Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Asa Torell

Asa Torell

28-11-2011 om 21:01

Wie kiest het voorleesverhaal?

Hier kiest man altijd het boek uit dat hij de kinderen wil voorlezen als het zijn beurt is, en dan kunnen ze kiezen of delen: anders geen voorlezen. Ik laat daarentegen de kinderen zelf kiezen, hooguit boycot ik waardeloos geschreven lego-reclame-verhalen en dergelijke.
Bij mans aanpak komt er vaak protest en de kinderen worden veel liever door mij voorgelezen... maar hij leest ze wel een boel moois voor uit de duitse jeugdliteratuur waar ze eigenlijk graag naar luisteren als hij eenmaal bezig is. Bij mij komt er ook wel wat aardigs aan bod maar sommige dingen die ik zelf prachtig vind (Astrid Lindgren) worden helaas volkomen genegeerd. Hoe gaat dat bij jullie?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
guera

guera

28-11-2011 om 21:21

Zelf

De kinderen kiezen zelf. Ze halen boeken in de bieb. Soms stuur ik daar wat in en haal bijv roald dahl wat ze zelf misschien niet zouden pakken. Zoon van 8 verslindt geronimo maar dat leest hij dan zelf. Ik vind dat lezen en voorlezen fijn moet zijn omdat het de zin in lezen stimuleert. En veel lezen is weer goed voor algemene ontwikkeling . Maar goed ze kiezen dus zelf

Zelf

hier kiezen de kinderen ook zelf. ze hebben boeken op hun kamer, gedeeltelijk eigen boeken en gedeeltelijk bibliotheekboeken. folders etc worden zeker niet gelezen, het moeten echt boeken of prentenboeken zijn.

wel heb ik op een gegeven moment de jip en janneke boeken op zolder gelegd. na 3 jaar voorlezen (eerst de oudste daarna ook de jongste) was ik die verhalen zo verschrikkelijk zat dat ik ze weg heb gehaald

wij lezen veel roald dahl, stilton, harry potter enzovoort. prima te doen.

Samen

Het klinkt alsof jullie een zwart-wit situatie hebben. Herkenbaar. Mijn man smeert de pindakaas ook zo dik dat de jongens hem soms door mij dun gesmeerd willen hebben.
Maar het kan natuurlijk ook grijs-grijs. Oh, dikke pindakaas vind ik trouwens heel erg vies.

Ik stel wat voor om voor te lezen, en soms zeg ik ook dat een boek te veel tekst is of te veel plaatjes of dat ik er te moe voor ben. Net mijn man gevraagd, hij kiest ook samen met de kinderen.

Wat betreft die Duitse kinderliteratuur heeft je man natuurlijk helemaal gelijk. Ik weet niet hoe jouw Duits is, maar mijn ouders lazen ook gekruisd voor. Dus in de taal van de ander. Dat maakte het wat losser. Mijn (oude) Nederlandse vader was bijvoorbeeld helemaal idolaat van Allerleirauh. Leest je man dat ook? Storch Storch Schnibelschnabel mit der langen Heugabel?

Als je nou wisselt van rol dan kan hij een keer Nederlandse pulp voorlezen (hihi gnar ff Sini inseinen voor een potje Dutchbashen!).

Vic

Vic

28-11-2011 om 22:16

Lezen jullie zelflezende kinderen nog voor? Hier willen ze dat niet meer sinds ze zelf kunnen lezen. Toen ik nog voorlas kozen de kinderen het verhaal, maar bij de bibliotheek weegt mijn stem altijd nog wel zwaar.

Vic

Die van Asa zijn jonger dan die van mij.
Ik denk dat ik mijn oudste (net 10) nog 2 a 3 x per week voorlees, jongste van 6 heeft echt nog een vast ritueel. Zonder boekje lezen wordt het zo negen uur, half tien. Het geeft hem een soort van rust. Dat is ook de reden waarom ik oudste nog voorlees, vooral ook verhalen van vroeger, uit orale tradities zoals uit Soemerie, of de bijbel, of de Griekse mythen en sagen. Dat geeft een heerlijke cadans en hij slaapt er goed op en het is erg gezellig, echt een rustmoment.

