Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Vic

Vic

01-01-2010 om 14:22

Weinig actief kind

In vervolg op het draadje hierboven over gamen en internetten. Hoe krijg je je kind actief? Mijn oudste is nooit een heel actief buitenspeelkind geweest. Ze brengt haar vrije tijd veelal door achter de pc, waar ze niet alleen maar gamet en forumt, maar ook verhalen en gedichten schrijft. Als ik haar achter de pc vandaan trek, gaat ze tv kijken. Als ik die ook uit zet, pakt ze een boek of gaat ze tekenen of schrijven. De enige manier om haar in beweging te krijgen is door een actief uitje met het gezin te regelen (wandelen, zwemmen). En daar heb ik ook niet altijd tijd voor cq zin in.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

01-01-2010 om 14:49

Geen sport

Nee, ze doet niet aan sport. In de zomer gaat ze wel eens zwemmen met vriendinnen maar een sportclub wil ze niet. Ze gaat drie keer per week naar de BSO waar ze dan wel buitenspeelt. Maar daarbuiten is ze dus niet tot enige activiteit aan te sporen.

Sera

Sera

01-01-2010 om 15:36

Mijn dochter

Mijn oudste dochter is ook altijd graag binnen. Ze vindt heel veel verschillende dingen leuk maar vooral inderdaad niet sportieve activiteiten. Ze is dol op lezen, tekenen, verhaaltjes schrijven, films kijken, met playmobil/barbies/sylvanian families spelen, knutselen, piano spelen, zingen, muziek maken, gezelschapsspelletjes spelen, computer spelletjes en toneel stukjes bedenken en uitvoeren. Allemaal weinig actieve activiteiten.

Ze is ook niet echt dol op buitenspelen en als ze gaat buiten spelen dan is het meestal bijvoorbeeld een hut bouwen en dan vervolgens een fantasie spel bedenken rondom die hut. Ook niet heel actief dus.

Ik vind het niet zo erg want niet iedereen is hetzelfde. Mijn zoon en jongere dochter zijn veel actiever. Het is ook niet zo dat ze nooit beweegt want ze gaat wel elke dag met de honden wandelen en daarnaast gaan we ook bijna elke week zwemmen. In de winter gaan we ook regelmatig schaatsen.

Verder doet ze ook aan sport namelijk paardrijden en basketbal. Dat laatste is natuurlijk wel veel beweging. Ze wil overigens wel met basketbal gaan stoppen na afloop van dit seizoen. Ik weet niet of ze dan nog een andere sport activiteit wil gaan doen. Paardrijden vind ze wel leuk en daarbij ben je dus ook in beweging.

In het dagelijks leven bewegen wij niet zo heel veel omdat ik bijvoorbeeld vaak de kinderen met de auto naar school breng en we niet echt vaak lopend ergens heen gaan. Wel gaan we elke dag met de honden wandelen.

Mijn dochter heeft dus ook niet een hele actieve levensstijl maar ik denk wel dat ze alles met elkaar genoeg beweging krijg. Op dit moment dus elke dag wandelen met de honden, 1 à 2 x per week ponyrijden, 1x per week basketbal en verder elke week wel iets als zwemmen, bowlen of schaatsen met elkaar.

Guinevere

Guinevere

01-01-2010 om 16:24

Fysiek actief

Je bedoelt dat ze fysiek niet zo actief is, want ze doet natuurlijk genoeg dingen!
Ik zou zoveel mogelijk beweging inbouwen in het dagelijkse leven. Op de fiets naar school, op weg naar de winkel een ommetje door het park, dat werk. Best mogelijk dat ze opeens wél door het bewegingsvirus wordt gegrepen, als ze een sport vindt waar ze het heel erg naar haar zin heeft. Maar dan eerder vanuit het leeftijdsgenotengebeuren dan vanuit sportief oogpunt.

MRI

MRI

01-01-2010 om 18:44

Peuteren aan dingen

Lidwientje: ze "peuteren aan dingen op hun tocht door het huis" Wat moet ik me daar bij voorstellen?

