MichielVaderVan3
06-08-2026 om 20:56
Wie wil een simpel belhorloge?
Hi allemaal,
Ik heb drie kinderen van 7-11 jaar en stel de smartphone het liefst zo lang mogelijk uit.
Om toch bereikbaar te zijn, hun zelfstandigheid te vergroten en ze te kunnen vinden wanneer nodig is een belhorloge wmb een prima alternatief. Alleen alles wat ik zie (en heb gekocht) heeft een flashy kleuren touchscreen, camera, overdreven gps tracking en soms nog meer spelletjes etc die voor mij onnodig ruimte innemen en batterij vragen.
Ik wil eigenlijk alleen kunnen bellen/berichten en hun locatie kunnen zien wanneer nodig. Met in ruil daarvoor geen afleidend scherm en waarschijnlijk een écht compact en licht horloge dat past om die kleine polsjes.
Zijn er meer die dit zouden willen? En bestaat zo'n horloge? Ik ben heel benieuwd naar jullie mening!
Rekenenisleuktaalook
06-08-2026 om 21:08
waarom?
20 jaar en langer geleden had deze leeftijd ook geen horloge of telefoon met die functies. Wij maakten gewoon afspraken met de kinderen en dan kwam het gewoon goed.
Azalea747
06-08-2026 om 21:24
Wij hebben One2track, die heeft weinig flashy’s. Is ook het merk dat ik verreweg het meest om me heen hoor. GPS-tracking heeft het wel maar dat gebruiken we nooit.
Rekenenisleuktaalook
06-08-2026 om 21:40
Op school zijn deze horloges niet toegestaan, net als mobieltjes.
Regelmatig hoor ik na schooltijd wat rinkelen in een (gym)tas in de gang.
Soccer-Mom
06-08-2026 om 21:48
Voor mijn verstrooide vader van 81 heeft mijn moeder voor haar gemoedsrust een GPS-trackerhorloge van Spotter gekocht, die hebben ook kindervarianten. Ik vind het horloge best wel duur en je hebt er een simkaart bij nodig met daaraan een gekoppeld abonnement. Voor kinderen zou ik het nooit kopen. Ik vind het ook niet nodig om hun locatie altijd maar te kunnen weten.
Bakblik
06-08-2026 om 21:55
Als ik die soort dingen uit de op lees vraag ik me altijd af hoe mijn moeder 3 kinderen volwassen heeft gekregen en mijn oma's respectievelijk 7 en 10.
Mijn kinderen geboren in de jaren 0 hadden ook niet zo'n horloge en pas een mobiel toen ze naar de middelbare gingen........
Heb ze altijd op tijd gevonden.
Izza
07-08-2026 om 02:51
gewoon een air tag aan de fiets of in de tas. Verder een kind van 11 gaat naar de middelbare. Tijd om te leren omgaan met een mobiel. Nu sluit je gem buiten van zijn klas met een kleuterhorloge. Terwijl zijn omgeving wel online in contact is. En ook op die manier afspreekt.
ToetieToover
07-08-2026 om 06:51
Hahaha “om hún zelfstandigheid te vergroten” zou ik ze juist niet volgen en berichten sturen. Misschien helpt dat ook je eigen proces als ouders om te leren vertrouwen en loslaten.
Anoniemer
07-08-2026 om 08:46
Nou, mijn dochter (geb 2000) was een echte wegloper. Als je maar even met je ogen knipperde zat ze alweer aan de andere kant van park/speeltuin/supermarkt/station/zwembad/strand/drukke doorgaande weg en noem maar op. Op parkeerplekken langs de Franse snelweg hadden we wel eens zo'n tuigje. Er viel niet tegen op te voeden toen ze zo klein was. Als het toen gekund had hadden we graag een tracker oid aan haar bevestigd. Dan waren ons een hoop doodangsten bespaard gebleven. Maar nee, niet een apparaat waar ze zelf mee kan spelen.
Meesje
07-08-2026 om 09:16
Mijn 4 jarige heeft een rubberbandje met mijn telefoonnummer er op. Als we naar een grotere speeltuin oid gaan waar ik haar wel de ruimte wil geven om zelf rond te rennen dan krijgt ze die om. Als ze mij kwijt is moet ze naar mensen toe gaan en dat bandje tonen. Kunnen die mensen mij bellen. Beetje ouderwetse oplossing misschien, maar ik ben dan ook een oude moeder
Oh ja, haar naam staat niet op het bandje, schijnt dat dat dan weer gevaarlijk kan zijn omdat mensen dan net kunnen doen alsof ze haar/ons kennen en zo snel haar vertrouwen winnen.
Ik zou tzt ook wel een gps tracker overwegen. Dat men die dingen niet gebruikte toen ze niet bestonden vind ik een beetje een onzinnig argument. Iets dat niet bestaat kún je natuurlijk ook niet gebruiken. En er zijn inmiddels heel veel hulpmiddelen, apparaten, technische snufjes die men 25 jaar geleden, laat staan in de tijd van onze oma's nog niet had. Hoe hebben die ooit hun kinderen groot gekregen zonder wasmachine, auto, uv-zwemkleding, e-mail, medicatie voor allerhande ziektes, autostoeltjes... Laten wij dat ook maar allemaal de deur uit doen dan?
MichielVaderVan3
07-08-2026 om 09:45
Dank voor alle reacties tot zover! Het maakt een hoop los en blijft een heel persoonlijke afweging om voor een bel/gps horloge te kiezen.
Misschien moet ik mijn vraag wat concreter maken:
Stel dat er een belhorloge zou zijn puur gericht op verbinding en locatie wanneer nodig: zonder camera, zonder kleurentouchscreen dat bijv. 20% kleiner en lichter is? Kunnen bellen, weten dat je je kind kunt vinden zonder altijd te hoeven weten waar hij/zij is.
Mij lijkt dit heel aantrekkelijk omdat het weglaat wat niet nodig is en in ruil daarvoor een kleiner en comfortabeler ontwerp biedt. Je kind draagt een horloge, niet een scherm.
Wat vinden jullie?
SuzyQFive
07-08-2026 om 09:53
Voor jouw elfjarige zou ik dat niet meer doen. Die kan je beter wel een telefoon geven en daarmee om leren gaan. Ze hebben die straks echt nodig in het VO (ik ben docent/leerlingbegeleider). Zelfs nu met het verbod in de klas moet ie vaak gebruikt worden.
Ook mogen die horloges dus ook niet op school dus dan zal het alleen voor het buitenspelen zijn.
https://qlokkie.com/
Ninoea
07-08-2026 om 09:59
Je bedoeld dat je een handeltje wil beginnen en hier wat marktonderzoek doet?
Meesje
07-08-2026 om 10:02
SuzyQFive schreef op 07-08-2026 om 09:53:
Voor jouw elfjarige zou ik dat niet meer doen. Die kan je beter wel een telefoon geven en daarmee om leren gaan. Ze hebben die straks echt nodig in het VO (ik ben docent/leerlingbegeleider). Zelfs nu met het verbod in de klas moet ie vaak gebruikt worden.
Ook mogen die horloges dus ook niet op school dus dan zal het alleen voor het buitenspelen zijn.
https://qlokkie.com/
gezien zijn laatste bericht is hij niet van plan een horloge te kopen. Hij is van plan horloges te gaan produceren en/of verkopen. Aan ons. 😉