Ely

Ely

28-11-2011 om 22:49

Ohhh rodebeuk (ot)

Nou heb ik gelijk trek in een wit broodje pindakaas.... Met roomboter, allebei dikker dan dun maar dunner dan dik gesmeerd

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Asa Torell

Asa Torell

28-11-2011 om 22:55

Vic

Hier is het leeskwartje net gevallen, dat vind ik als moeder nu nog zo bijzonder en leuk dat ik me met liefde dat suffe legoverhaal laat voorlezen door zoon . Ik weet dus niet hoe dat verder gaat de komende tijd. Maar volgens mij blijft het nog wel even, zoon wordt heel graag voorgelezen. Bij ons vroeger thuis bleven mijn ouders het ook nog jarenlang doen.

Tango

Tango

28-11-2011 om 22:58

Voorlezen

Hier worden de zelflezende kinderen echt nog voorgelezen hoor. Hoewel zelflezend? Zo wil ik Tangozoon van 7 nog niet noemen eigenlijk. Hij begint nog maar net. Met 10 jarige dochter zijn we bezig met Brief voor de Koning. Vond ik zelf zo'n prachtig boek vroeger en toen Tangodochter dus vertelde dat ze de film ervan op school hadden gekeken heb ik meteen het boek gehaald uit de bieb.
Met Tangozoon lezen we Dolfje Weerwolfje. Inmiddels al het vijfde boek ofzo. Ik ben begonnen met 1 deel dat ik had uitgekozen en het sloeg zo goed aan dat we maar verder zijn gegaan. Vaak kies ik dus de boeken uit bij de bieb, soms in overleg met de kinderen soms pak ik iets wat gewoon bij hen in de smaak valt.
Tangoman leest Tangozoon nu ook regelmatig Dolfje voor, vindt hij zelf ook geweldig, maar met Tangodochter leest hij Suske en Wiske, dat is echt voor papa en dochter, want stripboeken voorlezen doe ik dus niet.
We lezen in principe elke avond voor, behalve als het eens niet uitkomt (laat thuis o.i.d.). Beide kinderen vinden het heerlijk.

Asa Torell

Asa Torell

28-11-2011 om 23:00

lekker, dik pindakaas! Maar wel alleen op roggebrood.
En, ik lees niet alleen pulp voor hoor ! Alleen dus wel al 4x De Kleine Kapitein en nog nooit eens Pippi Langkous uit. Die we overigens in het duits hebben, ik lees regelmatig duits voor (het oordeel over de kwaliteit laat ik aan anderen ) want zelfs daarin krijg ik nog de voorkeur. Maar dat is dan dus puur vanwege die keuzekwestie want ik doe dan wel die dinoboeken die ze kado kregen van hun tante. Maar zoon is een flauwerik, hij luistert elke avond in bed naar het hoorspel van dat boek dat hij door zijn vader niet en toch wel voorgelezen wil worden (Urmel aus dem Eis als het je wat zegt).

Asa Torell

Asa Torell

28-11-2011 om 23:04

Maar

als ik de reacties zo een beetje samenvat zit het inderdaad allemaal tussen man en mij in. Meer richting eigen keuze neigend, maar met daarin wel wat meer sturing dan ik geef. Misschien ook maar eens doen, bijvoorbeeld door alleen maar fictie te doen of elke keer iets nieuws. Ik ga het eens uitproberen!

AzoraC.

AzoraC.

