Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ayla

ayla

05-03-2010 om 10:19

Welke boeken voor oudere kinderen geschikt om voor te lezen

Ayladochter kan nog niet zelf lezen, is 5,5 maar de kleuterboeken ontgroeid. Ik ben op zoek naar boeken die ik aan haar kan voorlezen. Pluk en Jip en janneke hebben we ruim een jaar geleden al gelezen.
Dolfje heb ik geprobeert maar ze is bang voor
weerwolven
Sprookjesboeken hebben we al veel gelezen, ze kan bijna alle sprookjes dromen.
Nu was ik aan het denken aan boeken van roald dahl of geronimo stilton maar bij de kinderboekenwinkel zeiden ze dat die eigenlijk voor oudere kinderen was. Zijn deze boeken te eng of te heftig voor een slimme kleuter?
Er hoeven niet echt veel plaatsjes in te zitten maar iets te kijken was wel fijn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pippin

Pippin

05-03-2010 om 10:28

Idee

Wat ze hier geweldig vonden: De boze heks van Hanna kraan. Het is een hele serie, dus je kunt even vooruit. Als ze sprookjesboeken leuk vindt, zal ze dierenfabels ook wel leuk vinden.

vlinder72

vlinder72

05-03-2010 om 10:43

Pluk van de petteflet

Hmmm, eens denken wat wij recentelijk allemaal hebben voorgelezen. Otje, Pluk van de Petteflet, Wiplala, boeken van Julia Donaldson. Misschien zijn die iets te kinderachtig maar mijn kinderen blijven ze leuk vinden. Onder andere de Gruffalo en Tyrannosaurus Drup. En hier ook favoriet maar wel iets onbekender de boeken over Tomio van Hans Bouman.

*bella*

*bella*

05-03-2010 om 10:45

Te eng?

Haha, vind zelf sprookjes wel wat heftiger vaak qua inhoud!!
Roald Dahl vind ik ook heftiger dan dolfje, maar goed, volgens mij moet je sowieso zoeken, het ene kan heftiger binnenkomen dan het andere. (ik lees dochter van 6 nu Harry Potter voor, heel voorzichtig maar geen enkel probleem, ze smult alleen maar, we zijn bij hp 3. En dat terwijl ze me gisteren aangaf dat ze op school iets heel engs had gezien, waar ze bang van werd. Iets in de taalles, iets met de letterdas oid. Onnavolgbaar iig, heksje lily, de film, vond ze ook heel eng. De film hp 1 en 2 niet.)
Dolfje heb ik zelf gereserveerd voor het zelf lezen, zo geschikt en leuk om zelf te lezen. Dat vind ik ook van Geronimo, maar dochter kreeg al lang voor ze zelf las iets van Thea Stilton (zus van Geronimo, of een alias?) en wilde ze zo graag voorgelezen krijgen, die reeks was echt haar favoriet. (zelfde als Geronimo maar dan meer gericht op meiden, vind het zelf wat flauw)
Ben zelf ook op zoek, na hp 3 ga ik stoppen, zal ze niet leuk vinden maar verder gaan heeft even geen zin. Ik weet het dus ook even niet. Wat ik zelf heel leuk vind is alles van Toon Tellegen, maar dat moet een kind ook maar net kunnen waarderen en bekoren. Dochter vond ook de regels van Floor heel leuk, weet even de schrijfster niet. (Marjan Hoffman?)

ayla

ayla

05-03-2010 om 11:06

Super dank jullie

Zoals gezegd Pluk hebben we al gehad, wiplala vond ze niet echt leuk, maar dat is alweer een jaar geleden ofzo. HP heb ik ruim een half jaar geleden geprobeerd maar aan het boek vond ze niet veel aan. De eerste film heeft ze trouwens gezien en die vond leuk maar zielig.
Waarom ze Dolfje eng vind weet ik niet, ik denk vooral het idee van Weerwolven. Het verhaal zelf vond ik totaal niet eng. Ik zal eens op de rest van de namen zoeken

