Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Tihama

Tihama

07-01-2009 om 20:14

Zoon (11) wil pianoles: hoe pak ik dat aan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mosterd na de maaltijd...

Ben niet zo actief hier de laatste weken, maar dit draadje kan ik toch niet voorbij laten gaan.

Ik & de drie kinderen hebben sinds bijna 2 jaar pianoles. Priveles aan huis. Bevalt uitstekend, al betaal je je scheel (maar de muziekschool is bijna even duur hier)

Ik ben een groot voorstander van een echte piano. Zonder stekker dus. Al had ik er tot voor 2 jaar de ballen verstand van, mijn gevoel schreeuwde om iets met echte snaren. En ik ben er dolblij mee. Als ik al eens ergens op een keyboard of iets digitaals speel ben ik zo blij met mijn eigen akoestische instrument! Nu scheelt het wel dat we in een vrijstaand huis wonen (maar jij ook vogens mij). met buren zou ik er niet aan durven met 4 pianospelende mensen in huis. Dan was er iets met een koptelefoon gekomen.

Mijn pianojuf heeft me destijds bijgestaan bij de aankoop. op haar advies heb ik een goede 2ehands piano gekocht. geen huur dus. haar mening was dat huurpiano's vaak relatief simpele piano's zijn met niet altijd het mooiste geluid. daar luister je dus wel naar (en juist voor een beginnende speler & zijn/haar huisgenoten is het fijn om naar mooi geluid te luisteren, niet naar iets kouds of hards of kils). Dus als de piano een blijvertje is moet de huurpiano vaak toch worden ingeruild voor iets anders. En moocht de piano geen blijvertje zijn 9kleine kans bij ons met 4 starters tegelijk), een goede 2e hands is een behoorlijk waardevast instrument dat je naar een paar jaar waarschijnlijk met minder verlies kunt verkopen dan je anders aan huur had betaald.

Meubilairs-gewijs vind ik een echte piano ook 100 keer mooier dan iets elektrisch. Maar goed, da's alleen belangrijk als ie in de woonkamer oid staat.

Qua oefenen hier (over mezelf zal ik het maar niet hebben, ik ben een echte junk geworden). De kinderen oefen hier in principe elke dag even. op zijn Margjes, ze worden er indien nodig aan herinnerd, en gaan dan min of meer braaf hun huiswerk oefenen. Daarnasst zitten ze ook regelmatig gewoon te pielen of te pingelen, voor vriendjes te spelen of weet ik veel (een duetje met mij is ook altijd leuk, vooral dochter van 7 heeft daar veel lol in), maar in principe wordt er iedere dag wel even structureel gekeken naar wat er in hun huiswerkboekje staat. Dat gestructureerde deel duurt voor de kinderen inderdaad zo'n 10 a 15 minuten. Soms wat korter (want druk of geen zin), soms wat langer (want erg leuk liedje deze week)

Al met al ben ik absoluut niet ontevreden over hoe het gegaan is de afgelopen 2 jaar. Het was een sprong in het duister die goed heeft uitgepakt! Er zijn weinig dingen in huis (op man en kinderen na) die ik meer zou missen als de piano als ie er niet zou zijn. Wie had dat ooit kunnen denken!

Succes met kiezen!! (en als er toch iemand aan huis komt...doe mee joh!!

Ingrid

En nog even over dagelijks oefenen

Ik heb in mijn jeugd ook jarenlang pianoles gehad, vaak erg leuk. Studeren deed ik niet dagelijks, vooral toen ik op de middelbare school zat werd het wat minder. Wat betreft het al dan niet dagelijks studeren weet ik nog dat het juist soms erg nuttig was om 1 dag niet te spelen. Het was dan net of het eerder geleerde opeens 'in mijn handen' zat. Alsof er dus ook iets gebeurde als ik niet speelde.
Lijkt me dus prima Tihama, jullie idee m.b.t. oefenen.

Groetjes en veel plezier ermee.
Vonda

Tirza G.

Tirza G.