MRI

MRI

01-01-2010 om 18:45

Vic

Kind doet genoeg lijkt me. Misschien kan je haar aansporen een van haar verhaal uit te beelden? Voor de rest sluit ik me aan bij vorige schrijfsters.

MR

Vic

Vic

01-01-2010 om 19:09

Hé bedankt

In het draadje hierboven werd gezegd dat het zo'n beetje gelijk staat aan verwaarlozing en mishandeling als je je kind toestaat om de hele dag aan een beeldscherm te zitten. Daardoor voelde ik me nogal aangesproken. Wat mij betreft is lezen in een boek of schrijven in een schrift niet zoveel anders dan achter de pc. Over anderhalf jaar als mijn dochter naar het v.o. gaat zal ze een stuk meer fietskilometers gaan maken, dus dan komt het met bewegen ook wel goed.

Pippin

Pippin

01-01-2010 om 20:45

Sport niet leuk vinden

Ik heb hier ook een kind dat geen enkele sport leuk vindt (en ik ook niet). Ze heeft echt wel dingen geprobeerd, maar ze wil in ieder geval geen wedstrijden spelen, alle teamsporten vallen bij voorbaat af. En bij andere sporten haakt ze steeds af op de druk die op de prestaties wordt gelegd. Op een gegeven moment zat ze op turnen, maar toen ze na anderhalf jaar nog steeds in het A-groepje zat, met allemaal kinderen die twee jaar jonger zijn, en er nog absoluut geen zicht was op vooruitgang, is ze daar zeer gedemotiveerd mee gestopt.
Nu zit ze op yoga en tekenen. Ze zit nu op het VO, haalt dikke onvoldoendes voor gym.
Het is een vicieuze cirkel, je kan het niet, daardoor vindt je het niet leuk, daardoor wordt je gedemotiveerd, en daardoor wordt je er nooit beter in. Ik herken dat bij mezelf, ik heb zelf helemaal nog nooit op een sport gezeten (behalve zwemles). Ik zit altijd met onbegrip te kijken naar mensen die helemaal opgaan in een sport of een wedstrijd. Dat gevoel ken ik eerlijk niet. Ik vind ze altijd een beetje zielig, die voetballers van het Nederlands elftal bijvoorbeeld, is die wedstrijd eindelijk voorbij, moeten ze nog een verlenging spelen. Mijn man rolt van de bank als ik dat soort dingen zeg, maar ik kan mij dus echt niet voorstellen dat iemand zoiets voor zijn plezier doet. Ik houd bijvoorbeeld wel van buiten wandelen, schaatsen, zeilen en zwemmen, maar dan ben ik vooral van de natuur aan het genieten. Die activiteit doe ik er dan zo'n beetje vaag bij.
Dochter heeft wel op een natuurclub gezeten, dan ben je toch buiten. Misschien is dat een idee?

Tango

Tango

01-01-2010 om 21:23

Hier ook geen sporters

Tangodochter heeft wel sport gedaan hoor, streetdance, ballet en zwemles natuurlijk. Ze doet nu theater en zangles, vind ik wel voldoende, tijd voor nog een sport daarnaast is er niet. Ze zit ook twee middagen op de bso, waar ze overigens vooral met knutselen e.d. bezig is. Verder danst ze veel in haar kamer op muziek en zo, dus beweging heeft ze wel. Ze zit ook wel eens achter de computer of kijkt tv, maar maximaal zo'n 2 uur per dag in het weekend of tijdens de vakanties, op schooldagen veel minder.
Ik vind dit genoeg beweging, ze heeft ook nog tweemaal per week gym op school en speelt daar ook altijd buiten. Soms gaan we op de fiets naar school, eigenlijk te weinig. In de winter helemaal nauwelijks, maar dat ligt vooral aan het feit dat we allemaal koukleumen zijn en we de auto voor de deur hebben.
Tangozoon is overigens ook geen sporter. Hij zit nu op zwemles en dat vind hij al helemaal niets. Hij kan ook niet bedenken op wat voor sport hij daarna zou willen. Op zich zou sport wel goed zijn voor hem want hij is een druk en beweeglijk jongetje wat echt zijn energie kwijt moet, maar naast tweemaal per week bso, eenmaal zwemles en eenmaal logopedie, heb ik de tijd niet.
Overigens vind ik dat kinderen die niet op sport zitten niet per definitie niet actief zijn. Je kunt ook op een hele andere manier actief zijn. Passief vind ik echt als je de hele dag achter de computer zit, tv kijkt en leest. Dat laatste gebeurt hier dus niet, ze spelen ook graag gezelschapsspellen en met playmobil etc.

