Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
pinnetje

pinnetje

19-11-2009 om 10:05

Zakgeld, hoe aanpakken?

Ik zoek naar een manier om beter met zakgeld om te gaan, het is nu een rommeltje. Ik heb drie kinderen die alledrie het geld van hun leeftijd in dubbeltjes krijgen (6 jaar 60 ct per week, 9 jaar 90 cent per week, etc.). Eigenlijk heb ik zelden losgeld in huis, ik pin vooral. Omdat hierdoor het zakgeld geven er vaak bij in schoot en we het overzicht kwijt raakten, werken we nu met zakgeldlijsten die aan het prikbord hangen. Als ik eens geld in huis heb gaan we om tafel, rekenen uit wat ieder kind nog krijgt, geven het zakgeld en strepen het af. Deze oplossing werkt, maar ik vind het toch nog vrij rommelig, er zit totaal geen ritme in.

De kinderen hebben ieder zo hun eigen opbergsysteem en daar ben ik ook niet echt tevreden over. Mijn zoon heeft een spaarpot en een eurobuis, werkt goed. Mijn dochter heeft een portemonnee in de la van haar bureau. Het is al eens gebeurd dat een portemonee met veel zakgeld kwijt is geraakt.

Het liefst zou ik het geld geloof ik overmaken naar een kinderrekening. Dan weet ik dat ik aan mijn verplichtingen heb voldaan en ik weet dat het ergens goed opgeborgen is.

Hoe doen jullie dit?
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
kaatje66

kaatje66

19-11-2009 om 10:18

Ovemaken

Onze dochter van 12 heeft vanaf haar 8e geloof ik al een eurostylerekening. Hier storten we maandelijks haar zakgeld op. Ze heeft hier een pasje bij (die ik meestal bij heb) Het is wel fijn hoor. Als we nu aan het winkelen zijn en ze zegt dat ze iets wil dan pint ze zelf of niet Krijgt maandelijks haar rekeningafschrift. Die ze trouwens goed controleert. Geld van verjaardagen etc. worden hier ook netjes op gestort. Ze houdt wel wat geld achter in haar portemonnee (5 euro)
Eerst kreeg ze ook haar geld in contanten. Per leeftijdsjaar 10 cent. Wat we dus regelmatig vergaten te geven. En dan was ik de pineut. Want ik hield het dus helemaal niet bij.
Succes
groetjes Kaatje(66)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

19-11-2009 om 10:24

Wel contant

Onze oudste krijgt het geld op zijn bankrekening, sinds zijn 10e of 11e denk ik.
De jongste (7) krijgt het contant. Ik denk dat het goed is dat kinderen eerst met contant geld leren omgaan. Lekker iedere week weer muntjes tellen en uitrekenen hoeveel weken je nog moet sparen om iets te kopen. Daarnaast gaat het om zulke kleine bedragen dat ik het niet logisch vind om dit via de bank te doen.
En dan het opbergsysteem per kind. Waarom ben je daar niet tevreden over? Het is toch hun systeem en hun geld? Ik zou dat echt loslaten hoor, laat ze vooral ervaren wat voor hen prettig werkt. Een geld kwijtraken... heel vervelend, maar wél heel leerzaam.

angel3

angel3

19-11-2009 om 10:42

Wel contant

ik zou het wel contant houden. Ze zijn nog best jong en hebben geen idee en al helemaal niet als het zoiets abstracts op een rekening wordt. Mijn zoon van bijna 7 vindt het echt 'leuk'om af en toe geld te tellen en te kijken of en wat hij ervan kan kopen. Mijn oplossing zou dus zijn:
zet vor jezelf een 'spaarpot' neer waar je je zakken in leegt. Gooi het losgeld dat je hebt er telkens in dan grijp je niet mis. Vaste structuur in aanbrengen.

sabje

sabje

19-11-2009 om 10:47

Hier ook zo

Het was hier ook een rommeltje ik vergat het vaak of had net geen kleingeld in huis.
Ze hebben nu allebei,zijn 6 en 10 jaar een eigen rekening waar ik het zakgeld automatisch per maand stort.
Het rekeningoverzicht krijgt mijn zoon zelf zodat hij kan zien hoeveel hij heeft. Hij heeft vorige week veel geld gekregen voor zijn verjaardag daar moest een deel van op de rekening en een deel gewoon in zijn portemonee. Als hij iets ziet kan hij zelf pinnen,het pasje beheer ik wel.Gaat prima eigenlijk zo.

