MichielVaderVan3
06-08-2026 om 20:56
Wie wil een simpel belhorloge?
Hi allemaal,
Ik heb drie kinderen van 7-11 jaar en stel de smartphone het liefst zo lang mogelijk uit.
Om toch bereikbaar te zijn, hun zelfstandigheid te vergroten en ze te kunnen vinden wanneer nodig is een belhorloge wmb een prima alternatief. Alleen alles wat ik zie (en heb gekocht) heeft een flashy kleuren touchscreen, camera, overdreven gps tracking en soms nog meer spelletjes etc die voor mij onnodig ruimte innemen en batterij vragen.
Ik wil eigenlijk alleen kunnen bellen/berichten en hun locatie kunnen zien wanneer nodig. Met in ruil daarvoor geen afleidend scherm en waarschijnlijk een écht compact en licht horloge dat past om die kleine polsjes.
Zijn er meer die dit zouden willen? En bestaat zo'n horloge? Ik ben heel benieuwd naar jullie mening!
Nick90
07-08-2026 om 14:16
Rekenenisleuktaalook schreef op 07-08-2026 om 13:21:
[..]
Probleemoplossend vermogen is iets dat je moet ontwikkelen. Als je als kind altijd de escape 'ouders bellen' gebruikt dan werkt dat niet in je voordeel.
Die van ons konden toen ze nog geen telefoon hadden altijd nog lopend naar huis. Of ze liepen naar opa als dat dichterbij was. Met de fiets aan de hand, of de fiets ging op slot en bleef achter.
Even niet weten wat je moet doen en dan zelf iets bedenken is heel goed voor de ontwikkeling van kinderen. Of voor hun zelfstandigheid.
Ik ga elk jaar met groep acht op kamp, prachtig om te zien hoe ze zichzelf dan moeten redden. Jammer om te zien dat ze dat niet allemaal evengoed nog kunnen. Mooi om te zien hoe ze elkaar dan ook weer helpen. En dan hebben ze drie dagen geen mobiel. Wat doe je dan als je de groep even kwijt lijkt te zijn?
Uh je ouders laten weten dat je later thuis bent omdat je een lekke band hebt staat meteen gelijk aan je kind kan zelf geen probleem meer oplossen?
Rekenenisleuktaalook
07-08-2026 om 14:20
Rosehip schreef op 07-08-2026 om 13:56:
[..]
Ik mag hopen dat driejarigen niet alleen buiten spelen. Dus waarom je voor deze leeftijd zo´n ding nodig hebt is me een raadsel.
Nou inderdaad, maar dat geldt natuurlijk ook voor kinderen van vier, vijf, zes en zeven ongeveer.
Kind op mijn school werd niet opgehaald door de bso, of eigenlijk had de bso gemist en die was (te toegegeven, heel slordig) al richting de andere locatie. Kind belt met horloge moeder, moeder belt bso, bso belt leidsters die onderweg zijn, leidster bent school etc etc. Moeder helemaal in de gloria want hoe geweldig dat kind nu via horloge kon bellen. Wat nou als ze dat ding niet had aangeschaft?
Nou, dan was kind, zoals afgesproken, terug naar mij gelopen, was ik met kind even naar de bso gelopen want dat is letterlijk om de hoek in het andere gebouw.
Echt, we denken dat we niet zonder meer kunnen, maar het kan best.
Rekenenisleuktaalook
07-08-2026 om 14:22
Nick90 schreef op 07-08-2026 om 14:16:
[..]
Uh je ouders laten weten dat je later thuis bent omdat je een lekke band hebt staat meteen gelijk aan je kind kan zelf geen probleem meer oplossen?
Hoever gaan ze op die leeftijd? Ze zijn dan hooguit twee minuten later thuis. De eerste vijf tot tien minuten stond ik daar geeneens bij stil.
Nick90
07-08-2026 om 14:27
Rekenenisleuktaalook schreef op 07-08-2026 om 14:22:
[..]
Hoever gaan ze op die leeftijd? Ze zijn dan hooguit twee minuten later thuis. De eerste vijf tot tien minuten stond ik daar geeneens bij stil.
Kinderen van 11 kunnen best een eind van huis zijn hoor. Mijne fietst ook gerust naar een andere stad 16 km verderop
Nick90
07-08-2026 om 14:38
Rekenenisleuktaalook schreef op 07-08-2026 om 14:20:
[..]
Nou inderdaad, maar dat geldt natuurlijk ook voor kinderen van vier, vijf, zes en zeven ongeveer.