Tango

Tango

01-01-2010 om 21:27

Lidwientje (ot)

Het komt niet vaak voor dat ik tijdens oo-en er een woordenboek op na moet slaan, maar het woord geatrofieerd kende ik echt niet hoor. Inmiddels ben ik er via google achter dat het verschrompeld betekent. Lijkt me inderdaad niet helemaal goed, maar zo te lezen is je middelste zowieso een bijzonder kind.

Marie L

Marie L

02-01-2010 om 11:27

Hier nog zo'n binnenspeler

Mijn oudste (jongen) is ook geen actieve buitenspeler. Teamsport kan hem al helemaal niet bekoren maar hij geniet van zijn paardrijles. Het liefst brengt hij zijn dag lezend, gamend en tv-kijkend door... maar dat wil ik niet.

Sinds een jaar zit hij op waterscouting en dat was een schot in de roos. Ook als ze niet op het water zijn, wordt er wel van alles aan activiteiten gedaan: renspellen etc. Zo brengt hij de zaterdagmiddag in elk geval actief door. Ik dwing hem af en toe mee te gaan naar de hockeytraining van zijn zusje en dan helpt hij me met de keeperstraining. Verder moet hij het idd hebben van actieve gezinsuitjes.

Sommige kinderen zijn nu eenmaal zo van nature, ik heb me daar bij neergelegd maar ik probeer hem was zo actief mogelijk te houden. Een hobby als b.v. toneel, zingen, schaakclub o.i.d vind ik dan net zo goed als een sport. Niet ieder kind hoeft sportief te zijn.

Van nature niet sportief

Hier hebben we 2 heel verschillende kinderen...Oudste is van zichzelf niet sportief, speelde wel buiten, maar dan vaak ook niet erg actief. Na zwemles moest ze van ons ´verplicht´ op een sport en dat werd judo, maar dat was voor haar voornamelijk leuk om de sociale contacten. Ze deed er leuke vriendinnetjes op en er werden leuke nevenactiviteiten georganiseerd waar ze van genoot.Maar toen de vriendinnnetjes eraf gingen was de lol er voor haar ook af. Toen heeft ze nog een jaartje gezwommen, dit omdat wij ondertussen gemerkt hadden dat ze in d´r armen best erg sterk was. Ze kon op d´r 12/de al meer tillen dan ik (toen gingen we verhuizen), ze tilde zware dozen of het niks was....Maar het zwemmen werd niks, niet dat ze niet goed genoeg was, want ze zwom best leuk...ergens in de middenmoot, maar doordat de competitiedrive die die anderen hadden zij totaal mistte, ze was gewoon te weinig ambitieus voor die club.
Toen vroeg haar wel sportieve en lenige zusje of ze niet mee wilde naar acro. Daar hadden ze een sterk meisje nodig voor een acrobatiek/trio. Daar moest ze eerst auditie voor doen en zowaar ze werd aangenomen, niet op haar sportiviteit of lenigheid, maar puur op haar tilkracht dus.
Dat heeft ze jaren gedaan...maar hoewel het wel sport was en ze er ook leuke teamgenootjes trof vraag ik me af hoeveel het bijdraagt aan je gewone conditie zo´n wekelijks 1,5 uurtje sport waarbij je voornamelijk moet tillen en wat dansen en springen. Er waren genoeg momenten in die tijd dat er alleen werd overlegd, geprobeerd en gekletst.
En toen wilde ze zelf naar een school waarvoor ze 14km moest fietsen. Elke dag, heen en terug. En dat was nog gezellig ook. Haar conditie sprong natuurlijk met sprongen omhoog door elke dag een uur fietsen....En in de zwemcompetitie met d´r neven op de jaarlijkse familiedag won ze dit jaar voor het eerst in d´r leven van die grote lummels! Dat had ze alleen maar te danken aan d´r superconditie en dat wist ze zelf ook. Voor de lol ging ze met buurmeisje mee naar zumba, dat zou leuk zijn en goed voor je conditie en hoewel de hele club stond te zweten van het dansen was de conditie van dochter blijkbaar té goed geworden..ze vondt het dansen wel leuk, maar spierpijn ho maar, en niks geen vreselijk gezweet. Blijkbaar zag iemand in de sportschool dat (lerares) en die knoopte een praatje aan met haar...waar ze die goede conditie had opgebouwd en ze was ook al zo sterk....zo werd ze ´gevraagd´ voor verschillende lessen om dat uit te proberen wat ze leuk vond, gratis en voor niks voor de rest van het jaar. Dus nu doet ze kickboxen en karate en ze schijnt in dat eerste best goed te zijn....
Alleen op school heeft ze nog steeds maar een 6/je voor gym. Want daar wordt eigenlijk alleen de conditie en lenigheid maar getest. Voor kracht hebben ze geen cijfers.
Je hoeft dus helemaal niet zo sportief te zijn of zo actief om toch geschikte sporten te vinden waar je ook nog plezier aan hebt...
groeten albana