29-11-2011 om 00:03

Zelfvoorlezende kinderen

Hier is het voorlezen er ongemerkt uitgeslopen. Onze kinderen van 9 en 11 lezen nu zelf voor het slapen gaan, maar ik weet niet wanneer het precies is veranderd. Ik weet wel waarom het is veranderd. De smaken van de kinderen liepen zoveel uiteen dat het niet meer lukte om ze alledrie tegelijk voor te lezen. Apart vond ik ondoenlijk en op een gegeven moment is ook de behoefte verdwenen.
Zoon leest nu strips en driewekelijks een 'echt' boek waartoe ik hem verplicht.
Oudste dochter leest mainstream pretienerlectuur. Jongste dochter leest alles wat los en vast zit. Daar kan ik nog wel eens wat fatsoenlijke jeugdliteratuur aan slijten. In de vakanties neem ik nog wel eens een pil van mijn keuze mee a la Brief an de Koning en dan hangen ze soms weer aan mijn lippen.
In de bieb stuur ik met zachte hand, maar aangezien ik zelf ook altijd Bouquetreeks met Couperus heb afgewisseld wil ik ze niet alleen maar goede boeken opdringen. Lezen moet soms ontspannend en soms prikkelend zijn.
De inbreng van manlief is beperkt. Het is nooit zo'n voorlezer geweest en de canon van de jeugdliteratuur is ook niet helemaal zijn ding.

AzoraC.

AzoraC.

29-11-2011 om 00:05

O ja zelf voorlezend

Dat was de kop van het vorige stukje. Een van de signalen om met voorlezen op te houden was toen er gekrakeel ontstond omdat alle kinderen zelf wilden voorlezen.

+ Brunette +

+ Brunette +

29-11-2011 om 00:40

Hier van alles wat (eenoudergezin, kind van 8)

Soms kies ik het boek, soms kiest dochter. Meestal lees ik haar voor maar soms wil ze opeens mij voorlezen. Ook stelt ze weleens voor om gezellig samen te stillezen, elk ons eigen boek.

Daar ben ik duidelijk in

Boeken die zelf gelezen worden mogen ze zelf uitkiezen, dan kies ik de voorleesboeken uit. Ik kies altijd een niveau hoger dan ze zelf kunnen lezen, en echt mooie boeken en klassiekers. Het is nog niet gebeurd dat ik een boek uitkoos die we niet mooi vonden. Ik heb ook lang voorgelezen, oudste twee tot ruim 12 jaar. Jongste van 11,5 lees ik nu voor uit 'het oneindige verhaal'. Hij heeft hierna zijn oog laten vallen op de hart van inkt trilogie die boven op zijn kast staat. Daar ben ik wel zoet mee tot ruim zíjn 12e.

Ik lees alleen voor wat ik zelf ook mooi vind

Ik kán eigenlijk niet anders eerlijk gezegd. Voorlezen neemt een hier een belangrijke plaats in, ik vind het fijn om te doen en mijn kinderen houden er heel erg van. Ik lees voor uit de grond van mijn hart, klinkt een beetje raar, maar ik bedoel dat het niet iets is wat ik zo even tussendoor doe. Ik wil prachtige verhalen vertellen, sfeer oproepen, hun verbeelding prikkelen of invullen met een mooi of grappig verhaal, ze meeslepen als het kan. Dat lukt vaak ook, ze vinden het erg fijn als ik voorlees. Maar dit brengt wel met zich mee dat ik alleen kan voorlezen als ik iets zelf ook mooi vind, of in elk geval niet lelijk, of saai. Dan kan ik het niet, die keren dat ik het probeerde hoorde ik mijn stem vervlakken (en mijn humeur kelderen
(Het gekke is ook dat ik het niet goed kan als het met mij niet goed gaat, m.n. als ik verdriet heb, lukt het niet. Er zit blijkbaar een emotionele component aan).
Kortom: mijn kinderen mogen wel kiezen of een voorkeur aangeven, maar ik heb vetorecht, én ik stuur erg. Zelf mogen ze daarentegen alles lezen wat ze willen (binnen de grenzen vh betamelijke dan
Ik lees voor sinds ze er zijn, en ik hoop er voorlopig niet mee op te houden (oudste is 8).

krin

krin

29-11-2011 om 09:08

Teer punt

Ik heb een zoon die uitsluitend Donald Duck wenst te lezen. De afwisseling zit 'm in de Pocket vs het reguliere nummer. Mijn regel dat we eerst een verhaal/boek voorlazen en daarna pas de Duck (die hij dan zelf mocht lezen, want strips voorlezen vind ik niet fijn), is in het ongerede geraakt. Ik laat van alles op zijn kamer slingeren, en soms heeft dat effect (zo heeft hij van de zomer twee dagen vastgeplakt gezeten aan de Tuinen van Dorr), maar die eend blijft alleenheerser.
Ik kan me van OO herinneren dat het vaker voorkomt en ook wel weer overgaat, maar het duurt nu al zo lang dat ik het kamp van Asa's man begin te naderen.

