Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Nyntje

Nyntje

01-02-2009 om 20:43

Zakgeld en verjaardagskado's

onze dochter is nu 9, wordt over een aantal maanden 10.
ze krijgt nu 1,20 EUR zakgeld per week.
nu komt weer een beetje de tijd van verjaardagsfeestjes van vriendinnen uit de klas en ik vroeg me af of er ouders zijn die hun eigen kinderen die cado's laten betalen. geheel of gedeeltelijk of misschien wel niet.
wij vinden nml dat ze er ook wel zelf een bijdrage in mag gaan hebben. hoe doen jullie dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

01-02-2009 om 20:59

Uitrekenen

Toen dochter 10 werd hebben we samen gekeken naar haar zakgeld. Tot en met 9 kreeg ze 10 cent per week per levensjaar. Vanaf 10 zou ze meer dingen zelf gaan betalen.
We hebben gekeken naar hoeveel feestjes ze normaal per jaar had, 5 euro per feestje meegenomen, familieverjaardagen ook ja/nee?, surprise sint op school, etc. Ik zou voor feestjes van vriendinnetjes kiezen voor helemaal zelf betalen, niet deels. Voor familie/gezin is het logischer om te delen. Die bedragen liggen ook wat hoger.
Daar kwam een jaarbedrag uit en dat hebben we door 12 gedeeld. Wij kwamen uit op 10 euro per maand. Op haar elfde is het zo gebleven omdat het aantal feestjes veel lager uit bleek te komen.
Volgend schooljaar gaat ze naar het VO, dan moet ze meer dingen zelf betalen. Dus dan bedenken we een nieuw bedrag.

Sandra

Sandra

01-02-2009 om 21:02

Ja, hier zelf betalen

Oudste betaalt zelf de kadootjes voor vriendjes, verjaardagen binnen het gezin, sint etc. We hebben daarvoor wel zijn zakgeld verhoogd. We zijn er mee begonnen toen hij 10 was. Hij kreeg toen 1 euro zakgeld (wij hanteren hier 10 cent per jaar). Voor kadootjes kwamen we op de volgende rekensom uit:
ca. 7 kinderfeestjes per jaar, ca. 7 euro per kadootje = ca. 50 euro (dus 1 euro zakgeld per week extra).

3 verjaardagen in het gezin (pa, ma, broertje), ca. 12,50 per kadootje + ca. 12,50 voor Sinterklaas in gezin, ca. 3 euro sint op school. Wederom circa 50 euro per jaar, dus nog 1 euro zakgeld per week extra.

Aanvankelijk hield hij zijn zakgeld en 'kado-geld' zorgvuldig gescheiden, vond ik erg goed van hem bedacht. Inmiddels krijgt hij wekelijks zijn geld op zijn bankrekening gestort, dus gaat alles op 'de grote hoop'. Maar het gaat allemaal prima. Kleedgeld is t.z.t. de volgende stap.

Nedu

Nedu

02-02-2009 om 10:27

Goed idee!

Ik heb er tot nu toe nog nooit aan gedacht om cadeautjes van vriendinnetjes zelf te laten betalen. Ik vind het een heel goed idee. Mijn 11-jarige dochter krijgt 11 € per maand zakgeld (een euro per levensjaar). Dat lijkt missschien wat veel, maar wij wonen in het buitenland en mijn dochter gaat hier al naar de middelbare school. Zo kan ze op school een kop thee of iets dergelijks kopen en kleine schoolspullen zoals potloden, gummen, vulpenvullingen enz. moeten ook zelf worden gekocht.

Betalen niet zelf

hier betalen ze geen kinderfeestjes ofzo van hun zakgeld
ze zijn 8 en 11 en we maken geen ondescheid in hun leefdtijd, dus ze krijgen allebei 5 euro in de week
in pricipe mogen ze ervan kopen wat ze zelf willen maar over het algemeen sparen ze alles op tot ze iets groots kunnen kopen zoals een nitendo ds of zoals de oudste laatst een mobieltje heeft gekocht, ze krijgt 15 euro bel tegoed per jaar van ons wat ze meer belt moet ze wel van haar zakgeld betalen.
eerlijk gezegt vind ik het nogal raar om je kind zelf op die leefdtijd al te laten betalen voor verjaardagskadootjes van vriendinnetjes. de mijne kopen eigenlijk wel altijd iets leuks voor elkaar van hun zakgeld als ze jarig zijn

Brianna F

Brianna F

03-02-2009 om 06:24

Cositamama

Als mijn dochter op die leeftijd zoveel zakgeld had gekregen dan had ze zelf de cadeautjes mogen betalen.
Ben ik de enige die 5 euro p.w. voor een 8-jarige veel vind? Mijn dochter van 16 krijgt dat ook.
Nu kreeg ze op 8-jarige leeftijd geen zakgeld, dus de cadeaus werden uiteraard door mij betaald.