Puck2

Puck2

20-11-2009 om 08:52

Ook contant

Wij kiezen ook voor contant omdat de abstracte waarde van een getalletje datgeld veronderstelt dat ergens anders bij een bank ligt een kind van 6 en 9 helemaal niets zegt. Ze hebben dan niet het gevoel dat het van henzelf is. En juist door het tellen, hertellen en voor de 84e keer hertellen van hun zakgeld krijgen ze idee van wat geld is. Als je niet tevreden bent met het opbergsysteem van je dochter dan kun je dat toch veranderen? Gewoon zeggen dat ze ook een spaarpot moet gebruiken. Aan de andere kant is het ook een mooie leerschool (zakgeld=LEERgeld) dat het een keer kwijt is, leert ze goed op haar portemonnee te letten. Dat gedoe per week dat herken ik, dat schoot er hier ook bij in dus wij zijn overgestapt naar een bedrag per maand, dat werkt al veel beter.
Hoe wij het gaan doen als de oudste naar het VO gaat volgende zomer weet ik nog niet precies. Iemand goede suggesties?

Astrid

Astrid

20-11-2009 om 13:47

Zakgeld bij ons

Hier ook weinig structuur in geld geven. Ik probeer het elke zaterdag te doen, maar meestal heb ik te weinig contant geld. Vaak krijgen ze eens in de 2 of 3 weken alles van de afgelopen weken. De middelste is erg op haar centen, dus die houdt goed bij hoeveel ik nog moet betalen. Wel makkelijk. Oudste heeft geld in een doosje en de andere 2 hebben zo'n spaarvarken. Spaarvarkens schijnen volgens de dames onhandig te zijn.

Mijn oudste zit nu op het VO en krijgt 2,= zakgeld per week. Hij is 11 jaar. Hij doet helemaal niks met het geld, dus ik zie geen reden om meer te geven. Hij vraagt ook nooit om geld en op school en na school geeft hij ook niks uit. Het enige waar hij geld aan uit geeft is als de bieb boeken weer eens te laat zijn.

Z'n zus van bijna 9 is juist erg op haar geld. Zij krijgt 1,50 per week en koopt best vaak wat voor haar zelf. Oorbellen of snoep o.i.d. ook koopt zij uit haar zelf een kadootje als er een gezinslid jarig is.

De jongste van 6 krijgt 1,= en zij spaart lekker. Zij kan er uren over zwijmelen wat ze van Playmobil kan kopen. In de praktijk koopt ze weinig.

Contant

Dochter van 7 krijgt 50 cent per week contant. Ik loop jaarlijks een soort collecte, daarna wissel ik een stapel munjtjes van 50 cent om voor briefjes. Zo heb ik voor het hele jaar genoeg munten voor collectes en zakgled. We geven expres geen 10 cent per levensjaar omdat dat zo'n gedoe is met 10 en 20 cent munten.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-11-2009 om 10:51

Puck

"Hoe wij het gaan doen als de oudste naar het VO gaat volgende zomer weet ik nog niet precies. Iemand goede suggesties?"

Mijn oudste zoon krijgt 25 euro per maand. Daarvan moet hij betalen:
- kadootjes vrienden, verjaardagen gezin, Sinterklaas etc.
- schoolspullen zoals schriften, mappen etc. (beginvoorraadje heeft hij van ons gekregen)
- kopietjes op school
- zakgeld kampen, excursies, wedstrijden etc.

En wat hij over heeft, kan hij vrij besteden aan beltegoed, games, tijdschriften, iets lekkers op school etc.

Wij betalen contributie sportvereniging, de kosten van kampen en excursies, abonnement krant (7days).
Hier dus heel duidelijk dat hij van zijn geld allereerst de verplichte zaken moet betalen, en dan pas de 'leuke' dingen. Net als in het grote-mensen-leven dus. Gaat hier erg goed, zoon zit bovenop zijn geld en heeft een flinke buffer.
In groep 7 zijn we trouwens al begonnen om wat extra verantwoordelijkheden te geven. Hij kreeg toen een wat hoger bedrag waarvan hij zelf allerhande kadootjes moest kopen (hebben we natuurlijk goed uitgerekend wat hij hiervoor nodig zou hebben).

