Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

23-09-2010 om 09:31

Welk geschiedenisboek voor dochter?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yta Chalne

Yta Chalne

24-09-2010 om 16:05

Oh je, de bieb

Ook hier geen meewerkende bieb hoor. Zelfs toen een van mijn dochter vijftien (15) was mocht ze geen 'volwassen' boeken halen met die pas. Wat een gedoe. Ik ben mee geweest, we hebben gezeurd en gepraat en alles besproken (ja maar mevrouw, het kan niet zo zijn dat een vijftienjarige alles al heeft gelezen, de boeken die uw dochter leent leest ze echt niet allemaal uit, ik zie hier dat ze er soms wel zes per week haalt) en uiteindelijk mocht ze die boeken dan meenemen als ze ze niet bij de automaat maar bij de hoofdbalie scande. Dan kon de baliemedewerker nog even kijken of het geschikte boeken waren (geef me toch geduld!) Dus dan gaf ik mijn pas maar weer mee. Overigens, kleuter mag wel gewoon 9+ boeken over dieren en dino's etc. meenemen, daar heeft de automaat dan weer geen problemen mee

Bastet

Bastet

24-09-2010 om 16:22

Sas

Ik kreeg ooit het nodige gemopper op de leerhouding van mijn zoon op school.Toen ik hen uitlegde dat hij wel alles weet over heel veel dieren,gaven ze toe dat het dus niet zo was dat hij niet wilde leren.Hij wil wel,maar wat hij leerde op school boeide hem voor geen meter.Thuis wel mogen leren wat hem interesseerde,zorgde ervoor dat hij zijn leergierigheid niet kwijtraakte.Op school doet hij wat moet,want daar ontkom je nu eenmaal niet aan.Maar thuis leert hij wat hij leuk vindt.Ik zou hem echt tekort doen door dat tegen te houden.Ik maakte de kloof niet groter,ik leerde hem anders aan te kijken tegen school.
Bastet

Bastet

Bastet

24-09-2010 om 16:24

Vlinder

Ik mocht vroeger,met een briefje van mijn ma op zak,gewoon boeken lenen bij de volwassenen.Nu sputtert de uitleencomputer als een boek volgens hun maatstaven niet geschikt is voor de leeftijd van de lener.Zelfs als het gewoon een boek is over reptielen ofzo.Als ouder mag je dat kennelijk niet meer zelf bepalen.

Op een rodebeuk-achtige wijze zelf te bevredigen

Wat is dat nou weer voor uitdrukking Ingrid?

Even uit de context gehaald natuurlijk voor maximum resultaat. Ik zit al een uur op zolder na een akkefietje op school waardoor ik eerder van mijn werk moest.

Lees ik dit.

Kennelijk is dat wat mijn zoons al een uur aan het doen zijn in de woonkamer. Ik ga gauw even kijken, voor je het weet heb ik het gemist.

En ik kan dus NOOIT MEER mijn zoons ergens mee helpen of een antwoord geven zonder erbij te denken dat ik ze op een rodebeuk-achtige wijze aan het bevredigen ben. Nou ja, hun nieuwsgierigheid dan.

Lol rodebeuk....

Krijg dat nou maar weer eens uit je hoofd....

Ingrid

Nog een voorbeeldje

- waarom zijn er bomen.
- als we zuurstof van de bomen krijgen hoe krijgen we dan zuurstof in de winter als er geen blaadjes aan de bomen zitten.
- ik weet het, in de winter komt de zuurstof van de wind.

enzovoortenzoverder.

vaak is het ook pure verveling dat ze een vraagje de lucht in slingeren. Vanaf dat ze een jaar of drie zijn geef ik de vraag meestal terug en soms blijken ze dan helemaal niet echt geïnteresseerd in het antwoord. Mochten ze wel echt geïnteresseerd zijn dan levert de wedervraag vaak meer info op over wat ze nu precies willen weten.

Bijvoorbeeld (oud voorbeeld)
wat doet die man?
ja, wat zie je hem doen?
hij werkt met die machine.
enzovoort.... gesprekje.