Wel veel

Hier krijgen ze zakgeld vanaf hun zesde verjaardag en dan 10 cent per levensjaar per week. Dus onze oudste van 7 krijgt 70 cent. Daarvan mag ze 50 cent vrij besteden en 20 cent gaat in de spaarpot, wat ook weer op haar eigen spaarrekening gaat. Ze krijgen ook wel eens geld van familie en voor het rapport, dus ze kunnen best geregeld wat kopen, maar ze moeten er wel echt even voor sparen en dat vind ik ook heel leerzaam. Ze moet voortdurend de keuze maken; nu iets kleins kopen of wachten en dan iets groters kopen.
Met 5 euro per week, gaat het wel heel snel, vind ik.

Oh ja, cadeaus betaal ik.

Fraz

Fraz

03-02-2009 om 11:45

Zeker veel

hier ook 10 cent per levensjaar (vrij te besteden) en cadeautjes voor vriendjes koop ik tot een bepaald bedrag. Willen ze perse een duurder cadeau kopen dan mogen ze zelf bij leggen. Hier krijgen ze ook van opa geld voor de zomervakantie en voor kerst. Dat mogen ze ook zelf besteden. Al met al sparen ze flink maar bepaal ik niet waar ze hun geld aan uit geven. Ze hebben laatst een ds met een spel met z'n tweeën gespaard en gekocht en dan kopen wij wel 1 spelletje extra.

Sandra

Sandra

03-02-2009 om 21:23

Veel

5 euro per week? Poe, dat vind ik wel veel. Ik kan het prima missen hoor, daar gaat het mij niet om. Maar persoonlijk vind ik het een heel groot bedrag voor een kind, om 'zomaar' te krijgen, iedere week weer. Genoeg dus om iedere maand weer een nieuwe barbie te kopen, een flinke doos lego of wat dan ook maar. Ik probeer mijn kinderen juist een beetje 'schaarste' te laten ervaren, ik denk dat ze daar veel van leren. Keuzes maken, sparen. Ik denk dus ook dat het leerzaam voor ze is dat ze (met extra budget) zelf kadootjes kopen. Ze leren daardoor de waarde van geld, en dat ze niet alles maar kunnen kopen wat hun hartje begeert. Cositamama, jij schrijft dat je dat raar vindt. Wat vind je hier dan raar aan? Noem mij naief hoor, maar ik begrijp het echt niet...

Stelle

Stelle

04-02-2009 om 11:10

Zak- en kadogeld

Haha, ik vrees dat als we zak- en kadogeld hier op een hoop zouden gooien, dat zoonlief dan ongeveer 20 ct aan een kadootje zou uitgeven ('iedereen is toch dolblij met een paar gekleurde nietjes?') en de rest voor zichzefl zou houden. Maar hij is dan ook pas 6. Maar toch: hoe voorkomen jullie dat?
Ik vind de regel 10 ct p/w per levensjaar een hele goeie voor de lagere schooltijd. Waarbij ik me nu pas realiseer dat het arme kind al een half jaar 10 ct te weinig krijgt... (en 5 euro per week voor een 8-jarige? vind ik echt heul veul!)

Sandra

Sandra

04-02-2009 om 11:46

2 portemonnees

"Maar toch: hoe voorkomen jullie dat?"

Mijn zoon bewaarde het in twee verschillende portemonnees. Het is inderdaad een ´lesje budgetteren´ voor kinderen. Als ze later studeren, zullen ze ook moeten budgetteren: kamerhuur, collegegeld etc.

Stelle

Stelle

04-02-2009 om 12:46

Pelle

Ha, herkenbaar, ik heb ook nooit kleingeld in m'n portemonnee, maar meestal kom ik nog een heel eind als ik onderin mijn tas en in diverse jas- en broekzakken ga vissen
Ik vergeet ook de helft van de keren het zakgeld te geven, dus vaak 'doen we maar wat'. Vanaf welke leeftijd zijn jouw koters begonnen met dat budgetteren btw? Ik vind hte nl wel zinvol klinken...

Reactie

ze weten echt wel de waarde van geld en dat ze niet alles kunnen kopen wat ze zouden willen
vind het niet raar dat ze leren bugeteren maar kids onder een jaar of 14 zelf kadootjes laten betalen vind ik gewoon raar(komt mss ook omdat ik niemand ken die dat doet.
maar moet ook wel zeggen dat ze hun zakgeld uit 2 delen bestaat. 2,50 krijgen ze sowieso per week en die ander 2,50 verdienen ze daar netjes zonder ruzie/mopperen hun karweitjes te doen(en aangezien ik reuma heb en soms niet zo veel kan moeten ze best aardig meehelpen in het huishouden) en zowel mij man en ik hadden thuis niet zo veel dus mss speelt dat ook mee(ik weet dat ik ze een beetje verwen en dat weten die meiden ook)

Pelle

ik geloof ook niet dat ie daar onder lijdt hoor en uiteindelijk betaal toch zelf de kadootjes
maar als je 1 euro per week geeft voor kadootjes is 52 euro per jaar, mijn oudste heeft ongeveer 12 tot 15 feestjes per jaar(5 tot 7,50 per kadootje) dan zou ze dus dik te kort komen de jongste heeft maar ongeveer 5 feesjes per jaar en die zo dus vet overhouden.

