Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
maria

maria

02-01-2011 om 21:44

Wat uit eten met kinderen (8 en 10 jaar)?

Wij gingen laatst met vrienden uiteten. Onze kinderen van 10 en 8 kozen (als gebruikelijk) voor frietjes met nuggets en pasta, dus zeg maar de meer betaalbare gerechten/kindermenus. De kinderen van onze vrienden (zelfde leeftijd) kozen beiden voor vis. Erg grappig op zich (vond ik dan - onze kinderen eten alleen kibbeling en met moeite een scholletje), maar qua kosten een heel ander verhaal (ieder meer dan EUR 20, geen kindermenu).

Op zich zeer te prijzen dat hun kinderen volwassenengerechen en zelfs vis eten, maar ik dacht wel: dat is een stuk duurder als je dat regelmatig met je kinderen doet, dan met die van ons.

Hoe zit dat bij jullie kinderen (van ongeveer deze leeftijd)? En laten jullie ze vrij om dure gerechten te kiezen (mochten ze dat willen) of stimuleren jullie ze toch wel om het bij de wat betaalbaardere gerechten te houden?
Is dat nog anders als je (bijv. in de vakantie)regelmatig uiteten gaat met de kinderen?

Ik ben gewoon benieuwd.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosase

Rosase

02-01-2011 om 21:59

Mogen zelf kiezen

Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om mijn oudste af te schepen met een kindermenu terwijl ik zelf iets heel lekkers eet.

Hij mag dus zelf kiezen. Okee, het kost wat meer maar ga liever een keertje minder uiteten dan dat ik daar de strijd over aan ga. Vind het ook niet eerlijk eigenlijk. De jongste twee zijn nog zeer tevreden met de kindermenuutjes, en die ga ik dus ook niet wijzer maken dan ze zijn.

Heb overigens wel geleerd dat je ook kunt vragen voor een kinderportie. Mogelijk dat dat een mooi compromis is?

Guinevere

Guinevere

02-01-2011 om 22:00

Gewone menukaart

Onze 8-jarige kiest van de gewone menukaart. De kinderkaart legt hij spottend opzij. Of hij vertelt de ober zelf waar hij trek in heeft, en vraagt of ze dat kunnen serveren. Lamsvlees met knoflook en rijst, of vis met citroensaus en lenteui, vindt hij allemaal lekker.
Soms zijn de porties wat aan de forse kant en dan vragen we een aangepaste portie (en prijs) voor hem. Maar in principe kan de prijs me geen bal schelen, als hij een halve kreeft met kaviaar zou kiezen, so be it. Liever dat dan dat ie altijd die veilige en oersaaie kindermenu's zou nemen (sorry voor de liefhebbers). Ik zie het als een stukje smaakontwikkeling en leren genieten.

Annet

Annet

02-01-2011 om 22:04

Mijn kinderen mogen geen kindermenu

Tenminste niet in een echt restaurant. Daar gaan wij niet heen voor fastfood, ook niet voor de kinderen.
Dus zij nemen altijd een volwassen gerecht. Ze zijn nu 13 en 8. Maar toen ze kleiner waren, namen ze ook wel één menu met z'n tweeën.
We kijken wel naar de prijs, maar dat geldt ook voor de volwassenen. En als ik weet dat ze het niet opeten, is de prijs belangrijker.
Hier eten ze ook graag vis.

Met kerst gingen we met schoonouders naar een groot buffet. Daar was ook een kinderbuffet. Daar willen mijn kinderen niet eens heen. De andere gerechten zijn veel lekkerder! En gelijk hebben ze.
Gelukkig voor schoonouders hebben ze wel een kinderprijs betaald... Maar ja, er waren ook veel volwassenen die eten haalden bij het kinderbuffet.