Herkenning anneque

Ik herken helemaal jouw voorleesgevoel. Ik dacht al dat ik een beetje gek was
Ik moet wel zeggen als ik soms gejaagd ben of net gemopperd heb op zoon en dan voorlees, dan begin ik rap, toonloos, en huphup snel erdoor. Maar al lezend, pakt het boek me ook en kom ik tot rust. Ik vind het ook een lekker samensmeltmoment van de dag. Zoon is al wat aan het prepuberen, maar 's avonds op zijn bed, al voorlezend komt hij dan nog zo lekker tegen me aanhangen.

Maylise

Maylise

29-11-2011 om 11:03

Ik kies

Heel ondemocratisch misschien maar ik kies de boeken die voorgelezen worden. Ik wil er zelf ook lol aan beleven. Ik vind voorlezen heerlijk om te doen maar niet stripboeken of zo. Ik wil wel een uitzondering maken voor een kleuter die nog niet goed zelf kan lezen. Dan wil ik best een keer een boek voorlezen wat de kleuter er aantrekkelijk uit vind zien zoals bijvoorbeeld die Disneyclub boekjes of barbie boeken. Maar als iemand eenmaal zelf goed kan lezen dan mogen ze dat fijn zelf lezen.

Behalve egoistische redenen speelt ook wel mee dat ik mijn kinderen op deze manier kennis kan laten maken met boeken die minder toegankelijk zijn. De boeken met veel glitters en plaatjes kijken ze van zichzelf al in maar een oud dik muf boek kan een drempel zijn. Daarnaast lees ik inderdaad meestal boeken voor die net iets te moeilijk voor ze zijn om zelf te lezen (wat inhoud of taalgebruik betreft) hoewel dat verschil zo rond de 10 jaar wegvalt is mijn ervaring.

Op deze manier heb ik mijn kinderen toch kennis kunnen laten maken met veel klassiekers en ze bijgebracht dat soms de meest onogelijke boeken de mooiste verhalen bevatten. Ik heb gemerkt dat ze allemaal vroeger of later vanzelf naar die boeken gaan grijpen.

Overigens heb ik bij kleuters en iets oudere kinderen gemerkt dat een aantrekkelijke uitgave met mooie platen wel degelijk het leesplezier kan vergoten. Als ik nu een mooie uitgave van een klassiek jeugdboek tegenkom dan koop ik dat wel. Mijn eigen kinderen zijn er te oud voor maar dan zijn er wel logerende neefjes/nichtjes die er lol aan hebben.

Ik lees mijn jongste (12)en nichtje dat hier woont (9) nog steeds voor.

Man leest ook vooral boeken voor die hij leuk vindt maar hij leest minder voor dan ik. Bovendien heeft hij van jeugdboeken niet veel verstand want als kind las hij eigenlijk geen boeken. Hij kan trouwens wel heel goed zelf verhalen verzinnen. Hij is beter in verhalen vertellen dan ik. Ik kan wel mythen en sagen navertellen en dat spannend maken maar echt zelf een verhaal verzinnen is niet mijn sterktste kant.