08-01-2009 om 23:10

Margje (ot!)

Als je nou denk: gut, ze reageert helemaal niet, dan klopt dat. Ik zit zo eens een beetje mijn ego op te poetsen, dat moet je ook bijhouden vind je niet? Kloddertje roze hier, kloddertje roze daar...goed uitsmeren, lekker poetsen en opwrijven.

Tirza

Tihama

Tihama

08-01-2009 om 23:36

Duizelig

Geweldig hoe je allemaal meedenken!
Het duizelt me wel: al die verschillende opties die voorbij komen.

@Sini: Dat er wel wat geoefend moet worden om iets voor elkaar te krijgen, dat snap ik. Het punt is meer dat ik vind dat je het ook leuk moet vinden om te oefenen. Dat het geen straf is. Wat dat betreft herinner ik me teveel van vriendinnen die verplicht dagelijks moesten oefenen. Ze zaten ook verplicht op les want dat 'hoorde' bij de opvoeding. Ik vind muziekles niet bij de opvoeding horen (wel schaatsen, dus ik beschouw het als een hobby. En een hobby moet primair leuk zijn. Vind ik.

@Margje: het is hier inderdaad absoluut niet de bedoeling om op hoog niveau uit te komen. Zoals zoon het vanavond zelf zei: "ik wil mezelf ook muzikaal ontwikkelen, niet alleen op hersengebied" (ja, sorry, dat is zijn taalgebruik. Jouw aanpak spreekt me wel aan. We houden hem erin 'op zijn margjes'

@rodebeuk: ik begrijp wel iets van het gevoel wat muziek je kan geven. Maar je geeft ook aan dat je de weg ernaar toe leuk vindt/vond. Misschien niet altijd, maar meestal wel. Dat lijkt mij echt een voorwaarde om er mee door te willen gaan.

@IngridT: ik moest de afgelopen dagen wel aan jou denken, ja De priveles is overigens niet aan huis, maar bij haar thuis. De kans dat ik spontaan ook aan de gang ga is niet erg groot, maar zeg nooit nooit

En de aanschaf. Mijn man zit nu ook flink de vergelijkende sites te bekijken voor wat betreft de verschillen tussen digitaal en akoestisch. Ik neig als start toch naar digitaal. We moeten er dan wel rekening mee houden dat dit -als het aanslaat- later nog een keer een nieuwe aanschaf betekent. Maar dan weten we tenminste of het ook voor de langere termijn is.
Ik zie tegenstrijdige meningen over het al dan niet makkelijk verkopen van een marktplaatsexemplaar. Op de website van die docent stond ook een link over alle risico's van slijtage en scheuren bij tweedehands piano's. Dat stemde (!) me niet erg positief over het aanschaffen van een marktplaatsexemplaar. Dat je een digitale niet hoeft te laten stemmen spreekt me trouwens ook wel aan....naast de koptelefoonmogelijkheid.
Integenstelling tot sommigen ben ik echt niet geinteresseerd in een mooi meubelstuk in de kamer Hoewel mijn man inmiddels grapjes maakt over een vleugel op de plek waar ik mijn nieuwe keuken wil.......

Tihama

margje van dijk

margje van dijk

08-01-2009 om 23:52

Nou, tirza (ot)

Zo zie ik je altijd wel voor me ja, als een soort Tante Til met een groot talent voor zich lekker overal aan ergeren en ook een groot talent anderen tegen de haren in te strijken, bij voorkeur volkomen tactloos, maar op andere momenten weer zeer daadkrachtig en de zaak reducerend tot de essentie met een hart van roze

Margje

Silone (o.t.)