T&T

T&T

02-01-2010 om 13:52

Van nature wel sportief....hahaha

Hier even het tegenovergestelde; mama loopt lange afstanden (halve en hele marathon) en twee kids die veel en graag buiten zijn. Toch heb ik niet het idee dat die nou overdreven veel bewegen... maar op zich bewegen ze wel graag.
En dan zie je ineens die reclame spotjes over hoeveel je MOET bewegen op een dag (maar ja, alles mag...alles?) en daar ga ik me toch wel eens van op mijn hoofd krabben. Tel het eens bij elkaar hoeveel beweeg ik eigenlijk? 30 minuten per dag moet, maar wat telt daar dan allemaal bij??? stofzuigen, naar de winkel fietsen, met de hond lopen, boodschappen doen (?) badkamer poetsen (?) oh ja, uurtje trainen... ja ik zit er altijd vet boven... kids dan? buiten op school spelen, rondje met de hond, rondje fietsen, hut bouwen (is toch ook beweging?) maar komen ze eigenlijk wel aan 60 minuten per dag want dat moet!!! oh dan zou ik eens heel goed moeten gaan tellen, en anders? moet ik ze dan nog maar een rondje om het huis laten rennen of zo? Hier ook altijd veel verschil in zomer en winter; in de zomer bewegen ze meer dan genoeg, daar twijfel ik niet aan. Maar nu??? met regen of sneeuw of natte gladde wegen en snel donker? tja, ik ben zelf ook wel iets minder buiten.
Ik denk eigenlijk dat we ons er veel te druk om maken. Kinderen die een beetje "normaal" leven bewegen toch in het dagelijkse ook wel? En als dat niet zo is, dan maar wat vaker bewust: met de fiets of te voet naar school of winkel, een hond nemen is ook geweldig want die moet naar buiten (maar dan moet je natuurlijk wel van honden houden ) En bewust omgaan met computer en tv zodat er geen uuuuuren achter elkaar "gehangen" wordt. Maar ja, dat gebeurd zelfs hier wel eens... en mama hangt (na de training) vol enthousiasme mee ))
groetjes, Tess

Tango

Tango

02-01-2010 om 13:56

Marie l

Waarom dwing je je zoon mee te doen met de hockeytraining van zijn zus als hij zelf al twee activiteiten heeft? Dat vind ik nou weer wat overdreven, of vind hij het eigenlijk wel leuk om mee te doen? Als hij nou helemaal geen sport zou doen, oke, maar hij doet al waterscouting en paardrijden, is toch prima???

amk

amk

02-01-2010 om 14:03

Mee krijgen

ik denk dat je sportbeoefening van huisuit meekrijgt. Als ouders sporten als hobby hebben krijgen kinderen dat veel meer mee dan als het alleen voor hun verplicht gesteld wordt.