Kallisto

Kallisto

29-11-2011 om 11:05

Dat kies ik

Net als Silone en Anneque, ik lees alleen voor wat ik zelf ook leuk vind. Nu ik erover nadenk liet ik ze als peuter en kleuter meer zelf kiezen dan nu ze groter worden. Er zijn zo veel mooie boeken die ik ze graag voorlees en waarvan ik vind dat ze er weet van moeten hebben. Oudste (bijna 9) leest een boek per dag. Dat kan van alles zijn, hij heeft bijvoorbeeld net de Grijze Jager-serie verslonden. Maar 's avonds lees ik voor uit een net wat moeilijker boek, dat meer wegheeft van echte literatuur. Zo heb ik hem het afgelopen jaar al Niels Holgersson (oorspronkelijke versie, vertaling uit de jaren 30) voorgelezen, Alice in Wonderland, Alleen op de wereld, De wind in de wilgen en Waterschapsheuvel. En heel veel Griekse en Germaanse mythologie en andere oude verhalen, want hij houdt erg van geschiedenis. Ik hoop het nog heel wat jaren te mogen doen. Jongste lees ik Wiplala voor, en daarna wil ik overgaan op de Dwergjes van Tuil. Als ze niet weten dat het bestaat, hoe kunnen ze er dan ooit zelf voor kiezen? Precies de reden waarom ik ook regelmatig met ze naar het theater ga en naar echt mooie films.

Sascha2

Sascha2

29-11-2011 om 16:46

Zoon leest voor aan zusjes

Kijk, ik hou van lezen en van voorlezen. Maar ik kom soms handen te kort 's avonds. Bovendien ben ik inmiddels het niveau Dikkie Dik wel beu. Zoon moet veel lezen om zijn snelheid op te krikken. En dus gebeurt het regelmatig, dat hij voorleest aan zijn jongere zusjes . Vinden ze alle vier geweldig. Later op de avond, als de jongste drie op bed liggen, lees ik aan zoon voor. Dan komen de leukere (en voor mij nieuwere) kinderboeken uit de kast.

Asa Torell

Asa Torell

30-11-2011 om 21:52

Hee wat leuk

Ik blijk dus precies op het juiste moment deze vraag te hebben gesteld zo te zien! Want zoon is dus net aan het lezen geslagen en dat kan ik mooi gebruiken om wat kritischer te worden op wat ik zelf aan hem voorlees.

pooh bear

pooh bear

30-11-2011 om 22:14

Hier

Mijn dochter is net 11 geworden. En leest natuurlijk allang zelf. Maar ik lees nog steeds bijna elke avond voor. De boeken kiezen we meestal samen.
Ik probeer wel boeken te nemen die wat lastiger zijn.
Ik heb pas het eerste deel van Harry Potter voorgelezen. En ben nu bezig met de tuinen van Dorr.
Als ik klaar ben met voorlezen leest ze meestal nog even zelf uit een ander boek. (als ze tenminste op tijd op bed ligt)

ayla

ayla

01-12-2011 om 09:16

Vraag aan biegel kenners

Dochter heeft deze week de rode prinses in 1 middag uitgelezen, helemaal super vond ze het. Nu vroeg ik me af of de andere boeken dezelfde stijl en niveau zijn. Wat haar aantrok was volgens mij het sprookjesachtige van het verhaal. Ik ken uit mijn eigen jeugd de boeken niet vandaar. Ik was zelf meer een Jan Terlouw, Thea Beckman fan

Asa Torell

Asa Torell

01-12-2011 om 10:36

Ayla

Ik ken de rode prinses niet maar ze kan toch gewoon een andere Biegel proberen?

Rafelkap

Rafelkap

01-12-2011 om 12:00

Biegel

Biegel is een en al sprookjesachtig. Je dochter kan nog dus even voort (tuinen van Dorr etc. etc.)
Ik ben/was zelf meer een Biegelfan (en Roald Dahl - en Lindgren)

ayla

ayla

01-12-2011 om 12:51

Was gisteren in de bieb met haar

En we vroegen advies aan de bibliothecaresse wat een goed vervolg op Rode Prinses zou zijn, ze heeft ons toen sleutelkruid aangeraden die dochter ook heeft meegenomen. “ik wou dat ik anders was” was volgens haar toch niet zo sprookjesachtig als de Rode Prinses. De Tuinen van Dorr staan volgens mij bij ons bij de C boeken. Dochter heeft ook even met de Kleine Kapitein in haar handen gestaan maar de titel spreekt haar niet zo aan. Ze kreeg ook de boeken van Cornelia Funke aangeraden en ze is nu bezig in de spokenjagers en heeft nog Potilla meegenomen.