Fraz

Fraz

02-01-2011 om 22:12

Ligt aan de menukaart

Hebben ze zalm (voor dochter) en lamskoteletten of spare ribs (voor zoon) of pizza (voor beide) dan kiezen ze geen kindermenu's. Zit er niets bij wat ze echt lekker vinden dan kiezen ze wel voor een kindermenu (patat en frikandel of kipnuggets is altijd oké)

Mamvantwee

Mamvantwee

02-01-2011 om 23:08

Gewone kaart

Die van mij eten gewoon mee van de normale menukaart. Altijd al gedaan. Nu zijn het beiden goede eters, en ze lusten ook zeker wel frietjes en frikadellen, maar daar gaan wij liever niet in mee. We hebben vorig jaar zelfs en een superchique hotel overnacht ( dat was een kadoweekend) en toen aten ze gewoon mee met het 7-gangenmenu, met als enige aanpassing halve porties en een zelf te versieren toetje. Toen waren ze 5 en 4.

Maar ook niet chique en in een normaal restaurant eten ze van de normale kaart. Vaak delen ze een portie, of ik deel met dochter. Salade erbij voor allemaal samen, iedereen blij.

Groet, Mamvantwee

Sera

Sera

02-01-2011 om 23:18

Zelf beslissen

Mijn kinderen mogen het zelf beslissen. De oudste wil nu geen kindermenu meer en bestelt meestal van de kaart. De tweede (bijna 9) heeft het liefst een kindermenu als hij mag kiezen. Hij vindt kip/patat/appelmoes of pannenkoeken of zo toch meestal het lekkerst. De derde (5) heeft juist weer liever van de volwassen menu kaart. Dat geeft haar een erg 'volwassen' gevoel. Daarnaast is ze sowieso een vrij avontuurlijke eter dus ze vindt het ook leuk om dingen uit te proberen.

In prijs maakt het inderdaad vaak wel verschil. Bij de oudste maakt me dat niet zoveel uit omdat ze wel een volwassene portie eet. Bij mijn dochter van 5 vind ik het vaak wel lastig omdat ze inderdaad lang niet alles op eet. Ik vraag dan vaak om een halve portie. Als dat niet kan of ik vergeet het dan eet mijn man de rest gewoon op

Fiorucci

Fiorucci

03-01-2011 om 07:07

Vrij

Dat mogen mijn kinderen helemaal zelf weten.
Dus waarschijnlijk wil mijn dochter patat of rijst, en kiest mijn jongste zoon voor inktvis of pasta met blauwe kaas..
De oudste is inmiddels 18, hij is dol op aziatisch eten.

Van de gewone kaart

Beetje illegaal want zoon is pas 4 maar hij is geen patat/nuggets fan dus als er op het kindermenu niet iets van pasta staat dan eet hij met ons mee. Hij eet nu al flinke porties en is heel avontuurlijk. Een paar dagen geleden nog een noedels met mosselen, inktvis en garnalen voor hem besteld.

Ik vind de kindermenu's in NL wel heel sneu met vrijwel alleen gefrituurde troep. Toen wij laatst in NL uit eten waren heb ik zoon met ons mee laten eten ipv een kindermenu. Gelukkig hier in Engeland staat er ook wel pasta of aardappelpuree met worsjes op. En vaak is het kindermenu gewoon een kleinere portie van de gewone kaart.

Aantal mogelijkheden

als kinderen van de normale kaart mee-eten maar nog niet zoveel op kunnen kan je:
- voorgerechten voor ze bestellen,
- alleen een extra bord en dan wat hapjes van de anderen;
- twee kinderen een normaal hoofdgerecht laten delen.

Als ze al een heel gerecht op kunnen is het wat mij betreft een ander verhaal. Dan zou het nogal merkwaardig zijn om ze met gefrituurde geraffineerde producten af te schepen terwijl ze van de normale kaart een gerecht met meer voedingswaarde, evenwichtigere samenstelling kwa bouwstoffen en gunstigere vetzuursamenstelling zouden kunnen eten.

Kortom, kindermenu is rommel vergeleken bij de normale kaart. Logisch dat je daar minder voor betaalt. Bovendien stel ik het op prijs dat mijn kinderen een volwassen eet-smaak ontwikkelen. Hoort bij de opvoeding.

koentje

koentje

03-01-2011 om 09:09

Eigenlijk

zouden restaurants alles moeten serveren en dan in verschillende grootes. Als ze nu van lle gerechten gewoon ook kleinere porties maken, dan hebben bejaarden daar ook wat aan. Die gaan namelijk ook op een bepaald moment veel minder eten (of als je lijnt) of als je gewoon een kleine eter bent. Want als volwassene metminder eetlust, bestel je toch niet zo snel een kindermenuutje...