Astrid lindgren

spreekt hier erg aan. Om nog niet te moelijk te gaan, kan je bv. Karlsson van het dak voorlezen (is wel dik boek maar met aparte verhaaltjes) echt heel grappig, of nog iets gemakkelijker en heel begrijpbaar: de bolderburen-serie of madieke en liesbeth?

krin

krin

05-03-2010 om 11:21

Even anneque voor zijn

Paul Biegel! Heeft veel geschreven, en bijna allemaal mooi. Loopt uiteen van grappig (Virgilius van Tuil) tot sprookjesachtig (Tuinen van Dorr) en van alles daartussen (Ik wou dat ik anders was).

Marjoleine64

Marjoleine64

05-03-2010 om 11:21

Paul biegel!

heeft heel veel kinderboeken geschreven die je best op die leeftijd al kan voorlezen - als ik me goed herinner heb ik dat gedaan toen jongste bijna 6 was en oudste bijna 8. De kleine kapitein - 3 delen. De Rover Hoepsika, ook erg leuk. Juttertje Tim, en nog veel meer.
Marjoleine

Bibliotheek

ben je lid?

Voor dit soort fases is de bieb heel fijn omdat je ongestoord kunt uitproberen, en alle 'missers' na een paar blz fijn weer op de stapel terug kunnen.

Ik denk dat heel erg kindafhankelijk is wat in de smaak valt. Volgens mij was mijn oudste nog maar amper 6 toen ik hem Harry Potter voorlas. Da's vast niet gemiddeld, maar hij vond het wel fantastisch!

Maar toch nog wat tips...wat hier in de smaak viel bij de net-niet-meer kleuters als voorlees was idd Roahld Dahl, Astrid Lindgren, maar ook Narnia (alle 7 delen), en Abeltje (Annie MG). En dan Harry Potter. Alice in Wonderland. Winnie the Poeh. Dat soort 'klassiekers'

Ingrid

ayla

ayla

05-03-2010 om 11:30

Astrid lindgren

Toevallig vorige week een verhalenboek van astrid Lindgren bij de bieb gehaald. Rovers, dragen en peperkoeken. Deze viel erg in de smaak. Paul Biegel ken ik, we hebben ene tijdje terug de luistercd van dwergjes van tuil bijd e bieb gehaald

ayla

ayla

05-03-2010 om 11:47

Vraag paul biegel

Ik heb net eens zitten zoeken in de database van de bieb en die boeken van Paul Biegel zien er wel leuk uit, De rode prinses of ik wou dat ik anders was. Zitten daar nog tekeningen in of het dat niet meer bij die boeken?

krin

krin

05-03-2010 om 12:25

Illustraties

vaak wel. Geen bladvullende platen, misschien, maar wel om de zo veel pagina's een illustratie.

Hahaha! (krin e.a.)

Ik zat al klaar idd.....LOL. Paul Biegel is by far onze favoriete schrijver. Ik lees Biegel voor sinds zoon 5 jaar is, we begonnen met de Kleine Kapitein en dat ging toen prima. Toen verder met De Rover Hoepsika, De rode prinses (eigenlijk voor iets oudere kinderen, maar het eerste verhaallaagje krijgt ze zeker mee, en er staan leuke grapjes in voor volwassenen), Juttertje Tim, Dwergjes van Tuil, etc. etc.
Ik heb laatst Cornelia Funke ontdekt, het meeste van wat ze schrijft is voor oudere kinderen, maar het relatief nieuwe "Potilla" kan vast al wel, als je een vlotte dochter hebt. Verder lazen we De kleine Waterman van Otfried Preussler, en natuurlijk Astrid Lindgren (favoriet bij zoon is "Michiel van de Hazelhoeve", favoriet bij mij zijn haar sprookjes).
http://www.paul-biegel.com/boek/index.html

