Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
NaShA

NaShA

26-07-2011 om 16:09

Zoon (7) wil echt totaal niks lezen....

Vandaag was ik even in de bieb met de kinderen, even het lawaai ontvlucht van de buren die de badkamer aan het slopen zijn. Dochter had al snel haar stapeltje klaar, oudste zoon ook, maar zoon 2 dus niet. Alles wat ik probeerde, niks wilde hij hebben. Uiteindelijk heeft hij 1 stripboek meegenomen, maar nog niet van harte.
Blijkbaar heeft hij zo'n hartgrondige hekel aan lezen. Toch lijkt hij niet dyslectisch te zijn. Hij is onlangs getest voor van alles en nog wat en daar zit ook een onderdeel bij waarbij je kan "voorspellen" of iemand leesproblemen heeft en die lijkt hij dus niet te hebben. Hij vindt het dus blijkbaar gewoon niet leuk. Hij lijkt daardoor wel wat achterop te lopen met lezen en vooral begrijpend lezen.
Dwingen zal niet gaan lukken vrees ik...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maylise

Maylise

26-07-2011 om 16:27

Als hij vlot leest

Lezen hoef je natuurlijk niet leuk te vinden. Hoewel het voor lezers heel slecht is voor te stellen zijn er blijkbaar echt mensen die niet van lezen houden Uiteindelijk hoeft het natuurlijk ook niet je zoons hobby te wonen. Zolang hij goed op niveau leest dan is dwingen om te lezen helemaal niet nodig. Pas als hij echt begint achter te lopen dan zou ik het wel eisen net zoals ik van een kind dat slecht is in rekenen ook zou eisen dat hij of zij thuis wat extra oefent. Je hoeft het niet leuk te gaan vinden maar het is noodzakelijk op school om goed te kunnen lezen.

Stimuleren kan natuurlijk altijd door veel voor te lezen en te zorgen dat er een ruime keuze aan boeken in huis is. Non fictie en stripboeken zijn natuurlijk ook boeken.

Een van mijn kinderen houdt ook niet van lezen. Jammer vind ik want hij mist van alles. Dat vind hij alleen niet en het is natuurlijk ook een kwestie van perspectief.

Eisen dat een kind leest zou ik alleen doen bij een kind wat echt achterloopt. In dat geval is het gewoon een schoolse vaardigheid oefenen.

En op school?

Mijn bijna zevenjarige was thuis ook met geen stok aan het lezen te krijgen. Begon me zowaar al een beetje zorgen te maken, totdat me bij het rapportgesprek bleek dat zoonlief op school al zijn vrije tijd besteedt aan het lezen van informatieboeken... en ik maar allerlei 'leuke' verhaaltjesboeken voor hem in huis halen haha. Overigens leest hij nu, bij gebrek aan school, thuis wel. Maar wederom niet de leuke verhaaltjesboeken, nee hij plundert de boekenkast van grote zus.

NaShA

NaShA

26-07-2011 om 23:09

Nee, helaas

ook op school is het een drama met lezen, zelfs informatieve boeken. Ik kon me nog indenken dat zo'n bieb wel overweldigend was en veel te veel keuze, dus ik probeerde het nog in bepaalde banen te leiden, pakte eens een boek waarin ik begon te bladeren enzo, maar nee hoor, niks.
Nee, op school hebben ze er ook zorgen over, dachten misschien ook dat informatie-boeken iets voor hem was, maar ook dat heb ik geprobeerd (voetbal? nee, dieren? nee, spinnen? nee, heelal? nee enz enz enz)...

