Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
100%mama

100%mama

04-02-2011 om 10:42

Zo slecht inslapen


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Guineverre

Ik lees hier 2-4 pilletjes, dat vind ik geen lage dosis voor een kind, maar een hoge dosis. Ik vind dat je zonder overleg met een huisarts zoiets gewoon niet moet doen, omdat het een lichaamseigen stof is en geen kwaad zou kunnen. Dat weet men nl niet of het kwaad kan.
De meeste slaapmedicatie die je van de huisarts of psych krijgt zijn ook alleen maar inslapertjes, zoals jij het noemt. Het zijn geen KO middelen waar je de hele nacht van onnatuurlijk in slaap wordt gehouden, dus dat is niet helemaal juist.
Valeriaan staat voor mij in de zelfde lijst als melatonine, niet doen zonder doktersadvies
Muizemeis

Elx

Je kunt het in elke drogist kopen, maar er zit wel ook vit B doorheen, dus let op overdosering. Je weet niet of je lichaam te weinig melatonine aanmaakt, voor zover ik weet is het niet te meten. Ik zou het niet gebruiken zonder overleg met een arts. Ik gellof er niet in dat je lichaam het na het pilletje weer zelf gaat aanmaken, als het al werkt(en ik heb daar mijn twijfels over, eigen ervaring), dan zou het een fout patroon kunnen doorbreken. Ik heb wel gehoord dat het bij mensen op langere termijn niet meer werkt, of dan het evt placebo effect eraf is ik weet het niet.
Muizemeis

Muizemeis

het is wel te meten of je genoeg melatonine aanmaakt (en op het juiste moment dat probleem kan je ook nog hebben namelijk)
dit wordt gedaan door een speekseltest... (je moet dan op watjes kauwen)

http://home.planet.nl/~braam/problemen/slaaponderzoek.html

joep

joep

07-02-2011 om 20:52

Onschadelijk

Er zijn gewoon mensen die lang in het donker moeten liggen voor ze melatonine gaan maken. Dan kun je met een kruik gaan liggen of zonder, maak je geen melatonine, dan val je niet in slaap.
Als je elke schooldag een huilend kind op je schouder naar beneden moet dragen, want ik ben nog zo moeoeoe (logisch want om 22:00 nog bezig met binnenhuisarchitectuur) en dan de hele dag prikkelbaar, snel ziek, enz.enz. dan zie je snel genoeg dat dat in ieder geval niet gezond is.
Overigens lijkt 4 tabletten veel, maar dat is een portie van 0,4 mg. Aan kinderen worden soms veel hogere dosis voorgeschreven, b.v. 3 mg dagelijks.
Ik laat mijn zoon elke avond plassen voor ik zelf naar bed ga. Dit wordt door sommigen ook afgeraden ivm dat het bedplasproblemen in de hand zou werken, maar dat loopt hier wel los.

Elx

Elx

07-02-2011 om 21:15

Lichamelijke activiteit

Wat ik me ook nog bedacht: ik merk dat mijn kinderen vaak beter inslapen als ze veel actief bezig zijn geweest. Buiten spelen, zwemmen, lange fietstocht, dan slapen ze vaak makkelijker in als ze een thuis hangdagje hebben gehad. Ze moeten misschien ook lichamelijk moe zijn om makkelijker in slaap te vallen. Misschien dus even lekker laten buiten spelen voor t avondeten?

Sinds 2 dagen slapen onze kinderen bij elkaar op de kamer. Hebben we eerder geprobeerd en werd altijd groot feest en geen succes. Nu zijn ze allebei weer wat ouder 5 en 8 en voelen zich veiliger en slapen waarschijnlijk daardoor ook eerder. Deze week nog in probeerfase met matras op de grond, als hele week goed gaat en allebei dit willen, dan krijgen ze er een speelkamer boven bij!

Misschien kan dat ook optie zijn; meer bewegen en samen slapen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

07-02-2011 om 21:34

Overprikkeld

Een kind dat (nog) overprikkeld is van de indrukken van de dag laat je natuurlijk tijdig ontstressen. Als dat niet gebeurt is het natuurlijk onzinnig om melatonine te gaan geven. Jammer genoeg zijn sommige kinderen volledig relaxed in hun bed aan het wachten op het slaapgevoel dat niet komt.
En die tabletjes melatonine zijn idd heel laag gedoseerd. Als je er ééntje geeft kan het net het duwtje in de rug zijn om in slaap te vallen en een slaappatroon te doorbreken. Ik gaf ook wel eens een halfje, dan zit je op 0,05 mg.

joep

joep

07-02-2011 om 21:50

Even nuanceren

ik wordt niet graag ergens op vastgepind.
Onschadelijk, in ieder geval bij kortdurend gebruik. Wil je het een paar jaar gaan gebruiken, dan zou ik dat wel met de huisarts overleggen.