Het gesprek wel aangaan maar niet per se streven naar pasklare antwoorden. Dat bedoelde ik. Wegsturen zou ik nooit doen.

Tirza G.

Tirza G.

24-09-2010 om 23:27

Tja pelle

Ik snap dat het moeilijk voor je is, maar hier is dat toch écht zo. Je krijgt geen boek mee boven je leeftijd en tot je 18e (!) is je lidmaatschap gratis. En nee, je kúnt niet eens een betaald lidmaatschap nemen op je 14e. Natuurlijk kan ik op mijn volwassen-kaart kinderboeken halen, maar dan moet ik er voor betalen. En trouwens, ik ben geen lid meer van de bieb. Kind wat nog thuis woont trouwens ook niet. Goh, hoe zou dat nou toch komen.

Tirza

ayla

ayla

25-09-2010 om 08:09

Toevallig

kwam tante (mijn zus) gisteren aan met de stripboeken van nul tot nu. Ja zei ze die heb ik jaren geleden eens gekocht. En nu ayladochter nieuwsgierig begint te worden kan zij ze wel even gebruiken. helemaal super dus. Nu kunnen we ook eens bij de grote bieb kijken voor andere boeken

Bastet

Bastet

25-09-2010 om 08:11

Hier ook pelle

Tot 18 jaar is het gratis,en er maalt geen mens om een kind van 6 dat B of C boeken leent.Gelukkig niet zeg,dan had ik de afgelopen jaren toch met een probleem gezeten met mijn dochter.Kinderen mogen er hier ook heel veel meenemen,dus extra abonnementen zie je alleen bij volwassenen.Ze willen hier niet dat een kind beperkt wordt in leengedrag omdat ouders het niet zouden kunnen betalen...
Bastet

Bastet

Bastet

25-09-2010 om 09:33

Pelle

Als een kind leent,betaald het niks,ook niet als het een volwassen studieboek is.Als een volwassene leent,betaald hij/zij wel,ook als het een kinderboek is.Gewoon,omdat een volwassene moet betalen voor lenen.Welk boek het is,doet er niet toe.Het kan ook een stapel Libelles zijn of een dvd.
Alhier mag een kind wel alle kinderboeken lenen,ongeacht leeftijd.

Bastet

Bastet

25-09-2010 om 13:37

Pelle

Ik lees het als: ik ben volwassene dus betaal ik voor het lenen van een kinderboek,in de zin van:mijn abonnement moet ik betalen..
Tirzaaaaa,wat bedoel je?Wie heeft gelijk?)

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 14:02

Ik heb gelijk

Dat heb ik namelijk altijd, ik leid toch zo'n heerlijk leven
Je betaalt als volwassene een abonnement, een Xbedrag per jaar. Voor ieder boek wat je leent, betaal je óók nog eens een klein bedrag, gewoon ter plekke aan de balie. Voor CDroms met spellen is dat weer een ander bedrag. Voor die paar centen mag je het boek dus drie weken meenemen. Breng je het te laat terug, dan betaal je dus boete-te-laat plús weer een keertje dat bedragje voor het lenen. Het is een supersuf bedrag, 11 ct ofzo, een herrekening van het kwartje na de invoering van de euro. De te-laat-boete is belachelijk hoog, 50 ct per dag ofzo. Plus 11 cent. Telefonisch verlengen gaat vaak mis (en dan is het jouw fout), verlengen via internet kan niet.
Ben je kind (onder de 18) dan heb je een gratis abo, maar daar mag je alléén kinderdingen op lenen. Anders kan het kind met het boekenlijssie van moe gratis gaan lopen lenen, dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je hoeft als kind dus ook niet per boek de leentermijn te betalen. De leeftijden die geschikt worden geacht staan op de boeken, de mevrouw weet hoe oud je bent - et voila. Dan krijg je het dus mooi niet mee en als je moeder er bij is (die zegt dat dat best mag), krijg je een fijne, interessante woordenwisseling.