Pinkeltje

Mijn kinderen vonden Pinkeltje op die leeftijd leuk. En dan vooral waar hij detective is. Op school werd de serie van Spekkie en Sproet voorgelezen.
En Joris en de toverdrank van Roald Dahl heb ik voorgelezen.
Welke verhaaltjes ook erg leuk zijn, zijn die van Robin en Knor (bekende schrijver, naam vergeten, maar even googelen...) en de verhalen van Fleur van Hans Kuyper.

angel3

angel3

05-03-2010 om 17:39

Annie mc

wij zijn toch wel fan van annie...
Heb je wiplala al gehad?
En abeltje?
Die zijn ook erg leuk.
Roald Dahl wordt hier nog niet goed opgepikt bijna 7. Terwijl hij wel griezelbus fan is...

Weet je wat we ook lezen? maar dan moet je wel af en toe zinnen verbouwen. Wipneus en pim....

zomaar een naam

zomaar een naam

05-03-2010 om 20:22

Van alles

Het grote kwispelstaartjes boek van Carry slee en Dagmar Stam is erg leuk vooral als ze van dieren houdt.

Of Minoes van Annie Mg Smith

En inderdaad de boze heks

Rafelkap

Rafelkap

06-03-2010 om 14:03

Ook

van Hanna Kraan (boze heks hier favoriet bij zoon van net 5): Krik de eekhoorn. Verder is er al heel veel hier genoemd: Paul Biegel, Astrid Lindgren (Lotta, Madieke van het rode huis en Karlsson van eht dak), van Roald Dahl: de giraffe de peli en ik en Joris en de geheimzinnige toverdrank, vind ik geschikt voor wat jongere kinderen (Heksen en de GVR lijkt me nog wat eng, is idd voor iets ouder). Arnold Lobel: Kikker en pad en Muizensoep en tranenthee - echte voorleesverhalen. De gruffalo is idd ook geweldig.

De kleuterboeken van carry slee

De kleuterboeken van Carry Slee zijn hier helemaal stuk gelezen. Het al eerder genoemde kwispelstaartjesboek was een grote favoriet. Net als 'Van oma mag het wel' en 'Van opa mag het ook'.

*bella*

*bella*

07-03-2010 om 00:43

Harry potter

Lijkt me overigens niet te doen met 5 jaar. Hier begonnen met 6, voor dochter kan het nét. Voor zoon kon het toen ruim. Maar 5, nee. Als je het niet snapt is het ook niet leuk natuurlijk.

liora

liora

07-03-2010 om 10:45

Leuk

Leuk te lezen, geeft weer inspiratie. Ik vind het nu ook moeilijk, zoon is bijna 7 jaar.
Hij vindt trouwens een kleuterboek op zijn tijd nog heel leuk. Dus ik lees nog regelmatig Kleine Ezel en Kikker voor. Maar verder vind ik het ook lastig. We hebben nu de verhalen van kleine beer, maar dat is ook wel aan de kinderachtige kant, al vindt hij dat dus niet erg.

Verder de bieb, maar bij ons geven ze niet zulke goede adviezen helaas... dus al menigmaal een heel stom boek mee naar huis genomen.

Zoon leest ook zelf, en dat is natuurlijk nu echt het allerleukste.

Liora

ijsvogeltje

ijsvogeltje

07-03-2010 om 10:51

Nadeel van harry potter

... vind ik dat de zinnen behoorlijk lang en complex zijn. Dat maakt het voor de meeste 5/6-jarigen daarom minder geschikt. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Hierboven ook al genoemd: de Bolderburen-serie. Leuk! Als kind vond ik ze zelf al geweldig om te lezen (ze beleven daar echte 'avonturen'!) en nu lezen we ze weer voor.

ayla

ayla

07-03-2010 om 16:07

Harry potter

wat ik het probleem vond van harry potter was dat het te lang duurde voordat het verhaal op gang kwam. Dochter was net 5 toen ik het probeerde en ze was er echt nog net te klein voor. de film snapte ze wel en vond ze ook leuk.

