MichielVaderVan3
06-08-2026 om 20:56
Wie wil een simpel belhorloge?
Hi allemaal,
Ik heb drie kinderen van 7-11 jaar en stel de smartphone het liefst zo lang mogelijk uit.
Om toch bereikbaar te zijn, hun zelfstandigheid te vergroten en ze te kunnen vinden wanneer nodig is een belhorloge wmb een prima alternatief. Alleen alles wat ik zie (en heb gekocht) heeft een flashy kleuren touchscreen, camera, overdreven gps tracking en soms nog meer spelletjes etc die voor mij onnodig ruimte innemen en batterij vragen.
Ik wil eigenlijk alleen kunnen bellen/berichten en hun locatie kunnen zien wanneer nodig. Met in ruil daarvoor geen afleidend scherm en waarschijnlijk een écht compact en licht horloge dat past om die kleine polsjes.
Zijn er meer die dit zouden willen? En bestaat zo'n horloge? Ik ben heel benieuwd naar jullie mening!
Nick90
07-08-2026 om 15:39
Bakblik schreef op 07-08-2026 om 15:08:
[..]
Nee hoor dat kan ook opgelost zonder ouders. Zeker in de casus die Rekenenisleuktaalook aanhaalt. Het andere gebouw van de school is niet zover dat ze dat zelf even kan doen of een ouder kind nakijkt terwijl het zelf daarheen loopt.
Dat hangt toch af van wat ouders met kind hebben afgesproken wat te doen in zo'n geval? Waarom moet je daar als school dan iets van vinden? Ik zie het probleem niet.
Valeria
07-08-2026 om 15:52
Nick90 schreef op 07-08-2026 om 15:39:
[..]
Dat hangt toch af van wat ouders met kind hebben afgesproken wat te doen in zo'n geval? Waarom moet je daar als school dan iets van vinden? Ik zie het probleem niet.
Het is ook niet zozeer een probleem, alswel gewoon niet nodig om in dat geval je moeder te kunnen bellen.
Bakblik
07-08-2026 om 15:55
Valeria schreef op 07-08-2026 om 15:52:
[..]
Het is ook niet zozeer een probleem, alswel gewoon niet nodig om in dat geval je moeder te kunnen bellen.
Nou dit! Als kind kan je ook gewoon aan de juf vragen of ze je kan helpen. Mama bellen is de makkelijkste weg maar niet altijd wenselijk.
Rekenenisleuktaalook
07-08-2026 om 17:08
Nick90 schreef op 07-08-2026 om 15:06:
[..]
Ja in dat laatste geval belt juf toch ook naar de ouders? Dus wat is er mis mee als kinderen dat zelf doen?
Nee hoor, ik zou kind dan hebben gebracht en daarna even een parrro-bericht hebben gestuurd over wat er was gebeurd. Nu waren er vijf mensen gebeld, die direct allemaal iets moesten gaan ondernemen.
Rekenenisleuktaalook
07-08-2026 om 17:22
Valeria schreef op 07-08-2026 om 15:52:
[..]
Ik postte het vooral om de euforie van de ouders. Want nu het kind zo'n horloge had was het heel snel en goed opgelost. Terwijl tien jaar geleden kinderen in voorkomende gevallen ook niet tot tien uur in de avond verloren op straat liepen te dolen. Die waren dan ook met enkele minuten vertraging op de bso.
Nick90
07-08-2026 om 17:31
Rekenenisleuktaalook schreef op 07-08-2026 om 17:08:
[..]
Nee hoor, ik zou kind dan hebben gebracht en daarna even een parrro-bericht hebben gestuurd over wat er was gebeurd. Nu waren er vijf mensen gebeld, die direct allemaal iets moesten gaan ondernemen.
Dus als een ouder z'n kind te laat ophaalt breng jij dat kind naar huis en stuur je daarna even een bericht? Sorry maar dat vind ik heel raar
Valeria
07-08-2026 om 17:43
Nick90 schreef op 07-08-2026 om 17:31:
[..]
Dus als een ouder z'n kind te laat ophaalt breng jij dat kind naar huis en stuur je daarna even een bericht? Sorry maar dat vind ik heel raar
Huh?
Naar een BSO dichtbij brengen waarvan je weet dat er mensen zijn, is toch iets heel anders dan een kind naar huis verder weg brengen waarvan je niet weet of er iemand is?
Rekenenisleuktaalook
07-08-2026 om 17:44
[..]