Wat me irriteert, is

Niet dat iemand melatonine gebruikt, maar wel het gemak waarmee men het geeft, en ook in hogere doseringen. Dat men maar wat aanrommelt met een kind. Als je het in overleg doet met een arts okee, maar zomaar daarmee lopen rommelen nee dat snap ik niet.
Oja natuurlijk eerst kijken inderdaad naar beweging, beweegt je kind genoeg. Na het eten bv geen tv en computer, want die remmen de aanmaak van melatonine, en zorgen ervoor dat je geprikkeld naar bed gaat etc etc etc.
Muizemeis

Guinevere

Guinevere

08-02-2011 om 10:46

Muizemeis

Maar wáár lees jij toch over die hoge doseringen? En ik adviseerde zelf om *tijdelijk* melatonine te gebruiken. Om de cirkel te doorbreken. Los van het nemen van alle andere genoemde maatregelen.

Knap muizemeis

Hoe je alles invult.
Helderziend?

De 3 r's

Ken je de 3 r's. Dat leerde ik eens op een forum. IN drukke periodes werkt het wel, bij ons dan. Misschien kan je het ook proberen!
Mijn jongste heeft weleens zo'n periode en dan doe ik haar elke avond in bad. Word ze lekker loom van. Boekje lezen en na zo'n week is het er wel vanaf. Ook laat ik haar sinds kort een avond wat langer op, vooral vrijdag. En dat doorbreekt ook haar ritme.

Als het echt niet werkt heb ik nog een slaapboekje voor je (over inslapen dan) van Jose Sagasser. WErkt ook erg goed. Hulpmiddelen als pillen zou ik niet zo snel gebruiken..meer iets voor ons volwassenen..

groetjes van LuNa

Melatonine-speekseltest

Bij ziekenhuis de Gelderse Vallei in Ede kan je een speekseltest laten doen om te bepalen of je kind genoeg melatonine maakt. Bij mijn zoon bleek dit niet zo te zijn, hij lag vaak tot na elf uur wakker, omdat hij veel te laat begon met melatonine aanmaken. Hij heeft meegedaan in een onderzoeksprogramma en daaruit bleek de voor hem nodige dosering. Nu met 1 mg melatonine per dag valt hij wel in slaap. Had ik dat maar 13 jaar geleden geweten! De 3 r's helpen heus niet altijd, was het maar zo eenvoudig.

Fiorucci

Fiorucci

08-02-2011 om 15:06

Het lijkt heel wat....

Het lijkt heel wat, de hoeveelheid, als iemand praat over 3 - 4 pillen of zelfs 10 -15 pillen. Maar dat komt omdat het vrij verkrijgbare zo enorm laaggedoseerd is. Er zit net iets meer dan niks in..
Ik kan wel hoger gedoseerd krijgen via de HA,maar dat moet ik zelf betalen en is erg duur. Dus gebruikt mijn zoon de vrij verkrijgbare, maar dan wat meer tabletjes.

Ik vind

Als je vier keer de dosis geeft dat dat een hoge dosis is ja.
Muizemeis

Fiorucci

Fiorucci

08-02-2011 om 18:17

Maar muizemeis

Heb je mijn posting gelezen dan? Een huisarts zal 1 tot 2 mg voorschrijven. In het vrij verkrijgbare spul zit 0,1 mg. Tip van die arts: Geef er daar tien van, dan heb je 1 mg en ben je goedkoper uit. Dat is dus niet 4 x de dosis.

Het gaat me niet om.....

Dat iemand melatonine inneemt, maar wel dat iemand zijn kinderen een hogere dosis geeft dan op de verpakking staat. Op die van mij stond voor een volwassene 1 tablet voor het naar bed gaan. Dat een huisarts een hogere dosis voorschrijft, prima geen probleem. maar dat je zelf maar gaat verzinnen, ach de dokter schrijft bij jantje een veel hogere dosis voor, kan ik mijn kind ook wel een hogere dosis geven. Ja daar heb ik moeite mee, dat vind ik zelf dokteren. En dat je op jezelf doktert, moet jij weten, maar op een kind dat vind ik fout.
Muizemeis

Pelle

Ik heb het zelf geslikt, op de verpakking die ik had was een pil voor de nacht. Zie verder in de andere posting. Ik vind het gewoon fout dat je op kinderen zomaar een hogere dosis toepast, zonder dokter advies.
Muizemeis

Tirza G.

Tirza G.