Tanja

Tanja

03-01-2011 om 09:17

vind inderdaad ook de keuze uit het kindermenu minimaal
Mijn zoon (10) heeft niet graag fites en snacks.
Dus dan zou zijn keuze uit het kindermenu heel beperkt zijn.
Daarom laat ik hem kiezen uit het gewone menu.
Ik vraag wel of ze de portie kleiner willen maken, gewoon omdat ik het zonde vindt als er zoveel overblijft.

ayla

ayla

03-01-2011 om 09:38

1 keer meegemaakt (enigzins ot)

dochter zit vast aan haar glutenvrij dieet, uit eten gaan is met haar altijd een ramp.
We weten in onze stad 1 restaurant (buiten de MAC) waar dochter frieten mag eten, waren daar naar toe geweest. Hadden frietjes met een biefstuk voor haar besteld. Een kleintje had ik er nog bij gezegd, het kind is 5. Kreeg ze toch een biefstuk waar ik nog moeite mee zou hebben gehad, een hele kom fieten voor haar alleen en we moeten de volwassen prijs van 21 euro afrekenen plus nog eens 3,5 euro glutenvrij toeslag, dus 24,5 euro voor nog geen halve biefstuk en een paar frietjes.

zomaar een naam

zomaar een naam

03-01-2011 om 09:41

Dochter mag zelf kiezen waar ze trek in heeft

Mijn dochter mag ook zelf weten wat ze wil eten. Ze houdt absoluut niet van frikandellen kroketten enz en neemt dan vaak iets van het gewone menu. Ik zou het ook niet eerlijk vinden als ik wel gewoon kan kiezen wat ik wil eten en zij niet.
Wel hebben we de afspraak dat als ze iets van het gewone menu neemt ze dan geen voorgerecht neemt omdat ze het anders echt niet op krijgt.
We hebben ook wel eens een voorgerecht met patatjes als hoofdgerecht voor haar besteld.
Verder vinden we het prettig als een restaurant een beetje flexibel is.
Zo wilden ze een keer een stukje kip bij het kindermenu maar in dat restaurant hadden ze op de kaart alleen maar onbeperkt kip. Dat vonden we een beetje te veel voor haar. Maar toen we vroegen of ze dan in plaats van de spare rib een stukje kip in het kindermenu kon krijgen was het antwoord nee want dat staat niet op de kaart. Kijk daar gaan we dan niet meer heen.

Jonne

Jonne

03-01-2011 om 11:23

Ayla (ot)

Betaal je in meer restaurants een glutenvrij toeslag? Dat vind ik nou echt onzin, ik werk in een restaurant en wij krijgen af en toe de vraag voor een glutenvrije maaltijd of lunch, dat is wat extra werk, maar daar gaan wij geen extra toeslag voor rekenen. Ik zou daar niet weer komen.

Haha tops

Touché... er staat inderdaad ook rommel op de volwassen kaart. Zonder meer!

Ook

ëcht" eten voor onze oudste, waar we weleens uit eten gaan hebben ze ook kindermenu's met vis, dus dat scheelt, maar kost evengoed wel 15 euro. De jongste is 4 dus die eet gewoon met ons mee, daar hoef ik geen kindermenu voor te bestellen dat eet ze niet op. Zij wil ook echt eten
Handig vind ik ook de italiaan, daar kan ik gewoon een klein bakje tortelini of ravioli bestellen daar zijn ze dol op.
Muizemeis

Vic

Vic

03-01-2011 om 12:14

Goedkoop uit

Oudste nam tot voor kort altijd een kindermenu, en liet dan alsnog de helft staan. Ik vind het wel leuk dat ze nu wat meer probeert en ook van de 'echte' kaart wil kiezen. Ik moedig dat alleen maar aan, en had er nog niet bij stil gestaan dat ik dan duurder uit ben. Jongste eet sowieso ongeveer niets. Voor haar bestel ik meestal een broodje kaas, of alleen een bordje patat met mayo.