Kind op mijn school werd niet opgehaald door de bso, of eigenlijk had de bso gemist en die was (te toegegeven, heel slordig) al richting de andere locatie. Kind belt met horloge moeder, moeder belt bso, bso belt leidsters die onderweg zijn, leidster bent school etc etc. Moeder helemaal in de gloria want hoe geweldig dat kind nu via horloge kon bellen. Wat nou als ze dat ding niet had aangeschaft?
Nou, dan was kind, zoals afgesproken, terug naar mij gelopen, was ik met kind even naar de bso gelopen want dat is letterlijk om de hoek in het andere gebouw.
Echt, we denken dat we niet zonder meer kunnen, maar het kan best.
Zodat de ouders nooit over dit incident zouden weten? Nu kunnen die medewerkers op hun slordigheid aangesproken worden.
Valeria
07-08-2026 om 14:39
Nick90 schreef op 07-08-2026 om 14:27:
[..]
Kinderen van 11 kunnen best een eind van huis zijn hoor. Mijne fietst ook gerust naar een andere stad 16 km verderop
11-jarigen die bijna naar de middelbare school gaan hebben bijna allemaal al een telefoon (en instructies over wat te doen als er iets gebeurt als ze 16km weg fietsen hebben ze neem ik aan ook al gehad als het ze is toegestaan om zo ver weg te gaan). Wat heeft zo'n kind aan een horloge?
Rekenenisleuktaalook
07-08-2026 om 14:48
Nick90 schreef op 07-08-2026 om 14:38:
[..]
Zodat de ouders nooit over dit incident zouden weten? Nu kunnen die medewerkers op hun slordigheid aangesproken worden.
Nee, natuurlijk niet. Daar gaat dan ook een bericht over naar de ouders en naar de bso. Maar dan was niet iedereen in rep en roer geweest.
Rekenenisleuktaalook
07-08-2026 om 14:49
Nick90 schreef op 07-08-2026 om 14:27:
[..]
Ja kinderen van elf misschien wel, maar onder de tien toch echt niet.
Bakblik
07-08-2026 om 14:54
Nick90 schreef op 07-08-2026 om 14:38:
[..]
Wiens slordigheid? Zoals ik het las lag de schuld voor het missen van het ophaalmoment bij het kind. Dat kan ik hè dat kind niet naar de verzamelplek gaat maar nog even snel 3x rond gaat op het duikelrek.
Nick90
07-08-2026 om 14:55
Rekenenisleuktaalook schreef op 07-08-2026 om 14:48:
[..]
Nee, natuurlijk niet. Daar gaat dan ook een bericht over naar de ouders en naar de bso. Maar dan was niet iedereen in rep en roer geweest.
Er was toch niemand in rep en roer, bso is kind vergeten, kind belt moeder en die belt bso
Nick90
07-08-2026 om 15:00
Bakblik schreef op 07-08-2026 om 14:54:
[..]
Wiens slordigheid? Zoals ik het las lag de schuld voor het missen van het ophaalmoment bij het kind. Dat kan ik hè dat kind niet naar de verzamelplek gaat maar nog even snel 3x rond gaat op het duikelrek.
Dus als een kind niet op de verzamelplaats staat is het kinds eigen schuld dat de bsomedewerkers zonder kind vertrekken?
Valeria
07-08-2026 om 15:03
Nick90 schreef op 07-08-2026 om 14:55:
[..]
Er was toch niemand in rep en roer, bso is kind vergeten, kind belt moeder en die belt bso
Dat is toch omslachtig, als kind net zo goed de juf kan waarschuwen?
Dat doet een kind toch ook als een ouder te laat is met ophalen?
Nick90
07-08-2026 om 15:06
Valeria schreef op 07-08-2026 om 15:03:
[..]
Dat is toch omslachtig, als kind net zo goed de juf kan waarschuwen?
Dat doet een kind toch ook als een ouder te laat is met ophalen?
Ja in dat laatste geval belt juf toch ook naar de ouders? Dus wat is er mis mee als kinderen dat zelf doen?
Bakblik
07-08-2026 om 15:06
Nick90 schreef op 07-08-2026 om 15:00:
[..]
Dus als een kind niet op de verzamelplaats staat is het kinds eigen schuld dat de bsomedewerkers zonder kind vertrekken?
Bij kleuters niet maar bij kinderen van 11 zou er toch al enige mate van eigen verantwoording moeten zijn.
Bakblik
07-08-2026 om 15:08
Nick90 schreef op 07-08-2026 om 15:06:
[..]
Ja in dat laatste geval belt juf toch ook naar de ouders? Dus wat is er mis mee als kinderen dat zelf doen?
Nee hoor dat kan ook opgelost zonder ouders. Zeker in de casus die Rekenenisleuktaalook aanhaalt. Het andere gebouw van de school is niet zover dat ze dat zelf even kan doen of een ouder kind nakijkt terwijl het zelf daarheen loopt.