08-02-2011 om 18:30

Grappig muizemeis

Ik snap je principiele punt wel, maar ik denk dat je er te onwetend/angstig in staat. Hoe sta je tegenover het gebruik van paracetamol, fluor, formule-W, neusspray, oordruppels en hoestdrank?
Waarom zouden al die andere dingen die je toepast/adviseert onschadelijk zijn en eindeloos toegepast kunnen worden, maar dit niet?

Tirza

Rosase

Rosase

08-02-2011 om 21:44

Dokter doet ook maar wat....

Mijn dochter gebruikt melatonine op doktersadvies (kinderpsychiater). Op basis van ons verhaal is geconstateerd dat ze vermoedelijk telaat melatonine aanmaakt (liep op 5 jarige leeftijd ook om 10 uur 's avonds nog het huis op stelten te zetten), mede omdat dit vaker voorkomt in combinatie met haar stoornis.

Dus niks geen metingen of wat dan ook. Gewoon gebaseerd op het verhaal van twee ouders die al van alles geprobeerd hebben om een kleuter in slaap te krijgen, helaas zonder succes.

Ons is geadviseerd om het langzaam op te bouwen, te beginnen met 1 pilletje van 0.1 mg en dan te kijken wanneer het gaat helpen. Wij kwamen uit op 3 pillen en nu na 4 jaar zitten we op 5 pillen. We hebben één keer een nacontrole gehad en toen ze hoorde dat het goed ging kregen we een recept mee, in te wisselen indien we in de hogere doseringen zouden terechtkomen. Wij mochten doorgaan tot 5 mg. En dat was het dan.

Verder heeft onze jongste van net geen twee, dochters pillen te pakken gekregen en daar flink van gesnoept. Het antwoord van de dokterspost was: zolang hij onder de 100 pillen is gebleven zou ik me niet te veel zorgen maken. Hij zal er hooguit wat beter op inslapen (nou dat klopte en het was ook meteen de eerste keer dat hij het klokje rond sliep, je zou er bijna van op ideeen komen

Dus muizemeis, ik denk dat je je een beetje bang laat maken door de standaardbijsluiter. Die doktersbegeleiding stelt verder ook niet veel voor en die vrijverkrijgbare pilletjes eigenlijk ook niet. Staat zo ook uitgebreid beschreven in de medische encyclopedie.

Tirza

Ik vind het prima om te gebruiken, dat is geen probleem, maar ik hou me wel aan de dosis die erop staat. En omdat mijn zoontje een keer in het ziekenhuis een hogere dosis paracetemol heeft gehad, is geen reden om dan thuis ook zomaar een hogere dosis dan voorgeschreven te gebruiken, dan wil ik eerst met een arts overleggen. Ik hou niet van zelf dokteren en helemaal niet met kinderen. En als jantje van de buren een keer extra neusspray mocht is dat voor mij ook geen reden om dat zelf uit te dokteren, ook dan wil ik eerst met een arts overleggen. Ik vind het prima om melatonine voor jezelf te gebruiken, en voor kinderen, zou ik niet zomaar doen, en dan helemaal niet 4 keer de voorgeschreven dosis, en al helemaal niet bv 10 keer. Dat zou ik alleen doen na overleg met een arts(dan zou ik het mischien nog steeds een erg hoge dosis vinden maar okee).
Muizemeis

Rosase

Nee ik laat me niet bang maken door de bijsluiter, ik heb het zelf best een tijd gebruikt, en bij mij deed het geen .......... en een hogere dosis heb ik indertijd wel aan (2) huisarts(en) gevraagd en die vonden het beiden onzin om het te gaan slikken, omdat naar hun mening het toch nite zou helpen, dus de medici zijn het in dat opzicht ook helemaal niet eens, maar goed dat gebeurd wel meer.
Volgens mij slikte ik indertijd gewoon wat je bij de apotheek koopt, 0.1 mg. Ik vind gewoon dat je de dosis niet zonder overleg van een arts moet overschrijden, en al helemaal niet als je het voor langere tijd gaat gebruiken.
Muizemeis

*bella*

*bella*

09-02-2011 om 09:33

Druk

Muizenis, verkondig je standpunt maar niet al te veel want dan wordt de huisartsen -kosten- post onbetaalbaar! Overleggen over een neusspray?