Puck2

Puck2

21-11-2009 om 16:41

Goede ideeën ijsvogeltje

Tja Pelle, wat wil ik en Puckzoon volgend jaar, daar hebben we eigenlijk nog niet over nagedacht. Daarom vind ik de ideeën die IJsvogeltje aangeehft wel handig. Schoolgerelateerde dingen zoals schriften, kopiëren, etc. vind ik wel een goed idee. Kleedgeld zijn we nu al een beetje mee bezig op papier, hij krijgt een budget, ik betaal en in Excel houden we bij hoeveel hij besteedt. Dat kunnen we dan misschien uitbreiden.

Astrid

Astrid

21-11-2009 om 18:57

Kind verplichten om geld uit te geven?

Zo als ik al eerder zei krijgt mijn brugklasser 2,= zakgeld per week waar hij niks mee doet. En dan ook echt niks. Volgens "iedereen" en het Nibud moet je een kind van deze leeftijd min of meer verplichten om geld uit te geven. Anders leren ze het nooit. Ik vind dat wel moeilijk, want ik weet niet waar zoon geld uit aan zou kunnen geven. Geld boeit hem ook totaal niet. Hij zit niet op een sport, z'n telefoon gebruikt hij nooit, gaat nooit wat met vrienden doen, heeft nooit verjaardagen van vrienden en op school excursies heeft hij wel geld bij zich, maar hij vindt het zonde om het aan zooi of snoep te besteden. Aan schoolspullen hoeft ook niet, want we hebben kaftpapier, schriften, pennen e.d. in overvloed in huis.

Moet ik hem nou gaan verplichten om bv. kadootjes voor gezins verjaardagen te gaan kopen? De kinderen geven elkaar eigenlijk nooit wat. Verplichten om iets in de kantine te nemen? Ik weet het niet hoor.

Puck2

Puck2

21-11-2009 om 19:47

Ja astrid

Je leert niet met geld omgaan als je er niets mee doet en niet af en toe een misser maakt. Dus ja, je zal hem moeten verplichten om wat dan ook met geld te doen. Wat doet je kind wel in zijn vrije tijd als hij niet met vriendjes omgaat, niet sport. Klinkt wel erg eenzaam als ik eerlijk ben, of valt dat wel mee. Heeft hij geen hobby waar hij geld aan kan besteden? Er is toch wel iets dat hij op zich kan nemen. Is kleedgeld iets, hij zal toch af en toe nieuwe kleren nodig hebben? Ik kan me niet voorstellen dat jouw kind nergens uitgaven heeft, een kostenloos kind bestaat niet.

Annet

Annet

21-11-2009 om 19:52

Cadeautjes voor gezinsleden (astrid)

Ja, hij is oud genoeg om zelf te zorgen voor de cadeautjes voor gezinsleden. Dat zou een mooi begin zijn om geld uit te geven. Zeker omdat hij verder weinig wensen heeft.
Het lastige in een zakgelddiscussie blijft dat jouw kind alles behalve standaard is. Mijn dochter is net 12 geworden en ze zit in de brugklas. Ze is vanavond naar een hockeyfeest. Ze heeft zelf de entree betaald (2,50) en betaalt haar eigen drinken (ook goedkoop). Ze koopt cadeautjes voor de gezinsleden bij verjaardagen en voor vriendinnen bij feestjes. Ze betaalt haar eigen beltegoed, entree voor feest op school, accessoires voor schoolfeest in verband met thema, bioscoop, etc.
Met verjaardagen en rapport krijgt ze van familie steeds vaker geld/cadeaubonnen. Die geeft ze ook echt uit, meestal aan boeken.

Astrid

Astrid

21-11-2009 om 22:01

Ik kan nog steeds niet op wat komen.

Met jullie opsomming van koop mogelijkheden loop ik zoon even na, maar ik zie nog geen mogelijkheden. Maar goed, ik ga mogelijkheden verzinnen, want ik wil toch dat hij met geld leert om gaan.