Tirza

Yta Chalne

Yta Chalne

25-09-2010 om 14:23

Hier

Hier mag je dus ook niet met een jongerenkaart volwassen boeken halen. Ook niet als je zestien bent ofzo. En volgens mij is de enige reden daarvoor dat de biebmensen hier gruwelijk bemoeizuchtig zijn en in hun oneindige wijsheid denken te weten wat het Beste is voor jongeren, en dat zijn c-boeken en géén literatuur. En ze vinden het ronduit heerlijk en fantastisch om dat te laten weten. Discussies doe ik niet meer aan, we lenen hier wel gewoon samen op mijn pas.

Yta Chalne

Yta Chalne

25-09-2010 om 15:14

Pelle

Welnee, als je als zestienjarige een literatuurboek wilt lenen (voor je lijst bijvoorbeeld) dan mag het ook niet. Ik heb het dus niet over een kleuter met een stapel streekromans. Volgens de überpinnige biebdame alhier is dat om ervoor te zorgen dat kinderen niet geconfronteerd worden met boeken waar ze te jong voor zijn.
Overigens, ik betaal eenmaal 40 euro per jaar en mag dan 'gratis' lenen. Als dat het punt is wil ik best voor dochters ook zo'n kaart aanschaffen maar dat mag ook al niet. Het is bemoeizucht wat ik je brom

Bastet

Bastet

25-09-2010 om 15:19

Yta

Grappig,mijn zoon kom op zijn abonnement gewoon literatuur lenen op zijn 15/16e.Ze zien je aankomen op de havo met C-boeken..
bastet

Tirza G.

Tirza G.

25-09-2010 om 20:34

Tirza

Ik betaal niks voor mijn abonnement, want ik héb geen abonnement meer. Maar het wás 37,50. Een jaar of 2 terug.

Tirza

Starry Night

Starry Night

27-09-2010 om 15:53

Cobi

Hier een biebforummer: dat laatste ben ik roerend met je eens. Te-laat-geld (als ik het boete noem word ik hier op het matje geroepen moet proportioneel zijn. Wat mij wel eens verbaast, is hoe de grootste protesten zelden van de minder bedeelden komen, maar juist van mensen die wel geld hebben. Mensen kunnen echt hoogst verontwaardigd zijn als ze 5 euro te-laat-geld moeten betalen omdat ze vijf weken naar Amerika gingen (en we lenen geen boeken voor vijf weken uit). Nou, tel dat dan maar gewoon op bij je reissom, denk ik dan.
Tegenwoordig kun je je boeken via de website van de bieb verlengen. Dus niemand is meer verplicht zijn of haar boeken te laat in te leveren
En verder worden bibliotheken momenteel subsidieel compleet uitgekleed en zijn de te-laat-gelden, heus waar, een druppel op een gloeiende plaat.

Starry Night

Starry Night

27-09-2010 om 15:55

Maar...

(dat sneeuwde een beetje onder in mijn betoog

10 Cent boete per boek per dag vind ik ook belachelijk veel.

Nou (starry)

10 ct per boek per dag, dat betalen wij hier ook. Nou zijn de kinderen hier de enige leners (ik ben meer van de koop) maar die nemen met zijn 3-en gerust 30 boeken tegelijk mee naar huis. Als ik het dan een keertje vergeet op de kalender te zetten, en het (omdat donderdag hier 'biebdag' is, en dus mijn 'trigger' ) pas een week later ontdek, dan mag ik dus 30*7*0.10 = 21 euro afrekenen. EENENTWINTIG euro! Ik mekker niet bij de balie, maar ik vind het wel erg duur!

Ingrid

erwtje

erwtje

27-09-2010 om 19:34

Hier nog meer...

15 cent per dag...
en op mijn familieabbonement mag ik 40 items meenemen. Vergeten te verlengen (wat wel via internet kan) is dus een duur grapje. Maar ik heb er niet veel moeite mee. Wil ook graag dat de bieb regelmatig nieuwe boeken aanschaft, dat moet ook ergens van betaald worden.

