Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Welke speelgoed vind jij verschrikkelijk?


waterverf voor eieren die de volgende dag nog nat is, en door de eierschaal heen trekt! Alle eieren zijn blauw tot op het eiwit!

MamaE schreef op 31-03-2024 om 12:04:

..........

Oh ja...glitter. Dochter is er al sinds ze op tweejarige leeftijd het bestaan ervan ontdekte idolaat van. Ik hoopte dat het een fase was maar toen ik me verdiepte in autisme bij meisjes en 'fascinatie voor glitter' las was een zenuwinzinking een eufemisme voor mijn gemoedstoestand. Ze vindt het zelf echt prachtig maar de keer dat ze het op de BSO in d'r haar had geflikkerd kan ik niet vergeten omdat we nog steeds handdoeken en beddengoed met glitters hebben.

Wij maken hier regelmatig 'glitterflessen'. Sapflesje (AH), label er af, vullen met doorzichtige knutsellijm en lauw water, schudden en dan allerlei glitterig spul er in. Grove glitters, pailletten, knoopje, plastic bloemetje, kraaltjes, lettertjes, etc. Fijne glitters zijn ook leuk maar geven snel kleur af en is snel 'te veel' waardoor je de rest niet meer ziet. Verder afvullen met water (even stom klusje want gaat schuimen en je wil er zo min mogelijk lucht in hebben) en de dop dichtlijmen. Mijn kids vinden het fantastisch om te maken en heel leuk om er daarna mee te spelen/naar te kijken. Ik denk dat er hier inmiddels wel 10+ van die flessen rondzwerven en laatst zelfs met het kinderfeestje van oudste waren alle 8 en 9 jarige super enthousiast 😅

Gsleutel schreef op 31-03-2024 om 13:47:

[..]

Wij maken hier regelmatig 'glitterflessen'. Sapflesje (AH), label er af, vullen met doorzichtige knutsellijm en lauw water, schudden en dan allerlei glitterig spul er in. Grove glitters, pailletten, knoopje, plastic bloemetje, kraaltjes, lettertjes, etc. Fijne glitters zijn ook leuk maar geven snel kleur af en is snel 'te veel' waardoor je de rest niet meer ziet. Verder afvullen met water (even stom klusje want gaat schuimen en je wil er zo min mogelijk lucht in hebben) en de dop dichtlijmen. Mijn kids vinden het fantastisch om te maken en heel leuk om er daarna mee te spelen/naar te kijken. Ik denk dat er hier inmiddels wel 10+ van die flessen rondzwerven en laatst zelfs met het kinderfeestje van oudste waren alle 8 en 9 jarige super enthousiast 😅

Dank voor de tip, dit gaat dochter echt geweldig vinden!

KillerQueen schreef op 31-03-2024 om 09:20:

[..]

In mijn post schrijf ik ook dat knutselen prima is. Er wordt hier bijna elke dag geknutseld en dat mag gezellig aan de eettafel. Knippen, plakken, kleuren met potlood, stiften, pennen en krijt. Plakband, lijm, glitters en stickers. Allemaal prima.

Maar als er geverfd wordt is dat meer dan achteraf even een doekje eroverheen, stofzuigen en klaar.

Gewoon waterverf gebruiken, dat is echt op enkele minuten te verwijderen met gewoon een doekje. Zowel van de tafel als van de vloer. 

Ik vind kleuren met stiften minder leuk. Vooral wanneer er op het behangpapier gekleurd wordt. 

Toch heb ik hier een goede tip voor gevonden: haarlak op de muur verstuiven en met een droog doekje erover gaan. Het werkt! 

Er mag hier best veel, maar ik ben geen grote fan van speelgoed wat herrie maakt. Het ergste is als er geen uitknop op zit. Zo hadden we een boek wat ook midden in de nacht carnavalsmuziekjes bleef spelen..... Veel van het herriespul hebben we van één stel gekregen. Die hebben nu zelf ook een kind. Dat kind mag nu natuurlijk alleen houten speelgoed, bij voorkeur in natuur- of pasteltinten...... 

watertoren schreef op 31-03-2024 om 12:38:

Ik had vroeger een hekel aan Knex. Wij hebben heel veel van een vriendin van mij gekregen. Haar zoon deed er niks mee. Het was best duur speelgoed maar ik moest mijn zoon helpen en kreeg het zelf ook niet voor elkaar. Dat is voor mij wel het speelgoed wat de meeste irritatie heeft opgebracht. Alles is naar de Kringloper gegaan. Weg ermee.
Ik ben wel blij dat mijn zoon nooit van knutselen heeft gehouden. Die genen heb ik goed over gebracht. Hij was op de kleuterschool niet zo goed in knutselen dus ik vond dat ik thuis meer moest knutselen om hem beter te maken. Dus wij knutselen en we vonden het allebei niet leuk. Hij is nu 31 en ik weet nog wat we samen maakten. Een rolleke wc papier en dan een cirkel uitknippen en dat werd een paddenstoel. Hij zei mama ik vind dit echt niet leuk. Ik zei van ik ook niet maar wat wil je dan. Hij zei ik wil naar de kinderboerderij en dat hebben we toen gedaan en nooit meer geknutseld.