Als ik er zo over nadenk heeft zoon ook weinig koop momenten. Zoon zit 38 uur op school en na school gaat hij meteen naar huis. Daarna een uur of 3 a 4 huiswerk maken. Hij zwemt 2x in de week. Bij beide keren is er geen kantine open. Verder heeft hij muziekles van een oudere dame in de straat. Daar valt ook niks te kopen. Muziekles is gratis even als de boeken. In het weekend krijgt hij huiswerk begeleiding en zwemt hij dus 1x. Op zondag doen we iets samen. Vaak naar vrienden of familie. Hij heeft 2 vrienden, maar behalve bij elkaar op de kamer zitten doen ze niks samen. I

Doucheschuim en deo en dat soort dingen gebruikt hij gewoon wat er staat in de badkamer. Hij heeft geen eigen spullen.
Boeken leest hij van de bieb. Hij zou de bieb zelf kunnen betalen, maar dan moet dat ook voor z'n zusjes gelden. Boeken die te laat zijn moet hij wel betalen. Boeken kopen doet hij nooit, terwijl hij gek is op lezen en de ene dikke pil na de andere verslind. Hij vindt kopen zonde omdat hij ze toch te snel uit heeft.
Tijdschriften leest hij ook altijd staand in de supermarkt. Er hangen bij hem nog 3 boekenbonnen op z'n prikbord. Worden ook niet gebruikt.
Computerspelletjes heeft hij niet. Wat hij doet doet hij (gratis) op internet. Kleding interesseert hem niet. Hij gaat rustig in z'n pyama broek naar buiten (pas nog mee naar de dokter mee geweest. En hij was nog geen eens ziek!).
Kleedgeld vind ik nog totaal niet aan de orde bij hem. Laat 'm eerst maar eens met zakgeld gaan beginnen. Het is best raar om een kind te hebben die niks wil uitgeven. Ik heb zelf nl. een beetje een gat in mijn hand.

Annet

Annet

21-11-2009 om 22:50

Zie titel hierboven

cadeautjes voor gezinsleden dus !

Cailic

Cailic

22-11-2009 om 09:44

Astrid

Een cadeautje met kerst voor de muziekjuf? Want gratis lessen en boeken verstrekken vind ik wel beloond mogen worden met op z'n tijd een cadeautje.
En jullie geven elkaar dus geen verjaardagscadeautjes? Dan is niet alleen je zoon apart, maar jullie hele gezin! En heeft je zoon dan verder helemaal geen liefhebberijen? Geen lego of meccano? Geen dvd's die hij interessant vindt? Geen cd's die hij mooi vindt? Geen boeken die hij wil hebben?
En ook zou ik het geen gekke afspraak vinden als hij voor volgend schooljaar zijn schoolspullen zelf moet aanschaffen. Het is vrij verwend dat dat bij jullie in overvloed aanwezig is, of hebben jullie zelf een kantoorboekhandel?

Astrid

Astrid

22-11-2009 om 10:13

Nog ideeen gevraagd.

Een kadootje voor de muziek juf is een goed idee. Mijn man verzorgt al jaren bijna wekelijks haar tuin en toen wilde zij wat terug doen en dat doet ze dus nu in de vorm van muziekles. Dus ze krijgt er wel wat voor.

Kadootjes voor het hele gezin door de kinderen zelf gekocht moeten we maar eens gaan instellen. De kinderen komen eigenlijk nooit in een winkel, behalve de buurtsuper dan. Kleding kopen doe ik ook altijd zonder hen in mijn lunchpauzes. Zelfs mijn man hoef ik daar niet bij. Doordeweeks hebben ze zelf geen tijd en op zaterdag werk ik altijd de hele dag. Mijn man heeft een gruwel hekel aan winkelen, dus die zal niet voorstellen om met hen de stad in te gaan.

Ik heb het er express niet bij gezet, maar zoon is autistisch (wel met bovengemiddeld iq) en daardoor erg op zich zelf en totaal niet op de hoogte van muziek of computerspelletjes. Het enige wat hem wel weer interesseert is het nieuws, de politiek en wetenschapsboeken. Maar die laatste leent hij dus liever. Spelen doet hij alleen met Playmobil of met de poppen van z'n zusje.

Wij hebben dit jaar al zoveel schoolspullen aangeschaft dat zoon de komende 3 jaar genoeg heeft. Zoon heeft nl. voor elk vak andere kleur kaftpapier met bijpassende schriften en mapjes. Alles zat in combi verpakkingen met als gevolg dat we nu veel te veel hebben. Potloden e.d. raken ook altijd gauw zoek (bij mij ook hoor!), dus die heb ik ook maar in drievoud gekocht.

Als jullie nog meer geld uitgeef ideeen hebben, dan hoor ik het graag.