Ik denk ook dat je er dan meer waarde aan hecht. Ik hecht geen waarde aan muziekles bijvoorbeeld. Speel zelf niet, mis het ook niet. Kan me voorstellen dat ouders die dat dan weer wel doen er wel waarde aan hechten.

Ik zwem graag en mijn dochter gaat als een dolfijn door de zwemlessen. Ook loop ik graag hard, en omdat ik geen zin heb om steeds oppas te regelen zal dochterlief straks toch echt mee moeten op haar fietsje. Lijkt me ook wel gezellig om samen met haar te kletsen onder het lopen.

Voor kinderen is het advies om een uur per dag te bewegen. Dus fietsen naar school of lopen er naar toe telt ook al mee. En dan kan ik me wel voorstellen dat je de tijd achter een beeldscherm beperkt. Voor volwassenen geldt ook een limiet van 6 uur per dag, en 2 uur bij gebruik van een laptop. En dan is dat je werksituatie.

Monique D*

Monique D*

03-01-2010 om 15:43

Vic, het is alsof je mij beschrijft

Vic:
"Mijn oudste is nooit een heel actief buitenspeelkind geweest. Ze brengt haar vrije tijd veelal door achter de pc, waar ze niet alleen maar gamet en forumt, maar ook verhalen en gedichten schrijft. Als ik haar achter de pc vandaan trek, gaat ze tv kijken. Als ik die ook uit zet, pakt ze een boek of gaat ze tekenen of schrijven."
Het lijkt wel alsof je mij als kind beschrijft... ik was ook zo'n kind. Het enige verschil is dat ik i.p.v. de computer (er waren toen nog geen computers) de typemachine van mijn vader gebruikte om gedichten en verhalen te schrijven. TV kijgen gebeurde alleen op woensdag- en zaterdagmiddag. Dat kon niet anders, want er werden niet zoveel kinderprogramma's of films uitgezonden als nu. Ik las ook vaak een boek, draaide plaatjes en maakte mooie tekeningen. En dan had ik de pech om een moeder te hebben, die, net als velen van jullie, vond dat ik meer aan beweging en hobbies moest doen. Ik MOEST buitenspelen (dat vond ik heel vervelend, had geen of negatief contact met de buurtkinderen) en werd verplicht op een turn- stijldansclub geplaatst. Voor het uitoefenen van een hobby moest ik elke maandagavond een figuurzaagclub bezoeken. Owowow, wat ik had ik toch een hekel aan! Dat was afschuwelijk, elke keer moest ik daaraan geloven. Ik was als geen ander zo blij dat ik, na een aantal jaren, ervan af mocht. Als het winter was dan was ik verplicht om het ijs op te gaan. Schaatsen werden gekocht en ik moest met de hele meute gaan schaatsen, want iedereen deed het en ik zat volgens haar als een kluns thuis. Ze haalde buurtkinderen over om mij mee te nemen.. helaas voor haar èn die kinderen was ik niet van die kachel weg te branden. Uiteindelijk zijn die schaatsen naar mijn broer gegaan die ze zwart ging verven, want dat vond hij mooier.
Ook toen vond mijn moeder het nodig dat ik in beweging bleef i.p.v. dat ik heerlijk op mijn kamertje zat te spelen. Ik moest wel op de fiets wat boodschappen halen (daar is niets mis mee). En natuurlijk kwam ik op school ook aan de noodzakelijke lichaamsbeweging, zoals gym, wat nooit mijn lievelingsvak was geweest. Is een sportclub daarom zo vreselijk nodig?
Ik heb door het bovenstaande besloten om NOOIT mijn kinderen te verplichten voor sport of hobbies die ze NIET leuk vinden. Ze MOETEN al de hele dag naar school en ze hebben daar ook de hele dag te maken met bezigheden die ze niet altijd leuk vinden. Thuis moeten ze kunnen ontspannen. Als ik thuis van mijn werk kom heb ik ook de behoefte om te relaxen. Waarom mogen de kinderen dat niet? En dan ga je toch niet naar clubs of hobbies die je helemaal niet leuk vindt? Dat moet je al de hele dag.
Je kan wel op zoek gaan naar hobbies die ze wel leuk kunnen vinden (via internet). Maar het kan zijn dat ze daar geen echte behoefte daaraan hebben. Of je stuit op hobbies als dammen of schaken, wat ze misschien WEL leuk vinden. Maar daar krijgen alleen de hersenen en de arm gymnastiek. Dus dat wordt niet als een sport gezien. Of ze kunnen geinteresseerd zijn in muziekles, maar daar wordt, behalve het gehoor, alleen de handen (snaarinstrumenten of piano) mond en longen (blaasinstrumenten) of zang (stembandenen longen) geoefend. Maar dat is geen SPORT, kinderen moeten verplicht achter een bal rennen omdat het MOET... brrrrr!
Mijn kinderen (zoon 15, dochter 12) waren wel verlicht om, naast school, zwemlessen te volgen. Dit moesten ze van mij omdat wij in een waterland wonen en ze zichzelf wel moeten kunnen redden, mochten ze in de gracht of sloot vallen. Inmiddels hebben ze allebei hun zwem ABC-diploma's.
Mijn zoon houdt heel veel van voetbal, hij wilde zelf graag op een voetbalclub. Mijn dochter zat op turnen, maar dat heeft ze nu vaarwel gezegd (reden: niet veel aanspraak meer met de meiden aldaar). Het moet toch wel leuk blijven, het is geen straf. Zij zit nu op streetdance. Ook wil ze op zangles. Zij fietst veel met haar vriendinnen. Mijn kinderen hebben zelf voor die hobbies gekozen. Maar als ze niet naar een club willen dan is het ook goed.. tenslotte is hun hele dag al gevuld door de school, het maken en leren van huiswerk, internetten en lezen.