Serieus? Mijn kleinkinderen (3 en 4 jaar) spelen allebei met Knex kids. De Knex voor oudere kinderen heb ik nog geen ervaring mee.

O en nog uit de oude doos: de toren van Pisa. Dat was toen speelgoed van het jaar geloof ik maar wat een rotding. Mijn dochter raakte er zwaar driftig en gefrustreerd van 

Ali

Ali

31-03-2024 om 17:46

Lena55 schreef op 31-03-2024 om 11:20:

Afschuwelijk is een groot woord, maar ik heb helemaal niks met lego. Zag het ook al eerder genoemd in dit topic. Mijn kinderen vinden het in elkaar zetten leuk, maar daarna doen ze er niks meer mee. Dan heb je dus bouwwerken staan die je niet kunt opruimen. Komt allemaal stof in en staat in de weg. Vallen uit elkaar, kinderen weten niet meer hoe je ze in elkaar kunt zetten en dan blijft het dus half in elkaar ergens slingeren. Of er komen kinderen spelen die ermee spelen en valt het ook uit elkaar. Ik vind het helemaal niet geschikt om mee te spelen nadat je het in elkaar hebt gezet. En dan al die steentjes, dingetjes, priegeltjes die ik overal vind. Blij als ik dat allemaal op Marktplaats kan zetten.

Herrie speelgoed is ook niet mijn ding. Gelukkig zijn ze inmiddels op een leeftijd dat ze daar niks meer mee hebben. Mijn kinderen spelen sowieso weinig met speelgoed. Het is eigenlijk altijd creatief, buiten, gezeldschapspellen of scherm.


Ik krijg een error! In mijn beleving is lego ook vooral bedoeld om daarna weer uit elkaar te halen en er andere dingen mee te bouwen. Wij hebben een enorme bak losse lego, die ging vaak (gedeeltelijk) omgekieperd op de vloer en dan uren dingen bouwen. Combineren met kapla, autootjes. Heerlijke bouwwerken.

Hier houden ze niet van die lego die al meteen wat is, en waar je daarna niks meer mee kan. Dat kant en klare. Hier zijn het bouwers, makers.

Verder een hekel aan lawaaidingen. En speelgoed dat het eigenlijk niet goed doet, zoals die wegveegtabletten. En die plakkerige stuiterdingen die blijven kleven aan de muur. Daar plakken binnen de korte keren ook andere dingen aan vast zoals haren enzo.

Ik heb trouwens ook een hekel aan van die kleine plastic prullaria die je als 'verrassing' ergens bij krijgt. Het is altijd van die troep die of na vijf minuten niet meer interessant is of na twee keer spelen kapot is en dan in de vuilnisbak belandt of je huis ligt te vervuilen en stof ligt te vangen. Geef liever iets fatsoenlijks of gewoon niks.
Ik vind het ook om milieu- en verspillingstechnische redenen geen goed idee om kinderen aan te leren dat dit soort dingen 'erbij' horen. 

Ali schreef op 31-03-2024 om 17:46:

[..]


Ik krijg een error! In mijn beleving is lego ook vooral bedoeld om daarna weer uit elkaar te halen en er andere dingen mee te bouwen. Wij hebben een enorme bak losse lego, die ging vaak (gedeeltelijk) omgekieperd op de vloer en dan uren dingen bouwen. Combineren met kapla, autootjes. Heerlijke bouwwerken.

Hier houden ze niet van die lego die al meteen wat is, en waar je daarna niks meer mee kan. Dat kant en klare. Hier zijn het bouwers, makers.

Verder een hekel aan lawaaidingen. En speelgoed dat het eigenlijk niet goed doet, zoals die wegveegtabletten. En die plakkerige stuiterdingen die blijven kleven aan de muur. Daar plakken binnen de korte keren ook andere dingen aan vast zoals haren enzo.

Zo zie ik Lego ook. Bouwen, weer uit elkaar en iets anders bouwen.

MamaE schreef op 31-03-2024 om 13:55:

[..]

Dank voor de tip, dit gaat dochter echt geweldig vinden!