billie

billie

27-07-2011 om 01:02

Uitdagen

Heb het al vaker geschreven, weet dat de meningen hierover nogal verdeeld zijn, maar lezen vind ik zo belangrijk dat ik wel veel uit de kast zou trekken om kinderen hierin uit te dagen. En voor veel kinderen is een plicht al bij voorbaat geen (leuke) uitdaging meer, dus dat zou ik fijn laten, zeker op deze leeftijd.
Overigens vind ik niets uitzoeken in de bieb absoluut geen criterium, mijn veel- lezende zoon is ook vaker alleen met een strip thuis gekomen. Maar ook een strip zou ik toejuichen en er enthousiast over zijn. (tenzij dat nu net averechts werkt haha) Lezen is veel en veel breder dan alleen romans lezen.
Dochter hier is trouwens ook geen lezer, en ze heeft er een hele poos ook best een hekel aan gehad, bedoel eigenlijk aan boeken. (nu leest ze meer, met 8) Maar zij leest juist heel goed, dus dat hoeft niet perse iets te betekenen.
Maar ze heeft wel altijd veel ervaring gehad met lezen, want het is wel weer een kind dat heel nieuwsgierig is en op andere manieren leest dan in boeken, leest bijv graag recepten, etiketjes, info op internet enz enz enz. En nu zorg ik ervoor dat er vaker films zijn met ondertiteling, dat soort dingen. Toen ze hier jonger waren schreef ik ze vaak briefjes. En ik bleef op zoek naar boeken die ze wel leuk vindt, en veel voorlezen etc. Maar de nadruk steeds op leuk en mogen, en niet op moeten. (net iets te veel druk werkt hier ook totaal niet)

Moeilijk hoor

Hier had ik hetzelfde probleem met zoon van nu 8. Hij hangt tegen het dyslectische aan, maar zijn achterstand kan ook veroorzaakt worden door simpel te weinig leeskilometers (aldus juf & zorgcoördinator). Hij las alleen onder dwang. Heb het (op dringend advies van zijn juf indertijd) toch thuis steeds samen met hem gedaan, maar dat was een ramp. Echt ellende, grote strijd, confrontaties, en dat iedere keer weer. Heb het toen maar een tijdje losgelaten en geprobeerd vertrouwen te hebben (dat werd makkelijker toen hij een andere juf kreeg, die ook niet zo voor het pushen was). Voor déze juf (hij is dol op haar) is hij uit zichzelf 's avonds wat gaan lezen (toen zat hij al halverwege groep 4 hoor). En sinds een paar weken (eind gr 4) leest hij uit zichzelf, hij heeft de boeken van Koen Kampioen ontdekt (het intereseert me niets wat-ie leest, al was het het telefoonboek) en vindt die leuk.
Hm, wat raad ik je nu aan.....in elk geval niet pushen als de strijd te groot wordt (weet ook nog van mijn broer dat hij dat verschrikkelijk heeft gevonden én dat het averechts werkte). Op de een of andere manier ervoor zorgen dat er altijd leesvoer in huis is, ik neem aan dat je alle tips & tricks verder wel kent? Boodschappenbriefjes laten schrijven/lezen, Lingo kijken (dat vond mijn zoon dan nog wel leuk), nou ja, het archief staat ook vol ws.
Succes, ik weet hoe frustrerend het kan zijn!

Oja, nog 1 ding

Wat mijn zoon wél soms leuk vond, waren versjes. Die las ik hem zelf voor, en soms pakte hij het boek later zelf even. Hij houdt vooral van de versjes/gedichtjes van Joke van Leeuwen.
Sowieso houdt hij erg van voorgelezen worden, dat ben ik altijd blijven doen. Darom (omdat hij dus wel van verhalen, sprookjes, versjes houdt) denk ik ook dat hij lezen niet leuk vindt _ omdat_ hij er moeite mee heeft. Misschien speelt faalangst mee (kan dat ook bij jouw zoon het geval zijn?), en dan zit je al snel in een vicieuze cirkel: niet lezen, verder achterop raken etc.