Tango

Tango

03-01-2011 om 12:14

Raar

Ik zou het eerlijk gezegd een beetje raar vinden als je uit eten gaat en je zelf de lekkerste gerechten uit kiest en dan je kind 'dwingt' een kindermenu te nemen. Als je dat te duur vindt moet je je kind niet meenemen maar met z'n tweeen gaan eten.
Wij gaan eigenlijk ook zelden met de kinderen uit eten. Mede omdat ze zo weinig eten dat het echt zonde is van het geld en daarnaast omdat ze niet echt het geduld ervoor hebben. Naar een pannenkoekenrestaurant gaan we wel eens. Dat gaat prima, maar daar kunnen ze tussendoor gewoon spelen.
Overigens denk ik dat ik Tangodochter ook niet meer kan afschepen met een kindermenuutje. Die houdt ook wel van aparte dingen. Afgelopen zomer aten we weleens in het, zeer betaalbare, campingrestaurant. Daar nam ze dan liever de lasagne dan frites. Gelukkig was die ook niet zo duur. Een volwassen menu delen gaat bij onze kinderen helaas niet op. Waar de oudste houdt van aparte dingen, houdt de jongste juist meer van Hollandse kost en zeker niet van pasta. Ze zouden dus nooit een menu kunnen kiezen wat ze allebei lusten. Nog een reden dus voor ons om niet te vaak met hen uit eten te gaan.

liora

liora

03-01-2011 om 14:36

Leuk

Ik vind het heel leuk om uit eten te gaan met mijn kinderen. Jongste is nog zo jong, dat ik het alleen in de vakantie aandurf, maar kan niet wachten totdat hij ook wat minder snel moe is en iets groter.

Het is alleen zo duur!

Ik heb nog een tip: tapas! Ideaal met kinderen. En ook is het leuk om bij een Surinaamse toko te eten of zo, goedkoop en snel en lekker!

Liora

Fiorucci

Fiorucci

03-01-2011 om 15:01

Doja

Dat weet ik wel zeker, gezien de zeer uiteenlopende voorkeuren van mijn kinderen.

Yura

Yura

03-01-2011 om 16:09

Zelf kiezen

Zoon (12) heeft sowieso te weinig aan een kindermenu, dus dat is geen optie. Bij de Japanner moet hij wel een kindermenu, dat is dan ook gewoon "normaal" eten, alleen wat minder, maar omdat het volwassenmenu voor mij te veel is, krijgt hij nog de helft van mij en heeft hij dan toch genoeg. Dochter (11) mag kiezen en wat ze kiest wisselt, net waar ze trek in heeft. Wij zijn ook erg gecharmeerd van de tapa's, dat is ideaal met kinderen. In het buitenland kennen ze het begrip kindermenu helemaal niet, dus toen ze kleiner waren bestelden we vaak 1 gerecht voor hun samen met een extra bord en toen ze heel klein waren alleen een leeg bordje, kregen ze wat van ons.

Kindermenu?

Dat vind ik toch echt iets voor peuters hoor. Vanaf een jaar of 6 gaat die patat toch echt in de ban als we uit eten gaan. Dat haal ik dan wel een keer op de hoek. Als we uit gaan, dan graag iets echt lekkers eten. Er valt dan nog genoeg te kiezen. En ja, dat is duur, daarom eten we ook zo weinig buiten de deur

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-01-2011 om 16:31

Zelf kiezen

Ik kies zelf in een restaurant ook, dat mogen onze kinderen ook doen. Jongste (net 9) kiest met plezier een kindermenu. Oudste (13) doet dat al jaren niet meer. Hij is ook meer een 'avontuurlijke' eter en kiest graag iets dat hij niet kent, zoals kreeft of inktvis. Onbeperkt spareribs vindt hij trouwens ook niet te versmaden.

Pelle

Ja, ik vind aardappelpuree (niet uit een pakje) en worstjes (saucijsjes, dus geen knaks) of pasta met groentensaus beter qua voedingswaarden en gezondheid dan gefrituurde troep. Jij niet zeker?

vlinder72

vlinder72

03-01-2011 om 18:39

Ook zelf kiezen

Het maakt mij eerlijk gezegd echt niet uit wat ze kiezen (ik zie dat ook echt niet als het opvoeden van je kinderen). Als ze maar iets kiezen en het vervolgens ook eten. En gefrituurde troep. Maakt mij echt helemaal niets uit. Wij hebben thuis toch geen frituurpan, bij een snackbar komen wij nooit dus als ze helemaal gelukkig worden van een frikandel met frietjes moeten ze dat vooral kiezen.