de sax gebruikt ze alleen voor het orkest. ze oefent dus eigenlijk nooit. harmonieorkest. ze heeft geen les meer, maar dat schijnt als je C hebt bereikt niet zo'n probleem te zijn,je bent dan al zo ver dat je als je maar regelmatig speelt je vaardigheid niet meer verliest. en dat doet ze dus. 1 keer per week 2 uur in orkest. héél soms oefent ze voor een nieuw stuk. ze speelt ook de sax bij schoolgedoe wel eens. sinterklaas/kerst/uitvoerig van muziekles etc. daarvoor moet ze dan ook wel 's oefenen op de sax.
voor de piano heeft ze les. rechterhand is geen probleem, heeft veel overeenkomsten met de sax. links is 'lastiger' daar krijgt ze de muziekstukken ook op. dat die goed 'geoefend' wordt. op de muziekschool. de piano zorgde voor een flinke boost 'zin' om weer fanatiek te oefenen. ze oefent nu uit zichzelf zeker 3 keer per week, soms vaker als het iets 'lastigs' is. de muziekjuf is erg lovend over haar prestaties, ze kreeg voor de kerst d'r rapport met alleen hele goede cijfers en lovende woorden. en de muziekjuf had tegen mijn vader gezegd (ook pianoleraar) dat ze iedere keer haar weer wat opgaf waarvan ze dacht dat dat misschien te moeilijk was en ze elke week weer kwam en het tot haar grote verbazing dan ook kende.....of hij hielp? (nee, dus)
dus de combi bevalt goed zo.
maar hoever is jouw zoon met sax? zou hij kúnnen stoppen? 2 muzieklessen bij de muziekschool zou ons té duur worden.....
groeten albana

Tihama

Qua aanschaf zou ik eerlijk gezegd eerder naar een goede pianozaak gaan dan iets via marktplaats doen. En bij voorkeur iemand meenemen die er verstand van heeft.

Waarom neig je nu toch naar digitaal trouwens?? Op die site die je noemde waren ze daar toch ook niet echt een voorstander van toch? Is het alleen omdat ie dan stil kan? Voor dat kwartiertje per dag? Ik vraag me af of een goede digitale piano zo veel goedkoper is dan een 2e hands akoestische. En als je toch voor de lange termijn overweegt een akoestische te kopen als het wel aanslaat....dan moet je de digitale weer verkopen. Ik geloof dat ik dan liever een 2e hands akoestische piano zou kopen met de optie die met relatief weinig verlies weer in te leveren bij de pianozaak voor het geval eea niet beklijft....

Maar goed...da's maar een mening. En ik ben me er van bewust dat ik niet geheel objectief ben...

Ingrid

Ter aanvulling (o.t.)

was vanmorgen lichtelijk gehaast en zie ik heb niet alles gezegd wat ik wilde zeggen.
mijn dochter overweegt zeker geen muziekstudie. daar is ze erg uitgesproken over. als ze dat had overwogen was het misschien 'anders' geweest en hadden we haar misschien wel beiden laten 'lessen'. maar alleen voor de 'hobby' zóveel geld besteden vinden we (ook in vergelijking met zus) een beetje te gek. waarom ze dat niet wil is ons ook een raadsel....ze is er muziekaal genoeg voor, maar helaas ze wil het niet. in pricipe kan je aanmelden voor het conservatorium als je D hebt. dan heb je ongeveer het niveau bereikt wat je moet 'hebben' om daar verder te kunnen (dat kan als échte opleiding, maar je kan ook gewoon hobby-matig verder lessen) in ieder geval is er dan 'niks' meer te leren op een gewone muziekschool, alleen een ander instrument eventueel. dus misschien is het juist wel 'goed' dat ze gestopt is met lessen sax. anders was ze over een jaartje of 3 'klaar' geweest.... qua voor de hobby muziek leren. en wie weet bedenkt ze zich ooit nog en dan is ze ook wel snel alsnog op D-niveau te krijgen. met piano begint ze nu weer van onderen af aan. ze hoeft natuurlijk niet meer aan de kinderliedjes enzo. de muziekjuf zoekt hele leuke stukken uit, die rechts wat moeilijker qua niveau zijn dan links. en laat d'r zo aanmodderen en dat gaat erg goed. wel 'volwassen' stukken natuurlijk. ze kijkt een beetje wat dochter 'aan' kan en dat blijkt meer te zijn dan ze eerst dacht. piano zit ze nu (6 maand) ongeveer op A-niveau (volgens juf) dus 't gaat in ieder geval stúkken sneller dan ooit die sax....(toen deed ze over A 3 jaar, hahaha)
het is zelfs nog erger mijn vader en broer werken in de muziek en zouden haar zo willen 'hebben' voor een baantje, eventueel mét een opleiding erbij. maar ze wil dat nooit van d'r leven...(!) zegt ze.
dus helaas pindakaas moeten wij maar opdraaien voor de muzieklessen.
jammer dat het niks wordt tussen je zoon en mijn dochter. 't was toch leuk geweest? het eerst O.O. huwelijk, hadden we de hele redactie+vaste klanten kunnen uitnodigen op de receptie! hahaha!
misschien kunnen we nog 's een poging doen als dochter wat 'ouder' is en het wel cool vindt een wat jongere vriend?? (zij 22 en hij 18 ofzo??), zetten we ze samen héél toevallig in een gelegenheidsband ofzo...de 'O.O.-band' misschien? voor feesten en partijen van O.O.-leden, hahaha
groeten albana