Nee, dan bel ik de ouder, maar bij de bso, die nog geen 100 stappen ver is, waarmee we een samenwerkingsverband hebben dus niet. Ik ga die ouder dan niet storen in zijn of haar werk, terwijl de verantwoordelijkheid voor kind op dat moment bij school/bso ligt.
Kleuters worden overgedragen aan de bso, groep drie ook nog, in groep vier gaan ze zelf naar de verzamelplaats bij de deur van de kleuters. Groep vijf en hoger zit in zelfde gebouw en gaat binnendoor zelf naar de bso. Indien een kind er niet is, komt leidster meestal even vragen.
Bakblik
07-08-2026 om 17:48
[..]
Lezen Nick90!
Ze zou het naar de BSO hebben gebracht in het andere gebouw van de school.
Moeten we als samenleving niet een beetje terug naar het mooie gezegde: It takes a village to raise a child?
Nu, steeds vaker dan 20 jaar geleden, heb ik het idee dat ouders denken: het is MIJN kind, IK moet het oplossen! En dat hoeft helemaal niet. De juf, een andere ouder bij het hek, de toevallig passerende opa van een vriendje kan dit ook helpen oplossen.
Om met Rutger Bregman te spreken: De meeste mensen deugen! Van de meeste jonge kinderen hier in de straat weet ik (ongeveer) waar ze wonen. Dus als ik een huilende uk vind hier dan breng ik die naar huis. En als ik dan per ongeluk bij de buren aanbel dan loopt die buur een keer voor niets naar de bel. Soit.
MamaE
07-08-2026 om 18:01
Rekenenisleuktaalook schreef op 07-08-2026 om 17:44:
[..]
Nee, dan bel ik de ouder, maar bij de bso, die nog geen 100 stappen ver is, waarmee we een samenwerkingsverband hebben dus niet. Ik ga die ouder dan niet storen in zijn of haar werk, terwijl de verantwoordelijkheid voor kind op dat moment bij school/bso ligt.
Kleuters worden overgedragen aan de bso, groep drie ook nog, in groep vier gaan ze zelf naar de verzamelplaats bij de deur van de kleuters. Groep vijf en hoger zit in zelfde gebouw en gaat binnendoor zelf naar de bso. Indien een kind er niet is, komt leidster meestal even vragen.
Dit inderdaad. Je belt degene die op dat moment verantwoordelijk is voor het kind. Als dat oma of de oppas is, bel je die (als je het nummer hebt). School gaat kinderen niet naar zwemles of voetbal brengen, maar met een bso werken ze samen. Die bestaat omdat ouders moeten werken. Dus ga je die niet bellen. Zeker niet als je het in een minuut zelf hebt opgelost.
Daarnaast kun je kinderen ook zelfredzaam maken zonder telefoon of bel horloge. Wij leerden vroeger altijd dat we naar de juf of meester moesten gaan als mama niet bij school stond of toen we zelf van en naar school gingen, niet thuis was. Dan ging je terug naar school. We hadden geen sleutel mee, moeder was thuis als we uit school kwamen. Alleen als we gepland alleen thuis waren, bijvoorbeeld als moeder een afspraak had, dan kregen we een sleutel mee.
Als ze naar de bso moeten; leer ze dat ze klaar moeten staan als ze opgehaald worden. Gaat het mis, dan gaan ze naar de juf. Of wandelen zelf naar de bso als het letterlijk om de hoek is en het geen kleuter meer is.
Het 'mama bel reflex' is vaak geen zelfredzaamheid. En kinderen krijgen zo'n apparaat omdat ouders dat handig vinden en de navelstreng niet hebben doorgeknipt.
Bij een kind dat 16 km fietst naar een andere plaats is een telefoon wel handig.
Nick90
07-08-2026 om 18:37
MamaE schreef op 07-08-2026 om 18:01:
[..]
Dit inderdaad. Je belt degene die op dat moment verantwoordelijk is voor het kind. Als dat oma of de oppas is, bel je die (als je het nummer hebt). School gaat kinderen niet naar zwemles of voetbal brengen, maar met een bso werken ze samen. Die bestaat omdat ouders moeten werken. Dus ga je die niet bellen. Zeker niet als je het in een minuut zelf hebt opgelost.
Daarnaast kun je kinderen ook zelfredzaam maken zonder telefoon of bel horloge. Wij leerden vroeger altijd dat we naar de juf of meester moesten gaan als mama niet bij school stond of toen we zelf van en naar school gingen, niet thuis was. Dan ging je terug naar school. We hadden geen sleutel mee, moeder was thuis als we uit school kwamen. Alleen als we gepland alleen thuis waren, bijvoorbeeld als moeder een afspraak had, dan kregen we een sleutel mee.