Biebmens

Biebmens

28-09-2010 om 11:20

En hier

... is het nóg duurder, namelijk 20 cent boete per boek per dag. Dat soort dingen zijn echt overal anders. Toen onze (redelijk kleine) bieb in januari jl. aansloot bij een 'grote jongen' moest er ook weer helemaal opnieuw overlegd worden, want de abo's die wij hadden waren totaal verschillend van de abo's die zij hadden. Daar is toen een soort gemiddelde uit gerold.
Hier is het nu zo:
Tot 18 jaar is het abo helemaal gratis. Jeugd en jongeren betalen alleen als ze cd's/dvd's lenen, en boete natuurlijk. Ze mogen ook onbeperkte aantallen lenen, en alles voor 3 weken meenemen. T/m 12 jaar geen volwassen boeken, maar wel alles t/m C-boeken. Vanaf 13 val je onder de categorie jongeren en mag je ook volwassen materialen lenen. (Logisch, die hebben ze voor school vaak nodig.) Daarnaast is er nog een soort contract met een paar middelbare scholen, leerlingen van die scholen kunnen lenen met hun schoolpas. Zelfde voorwaarden als de jongeren, alleen zitten daar soms ook brugklassers bij die nog geen 13 zijn, en ook die kunnen volwassen materialen lenen.
Dan het kleine abo, 29 euro per jaar, voor 50 uitleningen (gedrukte materialen, cd's/dvd's tellen dus niet mee voor die 50 omdat je die apart betaalt). Reserveren kost met die pas 50 cent en je mag alles 3 weken lenen.
Daarnaast nog het standaard abo, 47 euro per jaar, voor onbeperkt lenen, alles 6 weken, en reserveren gratis.
Alles kan tot 5x toe verlengd worden, mits niet gereserveerd door een ander.
Bij beide kun je nog een extra optie 'beeld en geluid' laten toevoegen voor 17 euro per jaar, daarmee koop je dus het leengeld voor cd's/dvd's in 1x af. Dat kan niet op een jeugd- of jongerenpas.
Leengeld voor boeken betaal je bij ons niet meer, dat zit nu verrekend in de abonnementen. Mensen moesten wel even wennen aan die 47 euro (tot januari kostte het duurste abo hier 30 euro, inclusief afkoop leengeld voor boeken), maar als je het omrekent kun je voor nog geen euro in de week zoveel boeken lenen als je maar wilt. En zonder elke keer die 20 cent leengeld.
Oja, en in de vakantie krijgen mensen op verzoek alles voor maximaal 6 weken mee. Ik ben het met Starry eens dat als 6 weken nóg niet lang genoeg is, je die boete maar voor lief moet nemen, die dure vakantie kon er tenslotte ook af

Ik vind die bieb van Yta (geloof ik?) wel bijzonder streng hoor, met hun jongeren t/m 16 die geen volwassen romans mogen lenen. Dat ging 50 jaar terug wel zo, maar dat is toch niet echt meer van deze tijd lijkt me?
Ik herinner me ook nog een discussie over hoe dat nu moet heten, 'boete', 'telaatgeld', etc. Boete klonk te streng, dus toen werd het 'extra leengeld'. Alleen, toen ging de belasting blijkbaar moeilijk doen . Dus toen is het woord boete toch maar weer snel ingevoerd.

Overigens zijn er over die boetes wel allerlei discussies gaande hoor, lees hier bijvoorbeeld maar eens, misschien meteen een leuke tip
http://www.edwinmijnsbergen.nl/2010/09/boekenliefdenl-waarschuwt-voor.html

ayla

ayla

28-09-2010 om 13:57

Bieb en on topic

Ik heb net even gekeken en hier is de boete 10 cent per materiaal per dag. En voor cd’s en dvd’s en spelmaterialen 60 cent per materiaal per dag. Met het uitgebreidste abonnement mag je hier 6 boeken lenen voor 6 weken en dat abonnement kost 39 euro per jaar. Ik vind dat vrij duur als ik het vergelijk met andere hier. Die 6 boeken heb ik vaak ook weer binnen een week uit. Van mij mocht het wel iets meer zijn.