Tihama

Tihama

09-01-2009 om 19:29

Afwegingen

Ik vind het wel leuk om hierin de bevlogenheid te zien. Ik begrijp absoluut dat een digitale piano níet de klank en bereik van een akoestische heeft, maar het lijstje voordelen dat Margje opsomde sprak me erg aan.

Het is heel simpel eigenlijk: als zoon gegrepen wordt en hij wil vaak oefenen: dan zal ik blij zijn dat er een koptelefoon op kan. Als zoon het houdt bij een kwartiertje per dag, dan zal hij niet snel het niveau bereiken waarop het kwaliteitsverschil tussen digitaal en akoestisch relevant wordt.
Mocht het zover komen (onwaarschijnlijk, maar toch) dat zoon een talent vertoont, er veel voor wil doen en echt verder wil gaan. Dán lijkt het me vroeg genoeg om serieus met verstand van zaken op zoek te gaan naar een echte, goede piano (en dan graag met silentoptie
Het is dan misschien wel zo dat we dan meer geld hebben uitgegeven dan we kwijt geweest zouden zijn als we meteen voor akoestisch gekozen hadden, maar die gok nemen we dan maar.

Tihama

Annet

Annet

09-01-2009 om 19:58

Hier ook een digitale piano

Onze kinderen (6 en 11) hebben pianoles. Zelf spelen we niet. De digitale piano bevalt uitstekend. Hij staat in de woonkamer waar ook TV gekeken wordt. We kunnen kiezen of de koptelefoon in piano of TV gaat.

Tihama

Tihama

15-01-2009 om 13:18

Voortgang

Zo, de eerste les is achter de rug. Ik was aangenaam verrast (en de lerares ook) hoe snel zoon dingen oppikte, begreep en doorgrondde. Hij is nogal van de beta en systemen doorgronden, dus dat werkte hier net zo.
De eenvoudige liedjes die hij al eerder geoefend had bij zijn neef kwamen er vlot uit en dat klonk ook best mooi

Ik heb met de lerares overlegd over de aanschaf. Zij bekende dat ze ook principieel voor een akoestische was, maar dat ze best begreep dat wij niet direct een zware investering aan wilden gaan. Toen zoon tijdens ons gesprek druk aan het uitproberen was hoe heftig hij de toetsen kon bedienen, schoot ze in de lach en zei dat ze ook wel begreep dat ik een koptelefoon een belangrijk aspect vond

Ik heb inmiddels gezien dat tweedehands digitale erg goed lopen op marktplaats. Mijn eerste gedachte was dat dit dus een probleem was, maar iemand zei tegen me: dan weet je tenminste ook dat je hem eventueel weer makkelijk kunt verkopen. En daar valt ook wat voor te zeggen.
Ik heb ook gebeld met Muziekmetropool in Culemborg, iemand tipte me dat er daar zeer ruime keus is. De verkoper vertelde me dat we vooral langs moesten komen zodat ik ook de verschillen kan horen en voelen. Ze hebben er 60 digitale staan. De goedkoopste schijnt 400 euro te zijn, de duurste 7000. We proberen zaterdag er even heen te gaan. Ik ben heel benieuwd.