Monique D*

Monique D*

03-01-2010 om 15:53

En nog iets.. de broer van mijn vriendin en vriendin zelf

De ouders van mijn vriendin hebben nooit aan de hype die toen ook heerste: "Bezoek eens een Sportclub" gedaan. Mijn vriendin en broer waren ook geen kinderen die regelmatig buiten speelden.
Mijn vriendin sloot zich vrijwillig aan bij een fanfare toen ze de tienerleeftijd had bereikt. Zij was eerst marjorette en daarna verhuisde ze naar de blazers. Daar had ze heel veel plezier van gehad.
Haar broer was helemaal gek van spelcomputers en muziek. Hij zat de hele dag op zijn kamer. Ook als het winter was en het vroor dat het kraakte. Ook in hartje zomer terwijl de mussen van het dak vielen. Na schooltijd en later nahet werk zat hij op zijn kamer.
En wat is er nu van hem terecht gekomen? Hij heeft een gezin gesticht en is een gelukkige huisvader... ware het niet dat zijn zoon ook (volgens een heleboel mensen) contactgestoord is en zich liever alleen bezig houdt met zijn boeken, computers, etc.
Het is goed gekomen met deze mensen... en dan nog zonder de dwang van het bezoeken van sportclubs.

emma43

emma43

03-01-2010 om 16:17

Vic

Je kind schrijft,leest,tekent,dan is ze toch creatief!
Ik vind verhalen schrijven op de pc of bezig zijn op een forum,toch anders dan gamen.En lezen vind zie ik als iets leerzaams.
Niet ieder kind is sportief of een buitenkind.
Vroeger dacht men hier op het dorp dat mijn moeder alleen een zoon had,ik heb ,tot mijn 15de ,lezend op mijn kamer doorgebracht.rond mijn 15 bedacht mijn moeder dat ik me nuttig moest maken in het huishouden en moest ik op zaterdag wat boodschappen halen.Dan ging ik meteen om 8 uur,want dan was er geen rij bij de slager en bakker en de winkeliers zijn weken bezig geweest met uitvissen,"van wie ik er 1 was!!!!!!Zoals ze hier zeggen'
Mijn dochter is wel graag buiten,mijn zoon niet.sporten is niets voor hem,hij heeft wel zijn zwemdiploma's.Nu zit hij op drumles,om hem iets anders te laten doen dan gamen en dit wilde hij zelf graag en hij zit sinds kort op judo.Ik heb dus geen idee ,hoe dit gaat,hij is 2 keer geweest en ook uit noodzaak.Hij is steeds de pineut op het schoolplein,kan zichzelf niet verdedigen.
Maar verhalen schrijven ,lezen ,tekenen,vind ik leuke bezigheden,hoor.