Maar toch

"Hoe minder je leest bij een achterstand hoe groter die achterstand wordt: tandenpoetsen dus!"
Ben het in principe wel met je eens, een leesachterstand kan behoorlijke problemen op andere vlakken geven, en lezen MOET nu eenmaal. Maar toch....hier was de strijd zó groot, en de weerzin zó onoverbrugbaar, dat ik het wel haast los móest laten. (en nee, bij tandenpoetsen/medicijnen innemen zou ik het niet loslaten, maar dan vind ik het ook minder erg als hij een levenslange aversie tegen tandenpoetsen ontwikkelt). Ik zeg niet dat het voor ieder kind opgaat, maar hier lijkt het (mede door het loslaten)langzaam goed te komen. De druk is eraf.
Ook het samen lezen zoals jij beschrijft, of sleeplezen, of you name it, wekte grote opstandigheid. Hij vond NIKS leuk, alleen voorgelezen worden.
Hmm, beetje rommelig bericht, ga gauw verder pakken!

koentje

koentje

27-07-2011 om 12:19

Laat dat kind

toch lekker vakantie vieren!

Jade

Jade

27-07-2011 om 12:50

Nasha,

Wat voor zorgen hebben ze op school dan?? Geen idee of je daar al eens over hebt gepost of zo.....ik volg even niet alles meer, sorry

Maar misschien WIL hij gewoon niet lezen, heeft ie er een hekel aan?? En al helemaal als mensen hem 'dwingen' te lezen?? Ik roep maar wat hoor, maar de lust zou mij vergaan als ik me 'gedwongen' voel om thuis te moeten lezen. Tja, op school kom je er niet onderuit, maar ik weet niet wat voor soort zorgen ze hebben.

Mijn zoon: op school ging het als een tierelier, informatieve boeken ging op den duur nog (en dan vanaf groep 7), maar een leuk kinderboek kwam er wel in voor hem, maar daar had ie geen trek in. Dus een lezer is ie niet en ook nooit echt geweest.

T&T

T&T

27-07-2011 om 12:58

Ook zo eentje...

Hij is nu 8 trouwens, en hij KAN prima lezen, ziet er alleen vaak het nut niet zo van in )
De omslag kwam hier met stripboeken; suske en wiske, garfield, dat vond hij wel leuk, en ineens kon hij veel vlotter lezen! (suske en wiske is bepaald niet het gemakkelijkste) Ook heb ik ontdekt dat informatieve boekjes hem meer doen dan "gewoon een verhaaltje" dus national geographic junior, natuurboeken, dierenboeken, dat soort dingen.
Dwingen zal nooit werken, probeer iets te vinden wat bij hem aansluit, en laat gewoon wat tijdschriften of boekjes "slingeren" zonder dat het perse voor hem bedoeld is.
Oh ja, hier begonnen de kinderen trouwens met lezen van de krant de stripverhaaltjes dus he... ik kan niet zonder mijn krantje bij het ontbijt, en dat hebben ze overgenomen.
groetjes, Tess

NaShA

NaShA

27-07-2011 om 13:48

Dwingen gaat niet werken

dan heb ik echt een compleet drama hier, dus dat gaat het niet worden. Ik heb ook niks tegen stripboeken, áls hij dat ook echt zou lezen, maar hij bekent gewoon de plaatjes te kijken!
Heb weleens gedacht aan een abo op een stripblad, misschien Pokemon of Bakugan omdat hij dat wél leuk vindt, maar dat zijn niet echt stripboeken eigenlijk, en heel veel tekst staat er niet in.
Probeer hem nu ook meer op een computer te laten, kijken of hij dan mee de neiging krijgt dingen te lezen. Bepaalde spellen, Hyves (met sterk afgeschermd profiel! (voordat daar commentaar op komt)).

En net als Pelle wil ik er niet al te makkelijk over denken, omdat mijn oudste ook nooit zo'n lezer was en ik nu merk in het VO dat het problemen gaat geven, aangezien het vooral veel leerwerk is (en dus LEESwerk...). Ik ben echt voorstander van aanschouwelijk onderwijs, ben zelf ook altijd meer een praktijkleerder dan theorieleerder geweest, misschien hebben mijn kinderen dat ook wel.
Alleen heb ik wel heel veel boeken verslonden, net als mijn dochter nu.

