Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Lucia

Lucia

10-09-2020 om 17:21

weekplanning kind groep 6

Hi allemaal, al meerdere keren heb ik via dit forum opvoedtips opgezocht, maar nog nooit eerder zelf een vraag gesteld. Dus nu bij deze.
Ik vraag me af hoe andere ouders omgaan met de 'agenda' of 'weekplanning' van hun kind. Mijn kind zit nu in groep 6, krijgt vanaf groep 4 1x per week huiswerk mee wat op een vaste dag gemaakt wordt. Vorig jaar in groep 5 kwam daar af en toe wat leerstof voor een aangekondigde toets bij en is er gestart met pianoles. Waar natuurlijk ook huiswerk bij hoort.
En dan zijn er nog vriendjes / klasgenootjes die willen afspreken.
Mijn kind heeft in alles plezier, hoewel natuurlijk soms met frisse tegenzin. Aan mezelf merk ik toch zoekende te zijn in mijn kind plezier en ontspanning te gunnen en het leren van verantwoordelijkheid zoals voor huiswerk/klusjes thuis.
Nu werken we voor het eerst met een weekplanning die we in overleg invullen, ook met de gedachte erachter dat mijn kind duidelijk in beeld heeft wat er gedaan moet worden.

Mijn vraag aan andere ouders hoe jullie dit ervaren en eventueel hoe jullie dit in de praktijk doen?

Planning

Een planbord is fijn. Ze ziet dan exact wanneer ze wat heeft. Maar planning is wel iets dat ze moet leren, mijn dochter althans. Op zondag vullen we samen het planbord voor de hele week; BSO, gymles, hobby's, afspraken, mijn werkrooster (flexibel) etc. Daarnaast een algemeen to-do-lijstje met dingen die wel moeten maar we nog niet weten (bijvoorbeeld huiswerk). En elke ochtend kijken we wat er op de planning staat, of de planning nog klopt, wat ze mee moet nemen etc. Op school werken ze trouwens met een dagplanning vandaar dat we dat dagelijks even vragen of ze nog wat bijzonders heeft qua school.

En had ik eerst de leiding, nu laat ik het haar doen en het soms ook bewust fout gaan als daar ruimte voor is. Zodat ze dat ook leert. Anders leert ze dat ze het huiswerk rustig kan vergeten, mama herinnert me wel....

Lucia

Lucia

10-09-2020 om 20:06

reactie

Hi AnnaNiem, bedankt voor je reactie.
Dat is wel een goede tip om de weekplanning samen op zondag te maken zodat uiteindelijk mijn zoon dit zelf kan doen. Uit je verhaal begrijp ik dat je de planning ook gedetailleerder maakt en er terugkerende dingen zoals gymles etc op zet. Die neem ik ook mee, zodat hij (uiteindelijk) zelf eraan kan denken om gymspullen mee te nemen.

We hebben voor huiswerk van school en pianohuiswerk vaste dagen, ook om af te spreken met klasgenootjes, alleen vind ik het soms lastig als er buurtvriendjes op dat moment aanbellen om te spelen. We wonen nogal kinderrijk dus dat gebeurt regelmatig, lees dagelijks.
Onderbreek jij het huiswerk om buiten te spelen of eerst het nuttige afmaken en hierna buiten spelen? Sowieso is in beide situatie de focus weg, bij mij thuis dan

Hier

Doen we dat soort dingen S avonds, buiten spelen gaat namelijk voor

Piano spelen is, zeker op deze leeftijd niet lang, elke dag 5 a 10 minuten oefenen, dus dat kan op de dode momenten van de dag, vlak voor eten bijvoorbeeld.

Huiswerk altijd na eten, eerst buiten spelen, later huiswerk

Flexibel

Dat is ook waarom we het dagelijks nog even doorlopen. Het leven is niet altijd planbaar. Ook dat moeten ze leren. Wij wonen niet in een kinderrijke straat dus Buitenspelen of met iemand spelen wordt op school afgesproken.

Maar door de planning weet ze wanneer dat wel kan of echt niet (omdat ze ergens heen moet, BSO heeft etc.). Tegenwoordig stuurt ze me een mailtje vanuit haar schoolaccount als ze na school iemand mee neemt of ergens heen gaat. Toch handig dat ze op school zo'n Chromebook gebruiken. En dingen als huiswerk en muziek oefenen doen we sowieso na het eten.

Lou

Lou

10-09-2020 om 21:19

Ook flexibel

Mijn kind is al groot maar ik haak even aan over die flexibiliteit. Een planning geeft houvast, maar vergeet niet om in de praktijk te checken wat wanneer handig is. Buitenspelen bijvoorbeeld: probeer het uit, wanneer het het beste uitkomt. En pianospelen, ook zo'n leuke. Wij hadden bedacht dat onze dochter dat leuk aan het einde van de middag kon doen, inderdaad maar even tien minuten of zo. Maar zij bleek het heerlijk te vinden om 's ochtends voor het ontbijt piano te spelen. Met als bijvangst dat iedereen in een goed humeur de trap af kwam. Dus prima!

Hangkous

Hangkous

11-09-2020 om 08:27

Magnetische weekplanner

Ik had deze https://pin.it/1LL7P0y van de Hema. Hema verkoopt nog steeds soortgelijke planners.

Met de bijgeleverde magneten maakten we per week duidelijk wat er op het programma stond voor iedereen. Papa in kolom 1, mama 2, oudste 3, jongste 4 en in kolom 5 stonden de dingen die het hekje gezin aangingen. Op zondagmiddag werkten we het bij voor de nieuwe week.
Sommige magneten hadden een heel heldere betekenis, andere picto's daar kon ik zelf betekenis aan geven. Zo konden ze al vanaf kleuterleeftijd zien wanneer de gymtas mee naar school moest, wanneer ze moesten overblijven, wanneer er zwemles/ sport was, wanneer we naar de bibliotheek moesten enzovoorts. Ik deed zelfs een magneet van een bord eten met een kruis erdoor op de dagen dat papa niet mee zou eten vanwege late dienst.
Het bord is in functie geweest tot en met de brugklas van jongste.
De vraag: Mam mag ik vanmiddag/morgen/maandag met Pietje spelen beantwoordde ik altijd met kijk maar op de planner of het kan.
En inderdaad niet meer altijd bijsturen soms loopt de planning fout en daar moet kind ook mee leren omgaan.

Lucia

Lucia

11-09-2020 om 08:52

Bedankt!

Bedankt allemaal voor jullie reacties en tips en andere invalshoeken. Ik neem ze mee!

Annemarie

Annemarie

10-10-2020 om 21:24

Kind kind laten zijn

Wij handteren geen planning dat vinden wij te militaristisch wij laten ons kind nog kind wezen, het enigste wat ik van hun verlang is dat ze een uurtje per dag aan hun huiswerk besteden en wel na het avond eten gewoon als wij aan het afwassen zijn, bij ons aan de keuken tafel, kunneb wij hun gelijk helpen als ze iets niet begrijpen meer verlangen we niet en gaat alles in overleg

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.