Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zindelijkheid als hij thuis is, niet ergens anders.

Hallo,Mijn zoontje is net 4jaar geworden. Hij is volledig zindelijk als hij thuis is. Maar ergens anders wil hij geen kaka doen, maar wel plassen. Met het gevolg dat hij elke dag van school komt met kaka in zijn broek. Hij zegt zelf dat hij geen kaka wil doen op school (of ergens anders). Ophouden lukt hem ook niet tot hij terug thuis is.

We weten niet goed wat we er mee moeten doen. De juf zit er natuurlijk mee, want zij moet hem altijd verversen. Ik heb ook een beetje schrik dat andere kinderen er op gaan reageren. Hij zegt het niet als er kaka in zijn broek is, maar je ruikt het wel heel goed natuurlijk.

Zelf zegt hij dat hij niet wil dat andere kinderen hem zien kaka doen. De juf is zelf bereid om met hem naar een toilet te gaan waar de deur dicht kan en ze hem niet zien. Maar ook dat wil hij niet. 

Hij voelt het wel, want thuis is het geen probleem. Hij heeft geen ongelukjes meer. De kinderarts zegt dat we er niet te veel aandacht aan mogen geven omdat het anders te veel geladen wordt en het wel zal over gaan.

Maar toch, we zijn nu een jaar verder.. En er is nog niet veel veranderd. 

Heeft er iemand tips of iets gelijkaardig mee gemaakt? Wat hebben jullie gedaan?

Groetjes,Lieselot

Ja, lastig, gelukkig klinkt het niet alsof de juf er een groot probleem mee heeft. Er zijn tegenwoordig scholen die dan de ouders bellen om te komen verschonen.

MIjn kinderen hadden uberhaupt een probleem met naar de wc gaan op school. Omdat de toiletten niet lekker roken en omdat er altijd een schare kinderen op de deur kon gaan staan bonken dat je op moet schieten.

Dus is het hier de gewoonte geweest dat de kinderen in de ochternd een lange tijd op het toilet zaten, voordat ze naar school gingen. Mijn zoon doet het nog voordat hij de deur uitgaat. Dat kan wel een half uur duren. Met een speeltje, ik zat er vaak ook bij, op een krukje, met mijn koffie. Een rustig moment, niet opjagen.

Is dat misschien een idee? De kans dat je zoon het dan volhoudt om op school niet te poepen is dan wat groter. Hopelijk lukt het dan wel om in de ochtend te poepen.

Jongens zijn vaak nog wel eens wisselvallig als het gaat om zindelijkheid. Mij is geleerd dat het bij 6 jaar pas echt een probleem is. Inderdaad misschien geen aandacht aan geven en belonen als het een dag goed gaat?

Voor alle poepproblematiek..

Misschien is deze podcast interessant en leuk om te luisteren.

https://podcastluisteren.nl/ep/Ik-Ken-Iemand-Die-De-Superpoeper-Tips-bij-poepproblematiek

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.