Henriette123

Henriette123

27-07-2011 om 19:25

Trouw (krant)

In de trouw van vandaag staat op pagina 6-7 een uitgebreid artikel over lezen in de vakantie door zwakke lezers.Ik weet niet hoe en of je dat artikel hier kunt plakken, maar de strekking van het artikel is probeer een kind te belonen met in dit geval een sticker per 2 bladzijden dat het in de vakantie leest.Volgens dat artikel zou het werken. Zelf heb ik geen idee of het werkt, onze kinderen lazen altijd graag en makkelijk.

Eigen belangstelling

Bij mijn kinderen is het helemaal een kwestie van belangstelling. Anders hebben ze er bijna nul motivatie voor. Ook met lezen.
Bij mijn dochter bleek de moeite met lezen ook te maken te hebben met de spellingsoefeningen die ze door stress in de klas gemist bleek te hebben in groep 4, 5 en 6. Gelukkig vond de juf dat uit en kregen we die oefeningen alsnog mee naar huis.
Op het voortgezet onderwijs mogen ze gelukkig lezen wat ze leuk vinden en zijn niet direct gebonden aan een verplichte boekenlijst in de onderbouw.
Net in de brugklas las dochter nog een lief boekje met veel grote tekeningen erin. Daar was ze emotioneel en sociaal aan toe. Einde brugklas dus de Nevelprins. Ook gaf ik haar voor het lezen op de basisschool eigen boeken mee als Anubis of Harry Potter. Die AVI-boekjes zijn mij ook te saai vaak.
Zoon las vorig jaar voor zijn boekenlijst een boekje over sexuele voorlichting voor zijn Nederlandse lijst. Ik had die leerkracht wel even willen zien. Inderdaad is mijn zoon meer van de informatieboekjes. Op de basisschool heeft hij op school en thuis alle delen van Harry Potter uitgelezen.
Maar zoals het bij mij vroeger ging, elke week naar de bieb en dan lekker veel lezen, wordt het niet. Daarvoor is er natuurlijk ook veel meer afleiding met tv en internet, en dat is ook goed. Het is een andere tijd geworden.
Verder is er hier ook veel tekst doorgenomen inderdaad met ondertitels en spelletjes, ook de sociale games op internet waar in diverse talen gecommuniceerd wordt maar ook krantenlezen tegenwoordig.
Ik zou het toch niet verplichten met straffen, maar zelf het goede voorbeeld geven en aanbieden en het laten aansluiten bij hun interesse.

mijk

mijk

27-07-2011 om 20:23

Kennis geeft les op het vmbo

in een streek van het land met een redelijke taalachterstand. Daar wordt het lezen heel stevige gepromoot. Een van de dingen die ze doen is iedere week een leesuur. Is er geen les. Gaan alle leerlingen leraren, maar ook de congierge en de administratie een uurtje lezen. Kennis was er wel positief over. Had toch aan het eind van het jaar wel momenten dat ze ook daadwerkelijk kon lezen omdat echt iedereen las.

Misschien ook een idee voor het weekend. Iedereen een half uur met een boek in de woonkamer en daarna samen iets lekkers ofzo?