Tihama

Vera*

Vera*

15-01-2009 om 16:17

Tihama

Als je via marktplaats wilt kopen raad ik je wel aan om op het modeljaar te letten. In de tijd dat ik keek naar een digitale piano zag ik bepaalde modellen die me wel aardig leken. Maar voor een digitale yamaha van ruim 15 jaar oud werd dan nog maar 200 onder de nieuwprijs van een zeer fatsoenlijk studiemodel geboden. In al die jaren is de digitale techniek zo veel vooruit gegaan dat ik dan liever een nieuwe kocht die ook nog eens garantie had. Natuurlijk was dat nét nadat wij onze nieuwe hadden gekocht, verkocht mijn vriendin haar drie jaar oude digitale yamaha. Ze heeft die voor een zeer fatsoenlijke prijs kunnen verkopen.

Tihama

Tihama

15-01-2009 om 17:44

Vera

Ja, daar heb ik al rekening mee gehouden. Daarom willen we voor nieuw gaan. Bij digitale dingen geldt meestal dat je een aantal jaar later meer kwaliteit krijgt voor hetzelfde geld.

Maar we gaan vooral luisteren en voelen

Tihama

Annet

Annet

15-01-2009 om 21:18

Daar komt die van ons ook vandaan (denk ik)

Wij waren helemaal lui. Een goede vriend van ons wist dat wij op zoek waren naar een digitale piano. Hij weet er meer vanaf dan wij.
Op een zaterdag ging de telefoon. Hij was in Culemborg om een digitale piano te kopen voor het werk (geen idee waarom?) en hij had een geweldige piano gevonden die goed te betalen was. Hij vroeg of we interesse hadden en speelde een stukje voor via de telefoon. Dat hielp niet echt natuurlijk maar we vertrouwden hem wel. Dus hij heeft er gelijk twee gekocht (met extra korting).
Ideale oplossing voor ons.

frederique

frederique

16-01-2009 om 22:01

Ben benieuwd

Ik lees met interesse mee en ben benieuwd waar je mee thuis komt. Ik zit nu zelf drie maanden op les en oefen nog op een keyboardje. Wil ook piano aan gaan schaffen maar ben vooral lui en kan maar niet beslissen wat ik wil....
Moet goede oefenpiano hebben maar wil er geen duizenden euro's aan kwijt zijn.
Enne, Tihama, wat jouw zoon had heb ik ook: genieten van 'het systeem' in de piano. Heerlijk als je een leraar hebt die dat ook vooral snapt.
Laat even weten wat je uitzocht hebt.... (misschien kun je er ook twee kopen.. ha ha)

Tihama

Tihama

16-01-2009 om 22:50

Gekocht

We zijn net thuis. Het is de Roland RP101 geworden. Man en ik hebben ons de afgelopen week verdiept in dingen als hammer-action en 64 polyfonie en zo

Ter plekke probeerden verkopers d.m.v. stukjes spelen de verschillen te laten zien. Ik vond ze eerlijk gezegd allemaal erg mooi klinken, maar dat zal wel mijn totaal gebrek aan goed gehoor zijn.
Ik dacht goed opgelet te hebben bij zoons pianoles, dus ik wees een toets aan en vroeg:'is dat nu de centrale c?'
Zoon antwoordde: 'dat moet ik even luisteren'. Hij sloeg een paar toetsen aan en zei toen:'dit is hem'. Mijn mond zakte open, want het idee dat je aan een tóón kunt horen welke het is is voor mij onvoorstelbaar. Voor zoon leek dat juist de normaalste zaak van de wereld.

We moeten nu alleen wachten tot hij geleverd wordt, dat schijnt over 1,5 week te zijn.