Mijn oudste van acht jaar kiest trouwens meestal iets met vis of een pizza prosciutto. Mijn jongste van ruim 1,5 jaar eet gewoon wat mee en de andere twee van 5 en 6 kiezen meestal iets van het kindermenu.

Jesse_1

Jesse_1

03-01-2011 om 19:12

Waar zijn nu al die kinderen...

... uit die andere draadjes die nooit wat eten, en vooral niks avontuurlijks?!
Jesse

Sigrid70

Sigrid70

03-01-2011 om 19:33

Hier jesse

Tenminste de jongste van bijna 8 eet altijd (als het er is) patat met kroket (geen mayo, ketchup of appelmoes, want dat lust ze niet...) en anders, als dat er niet is, pasta zonder saus (en de geraspte kaas bij de Italiaan smaakt ook anders dan thuis dus dan ook maar niet). Maaar, de oudste lust ongeveer alles (ze is net 11) en eet al lang een gewoon menu, of dat nou pasta met zeevruchten, roti of spareribs of biefstuk is (maar ze lust ook geen mayo, ketchup en appelmoes ). Het maakt mij bij uit eten gaan echt niet uit, gaat vooral om de gezelligheid vind ik. We gaan dan ook meestal in het kader van een verjaardag bijv (en niet zo vaak, want ik vind het best duur).

Lou

Lou

03-01-2011 om 21:26

Lust niets

Hier zo'n exemplaar dat "niets" lust. We gaan eigenlijk haast nooit uit eten, maar dat zouden we anders ook al niet doen, dus we missen niet veel. Het enige waar we wel eens met dochter komen is een pizzeria. Pizza lusten we alle drie graag, en bovendien hoef je dan meestal niet lang te wachten op je maaltijd. Ook een criterium

Sera

Sera

03-01-2011 om 21:38

Jesse

Mijn zoon van 8 is ook niet zo'n avontuurlijke eten. Hij houdt erg van eten wat hij kent. Hij heeft sowieso niet een hele avontuurlijke smaak dus hij blijft graag binnen smaken die hij kent. Bovendien vind hij dingen als patat, kroketten en nuggets gewoon lekker. Ik vind dat zelf trouwens ook best lekker en als we uit eten gaan neem ik ook regelmatig iets van steak met frietjes of zo. Het hangt er van af waar we eten en waar ik zin in heb.
Mijn zoon van 2 is een hele slechte eter dus daar bestellen we nooit wat voor. Die krijgt van ons allemaal een beetje en vooral wat brood of soepstengels. Thuis eet hij wel beter maar juist in een restaurant eet hij heel weinig. Hij moet ook nog echt leren om langere tijd stil te zitten. We gaan wel gewoon uit eten want ik vind het onzin om daarom thuis te blijven. Dan eet hij maar niet/weinig. Hij leert het vanzelf.

Mijn zoon van 8 vindt uit eten gaan wel leuk. Als hij mag kiezen welk restaurant dan kiest hij overigens nooit voor een restaurant waar we nog nooit geweest zijn maar altijd uit het rijtje restaurants waar we regelmatig komen. Hij neemt ook bijna altijd hetzelfde van de kaart. Hij geniet er wel van en dat is het belangrijkst.

Ik zou nooit tegen een van mijn kinderen zeggen dat ze van het kindermenu moeten bestellen of er juist niet van mogen bestellen. Ik bestel toch ook waar ik zin in heb dus waarom zouden de kinderen dat niet mogen.

Kindermenu

Kids van 10 en 13 eten alleen kindermenu (patat met kipnuggets) of in bv. een pizzaria een pizza margerita of salami of in een pannenkoekhuis een pannenkoek (naturel of spek, nooit kinder-pannenkoek want die zijn te klein).

Heel enkele keer ook wel eensuit eten geweest in eeneettentje/ restaurant waarbij de kids alleen drinken namen en wij wel gewoon een hoofdmenu/ dagschotel o.i.d.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.