Mijk

Chippie

Chippie

27-07-2011 om 21:19

Tandenpoetsen

De tandenpoetsenopmerking is van mij. Kinderen zoals mijn zoon die tegen een achterstand aan hikken 'moeten' gewoon lezen. Iedere dag. Vakantie of geen vakantie. Het is als tandenpoetsen, dat is ook niet erg leuk maar moet ook iedere dag en ik ken geen kinderen die strijd blijven leveren bij tandenpoetsen.
Wel haal ik alles uit de kast om het zo leuk mogelijk te maken. Succeservaring is het toverwoord. Hier slingeren overal Donald Ducks, staan er rijen boeken-om-te-houden in de kast, bol.com komt hier maandelijks langs, er zijn leuke beloningen te verdienen (uit eten met mama was hier de favoriet), boeken zijn er altijd in overvloed, boekendiploma's, voorleesboeken. Ik trek de kinderen vaak ik een verhaal (jongste kan belachelijk goed lezen maar leest liever alleen maar DD's) door ze een flink stuk voor te lezen, dan lezen we samen verder en daarna lees ik nog een paar bladzijdes. Tegenwoordig leest oudste een half uur 'voor zichzelf', ik ga dan naast hem liggen met mijn eigen boek.

Over positieve leesbeleving is gewoon genoeg over te vinden.
Het is té belangrijk om er makkelijk over te doen. De vakantiedip is voor slecht lezende kinderen desastreus. Kinderen die nauwelijks lezen in de vakantie kelderen vaak 1 AVI-niveau of zelfs meer. Lezen leer je alleen door leeskilometers te maken. En technisch lezen is essentieel voor begrijpend lezen. Dat kun en mag je niet laten verslonzen. Lezen is van levensbelang. Probeer de strijd om te buigen door uit te leggen wat je van hem verwacht.

pooh bear

pooh bear

27-07-2011 om 23:22

Andere dingen laten lezen

Mischien kan je hem andere dingen dan een boek laten lezen.
Bv spelletjes op de ds of pc met veel tekst.
Of bv samen koken met een recept en hem dan laten lezen wat je moet doen.
Of een gezelschapsspel waarbij je veel moet lezen.
Zo oefent hij stiekum toch een beetje.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Samenlezen

Ik heb mijn beide kinderen aan het lezen gekregen door samen te lezen, elke avond verplicht 10-15 minuten. De boeken zochten we daarbij samen uit, van informatieve tot 'gewone' leesboeken en strips. Zoonlief van 7 leest nog het liefst samen met mij, maar krijgt steeds meer interesse in 'echte' boeken zonder al te veel plaatjes. Laatst hebben we samen Raveleijn van Paul van Loon gelezen. Dat vond hij een erg leuk boek en heel veel andere kinderen uit zijn klas ook (spannend en avontuurlijk!).

Ik koop ook regelmatig de donald duck junior voor hem. Die leest hij helemaal zelf. Is dat niet iets voor jouw zoon?

Succes!

Groet,
Pina

ishtar

ishtar

28-07-2011 om 20:02

Zoon (ook 7)

heeft het ook niet zo op lezen. (en dat met een boekenwurm als moeder) Hij loopt op school ook achter. Ik kreeg van juf op het hart gedrukt dat we in de vakantie vooral door moesten gaan met lezen, want 6 weken niets doen levert nog meer achterstand op. De weerstand (dwingen werkt echt niet bij dit eigenwijze heerschap) hebben we opgelost met omkoping : hij had voor zijn verjaardag een Donald Duck abo gekregen dat bijna afgelopen was, en waar hij wel heel blij mee was (en letters in een stripboek zijn wat mij betreft ook letters )dus als hij nou elke dag, zonder (al te veel) morren zou gaan lezen (kort verhaaltje) dan zouden wij zijn abo verlengen.

NaShA

NaShA

28-07-2011 om 23:37

We zullen nog eens kijken

of we toch wat lichte dwang kunnen instellen, ik zie wel wat opties. Het samen uitzoeken van boeken was niet zo heel goed verlopen zoals ik al zei, dus ik moet gewoon eens kijken wat hem nu wel kan bekoren. Of misschien toch wat strips.

ishtar

ishtar

29-07-2011 om 10:12

Moppenboeken

zijn hier voor middelste 'de' uitkomst. Maar middelste is al 10 en kon al vroeg heel goed lezen. Hij had er alleen ook geen zin in.
Maar deze vakantie zei hij voor het eerst dat hij spijt had geen 'echt' boek mee te hebben genomen op vakantie (wel strips). Er is dus nog hoop

Ja moppen boeken

of veel films met ondertiteling !" Ja sorry, ik kon alleen die met ondertiteling krijgen, dus daar moet je het maar mee doen."