Oh, en tip: wij gebruiken altijd de flesjes van de verse sapjes uit de koeling van de AH. Die van de vers geperste jus (uit zo'n apparaat) blijven plakken als je het label er af haalt 😋 Veel mensen gebruiken ook de 500ml herbruikbare drinkflessen van Ikea. Die met 'handvat-dop' (Ikea 365+ waterfles)

Herfstappeltaart schreef op 31-03-2024 om 19:15:

[..]

Zo zie ik Lego ook. Bouwen, weer uit elkaar en iets anders bouwen.

Zo werkt het bij veel kinderen ook, kinderen die van fantasiespel houden waren meer van de Playmobil. Daar konden ze hier eigenlijk geen van allen wat mee. Ik kocht trouwens nooit kant en klare pakketten lego, bestelde in november  altijd losse stenen, dakpannen, deuren en grondplaten. Dus geen ramp als er eens een steentje in de stofzuiger verdween. 

Ali schreef op 31-03-2024 om 17:46:

[..]


Ik krijg een error! In mijn beleving is lego ook vooral bedoeld om daarna weer uit elkaar te halen en er andere dingen mee te bouwen. Wij hebben een enorme bak losse lego, die ging vaak (gedeeltelijk) omgekieperd op de vloer en dan uren dingen bouwen. Combineren met kapla, autootjes. Heerlijke bouwwerken.

Hier houden ze niet van die lego die al meteen wat is, en waar je daarna niks meer mee kan. Dat kant en klare. Hier zijn het bouwers, makers.

Verder een hekel aan lawaaidingen. En speelgoed dat het eigenlijk niet goed doet, zoals die wegveegtabletten. En die plakkerige stuiterdingen die blijven kleven aan de muur. Daar plakken binnen de korte keren ook andere dingen aan vast zoals haren enzo.

Haha, dat snap ik als je het zo bekijkt. 

Het gaat niet om wat ik vind. Maar om hoe mijn kinderen spelen. Mijn kinderen willen dus wel heel gericht iets maken. Zij willen graag het maken volgens het boekje. En raken van slag als dat kapot gaat en ze niet meer weten hoe ze het moeten maken of de steentjes kwijt zijn. Dus vervolgens zit ik met die ellende. En met bouwwerken die nooit uit elkaar mogen. Als ze zich uren zouden vermaken met gewoon een grote bak lego zou ik er geen hekel aan hebben. Maar zo spelen mijn kinderen niet. Ze kunnen niks met een doos met Lego zonder duidelijk doel en vinden daar dus geen snars aan.

kenfan schreef op 31-03-2024 om 20:52:

[..]

Zo werkt het bij veel kinderen ook, kinderen die van fantasiespel houden waren meer van de Playmobil. Daar konden ze hier eigenlijk geen van allen wat mee. Ik kocht trouwens nooit kant en klare pakketten lego, bestelde in november altijd losse stenen, dakpannen, deuren en grondplaten. Dus geen ramp als er eens een steentje in de stofzuiger verdween.

Ja mijn kinderen zijn blijkbaar zeker geen bouwers. Heb ze ook nog nooit iets zien maken in de zandbak. Terwijl ik vroeger uren bezig kon zijn met het maken van een zandstad. Ze zijn meer van het fantasiespel. Verkleedkleren en wilde fantasieverhalen. Ze spelen inderdaad meer met playmobiel. De middelste is daar nu wel uit qua leeftijd, maar de jongste kan hier wel nog heel leuk mee spelen.

Dat fantasiespel willen ze ook met het lego doen. Maar dat lukt niet, want dit gaat kapot tijdens het spelen waardoor ze er direct weer klaar mee zijn.

Lena55 schreef op 31-03-2024 om 20:56:

[..]

Haha, dat snap ik als je het zo bekijkt.

Het gaat niet om wat ik vind. Maar om hoe mijn kinderen spelen. Mijn kinderen willen dus wel heel gericht iets maken. Zij willen graag het maken volgens het boekje. En raken van slag als dat kapot gaat en ze niet meer weten hoe ze het moeten maken of de steentjes kwijt zijn. Dus vervolgens zit ik met die ellende. En met bouwwerken die nooit uit elkaar mogen. Als ze zich uren zouden vermaken met gewoon een grote bak lego zou ik er geen hekel aan hebben. Maar zo spelen mijn kinderen niet. Ze kunnen niks met een doos met Lego zonder duidelijk doel en vinden daar dus geen snars aan.

Ik zette die bouwwerken altijd een tijdje uit het zicht. En als ik het dan merkte dat ze  ze vergeten waren brak ik alles weer af op een eerste schooldag na de vakanties.

Terwijl ik dit schrijf zitten de heren met hun vader een bordspel te spelen. Zo eentje die eindeloos duurt, en met formaat bijbel aan spelregels.

Als ik ergens een hekel aan heb....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.