Nu on topic. Zondag naar de bieb geweest en voor dochter (die ziek thuis op de bank lag) 2 boeken van de eerder genoemde serie meegenomen en mijn eerste encyclopedie van de geschiedenis (of zoiets). Ze was er helemaal verguld mee. In die laatste stonden foto’s van hoepeljurken en ook napoleon stond erin. Ik heb haar de rest van de middag niet meer gehoord jammer genoeg zijn de boeken van de serie nog wat moeilijk om al helemaal zelf te lezen maar om voor te lezen zijn ze ook erg leuk.

Starry Night

Starry Night

28-09-2010 om 14:17

Nou (ingrid)

Lees eens goed wat ik in mijn posting 'Maar...' schreef Ik ben dat dus met je eens.
Ik weet dat er bibliotheken zijn die daarvoor kiezen. Maar onze bieb dus gelukkig niet. Er zijn ook bibliotheken die leengeld per boek vragen. Ben ik ook niet voor.

Tihama

Tihama

29-09-2010 om 14:11

Leengeld

Hier kun je kiezen voor een abo (37 per jaar) of leenstrippen (20 stuks voor 11 euro). Ik ben jaren geleden begonnen met strippen omdat ik wegens permanent tijdgebrek toch amper toe kwam aan lezen. Tien boeken in 1 jaar was wel het maximum. Komt wel bij dat ik ook graag boeken koop. Door de jaren heen is dat wel gestegen, maar ik kom niet aan de 67 boeken per jaar (omslagpunt). Uit gesprekken met biebmedewerkers merkte ik een keer dat die niet beseffen waar het omslagpunt ligt. Het komt dus ongeveer neer op bijna 4 boeken per 3 weken.

Ik merk wel dat ik iets bewuster boeken meeneem. Ik neem niet meer boeken mee dan dat ik realistisch verwacht te kunnen lezen. De kinderen hebben een gewoon abo en die kennen geen enkele limiet voor zichzelf. Verlengen kost me ook een strip. Dus ook bij verlengen vraag ik me af waarom ik het boek eigenlijk nog niet uit had.....Voor de kinderen verleng ik klakkeloos, want de discussie en het telaatgeld (0,25 cent per dag) maken dat ik het wel erg gemakkelijk vind.

Ik vind 55 cent voor een boek een heel redelijk bedrag. Het valt me wel op dat verreweg de meeste mensen het systeem niet kennen.

Ik vind het leengeld per boek dus niet verkeerd. Opwaarderen van de strippen is heel simpel, dus het werkt bijna hetzelfde als een prepaid telefoon

En ik ga nu snel verder in mijn boek van Oliver Sacks (moet over 2 weken terug

Tihama

Leenstrippen

Dat vind ik een goeie! Lijkt me handig. Ik zal hier bij de bieb ook eens informeren of zoiets bestaat.

Starry Night

Starry Night

30-09-2010 om 10:32

Strippenkaart

Zo'n strippenkaart is inderdaad een uitkomst voor mensen die niet zo heel veel lenen in een jaar, hebben wij hier ook. Maar het heffen van leengeld per boek, hoe laag ook... Kijk, ik vind een van de charmes van een bieb, dat je ook eens boeken meeneemt waarvan je niet zeker bent of het je wel wat lijkt. Blijkt het een leuk boek, dan heb je onverwacht beet. En is het niks, dan breng je het terug. Dat zul je inderdaad minder snel doen wanneer je ervoor moet betalen.
Ik vind dat, vanuit idealistisch oogpunt, dus geen voordeel maar een nadeel.

Tihama

Tihama

30-09-2010 om 10:56

Voordelen en nadelen

Ik merk bij mezelf (steekproef n=1) dat ik nog steeds boeken pak waarvan ik niet weet of ik ze leuk zal vinden. Gewoon proberen. Maar ik neem niet méer boeken mee dan ik realistisch kan lezen. Nu woon ik op een steenworp van de bieb, dus ik kan vaker gaan. Dat wel.

Tihama

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.