En verder ben ik het met Koentje eens, het is vakantie !

Ik ben geen lezer, ik lees amper boeken en zeker geen romans, ja online lees ik veel, nieuws en hier met name. Ik was als kind gek op dieren dus ik kreeg dierenboeken, keek veel plaatjes en af en toe wat tekst, ik keek veel natuurprogramma's (ondertiteld) en later toen ik gek werd op paarden kocht ik zelf de hele reeks Zwarte Hengst boekjes en die heb ik verslonden. Ook de donald duck las ik. Ik zou dus vooral niet moeilijk gaan doen over het lezen maar wel sturen in de zin dat je zijn interesses voedt met boeken over dat onderwerp.

Vic

Vic

29-07-2011 om 11:11

Ondertiteling?

Kan een gemiddelde groeper 4 al ondertitels lezen?

Gnar vic

..in mijn ervaring (vooral met bezoekende vriendjes of 4 jaar jonger broertje) hangt dat to-taal af van welke film het betreft.. als het echt een heel spannende film is, of nou ja een gewilde film, dan blijken de ondertitels opeens geen bezwaar meer te zijn..

Vic

Vic

29-07-2011 om 12:39

Pelle

Ik vermoed dat in de groep niet zo goede lezers meer kinderen zitten die er een hekel aan hebben (juist doordat ze niet goed zijn). Mijn 7-jarige nichtje is waarschijnlijk dyslectisch. Ze heeft van de leerkracht een heel pakket materiaal mee gekregen om te lezen in de vakantie, en het kost haar ouders heel wat overredingskracht om daar ook echt mee aan de slag te gaan. Ze proberen haar de hele dag door dingen te laten lezen, maar het gaat allemaal erg langzaam en met flinke tegenzin.

Vic

Vic

29-07-2011 om 13:31

Spelletjes?

Ik zie hoe moeilijk het bij mijn nichtje gaat, dus ik kan me er heus iets bij voorstellen dat het lastig is. Misschien vindt hij het wel leuk om bijv. een spelletjesboek te maken (mijn kinderen verslinden puzzel- en vakantieboeken), of van die spelletjes op Woordkasteel?

Maylise

Maylise

29-07-2011 om 13:56

Precies

Ik ben het eens met Pelle. Een kind wat lezen niet leuk vind maar wel op niveau leest hoef je inderdaad niet te dwingen om te lezen. je kan het stimuleren door verschillende soorten boeken aan te bieden, stripboeken en spelletjes maar als het kind het niet leuk vindt dan is het geen ramp. Jammer maar zolang het technisch en begrijpend lezen op niveau is geen probleem.

Het is echter heel anders als een kind niet goed kan lezen en het niet leuk vindt. Lezen is gewoon heel belangrijk. Niet alleen bij de alfa vakken maar ook bij bèta vakken is goed kunnen lezen een belangrijke vereiste. Het onderwijs is steeds meer talig aan het worden waardoor je zelfs bij rekenen en wiskunde je vaak eerst een stuk moet lezen voordat je de som er uit kan halen. Kortom goed kunnen lezen is een eerste vereiste voor een succesvolle schoolcursus.

6 weken niet lezen is voor zwakke lezers gewoon veel te lang. Of het kind het nou wel of niet leuk vindt zou er bij mij niet toe doen. Natuurlijk fijner als ze het leuk vinden maar goed leren lezen is iets wat ze echt moeten leren. Als dat alleen met dwang kan dan is dat maar zo. Iedereen moet wel eens wat doen wat ze minder leuk vinden en dit is iets wat voor de toekomst nou eenmaal van vitaal belang is.