Caillic

Caillic

22-11-2009 om 11:11

Hihi astrid

Dat autisme is dan ook nauwelijks een verklaring, want mijn autistische zoon is onverzadigbaar qua dozen k'nex en lego. Daarbij houdt hij enorm van muziek, momenteel in de ban van Steve Vai. Ook zijn belangstelling voor het heelal kost geld: sterrenkaarten, interessante dvd's en boeken, etc. Zakgeld is altijd zo op!

Astrid

Astrid

22-11-2009 om 14:59

Andere nick

Tijdelijk een andere nick nemen vind ik geen idee. Ik vertelde gewoon dat mijn zoon geen geld uit gaf. Dat zakgeld hem niet boeit. Er zullen toch wel meer kinderen zijn die op die leeftijd niks hebben met zakgeld? Dat heeft volgens mij niks met z'n autisme te maken.

Hij speelt ook geen DS spelletjes. Z'n Nintendo is verdwenen, dus dat gaat niet. Toen hij 'm nog had zat daar zo'n kaart in waar je 100 spelletjes kan opzetten. Sparen voor een spelletje (wat ik echt zonde van het geld vind) hoeft dan niet meer. Een WII hebben we niet. Z'n zus heeft wel een Nintendo maar daar speelt hij ook nauwelijks op. Zij trouwens ook niet. Ze zitten meer op de computer Habbo e.d. te doen. Overigens zonder kopen.

Caillic

Caillic

22-11-2009 om 15:26

Idee astrid

Misschien een idee om met je zoon naar winkels te gaan? De speelgoedwinkel, de boekhandel, etc. Dan weet hij wat er te koop is, dan gaat er misschien een wereld voor hem open.

Caillic

Caillic

22-11-2009 om 15:45

Nog een tipje

En dan kunnen we (ik laat kinderen graag meedenken) niks meer verzinnen. Als hij van nieuws en politiek houdt, dan vindt hij het misschien leuk om een zaterdagkrant te kopen. Ieder weekend een andere, om zodoende te leren vergelijken. (ik weet niet wat je per week geeft aan zakgeld, maar hier zou het precies kunnen)

Astrid

Astrid

22-11-2009 om 16:17

Verkeerd beeld van jongens van 12

O.k., blijkbaar heb ik geen idee wat een normale 12 jarigen doet (hij is trouwens 11). Ik dacht dat er zo wel meer waren. Blijkbaar niet dus. Ik ken ook nauwelijks jongens van die leeftijd. Nee, een nieuwe DS hoeft hij niet. Hij kan 'm zo kopen, geld genoeg. Zijn zusjes komen ook zelden in winkels. De jongste wel wat meer. Voor de oudste die in groep 6 zit wordt het misschien ook eens tijd.

Hij moet inderdaad maar binnenkort verplicht mee naar een speelgoed- of boekwinkel, ik zou alleen niet weten wanneer. Vandaag zou kunnen, zij het dat hij al vanaf 9.00 aan z'n huiswerk zit. Hij is nu even naar de C1000 melk kopen. Uitje van de dag. Hij heeft eigen geld mee, maar ik denk niet dat hij met iets terug komt. Z'n zus is ook mee en die komt vast met een chocolade reep terug.

Ik zat zelf ook al aan een krant te denken. Wij hebben meestal proef abonnementen, maar misschien moet hij ze maar zelf gaan betalen. Hij is ook de enige die tijd vrij maakt om de krant te lezen. Hij mag 'm dan ook zelf aan vragen per internet (daar is hij dan wel weer heel goed in). Een eigen betaalpas leek 'm ook wel wat, maar meer voor de heb. Verder misschien een (tijdelijk) abonnement op de Kijk. Ik heb ook al voorgesteld dat hij maar eens wat lekkers moet kopen in de schoolkantine, maar dat vond hij weer niks.

jolanda

jolanda

22-11-2009 om 19:10

Vijf euro

Mijn oudsten krijgen vijf euro per maand.
Per week lukte mij ook niet.
Mijn oudsten zijn acht, acht en zes.
De twee jongsten krijgen gewoon soms zomaar wat.

Ze sparen in een spaarpot.
Ze kopen cadeautjes voor de kinderen in huis met verjaardagen. Ze zijn soms echt op zoek, heel leuk. Soms doen ze samen om iets 'groters' te kopen.

en gisteren gingen de twee grootsten mee winkelen voor hun surprises, de helft van het cadeautje hebben ze zelf betaald, de andere twee euro per kind heb ik betaald.