Maxime.M

Maxime.M

03-01-2010 om 17:12

Ook zo'n kind

Hoi,

Ik was vroeger ook zo'n kind. Wilde niet op sport en zat meestal thuis te lezen, of te tekenen en ik speelde ook vaak met playmobiel. Soms bouwde ik een hut in de zomer en dat was het dan. Toen ik een jaar of 14 werd ben ik wel op jazzballet gegaan en ik speelde alleen in de zomer wel eens buiten als ze aan het verstoppertje spelen waren, verder zat ik liever binnen. Op school was ik trouwens wel goed in gym, maar ik had gewoon thuis geen zin in extra verplichtingen en gelukkig was mijn moeder niet zoals de moeder van Monique, want ik mocht gewoon lekker thuis rommelen.
Ik zie dus helemaal niets vreemds aan jouw kind hoor Vic, zo was ik ook. Tegenwoordig sport ik trouwens ook helemaal niet en ik heb een normale conditie en ben niet/nooit dik geweest, ook als kind niet als dat misschien je angst is.

Maxime

Aaf

Aaf

04-01-2010 om 09:26

Dit zet mij aan het denken

Dit draadje zet mij aan het denken. Onze kinderen zijn ook niet echt buitenspelers. Zoon 3 moet van mij om z'n energie kwijt te kunnen. Als hij eenmaal buiten is vermaakt hij zich prima. Maar dochter 2 komt uit school, drinkt even wat en verdwijnt vervolgens tot etenstijd naar haar kamer waar ze schooltje speelt, knutselt of danst. Ze zit op gym en paardrijden. In mijn ogen was ze erg passief. Als ik nu dit draadje lees valt het misschien nog wel mee. Ik stuur haar ook naar buiten af en toe en ze vindt het vreselijk. Ik zal nu wat meer begrip voor haar opbrengen. Ze zal blij zijn met dit draadje

liast

liast

06-01-2010 om 23:03

Gamen versus schrijven

Het zal er natuurlijk veel aan liggen of je een kind hebt dat te kampen heeft met bv(!) overgewicht of een ontzettend slechte conditie, dan denk ik toch dat je het als ouder iets meer nodig vindt om ze op een sport te sturen.

Wat ik vreemd vind: waarom wordt, over het algemeen, een kind dat heel lang achter de pc zit te schrijven/tekenen wel als leuk ervaren en een kind dat lang zit te gamen niet? In allebei de dingen kun je creativiteit kwijt, het is maar hoe je het bekijkt.

Puck2

Puck2

07-01-2010 om 09:57

Liasr

Hoe kom je erbij dat een kind dat lang achter de pc zit te schrijven/tekenen in het algemeen als leuk ervaren wordt? Ik heb het idee dat de meesten toch vinden dat alle passieve activiteiten van een kind, of dat nu achter een gameconsole of de pc is als niet leuk wordt ervaren. En creativiteit kwijt kunnen in games? Mwah, ik vind het nog wel tegenvallen, wat voor creativiteit kunnen ze daar in kwijt volgens jou?

Actief

Wij vinden het wel heel belangrijk om niet alleen maar thuis te hangen voor de tv of computer. Daarom hebben regels over de duur en het tijdstip van het gebruik van tv en computer. Ook staat de computer bij ons in de huiskamer zodat we er toezicht op hebben en iemand zich niet uren alleen kan afzonderen op zijn kamer. Wel zo sociaal en als ouder is het in deze tijd belangrijk om toezicht te houden op computergebruik en misbruik (bv webcam, geweldadige/seksistische site's of games, schelden op msn, pikante foto's etc).

