Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Oliebol

Oliebol

29-12-2010 om 21:54

Zo dwars...

Onze zoon (6,5 jaar oud) is op dit moment zo moeilijk, mopperig, boos op alles en iedereen en één en al discussie (op alles volgt een 'ja, maar....').

Mogelijke oorzaak: wil 's avonds niet slapen, komt steeds naar beneden en slaapt dus niet voor tien uur 's avonds en is 's morgens vroeg weer op. Misschien is het ook een stukje verveling. Het liefst zou hij niets anders doen dan Donald Duck lezen, tv kijken en computeren. Dat mag natuurlijk niet (regel is: tussen 5 en 6 mag er gecomputerd worden en van half zeven tot zeven uur TV plus eventueel in de vakantie een keer een leuke kinderfilm). Daarna volgt veel gemopper voordat hij zich aan de Lego zet. Er is echt genoeg leuk speelgoed (Kapla, Lego, knutselspullen, nieuwe spellen, puzzels).

Hij is HB en twee maand geleden versneld. Kan het hier iets mee te maken hebben? En wat zijn bv tips om de discussie niet altijd aan te hoeven te gaan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wel wat ideeën

- gooi het een keer los, doe een beeldschermdag.
- maak een kiesbord, daarop een overzicht van alles wat er kan. Bij verveling geen suggesties doen maar naar dat bord verwijzen.
- kan hij afspreken? Hebben ze hier toch wel nodig.
- de activiteiten die je nu opsomt hebben allemaal hetzelfde karakter. Toch wel een beetje uitdagend enzo. Terwijl je zoon misschien meer saaie dingen wil doen. Gewoon even alles op nul zetten.
-wat saai en toch leuk kan zijn is samen dingen doen, in het huishouden maar ook bijv. puzzels. Wij doen nu met het hele gezin puzzels van 500 stukjes. Daar kan je ze niet in hun eentje aan zetten, dan haken ze af. Maar als je het samen doet is het ideaal. Ik zie ook bij oudste dan de faalangst groeien, groeien, tot ie bijna knapt. Boos wordt. En dan ebt het weer weg doordat hij een stukje vindt dat past. Erg mooi om te zien.
- verder is de aloude tip natuurlijk laten vervelen, niet ingrijpen.
- dat late slapen ken ik ook van mijn jongens. Ik vind het killing voor mijn eigen energie. Echt om gék van te worden. Jongste kwam gisteren nog om kwart voor elf naar beneden. Is een jaar jonger dan de jouwe en versnelt volgende week, is ie zenuwachtig over. In mijn ervaring is laat slapen altijd gekoppeld aan schoolgedoe. Enige wat helpt is motorische dingen die ze dichter bij zichzelf brengen, zoals hieronder beschreven.
-oh ja, wat ik ook een beetje mis in jouw opsomming is activiteiten waar je tot jezelf komt, met veel troep en handwerk. Zoals kleien of schilderen op grote vellen, of iets met modder. Sowieso naar buiten gaan. En dan niet gericht op resultaat maar alleen op proces. Wij gaan vandaag bijv. kaarsen versieren met was. Maakt niet uit wat eruit komt.

Als laatste de discussie: je kunt alleen maar iets doen aan je eigen aandeel. Dus voorsorteren. Wat vind je echt belangrijk, op welke punten wil je wel een veer laten. Dat moet je helder hebben. Onduidelijkheid wekt discussie op. Verder bij de belangrijke punten gewoon iedere discussie uit de weg gaan. Ook expliciet weigeren, duidelijk maken dat dit non-negotiable is. Jongste kreeg bij kerstdiner kleinigheidje van schoonmoeder, gaat ie naast de tafel staan en roept "Ik Wil 20 Euro! 5 Is Te Weinig".
Haha, daar discussieer ik dus niet over. Twee minuten stil, volgende poging "Dan Wil Ik Een Pinpas". Leuk he, kleuters.

Hele dag donald duckjes lezen

is toch heerlijk? Als hij ze na twee dagen allemaal uit heeft wil hij misschien wel wat anders. Veel kinderen hebben in de vakantie gewoon rust nodig en geen uitdaging. Waarom zou hij met lego moeten spelen?
Bedenk niet te veel, laat hem wat zijn gang gaan. EN ik zou ook in de vakantie die computertijd en tv tijd niet zo strikt aanhouden. Geef hem het gevoel dat hij het helemaal zelf mag bepalen. Het is zijn vakantie.
Kinderen moeten op schooldagen altijd al zo veel wat anderen plannen.
Als ik zie wat voor een losse bende het hier altijd is en was in een schoolvakantie dan kan ik me niet voorstellen hoe ik ze op de eerste schooldag weer in het gareel heb. Maar dat is na elke schoolvakantie in de afgelopen 10 schooljaren nog gelukt.