Maylise

Maylise

29-07-2011 om 13:59

Ondertitels

Ik weet niet of ondertiteling lezen nu wel zoveel helpt. Ten eerste is het zo dat bij kinderen die slecht lezen ze vaak een beetje radend lezen. Dat werkt wel bij ondertiteling omdat je de context ook uit het beeld kan halen. Je hoeft dus maar een paar woorden uit de ondertiteling te halen om het beeld te snappen.
Ten tweede zullen veel slechte lezers gewoon er niet aan beginnen. Mijn jongste zoon is geen slechte lezer maar wel een luie. Hij kan heel prima ondertiteling lezen maar hij doet het gewoon niet. Ook al verstaat hij de taal van de film niet of nauwelijks dan richt hij zich gewoon op het beeld. Hij heeft helemaal geen zin om de ondertiteling te lezen en met alleen beeld is hij tevreden.

Motivatie

Duidelijk dat je verschil moet maken tussen kinderen die lezen niet zo leuk vinden uit interesse of kinderen die er moeite mee hebben.
Mij lijkt het dan wel handiger om uit te zoeken hoe het komt dat een kind er moeite mee heeft. Maar misschien is dat makkelijk praten. Als de juf van mijn dochter dat niet uitgevonden had was ik er zelf misschien ook niet op gekomen.
En als je eenmaal weet hoe het komt dat een kind er moeite mee heeft kan het nog een hele kunst zijn om uit te zoeken hoe ze dat kunnen leren.
Maar blindelings laten lezen lijkt me een moeilijke opgave en ik weet ook niet of een kind er wel zoveel van leert.
Van dwingen kun je de aversie nog veel groter maken weet ik hier uit ervaring. De vader van mijn kinderen dacht soms dat hij dat moest doen, alweer vanwege flinksige praatjes in het publieke debat. Dus heb ik hier een dochter die absoluut niet meer naar vioolles wil vanwege de huiswerkdwang van vader.
Zeker een kind dat op het gebied van lezen niet zo goed presteert met redenen kun je daar een deuk in haar zelfbeeld mee bezorgen. Je kunt beter creatief zoeken naar succeservaringen op het gebied van lezen. Inderdaad met een moppenboekje of een spreekwoordenspel of memory.

ishtar

ishtar

29-07-2011 om 16:26

Pelle

Voor lezers als jouw zoon zijn (oa) die Geronimo Stilton boeken, met veel plaatjes, woorden die op een aparte manier geschreven zijn (zoals 'groter' wat dan met steeds grotere letters geschreven wordt, wat het verhaal meer beeldend maakt) best geschikt. Volgens een bibliotheekmedewerkster waren die boeken speciaal voor dyslectische kinderen en kinderen met andere leesmoeilijkheden gemaakt. Ook sommige boeken van Roald Dahl: makkelijk woordgebruik, toch spannend/grappig verhaal. En veel grappige 'vreemde (verzonnen) woorden' 'De Fantastische Meneer Vos' is nog steeds de favoriet van oudste hier.
En moppenboekjes, wij hebben van die 1-euro-'de leukste moppen voor de jeugd'-paperbackboekjes. Kun je lekker in rondbladeren. (oudste zoekt graag elke keer dezelfde mop om voor te lezen 'Ken je die al mam? Nee hoor lieverd')

NaShA

NaShA

29-07-2011 om 19:11

Ondertitels

levert hier enorme frustratie op!! Hij kan nooit zo snel lezen als ze verschijnen en verdwijnen! Dan is hij nog halverwege de zin, is het al weer weg. Nee, daar moet ik echt niet aan gaan beginnen.
Moppenboeken vind ik dan wel weer een goed idee, maar dan moeten ze wel kindergeschikt zijn, moppen uit de Kidsweek vindt hij wel altijd geweldig...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.