ayla

ayla

10-03-2010 om 07:42

Geronimo stilton

gisteren ene boek van geronimo stilton voor haar meegenomen, pirateneiland volgens mij. Die viel in de smaak, de teksten zijn niet te moeilijk en de plaatjes zijn leuk.
De dag ervoor had ik Mathilda geprobeert maar dat was toch wat te heftig, het taalgebruik vond ik erg moeilijk voor een 5 jarige, de juffrouw van de bieb zei dat ik dan beter Griezels kon proberen, die was eenvoudiger

vlinder72

vlinder72

10-03-2010 om 08:53

Geronimo stilton

Ik had daar nog nooit van gehoord. Maar ik las op dit forum vaak tips om die boeken te lezen dus ik heb er eentje gekocht om voor te lezen aan mijn twee middelste. Ik ben met Fantasia begonnen. Mijn zoon van bijna 6 en dochter van ruim 4,5 jaar vinden het prachtig. Ik heb ze nu 's avonds zo in pyama want ik lees pas voor als de in bad zijn geweest, pyama's aan hebben en tanden hebben gepoetst. En dan samen op het grote bed om voor te lezen. De hoofdstukken zijn kort dus ik kan makkelijk toezeggen om wel drie hoofdstukken of zo te lezen. En er zijn nog veel meer boeken dus wij kunnen voorlopig vooruit.

ayla

ayla

10-03-2010 om 09:40

Vlinder

Dus Fantasia is leuk om voor te lezen, het is een vrij dik boek dus ik dacht dat het mischien niet geschikt zou zijn om voor te lezen

vlinder72

vlinder72

10-03-2010 om 10:21

Ayla

Ik heb juist Fantasia gekozen omdat het zo'n dik boek is. Wij hebben net de heksenwereld gehad en zijn nu begonnen met de zeemeerminnenwereld. Ik wil juist dikkere boeken lezen zodat wij er langer over doen. Hopelijk kan ik daardoor de kinderen het plezier van lezen bijbrengen. Tot nu toe werkt het want ze komen echt aangerend met het boek om weer een stukje verder te lezen. Mijn bijna 6 jarige probeert ook zelf al stukjes te lezen om erachter te komen waar Jeronimo allemaal naar toe gaat. Ook vraag ik na het lezen vaak wat er allemaal gebeurd is om te kijken of ze het verhaal gesnapt hebben (en wel geluisterd hebben). Voor mijn vier jarige heel simpel hoor. Wat heeft hij nou op zijn neus? Een pukkel. En of dat helpt weet ik niet, maar mijn 7 jarige zoon in groep 4 is heel goed in begrijpend lezen.

ayla

ayla

10-03-2010 om 13:06

Vlinder

ik moet wel zeggen dat je vrij snel door het boek heen gaat, veel pagina's met plaatjes of schuin gescheven teksten, dat leest echt vlot weg. Het was het eerste boek van geronimo stilton wat ik in handen kreeg maar dochter herkende het meteen. Ik denk in ieder geval dat er nog veel zullen volgen

Ayla

Matilda is inderdaad een B-boek (dus voor kinderen boven de 9), de Griezels is een A-boek (onder de 9). Dus dat klopt wel.

ayla

ayla

11-03-2010 om 08:15

Mickey

ja daar kwam ik ook binnen 2 bladzijdes achter dus dat boek is weer mooi de kast ingegaan voor over een paar jaar. Ik zal griezels eens in de bieb bekijken om te zien of dat geschikt is.

Kijk anders eens...

... bij de prentenboeken, er zijn zo verschrikkelijk veel leuke. Ik ben zelf bv. nogal weg van de boeken van Tjibbe Veldkamp. Tim op de tegels, Een ober van niks, etc.

Komt ie

Wiplala, De boze heks, Otje, Het geheim van Toermalijn, vraag t in de bieb of boekwinkel daar weten ze er alles van...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.