Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zonnebril op sterkte of meekleurende glazen?

Ik zou gaan voor meekleurende glazen. Die kreeg mijn zoon een keer als gratis extra optie, en dat vondt hij heel comfortabel. Bij binnenkomen duurde het inderdaad even voor ze weer licht werden, maar hij heeft dat nooit als hinderlijk ervaren.

HumpieDumpie schreef op 19-03-2026 om 14:31:

Bedankt voor alle tips!

We gaan dit weekend naar de opticien en zullen daar ook even overleggen, maar we neigen naar een gewone zonnebril op sterkte. Erover nadenkend denken we dat het aantal wisselmomenten mee zal vallen.
Als ze een overzetbril in de winkel hebben, kunnen we ook proberen of dat wat is. In mijn hoofd is er geen plek voor 2 brillen op dat kleine neusje, maar misschien valt dat mee.

Bij mij valt die zonnebril echt over mijn bril, is wat verdiept, neemt gevoelsmatig geen extra ruimte in op mn neus. 

Hoe vaak zet ze haar zonnebril nu snel even af? Ik heb eens een zonnebril op sterkte gehad en merkte toen pas, dat je die bij 'even snel naar binnen' of door een tunnel rijden, of als de zon even weggaat normaal snel afzette. Dat ging niet meer waardoor ik of de hele tijd aan het wisselen bleef of eigenlijk gevaarlijk bezig was. Ligt er natuurlijk ook aan of ze nog wat ziet zonder bril. 

en vertrouw je haar er voldoende op dat ze altijd een goed plekje voor haar bril die niet in gebruik is vind? Die overzetzonnebril is veel minder duur om te vervangen..

Vroeger had ik altijd een overzetbril. Die overzetbril was niet een echte bril met pootjes en al, maar een paar glazen die je op je gewone bril klemde. De vorm was op maat gemaakt voor de glazen van mijn gewone bril. Dat ging prima, ik kwam niet in situaties waar ik dat ding snel van mijn bril hoefde te halen (autorijden) en mijn ogen gingen regelmatig een halfje achteruit. Soms kreeg ik elk half jaar nieuwe glazen, dat was echt niet te betalen. 
Later ging ik over op lenzen en kon ik weer een 'gewone' goede zonnebril dragen.

ik zou voor de zonnebril op sterkte gaan. Als je er een meekleurende bij koopt dan gaat ze haar andere niet meer dragen, dat zou zonde zijn.

De volgende bril als ze een andere sterkte nodig heeft zou ik dan meekleurend doen hadden mijn kinderen ook en bevalt goed.
Je kan dan de zonnebril op sterkte erbij houden voor bepaalde situaties als de sterkte niet te veel veranderd is.

Kinderogen kunnen heel snel van sterkte veranderen, elk half jaar of elk jaar een nieuwe bril én zonnebril op sterkte wordt een dure grap. Hoeft overigens niet zo te zijn, onze dochter heeft van haar 2e tot haar 8e een stabiele sterkte gehad, sindsdien gaat het elk jaar een klein beetje achteruit, maar niet zorgwekkend. 
Ik zou dus voor een voorzetzonnebril of zo'n kliksysteem voor op de gewone bril.
De hele dag van bril wisselen lijkt mij erg vermoeiend. En je moet dan altijd de andere bril mee hebben, zorgvuldig bewaren etc. Kan en wil je kind dat?

Iets heel anders... is een pet een optie? 

Ik zou voor een overzetbril gaan. Die hebben we ook gehad voor mijn zoon. Die zijn ook in kindermaten.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.