Lena

Lena

09-02-2011 om 09:36

Paar jaar

Hoi. Mijnz oon is altijd al een slechte slaper geweest. Als baby hield dat vooral in dat hoewel hij eigenlijk wel moe was hij toch niet overdag kon slapen, het middagslaapje ging er echt snel af. vervolgens was hij aan het einde van de dag niet te genieten. Later kwam hij 's avonds niet meer in slaap, en dat werd een drama. Zo labiel als het maar kon, echt krijsend op de grond rollen de volgende dag, dat werk. Sinds hij melatonine krijgt (1 mg) gaat het goed. hij slaapt op een normale tijd in, en die tijd verschuift nu hij ouder wordt. Ik wacht nu gewoon tot hij oud genoeg is om laat in te slapen en dan geef ik het niet meer. Volgens de ha was ene dosering lager dan 1 mg niet voldoende, bij de ha begint het vanaf 1 mg maar in de winkel kun je alleen van 0.1 mg kopen. Daat heeft bij zoon dan ook geen effect. In het begin heb ik me er wel druk om gemaakt, maar dat doe ik niet meer. Hij gaat er zo goed op terwijl het vroeger wel een psychiatrisch gevalletje leek. Ik gebruik het zelf trouwens niet maar denk er wel eens aan, ben zelf ook iemand die eenmaal wakker 's nachts niet meer in slaap komt. Niet handig als je nog nachtvoedingen moet geven! Succes, groetjes, Lena

Rosase

Rosase

09-02-2011 om 10:11

Muizemeis

Ben ik normaal ook niet zo voor hoor, hoewel de doseringen op de verpakkingen wel met de nodige marges bepaald zijn.

Voor wat betreft melatonine ben ik, door de ervaringen die ik heb opgedaan, er echter absoluut van overtuigd geraakt dat de gemaximeerde dosis op de verpakking echt grote flauwekul is.
Verder zeg je zelf ook al dat 1 pilletje niets deed. Ooit al eens 4 geprobeerd? Je arts heeft toch ook alleen maar gezegd dat het niet werkt, niet dat het gevaarlijk is om er meer te nemen.

Ik slaap in ieder geval heerlijk in op 3 of 4 tabletten.

Bella

Je leest niet goed, ik vind het helemaal gen probleem om van alles en nog wat te gebruiken, maar om je niet aan de dosis te houden zonder overleg met een arts dat vind ik een probleem, lees het alsjebleift goed voor je zoiets post
Muizemeis

Rosase

Nee niet vier geprobeerd, waren zowel de huisartsen als later de psych helemaal niet voor, ivm niet bewezen werking. Mijn zusje heeft het ooit wel gedaan maar hielp niet. Dat je voor jezelf hoger gebruikt dan voorgeschreven, dat moet jij weten
Maar dat iemand met zijn kind gaat zelf dokteren dat vind ik wel verkeerd.
Muizemeis

100%mama

100%mama

09-02-2011 om 12:02

Zelf dokteren

Om nou te zeggen dat je zelf gaat dokteren....nee, maar je zal toch moeten kijken op welke dosis wie en wat doet. Voor Pietje kan 1 pilletje genoeg zijn, maar voor Klaasje 4, cht toch een kwestie van uit proberen. Zolang je de maximale dosis niet over komt vind ik het wel meevallen met zelf dokteren.

Goed, daar ging het verder ook niet over

Gisteren bij de kinderarts geweest overigens en de discussie van hier (niet met naam en postings hoor ) besproken. De gedachte ook van de KA is dat zolang je de dosis niet zelf over gaat je "gewoon" kan kijken welke hoeveelheid bij jouw kind werkt. Ik kan dus met een gerust hart gaan kijken wat hier de beste dosis is in combi met zijn blaas.

Pelle

Overigens werkt dat ook zo bij paracetamol: je mag er 1 of 2 per keer nemen maar dan ga je nog niet de maximale dosis over per dag. "

Daar heb ik toch niets over gezegd?

Op de verpakking van de melatonine die ik ooit had stond een tablet voor de nacht(0.1 mg) als je er daar dan vier van neemt neem je toch vier keer de voorgeschreven dosis.
Als iemand in overleg met de arts een hoeger dosis neemt, prima, lekker zelf doen. Maar om een hogere dosis te nemen omdat Jantje zegt dat hij ooit wel tien keer de voorgeschreven dosis mocht nemen, dat vind ik niet kloppen.
Muizemeis

100%mama

100%mama

09-02-2011 om 14:46

Sorry

de maximale dosis voor kinderen onder de 10 jaar is 5 mg.

Later naar bed?

Je zegt dat je geprobeerd heb om hem vroeger naar bed te brengen en dat dit niet werkte. Heb je ook geprobeerd om hem later naar bed te brengen? Misschien dat hij dan wel meteen in slaap valt. Mijn zoon van 6 gaat om 8.30 uur naar bed. Hij mag dan maximaal tot 9.00 uur lezen en moet dan het licht uit doen. Hij valt dan bijna direct in slaap. Hij staat om 7.30 uur op en heeft dan voldoende slaap gehad. Misschien is dat nog het proberen waard alvorens naar medicijnen te grijpen.

Groet,
Pina

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.