten de eetgewoonten van dochter anders zijn geweest, een kindermenu had ze niet gekregen.

ishtar

ishtar

04-01-2011 om 10:16

Jesse

en hier!
Hier eten ze zelfs frietjes met kipnuggets ed als we bij de wok eten. Bij de pizzeria varieert het van pizza, tot pasta en soms ook frietjes. En omdat ik vind dat zij ook lekker zelf mogen kiezen als ze uit eten zijn verbied ik het kindermenu niet.
Al moet ik zeggen dat als we met alleen middelste (en da's een behoorlijk moeilijke eter, maar vnl wat groente betreft) bij de wok zijn hij nog wel eens wat anders wil proeven. Alleen is de laatste keer de kip met knoflooksaus niet lekker bevonden dus ik ben bang dat we weer terug bij af zijn.

Uit eten

hier zijn we de afgelopen zomer veel met de kinderen tussen de middag uit eten geweest in Frankrijk. We namen dan het menu van de dag...en ze aten dus gewoon mee. Van het ene gerecht hebben ze meer genoten dan het andere. Ze vonden eht wel stoer om zo mee te eten met 'de grote mensen'.
Ik merk trouwens dat ik het zelf ook leuk vind als ze eens wat anders kiezen dan friet met nuggets, frikadel of kroket. Op één of andere manier ervaar ik dat zelf ook als gezelliger. Vraag me niet waarom.

Afgelopen week waren we in Tsjechië. Daar hebben de heren veel pizza, pasta en schnitzel gegeten. Eigenlijk waren daar amper kindermenu's of ik heb er gewoon niet opgelet, dat kan ook nog

groetjes van Purk

Jesse_1

Jesse_1

05-01-2011 om 10:37

Ach

Ik vond het contrast met de 'help, mijn kind lust geen groente'-draadjes zo groot .
Mijn kinderen mogen eten wat ze lekker vinden als we uit eten gaan, dus kiezen voor een kindermenu (anders moeten we maar naar een restaurant gaan waar ze geen kindermenu serveren), of voor een volwassenenmenu. Overigens vind ik een kindermenu wel voor _kinderen_.
Maar wij gaan zelden uit eten, vaak eten we bij het wokbuffet en dan kiezen ze het liefst friet en andere 'rommel'. (Jammer, maar ze genieten er wel van.)
Jesse

Mama

Mama

05-01-2011 om 20:56

? lidwientje

Is dit een grapje? Het smaakt toch nie anders van een bord? Of mis ik de clou?

Pieuw

Met zulke moeilijke eters als hier voorbij komen, kan ik me voorstellen dat je al blij bent dat ze iets naar binnen schuiven. Dán zou ik ook juichen bij een keuze voor een kindermenu.
Maar persoonlijk zou ik er helemaal de kriebels van krijgen. Ik mis werkelijk het geduld voor dit soort gehannes met eten. Ik houd erg van koken en van lekker (uit) eten, maar met zulke eters in huis zou ik heel gauw de pollepel erbij neer gooien.

Hanne.

Hanne.

06-01-2011 om 10:47

Is ook erg frustrerend

Dat is ook erg frustrerend

Oudste lustte redelijk veel, maar durft steeds minder te proberen. Middelste en jongste eten kale pasta en gebakken aardappels en verder niets.

Voeg daarbij toe een echtgenoot die liefst alleen vertrouwde dingen eet, en mijn kook inspiratie is echt minimaal geworden.

Ons gezinsvoornemen voor dit jaar is dan ook dat we 1x per week iets nieuws gaan proberen en dat we dan allemaal zonder te mopperen een hapje er van eten. Deal is wel dat het 1 nieuw gerecht aangevuld met bekende gerechten wordt.

Uit eten gaan doen we ook eigenlijk alleen bij de pizzeria (middelste en jongste eten niets want lusten geen pizza) of bij het eetcafé, waar oudste een kindermenu bestelt (gebakken tong, dus vind ik nog wel te doen), en middelste en jongste van ons bord mee eten.

Moet ze alleen nog een keer uitleggen dat hij geen tot gezichtje versierde plas appelmoes bij z'n eten lust, maar wel graag een bakje rauwkostsalade.

Later gaan eten

Mbt eten. De meeste kinderen gaan echt van alles en nog wat eten tussen hun 15e en 20e, komt helemaal goed. Kijk naar mij, ik at als kind veelal alleen aardappels/ vlees /groente (rode kool, boontjes, bloemkool etc) en had nog nooit knoflook, olijven of lansagne op, ik lustte zelfs geen macaroni toen ik 10 was. Ik vond warm eten lekker, maar niet dat hele aparte, dat begon pas later, toen ik 17 was. Zie het ook bij andere pubers die ik ken. Vaak maak ik voor mijn kids dan ook ander eten dan voor ons. De oudste van 13 begint langzamerhand ook meer dingen te eten.

maria

maria

16-01-2011 om 17:43

Nog even terug naar de vraag....

Leuk alle reakties en alle avontuurlijke eters.