Eens met rodebeuk en mach en...

Inderdaad, de vakantie is natuurlijk bij uitstek de tijd om te doen wat je zélf wil, ook al ben je pas 6,5 jaar. Verder lekker naar buiten/dingen buiten de deur doen. Nu is het buiten niet zo lekker meer met die dooiende kledderboel, maar ga eens naar een museum, er is altijd wel iets leuks in de buurt. Of bedenk juist iets lekker fysieks, zwemmen, schaatsen, speelparadijs. Slaapt ie vast ook beter door .
En over dat slecht slapen: als hij er zelf ook last van krijgtkun je melatonine geven. Mijn jongste wordt echt heel onhandelbaar van te weinig slaap. Ook voor haarzelf heel vervelend dus. Melatonine helpt haar echt fantastisch om in slaap te komen. Gewoon van de drogist, 1 klein tabletje is voldoende (ik dacht 0,5 mg). Geen idee hoe jij hier tegenover staat, maar bij ons scheelt het enorm veel drama over niets.
Succes met je mannetje.
Engeltje

100%mama

100%mama

30-12-2010 om 11:23

Misschien ook een beetje de leeftijd...

want hier moppert zoonlief (6,5) ook de hele dag door met als we het toestaan ellelange discussie's....buuv met even ouder zoon hoor ik niet anders evenals mijn vriendinetje met haar dochter....allen 6,5 jaar oud.

Maar ik ben het eens met mijn voorgangers, laat het zelf ook een beetje los. Laat hem lekker tv kijken of DD lezen. Als iets "moet" dan is het bij voorbaat al niet leuk meer merk ik hier.

Ook het slapen is hier hetzelfde "probleem", 10x naar beneden, allerlei smoezen etc. ook al hebben we de hele dag inspannende dingen gedaan waar IK in ieder geval wel moe van ben....ik dirrigeer hem rustig weer naar boven en ga verder geen praatje houden over het wel of niet en waarom slapen, want dan heeft hij wat hij wil....aandacht, discussie en dus tijd rekken.

*bloempje

*bloempje

30-12-2010 om 14:04

Vakantie

Bij mij zijn ze in de vakantie de eerste dagen altijd chagerijnig en lamlendig. Het liefst kijken ze de hele dag tv en hebben nergens zin in. Ik laat het gewoon lekker. Het is ook een soort van ontspannen. Even niets moeten, na die 2/3 dagen zijn ze het zat en gaan ze vanzelf weer wat ondernemen.

Het is een soort uitlaatklep denk ik.
Geef ze maar veel liefde en laat ze lekker met rust...
Komt vanzelf goed....

Oliebol

Oliebol

30-12-2010 om 22:19

Bedankt voor jullie reacties...

Vandaag een gesprekje gehad dat hij het zelf eigenlijk ook niet leuk vindt dat hij zo vaak boos in zijn hoofd is. Het is volgens mij een soort van modus ofzo, hij zit in de mopperstand...

Rode beuk; knutselspullen zijn toch troepig? Hier wel.
Het weer zal zeker wel mee hebben gespeeld.

Het is een echte buitenjongen. Hier ligt nog steeds veel sneeuw, maar veel kun je er niet mee. Geen sneeuwpoppen, sneeuwballengevecht, etc. Maar ook niet fietsen, skelteren, etc. We hebben wel wat activiteiten ondernomen, ook fysieke, maar ik merk dat direct na de activiteit de mopperstand weer aangaat. Ook tijdens de activiteit als het net iets anders gaat dan bedacht.

Het probleem met alles ter discussie stellen is met name zijn reactie als ik het niet ter discussie stel (anders blijf je bezig). Als ik zeg da thi jnie tnog een koekje mag dan gaat hij en kwartier door met 'waarom niet' en haalt daar allerlei onzinargumenten bij (waar ik niet op in ga) maar jeetje, wat vermoeiend (voor ons allebei). Het staat ook zo ondankbaar; het accent wordt gelegd op het koekje dat hij niet krijgt ipv het koekje dat hij wel heeft gekregen.

Qua uitdaging vind ik het lastig. Ik zie dat hij opbloeit als hij een boek met allerlei technische dingen leest. Maar je moet hem echt verplichten om zo'n boek te pakken ipv een DD (toch wat passiever). Na een halve bladzijde is hij helemaal gegrepen en leest hij net zolang totdat hij het uit heeft. En zie ik meer passie dan bij de DD.

Rodebeuk, ik herken de zenuwachtige kriebels vlak voor de versnelling (mama, kun je ook teruggaan in leesniveau? Mama, ik kan nog niet aan elkaar schrijven? Hoe weten de kinderen nu dat ik nu altijd blijf in de klas?) Wij denken dat de versnelling alleen niet voldoende is. Hij hoort nu alweer bij de top van groep 4 en sjeest door de stof.
Ik ben benieuwd of en hoe jij thuis je kinderen extra uitdaging biedt (ik denk namelijk dat het nooit alleen van een reguliere school kan komen)?