Maylise

Maylise

01-12-2011 om 13:30

Kleine kapitein

Biegel is erg leuk en sprookjesachtig. Kleine kapitein is ook een aanrader. Er zijn meerdere delen van en het is erg spannend.De titel is inderdaad niet echt inspirerend maar het is een leuk en sprookjesachtig verhaal.

ayla

ayla

01-12-2011 om 13:37

Tja

ze kijkt toch eerst naar de voor en achterkant, spreekt dat niet aan dan leest ze het niet

maar excuses voor de ot vraag

vond het trouwens wel een goed idee, zelf het voorleesboek kiezen en dan een graadje hoger dan ze zelf lezen, maakt het voorlezen voor mij ook weer een stuk interessanter.

Here i am

Grote Biegelfan meldt zich. Kleine kapitein is wel sprookjesachtig, maar ook avontuurlijk. Vier kinderen varen op de grote zee, op zoek naar 6 schipbreukelingen, en maken allerlei avonturen mee. Maar die avonturen zijn beslist zeer sprookjesachtig en fantasierijk. Vindt het geen typisch jongensboek, dat niet, maar snap wel dat je dochter er niet direct naar grijpt. Tuinen van Dorr is werkelijk prachtig, zo mooi. Heb het met een brok in mijn keel voorgelezen. Nachtverhaal, ook erg mooi, zéér sprookjesachtig. Eh, ff denken hoor, de Rover Hoepsika is ook heel leuk, maar ik denk zo dat je dochter ook daar niet direct naar zal grijpen. Weet je wat ook heel leuk is: De vloek van Woestewolf, heel grappig ook. Ik denk dat de Vloek nog het meest in de buurt komt van De Rode prinses, niet qua verhaal, maar qua stijl en humor. Heb jij trouwens de Rode Prinses zelf ook (mee) gelezen? Ik moest zo lachen om die volwassen grapjes er tussendoor: die rovers heten Holz, Bolz en Schwanzenstolz, dat móet toch wel dubbelzinnig bedoeld zijn? Of heb ik een dirty mind?
Juttertje Tim, ook leuk, maar ik denk meer in de categorie Kapitein en Hoepsika. Dus ff samenvatten: ik zou haar De Vloek geven, en de Tuinen van Dorr, en Nachtverhaal. En wie weet wil ze dan de rest ook wel lezen. By the way, als ze echt goed en graag leest (ze is erg voor toch?), kan ze ook wel aan Tonke Dragt beginnen misschien? We hebben hier net de Brief voor de koning gelezen, geweldig.
Oja, nog 1 tip: Thomas en de laatste draken (Cornelia Funke). Avontuurlijk, sprookjesachtig, goed geschreven, aanrader.
Kijk anders hier nog eens:http://www.paul-biegel.com/boek/index.html

ayla

ayla

01-12-2011 om 13:56

Anneque dank je

Ja ze kan goed lezen, wat ik merk is dat het wat sprookjesachtig moet zijn, ene pittig niveau maar ook weer niet te eng of te puberaal, de griezelbus heeft ze na 3 hoofdstukken weggelegd, daar sliep ze niet van, meer dan bij films leeft ze zich bij boeken erg in. Ook merk ik dat ze de laatste maanden een sprong heeft gemaakt in boeken, ze grijpt uit zichzelf nu naar boeken die minder plaatjes hebben, een ander soort boeken eigenlijk. De bedoeling van de Rode Prinses was eigenlijk om hem voor te lezen ’s avonds maar na twee uurtjes had ze hem al voor meer dan de helft. Ik heb ’s avonds nog 10 bladzijden voorgelezen ofzo en daarna heeft ze hem helemaal uitgelezen, daar ging mijn voorleesidee Dat Holz en Bolz heb ik dus gemist, ik moet echter wel zeggen dat datgene wat ik meegelezen heb me erg aansprak. Ik heb nu om voor te lezen de Koning van Katoren klaar liggen maar ik moet ook nog even kijken of dat niet te heftig is. Tonke Dragt staat ook al op mijn lijstje maar dan ook om voor te lezen of misschien als luisterboek.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.