Als ze naar de bso moeten; leer ze dat ze klaar moeten staan als ze opgehaald worden. Gaat het mis, dan gaan ze naar de juf. Of wandelen zelf naar de bso als het letterlijk om de hoek is en het geen kleuter meer is.
Het 'mama bel reflex' is vaak geen zelfredzaamheid. En kinderen krijgen zo'n apparaat omdat ouders dat handig vinden en de navelstreng niet hebben doorgeknipt.
Bij een kind dat 16 km fietst naar een andere plaats is een telefoon wel handig.
Dus als er wat is moet jouw dochter zich wenden tot anderen dan haar ouders? Ik ben een autist, ik heb Asperger, ik leer gelukkig wel makkelijk maar sociaal contact is lastig voor mij, ik heb zo vaak mn wijlen vader gebeld voor advies in kleine en grote problemen, mijn zoon kan mij altijd bellen ongeacht wat anderen daar van vinden en nee, ook al kun je het oplossen als leerkracht , ik wil weten wat er met mijn jong gebeurt, ik heb geen eigenwijze juf die wel even mijn probleem gaat oplossen nodig. Bel mij als een van mijn kinderen problemen heeft, blijf er maar gewoon buiten en een juf die de ophaalproblemen van de bso wil aantikken om zichzelf een veer in dr kont te douwen is ook niet helemaal 100%
Ysenda
07-08-2026 om 18:43
Nick90 schreef op 07-08-2026 om 18:37:
[..]
Dus als er wat is moet jouw dochter zich wenden tot anderen dan haar ouders? Ik ben een autist, ik heb Asperger, ik leer gelukkig wel makkelijk maar sociaal contact is lastig voor mij, ik heb zo vaak mn wijlen vader gebeld voor advies in kleine en grote problemen, mijn zoon kan mij altijd bellen ongeacht wat anderen daar van vinden en nee, ook al kun je het oplossen als leerkracht , ik wil weten wat er met mijn jong gebeurt, ik heb geen eigenwijze juf die wel even mijn probleem gaat oplossen nodig. Bel mij als een van mijn kinderen problemen heeft, blijf er maar gewoon buiten en een juf die de ophaalproblemen van de bso wil aantikken om zichzelf een veer in dr kont te douwen is ook niet helemaal 100%
School en bso zijn op dat moment verantwoordelijk voor het kind, dat heb jij als ouder geregeld, dan wil je niet gebeld worden in je werkoverleg. Je wil gebeld worden als er iets ernstigs aan de hand is, niet voor een wissewasje.
Rekenenisleuktaalook
07-08-2026 om 19:10
[..]
Uh nee hoor, geenszins het geval. Dit is gewoon ons werk binnen de samenwerking tussen bso en school. De leerkracht zorgt dat de kinderen worden overgedragen aan de bso. Bij ons lopen de kinderen zelf naar het verzamelpunt mede omdat ouders dat goedkeuren. Toch zie ik het als mijn verantwoordelijkheid dat de kinderen veilig bij de bso komen.
Bakblik
07-08-2026 om 19:31
[..]
Ja maar Nick90 zo werkt het niet in het echte leven.
Op het moment dat dit probleem (als je al van een probleem kunt spreken) zich voordeed was het rond 15.00 uur. Dan ben je dus als ouder op het werk, anders had je kind niet maar de bso gehoeven.
Vindt jouw werkgever het oké als je voor dit soort futiliteiten gebeld wordt en 10 minuten bezig bent met iets oplossen dat de juf in 5 minuten had kunnen oplossen? De juf doet dat niet om zichzelf een veer in de reet te steken maar om jou rustig te laten werken. Niet iedere ouder kan zomaar altijd en overal gebeld worden voor zulke dingen.
Bovendien ligt de verantwoordelijkheid van de overdracht van school naar bso bij die partijen en niet bij jou als ouder. Dus je hoeft er niks mee als ouder. Lekker doorwerken dat je na werktijd je kind kan halen bij de bso en niet te laat bent, omdat je 10 minuten moest overwerken om je taak af te krijgen. 10 minuten die je had gemist toen je zat te bellen om je te bemoeien met een probleem waar je niet mee hoefde te bemoeien. 😜
Valeria
07-08-2026 om 20:33
[..]
Wat ben jij wantrouwig naar mensen toe.
Zou je het liefst ook in de klas zitten zodat je ziet wat zo'n eigenwijze juf je kind leert?