Ik zal het meer loslaten. Iets meer TV en Donald Ducks. En 'gelukkig' zijn er meer nukkige 6,5 jarigen!

Oliebol

inderdaad, versnellen is een nep-oplossing. Af en toe ga ik zitten rekenen hoeveel schooljaren ik nog er achteraan moet om mijn kinderen goed verzorgd te weten. Grrr.. ik word er erg moe van. Na een versnelling ben je als ouder in principe niet beter af, je moet nog steeds bijsturen. Alleen denkt school dat het makkelijker is, een versnelling. Omdat ze zich niet realiseren dat die kinderen anders blijven.

Je vroeg ook nog naar wat ik thuis doe aan uitdagen. Ik herken het wel hoor, dat ze met een duwtje over de drempel achter hun passies aangaan. Vooral bij mijn zoon van negen. Maar mijn zoon van 5,5 die heeft na anderhalf jaar de conclusie getrokken dat leren iets is dat je thuis doet, dus die gaat al een jaar gewoon zelf aan het werk. Leest boeken, schrijft brieven en verhalen.

Dus ik zou het ze wel kunnen bieden, maar ik zie het wat breder. Ik wil ze niet los cognitieve uitdaging bieden. Dat begrip wordt vaak genoemd als een grootheid die slimme kinderen niet krijgen en reguliere kinderen wel op school. Maar ja, dat is toch vooral dat ze werkjes krijgen die een beetje passend zijn en dat ze een voldaan gevoel hebben als het af is, mogelijk hebben ze onderweg zich nog ergens overheen moeten zetten. Dat was het dan.

Daarvoor is geen zware universitaire stof nodig thuis. Ik focus vooral op hun totale ontwikkeling. Ik denk dat kinderen vooral leren van ervaring, niet van wat je tegen ze zegt of zelfs maar van wat ze lezen. Ik wil ze dus die ervaringen bieden. Dat betekent dat ik voor mijn oudste nu focus op dagelijkse vaardigheden. Alleen boodschappen doen, koken, ruzies oplossen. Bij jongste betekent het vooral dat ik hem activiteiten wil bieden waarin hij zo zelfstandig mogelijk is in het kiezen van doelen en hoe ze te bereiken. Ze hebben bijvoorbeeld kaarsen versierd met plakken gekleurd bijenwas, en dan ga ik er niet te veel bovenop zitten, mag hij de hele inhoud van de keukenla uitproberen. Knoflookpers, scherpe messen. Je ziet ze dan genieten en opgaan in hun werk.

Dat is ook wat ik een beetje tegen heb op "knutselen"; het is naar mijn smaak vaak te uitgedacht. Troep moet echt megatroep zijn om te zorgen dat ze zich vrij beeldend kunnen uiten. Beetje hoogdravend gesteld, maar ik wil niet dat ze iets moeten beplakken met kleine stukjes foam of papier en dat het dan af moet en netjes... da's niet het type ervaring wat ik voor ze zoek.

Als we erop uit gaan dan laat ik ze ook de reis regelen, plattegrondje van hoe we bij het museum komen, uitrekenen hoe lang van te voren we moeten starten van huis, bedenken wat we gaan meenemen. Dat zijn dan de uitdagingen...

bijkomend voordeel is dat ze er emotioneel evenwichtiger van worden omdat ze meer hun gezond verstand inzetten en minder onverwachte zaken hoeven te verwerken; ze zijn immers zelf de reisleider dus ze hebben eea al in kaart gebracht.

Nou ja, zo maar wat gedachten.. nu ga ik weer koken

Oliebol

Oliebol

01-01-2011 om 13:15

Rodebeuk

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik herken het wel. Onze oudste (8) is HB maar verveelt zich nooit. En ook precies de dingen die jij beschrijft: zelf koken, opschrijven wat hij mee moet nemen op wintersport, van een oude kartonnen doos iets knutselen. Thuis hoeft het dus van mij niet cognitief te zijn (liever niet) maar de jongste blijft hangen in wel simpele computerspelletjes en Donald Duck lezen. Soms trek ik hem wel bij het koken of klusjes in huis, maar het is een stuk lastiger dan bij de oudste.

We starten over een paar maanden met muziekles, dat lijkt me wel erg goed voor hem. Iets waarvoor hij iedere dag moet oefenen, waar hij moeite voor moet doen, waar hij niet vanzelfsprekend goed in is, etc. Ik zie de 'ik kan het toch niet' buien ook wel hangen hoor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.