Lili

Lili

05-02-2009 om 15:18

Zakgeld is voor henzelf

Beste allemaal,

Mijn dochter van 10 krijgt 1 euro per week, oftewel 52 euro per jaar.

Een kadootje voor een vriendin kost al snel 7 euro, dit betekent dat ze 7 feestjes kan afgaan en vervolgens 3 euro overhoudt in een jaar. Nu zou dit waarschijnlijk net gaan, maar dan heeft ze ook niks meer voor zichzelf, hetgeen volgens mij toch het idee van zakgeld was.

Dus nee, ik betaal de kadootjes.

Groetjes,
Lili

Annet

Annet

05-02-2009 om 15:25

Lili en cositamama

Ik denk dat het systeem nog niet duidelijk is. Oudste krijgt sinds ze 10 jaar is gewoon zakgeld en 'feestjesgeld'. Het feestjesgeld is op basis van het aantal feestjes per jaar met een gemiddeld bedrag van 5 euro (is hier normaal bedrag). Als broer/zus minder of meer feestjes heeft, krijgt die dus een ander bedrag aan feestjesgeld.
Ze krijgt beide bedragen per maand en moet zelf in de gaten houden dat ze uitkomt met haar geld. Dat heet: met geld leren omgaan.
Als er meer feestjes zijn dan eerder bedacht, dan wordt het bedrag aan feestjesgeld verhoogd. Als er minder feestjes zijn, heeft ze voor dat jaar geluk.
Vanaf de brugklas moet ze meer dingen zelf betalen maar ook dan wordt haar budget afgestemd op wat ze nodig heeft.

Lili

Lili

05-02-2009 om 15:46

Daar had nyntje het niet over

Beste Annet,

Jij geeft dat aan, maar Nijntje had het daar niet over in haar eerste bericht. Dus ik hoop niet dat Nyntje haar kinderen van die 1,20 Euro per week ook nog de kadootjes moeten kopen.

Groetjes,
Lili

Maylise

Maylise

05-02-2009 om 17:48

Nee, niet zelf betalen

Ik betaal zelf de cadeautjes voor de feestjes. Ik zou ook geen geld geven extra zodat ze zelf cadeautjes kunnen betalen. Dat heeft twee redenen. Ik weet namelijk helemaal niet hoeveel feestjes ze per jaar hebben (verschilt heel erg) dus om daar een gemiddeld bedrag binnen te vinden is veel te onhandig. De tweede reden is dat ik dan of beide jongste kinderen even veel moet geven (waarbij de kans dat een van de twee minder feestjes heeft aanzienlijk groot is) of beide kinderen een ander bedrag gebaseerd op het gemiddeld aantal feestjes. ik vind de boodschap die daarmee uitgedragen wordt (zeker als je kinderen hebt die weinig in leeftijd verschillen) niet erg prettig. Misschien heeft het ene kind wel heel weinig feestjes. Tuurlijk weet dat kind het ook wel dat hij weinig feestjes heeft maar hiermee benadruk je dat wel weer echt voor het kind. Kind met weinig feestjes krijgt nu ook al minder geld. En ja dat geld is voor cadeautjes die kind met weinig feestjes niet nodig heeft maar dat heeft ook wel weer iets sneus. Ik kan me voorstellen dat het in elk geval niet leuk is om er zo mee geconfronteerd te worden.
Kortom ik vind het een systeem van niks. Op de middelbare school is het weer een ander verhaal, dan zijn feestjes niet zo'n item meer (lang niet iedereen geeft hier op de middelbare school een feestje bijvoorbeeld)

Maylise

Annet nog 1 vraagje

aha nu wordt het me een stuk duidelijker
heb ik nog 1 vraagje, mijn oudste heeft soms wel 3 feestjes per maand(en dan mnd niks)
dus stel 1 euro per week maar ik heb die mnd 3 feestjes kom ik dus tekort die periode(als je dus begint met dat systeem) hoe doe je dat dan? f zie ik het nu verkeerd??

Annet

Annet

05-02-2009 om 18:29

Ik snap het

Toevallig heeft dochter de meeste feestjes net vlak voor haar eigen verjaardag. Dus zij had een jaar de tijd om zich voor te bereiden op extra veel feestjes.
Misschien een idee om het geld voor de feestjes gelijk voor een langere periode te geven? Dan moet kind alleen wel de verleiding weerstaan om het niet uit te geven aan andere dingen.
Maar aan de andere kant: daar leren ze weer van.

Wat ik leuk vind om te merken is dat dochter het bedrag per feestje ook laat afhangen van de jarige. Voor een goede vriendin betaalt ze zelf bij als ze daardoor iets extra leuks kan kopen. Iets extra goedkoops uitkiezen zal ze niet doen.

evelien1

evelien1

09-02-2009 om 14:51

Hier mee betalen aan cadeautjes

Hier betalen de kinderen mee aan de cadeautjes. Het zakgeld is hierop berekend.
De oudste stopt het geld in 2 spaarpotten zodat hij altijd cadeautjes kan betalen.
De middelste stopt alles in 1 spaarpot en de jongste krijgt nog geen zakgeld.

Evelien

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.