HumpieDumpie
19-03-2026 om 09:11
Zonnebril op sterkte of meekleurende glazen?
Onze dochter, 8 jaar, heeft sinds 2 weken een bril. Zij is heel gevoelig voor licht en zet bij het eerste straaltje zon al haar zonnebril op. Nu willen we dus ook een zonnebril op sterkte kopen.
We twijfelen alleen tussen een zonnebril of een bril met meekleurende glazen.
Nadeel van een zonnebril is het wisselen van bril bij het naar buiten/binnen gaan. Na een rondje internet begrijp ik dat meekleurende glazen wat traag veranderen van kleur, niet goed werken in de auto en minder donker zijn dan een zonnebril. Voordeel is dan wel weer dat je de hele dag met 1 bril kan doen.
We zijn zelf geen brildragers, dus hebben geen persoonlijke ervaring.
Iemand ervaring? Wat is handig voor een kind?
Marit!
19-03-2026 om 09:14
ik heb een zonnebril op sterkte, in de zomer altijd zonnebril in een hoesje in de tas. Ik heb geen last van t wisselen. Maar ik heb dat niet gehad bij een jong kind, dus daar geen ervaring mee
kerst
19-03-2026 om 09:24
Ik heb bril op sterkte met meekleurende glazen van Specsavers. Glazen kleuren snel genoeg donker vind ik. Alleen in de auto niet inderdaad.
Miekje6
19-03-2026 om 09:25
ik zou voor een overzetbril gaan mits deze er al zijn voor kinderen. Je hoeft dan niet telkens te wisselen. Mijn ervaring is verder dat sterkte op jonge leeftijd snel kan wisselen, en dan moet je ook telkens een zonnebril los kopen. Sommige mensen vinden het prima om door een oude bril te kijken, maar ik krijg hoofdpijn als ik wissel tussen brillen..
Tuinfluiter
19-03-2026 om 09:27
Mijn zoon had een zonnebril op sterkte maar was wel 4 jaar ouder dan je dochter. Nadeel je moet een tas bij je hebben om je andere bril in te doen. Voordeel een montuur wat prettig is voor een normale bril is niet altijd fijn voor een zonnebril. Denk aan afsluiting aan de boven en zijkant. Ik heb om die reden dus ook een aparte zonnebril naast mijn normale bril.
Max88
19-03-2026 om 10:32
Apart, het went wel; ze moet enkel leren dat ze hem altijd binnen handbereik heeft.
Je kunt het in haar systeem aanleren door vaste gewoontes te creëren.
In de klas je bril.
Buiten/de zonnebril.
In huis je gewone bril, naar buiten je zonnebril.
Het moet een onderdeel an haar worden.
Later kan ze altijd nog ( als dat kan) voor lenzen gaan in combi met een (zonne)bril.
Ik heb bv altijd daglenzen in huis, naast mijn bril en zonnebril.
miss_mittie
19-03-2026 om 11:36
Wij hebben hier toevallig ervaring mee 😊 Onze zoon is ook gevoelig voor licht, dus we hebben hier ook over getwijfeld.
Wat wij uiteindelijk merkten:
-Meekleurende glazen zijn inderdaad super handig omdat je niet hoeft te wisselen. Ze worden automatisch donker buiten en weer lichter binnen.
-Maar… ze worden vaak niet zo donker als een echte zonnebril en werken inderdaad minder goed in de auto omdat daar minder UV-licht is.
Wij zijn daarom uiteindelijk voor een zonnebril op sterkte gegaan. Vooral omdat hij echt last had van fel licht buiten, en dan is die extra bescherming gewoon fijner.
Wat ik wel van andere ouders hoor (en achteraf ook logisch vind):
-meekleurend is ideaal als je kind “gemiddeld” lichtgevoelig is
-zonnebril op sterkte is fijner als je kind echt snel last heeft van de zon
En ja, dat wisselen is even gedoe… maar kinderen wennen daar eigenlijk best snel aan.
Misschien ook iets om mee te nemen: hoe vaak zit ze buiten vs. binnen + buiten afwisselend?
Ben benieuwd waar jullie uiteindelijk voor gaan! 😊
Meesje
19-03-2026 om 12:18
Geen ervaring. Maar. Als ze nu gewend is om steeds de zonnebril op te zetten als het licht te fel is dan is ze in feite al gewend aan het bij zich hebben van de zonnebril en het op en afzetten daarvan in verschillende omstandigheden. Op zich verandert er dan niet zo veel bij een zonnebril op sterkte? Behalve dat ze de gewone bril dan even af moet zetten natuurlijk. Maar het steeds op en af zetten van de zonnebril is niet anders. Of denk ik nu te simpel?
Zeespiegel
19-03-2026 om 13:28
hoe traag het meekleuren gaat is sterk afhankelijk van de kwaliteit. Ik had een collega die bij zijn eerste bril met meekleurende glazen, daar helemaal blij mee was. Bij zijn tweede bril met meekleurende glazen duurde het meekleuren opeens heel lang.
Zeespiegel
19-03-2026 om 13:30
Meesje schreef op 19-03-2026 om 12:18:
Geen ervaring. Maar. Als ze nu gewend is om steeds de zonnebril op te zetten als het licht te fel is dan is ze in feite al gewend aan het bij zich hebben van de zonnebril en het op en afzetten daarvan in verschillende omstandigheden. Op zich verandert er dan niet zo veel bij een zonnebril op sterkte? Behalve dat ze de gewone bril dan even af moet zetten natuurlijk. Maar het steeds op en af zetten van de zonnebril is niet anders. Of denk ik nu te simpel?
Dat je overal de extra bril moet meeslepen. Bij een bril op sterkte is dat toch net wat anders dan bij een zonnebril van een tientje, die je ieder moment kan vervangen.
TineWinkel
19-03-2026 om 13:51
mijn bril met meekleurende glazen werkt buiten heel snel, in de auto ook best vrij snel. Terug naar ongekleurd duurt dan wel wat lang soms, zodat je eenmaal weer binnen, niets ziet. Kan ik de bril uiteraard afzetten, dan zie ik alles (vaag).
Die snelheid van donker worden hangt af van t soort glazen dat je kiest. Ik denk zo maar dat snel reagerende duurder zijn?
De glazen worden best donker, maar niet zo donker als de (door mijn jongste gekozen) donkerste versie van zonnebril op sterkte.
Anna76
19-03-2026 om 14:11
Ik heb nu een zonnebril op sterkte, sinds eind puberteit al. Daarvoor had ik een zonneklepje, clip-on zonnbril, hoe noem je zoiets? Die schoof je dan over de gewone bril heen. Was ook niet zo duur, als ik me niet vergis.
HumpieDumpie
19-03-2026 om 14:31
Bedankt voor alle tips!
We gaan dit weekend naar de opticien en zullen daar ook even overleggen, maar we neigen naar een gewone zonnebril op sterkte. Erover nadenkend denken we dat het aantal wisselmomenten mee zal vallen.
Als ze een overzetbril in de winkel hebben, kunnen we ook proberen of dat wat is. In mijn hoofd is er geen plek voor 2 brillen op dat kleine neusje, maar misschien valt dat mee.
mikado123
19-03-2026 om 14:34
ik zou gaan voor een zonnebril op sterkte en een overzet of clipon voor op school. Kan die gewoon in haar laatje ofzo op school blijven.
En investeer ook in een pet met goede klep.