Wordt vervolgd dus

Tihama

Tihama,

gefeliciteerd met je aankoop! Hou je ons op de hoogte van de vorderingen?? Leuk!

Ingrid

PSDe normale manier om een 'centrale c' te vinden met het toetsenbord voor je neus is door je ogen open te houden ipv je oren......nu maar hopen dat je zoon je voor de gek hield en geen absoluut gehoor heeft. Dat schijnt volgens mijn painojuf niet echt niet zo'n groot voordeel te zijn als musicus.

frederique

frederique

18-01-2009 om 19:55

Keuze

Hee, goed om te lezen dat je een keuze hebt gemaakt.
Het is een stagepiano, toch?
Digitaal, met koptelefoon te gebruiken dus. Ik heb al even gekeken, naar zoiets was ik ook op zoek.
Gaf de leraar deze ook als advies?

Enne, is culemborg echt goedkoop? Maw: moeite waard om er heen te rijden?

Tihama

Tihama

18-01-2009 om 19:58

Zoon

Ik heb hem ernaar gevraagd. Hij zei: de c zit altijd links van huppeldepup ongeveer in het midden, en ik moest alleen even luisteren welke van de 2 ik moest hebben.
Het was dus iets minder extreem dan ik vreesde

Gisteren werd hij al om 10 uur geroepen door zijn neef om gezellig te komen spelen. Neef is even oud, speelt al jaren piano en woont heel dichtbij. Ergens in de middag zijn we even gaan luisteren en vergastte hij ons op Old MacDonald had a farm (of zoiets). Ik ben echt heel benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen.

Tihama

Tihama

Tihama

18-01-2009 om 20:29

Frederique

De pianolerares had geen advies op dit terrein. We hebben op basis van veel lezen en eigenwijs zijn deze keuze gemaakt.
De belangrijkste punten die we meegenomen hebben waren:
1. gewogen toetsen
2. hamereffect van de toetsen
3. pedalen
Hier vind je een mooi overzicht van info (wel engels): http://www.know-your-keyboard-piano.com/digital-pianos.html

Ons uitgangspunt was dat we een redelijke piano wilden kopen, waarmee zoon minstens een jaar vooruit kan en die we makkelijk van de hand kunnen doen als het óf niks wordt óf als hij veel eerder een akoestische piano wil. We kwamen daarom uit op een Roland of een Yamaha: zijn erg in trek op marktplaats.

Voor zover wij hebben kunnen zien was Culemborg absoluut aantrekkelijk in prijs, maar ze hebben ook een uitgebreide collectie.

Dit is hem op hun website: http://www.muziekmetropool.nl/online_bestellen_124/RP101erw-Digitale-Piano.html
Roland leverde trouwens in het kader van een actie een gratis kruk en koptelefoon, dat scheelde dus weer.

Tihama

frederique

frederique

18-01-2009 om 23:26

Thx

Dank voor je reactie. Ik ga deze week ook eens even knoop doorhakken.
Bij ons wordt het óf een digitale piano zoals jullie hebben aangeschaft of een silent akoestische met een huursysteem. (dan kunnen we er ook weer snel vanaf..)

Roland

Goed merk inderdaad, mijn man zweert er ook bij als het om keyboards gaat.
Leuk Tihama, als ie zijn eerste concert geeft roep je wel even he?

Centrale c

"Hij zei: de c zit altijd links van huppeldepup ongeveer in het midden, en ik moest alleen even luisteren welke van de 2 ik moest hebben."

Het lijkt me dat hij een toonladder probeert met alleen witte toetsen, en als dat goed klinkt dan weet hij dat hij op de juiste toets (de c) is begonnen. Als je op de f begint (die lijkt het meest op de c) dan klinkt de toonladder verkeerd.

Dat hij dat verschil hoort is niet heel bijzonder, wel heel prettig (dan zal hij bij liedjes ook niet doorspelen als het verkeerd klinkt). Ik vind het wel knap dat hij zoiets weet toe te passen om zelfstandig uit te zoeken waar de c zit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.