Nog even terug naar de vraag ook reagerend op een paar opmerkingen:
- ik vroeg of het anders is (dus of je je kinderen iets meer stimuleert niet dure dingen van de kaart te nemen - hoeft natuurlijk niet per se kindermenu te zijn) als je VAAK uiteten gaat. Wij gingen op vakantie ELKE dag (een week lang) 's middags uiteten (waarbij een grote mensen lunchgerechts soms boven de 20 euro uit kwam) en ook nog een paar keer 's avonds uiteten. Zou je in die situatie dan nog steeds je kinderen geheel vrij laten om alles van de kaart te kiezen dat ze lekker vinden? (dus zelfs (lunch)gerecht boven de 20 euro, elke dag of 2x per dag? Dit is dus een heel andere situatie dan als je eens een keertje uiteten gaat...
- voor alle duidelijkheid: ik nam - vanzelfsprekend - zelf ook niet het allerduurste, allerminst zelfs! Voor de lunch zocht ik bijv. ook iets betaalbaars uit (voor zover de kaart het aanbood) - bijv alleen kaas (met wat brood) of salade.
- NB Ik heb mijn kinderen helemaal niet gedwongen iets te nemen waar ze geen zin in hadden en ze hoeven van mij helemaal geen kindermenu. Jongste wil dat zelf. Oudste kiest regelmatig iets anders.. Ik let alleen een beetje op de prijs, hoewel dat nauwelijks nodig is bij hen. Ik verbaasde me meer om de andere kinderen die (elke keer) zulke dure gerechten mochten nemen...

Als er nog mensen in dit draadje zitten ben ik nog wel benieuwd naar hun reaktie op deze vraag m.b.t. het VAAK uiteten gaan.

Fiorucci

Fiorucci

16-01-2011 om 18:03

Maria

Ik ken de situatie niet van elke dag uit eten gaan, ook op vakantie kiezen wij het zo uit dat we grotendeels zelf koken. Maar uiteraard mogen ze dan niet steeds het duurste van de kaart kiezen.

Fraz

Fraz

16-01-2011 om 18:39

Nee

dan niet maar ik zou er dan voor kiezen minder vaak uit eten te gaan maar bijv ook af en toe voor de lunch wat te halen bij de bakkerij of uit de supermarkt wat vleeswaren en een stokbroodje en dat op een bankje in het park eten. Dan kunnen ze de keren dat we uit eten gaan ook kiezen wat ze zelf willen. Of regelmatig ook een goedkoper restaurantje kiezen.

Guinevere

Guinevere

16-01-2011 om 22:19

Vaak

Vaak uit eten gaan doen wij sowieso niet. Dus áls we gaan, dan mag zoon die halve kreeft best kiezen.
Dat we niet vaak uit eten gaan heeft overigens vooral te maken met het feit dat ik mijn eigen eten over het algemeen hoger waardeer dan het eten in een restaurant. Daarom zul je mij ook niet snel aantreffen op een hotelvakantie.

vader

vader

17-01-2011 om 07:13

Jazeker!

In de situatie die jij omschrijft Maria houd ik zeker rekening met de prijs maar zeker ook met wat ze eten. Ik vind het niet nodig dat zij bijvoorbeeld vaak friet eten, hetgeen de jongste bij voorkeur zou doen. De oudste lukt eigenlijk alles en moet een beejte opletten wat hij eet om op een gezond gewicht te blijven.
Concreet kies ik dus voor hen in een dergelijke situatie door te zeggen: we gaan hier een pastaatje eten, of een tostie, of een uitsmijter (als het over lunch gaat). Dan zorg ik natuurlijk wel dat ik iets noem dat zij beiden graag eten maar wat ik verantwoord voor ze vindt (en betaalbaar). Ze zijn overigens 11 en 8.
Vader

Hibiscus

Hibiscus

17-01-2011 om 11:14

Wisselend

Wij gaan redelijk vaak uit eten. In principe mogen de kinderen kiezen wat ze willen. Zoon is een slechte eter en hem zou ik niet iets avontuurlijks duurs laten kiezen. Of misschien wel en dan kiez ik iets simpels zodat ik zijn eten op kan eten als hij het laat staan. Dochter is een goede eter maar die is nog erg op de kindermenu's gesteld. Zij eet ook nooit zoveel.

We gaan wat vaker hier (uk) op zondagmiddag lunchen en dan is het een Sunday roast. Dat vindt iedereen bij ons lekker en het is vaak niet duur. Ook kun je hier bijna altijd kinderporties van het volwassene menu bestellen dus dat doen we ook regelmatig.

Hibiscus

Samen

Wij eten regelmatig buitenshuis. Friet vinden de kinderen alleen lekker van Bram Ladage, van andere hebben ze na 5 frietjes meestal genoeg en andere gefrituurde snacks staan ook niet bepaald in de top tien. Kindermenu valt dus meestal af.

Daarnaast eten ze ook nog eens muizenhoeveelheden (reden voor mij om maar niet meer met ze naar buffetrestaurants te gaan: waarom 15-20 euro betalen voor een kind dat één kipreepje en een sliertje wortel nuttigt, of het voor de variatie houdt bij een plak stokbrood, 20 olijven en 15 kappertjes?).

Vaak bestel ik voor de jongste iets van een kom soep, met wat brood, die dan met de rest van het eten op tafel komt. Daar is ze dan wel zoet mee. Oudste houdt erg van dingen als zalm en kreeft (heeft hij nog maar 3 keer gegeten, maar het staat met ster op 1 wat hem betreft, zo lekker vindt hij het).
Hij mag van mij bestellen wat hij wil, vaak vraag ik voor de jongste een extra couvert.
Soms bestel ik voor mezelf een kindermenu (ben ook niet bepaald van het grote innemen namelijk), als dat bijvoorbeeld een kinderportie biefstuk of pasta is. Met 2 maaltijden hebben we met z'n drieën meestal meer dan genoeg.

Tja horeca zal niet rijk van ons worden. Maar we zijn gewoon geen grote eters, en eten af laten voeren stuit me toch ook tegen de borst.

Wat uit eten met kinderen (8 en 10jaar)

Wij gaan ook regelmatig uiteten met de kids. Maar de gerechten voor ons zijn toch te grootte porties dus dat kiezen ze zo wie zo niet. Meestal is het een kindergerecht met friet en een vleesje ofzo. Als er geen kindergerechten zijn doen we ook wel 1 gerecht bestellen voor de 2 kids, en dat lukt dan goed!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.