Ze hoeven dus nog niet alles, maar wel een beetje wat.

Tirza G.

Tirza G.

22-11-2009 om 22:03

Nou

Ik heb er hier eentje van 15 die ook geen geld uitgeeft, of althans, nauwelijks. Zijn oudere zus kwam/komt altijd geld tekort, hij heeft het bij bákken liggen. Het enige wat hij er mee doet is maandelijks een abonnementje voor een computerspel, af en toe wat beltegoed en 1-2 keer per jaar een compu-spel. Hij heeft een baantje, dus er komt wel bij - maar er gaat niet of nauwelijks af.
Hij heeft geen voorkeuren voor verzorgingsproducten etc. zoals zijn zus had. Ik heb hier een soort standaard-verstrekkingspakket en alle trallala (díe zeep, díe shampo, díe conditioner) moeten ze zelf betalen. Maar hij heeft geen behoefte aan tralala, koopt nooit iets in de kantine, heeft geen vrienden en o ja, hij zit wel op een sport. Nou, die sport kost toevallig geen drol, dus dat zal ook niet opschieten. Ik herken het verhaal van Astrid dus wel.

Tirza

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-11-2009 om 23:48

Hier ook hoor

Onze 12-jarige heeft ook geen behoefte om geld uit te geven hoor. De 'verplichte' dingen koopt hij (schoolspullen, kadootjes), maar verder zit hij bovenop zijn geld. Hij heeft gewoon geen materiële wensen. Ook nu voor Sinterklaas kan hij amper iets verzinnen wat hij hebben wil. En als hij na lang nadenken toch iets opschrijft, haast hij zich om te zeggen dat het echt niet persé hoeft. Toen hij wat jonger was, spaarde hij voor lego of knex, maar dat is hij inmiddels ook wel wat ontgroeid.
Zijn jongere broertje daarentegen.... schrijft de hele Intertoys-gids over op zijn verlanglijstje en is dól op spulletjes kopen van zijn zakgeld.

Astrid

Astrid

23-11-2009 om 10:28

Vergelijking gaat wel op.

Zoon vraagt wel om zakgeld. Hij doet er alleen vervolgens niks mee omdat hij niet weet waar hij het aan uit zou kunnen geven. Ik vind de vergelijking met Tirza en Ijsvogeltje wel opgaan.

Caillic

Caillic

23-11-2009 om 12:07

Verschil bo en vo

Overigens vind ik wel dat er een groot verschil merkbaar is tussen mijn BO en VO-kinderen. Op de basisschool wordt er meer gespeeld en is er meer vrije tijd, dus is het veel makkelijker om geld uit te geven. Mijn kinderen op het VO hebben echt veel minder tijd, voor alles. Dus sparen ze meer. Nu wordt het vooral uitgegeven aan musicals die ze samen met vriendinnen bezoeken. Maar stel dat ze dat niet deden, dan bleef er ook weinig over aan uitgaven.
Toch lijkt me vooral voor een autistisch kind het belangrijk om geld om te leren gaan, leren dat alles een prijs heeft (en niet zomaar in huis altijd voorhanden is). Maar misschien helpt het betrekken bij je eigen geldzaken daar wel beter voor. Mijn kinderen weten vrij precies wat hier maandelijks binnenkomt en wat daarvan betaald moet worden. Ze helpen regelmatig met het betalen van de rekeningen. Zo zijn ze al best 'wijs' met geld.

Rosalinde

Rosalinde

23-11-2009 om 15:51

Tja

Dat een kind weinig behoefte heeft om dingen te kopen is denk ik niet zo erg.Er is niks mis met sparen.Ik denk alleen wel dat om met geld om te leren gaan het belangrijk is dat het kind ook iets moet met zijn geld.Tenslotte is het als je volwassen bent ook niet vrijblijvend heb je ook eten huur enzo nodig.
Dat een kind geen behoefte heeft voor zich zelf is prima,maar waarom niet met verjaardagen of sint kado'tjes voor gezinsleden laten kopen.Lijkt me ook sociaal gezien belangrijk.(wat zal ik kopen,wat vinden ze leuk,waar koop ik het,hoeveel geef ik er voor uit).
Hier zoon van 14 die van zijn zakgeld best veel moet doen.Sommige dingen zijn uitjes,hoeft dus niet als hij niet wil,maar ook bv sleutels kwijt is zelf nieuwe kopen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.