Wij vinden sport of hobby's erg belangrijk voor de ontwikkeling en daarom is iedereen bij ons lid van een club (dus ook wijzelf). In eerste instantie zwemlessen maar daarna een sport of club naar keuze. Sommige kinderen hebben zelf al bepaalde voorkeuren maar als ouder kan je ook dingen aandragen. En een club kan echt van alles zijn zowel sport of muziekles als een club voor techniek of knutselen. Ook worden er hier regelmatig cursussen voor kinderen gegeven in het buurthuis (oa verhalen schrijven, kookclub, chemieclub etc). En kinderen mogen zelf kiezen voor iets in teamverband of iets individueels als ze maar wat gaan doen.

Alleen maar thuis op je kamertje zitten achter de computer vind ik persoonlijk niet goed voor de ontwikkeling, sociale vaardigheden en bredere vorming. Dat komt denk ik ook mede door een aantal voorbeelden in mijn eigen omgeving.

Monique D*

Monique D*

10-01-2010 om 13:46

Verplicht op clubjes

Liast:
"Wat ik vreemd vind: waarom wordt, over het algemeen, een kind dat heel lang achter de pc zit te schrijven/tekenen wel als leuk ervaren en een kind dat lang zit te gamen niet? In allebei de dingen kun je creativiteit kwijt, het is maar hoe je het bekijkt."
Misschien omdat gamen verslavend kan werken en schrijven/tekenen niet?
Charlot1: ik vind het prima dat kinderen ook meer doen dan alleen achter de pc zitten. Mijn kinderen hebben bijvoorbeeld ook taakjes in het huishouden. En een goed gesprek met elkaar vind ik ook belangrijk. Hoe hebben ze de schooldag ervaren, wat hebben ze meegemaakt? Of gewoon samen wat ondernemen in het weekend. Dat heeft ook met sociale vaardigheden of vorming te maken.
Ik blijf toch moeite hebben met verplichte clubjes. Ook als je een hele lijst met activiteiten aan de kinderen voorlegt en dat zij kunnen kiezen. Niet alle kinderen willen verplicht met andere kinderen samenwerken bij clubjes. Dat moeten ze op school al de hele dag. Ook dat moet je ook kunnen respecteren.
Mijn kinderen hebben helemaal zelf voor clubs gekozen (zoon voetbal, dochter streetdance), maar als ze het niet willen dan is het ook prima (tenzij ze verplicht bewegingslessen moeten volgen omdat ze overgewicht hebben, maar dat is een ander verhaal).

emma43

emma43

10-01-2010 om 14:09

Inderdaad monique

Niet voor ieder kind is een clubje leuk.Neem een verlegen kind dat verplicht op een clubje moet.Dat is absoluut niet fijn,een kind voelt zich dan niet prettig,durft niet mee te doen,dat werkt juist heel negatief voor het zelfvertrouwen van een kind.
Gamen is geen vergelijking met schrijven of verhalen schrijven op de pc.Gamen KAN verslavend zijn,kinderen leren strategie en oplossingen zoeken bij een game-spel maar meer ook niet.Als een kind verhalen schrijft,is een kind bezig met taal,spelling,zinsbouw,lezen,daar leert een kind van.En het is niet verslavend.
Mijn zoon mag niet meer gamen,nu hadden we een cdrom van ambrasoft,dat mag hij nu doen op de pc en dan het taalgedeelte,heeft hij zijn schermgevoel en hij leert wat,na een half uur heeft hij dan wel genoeg op de pc gezeten.Gamen kan hij uren,dagen achter elkaar.

Vic

Vic

11-01-2010 om 11:26

Sociale vaardigheden

Mijn dochter is sociaal geen uitblinker, maar ik zie niet in hoe dat door allerlei clubjes zou verbeteren. Ze gaat al 5 dagen per week naar school en 3x naar de bso, gelegenheid te over om sociale vaardigheden op te doen lijkt me.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.