Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
NaShA

NaShA

26-07-2011 om 16:09

Zoon (7) wil echt totaal niks lezen....


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

29-07-2011 om 19:59

Zal je net zien!

Grote broer ging even naar de bieb en komt terug met 2 moppenboeken (nee, ik had niks gezegd!) en nu zitten ze allebei moppen te lezen!!!

billie

billie

30-07-2011 om 00:05

Ja hallo

Natuurlijk werken ondertitels niet als kind die niet kan volgen! Het is ook maar een voorbeeld, Met uitdagen bedoel ik manieren zoeken om kind aan het lezen te krijgen. Uiteraard werkt dit alleen maar goed als je daarbij goed aansluit bij kind. Maar mi moet je niet alleen bij technisch niveau aansluiten, maar ook bij de voorkeuren van kind. En als kind een hekel heeft aan boeken lezen verplicht, zou ik dat niet doen. Bij ons is boeken lezen een vanzelfsprekendheid. Dat voelen de kinderen wel aan, denk ik. Maar net zo vanzelfsprekend is het plezier daarin. Dus als je er nu geen plezier in hebt, om wat voor reden dan ook, dan is dat oke. Het komt wel. (weer) Als je een stapje verder bent, of meer plezier in lezen hebt, of het juiste boek gevonden hebt.
Oke, erg moeilijk is het hier nooit geweest om de kinderen te bewegen tot lezen. (maar wel boeken dus!) Maar ik ben ervan overtuigd dta je ieder kind tot lezen kunt bewegen, hoe moeilijk misschien ook. Je hebt gewoon de juist aansluiting nog niet gevonden. Ik zou zelf liever blijven zoeken en experimenteren dan dat ik kind zou gaan verplichten, met alle risico's vandien. Tanden poetsen hoeven ze van mij nooit niet leuk te gaan vinden, boeken lezen liefst wel.

Oefenen, oefenen, oefenen.... en anders aanbieden

Nasha, wie weet heb je ook iets aan mijn aanpak: lekker oefenen is en blijft nodig, dus maak het leuk.
Ik heb veel ervaring met zoons die niet willen/kunnen lezen. Mijn zoons, 12 en 13, beide dyslectisch, moeten ook lezen (15 tot 30 minuten per dag). Wij hebben er een "verdiensysteem" aan gehangen toen ze jonger waren. Met 15 minuten lezen verdien je 30 minuten computertijd. Dat werkte toen heel goed, soms lazen ze extra om meer te mogen computeren Ook heb ik heel veel samengelezen. Zwoegende lezers vinden lezen een heel frustrerende eenzame gebeurtenis, maak het daarom gezellig. Lekker samen op de bank of op zijn kamer en dan gezellig kletsen over het verhaal en dan weer een stukje lezen. Of eerst lezen en dan leuk samen een spelletje, uitje of wat dan ook als beloning (dit zag ik ook al bij Pelle staan), werkt hier heel goed.
Ik heb ook allerlei spellen als Dictionary en scrabble hier, maar mijn kinderen voelden feilloos aan dat dat schoolwerk in spelvorm was en zagen dat zeker niet als beloning. We deden dat dus ook niet als spelletje, maar als "werk" bijvoorbeeld in plaats van oefendictee of korter lezen en dan nog zo'n "spelletje".
Nu ze ouder zijn heb ik het verdiensysteem losgelaten, ze weten/snappen nu dat ik dat van ze verwacht en waarom. Wel moet ik er nog steeds op letten, anders doen ze het niet. Het blijven natuurlijk wel kinderen, pardon inmiddels pubers
Naast lezen hebben we hier in huis inmiddels een andere benadering van taal/kennisvergaring. Ik, als verstokte lezer, heb moeten wennen aan de tijd dat hier tv wordt gekeken, maar National Geo en Discovery zijn hier ook studie"boeken". Daardoor zijn ze dan weer meer geinteresseerd in bepaalde onderwerpen en zochten ze vroeger studieboeken in de bieb uit. Nu gaan ze vaak op zoek via websites.
Ook is nog steeds een vast onderdeel van de vakantiedag het voorgelezen worden en verplicht kijken naar het 8 uur journaal. Toen ze jonger waren het jeugdjournaal, dit is voor woordenschat en algemene kennisontwikkeling. Dit doen we, omdat kinderen die slecht lezen op alle fronten gaan achterlopen.
Film met ondertiteling zijn een verhaal apart. Jongste leest probleemloos mee, oudste mist hele stukken. Als ik zie dat er veel tekst komt, lees ik hardop mee. (thuis kan dat, in de bioscoop verzint hij zelf waar het overgaat.)
Natuurlijk is onze situatie heel anders dan die van jou, maar wie weet kun je er wat ideetjes uitpikken om op gang te komen met oefenen en het iets leuker te maken voor je zoon. Want helaas, voor sommige kinderen/mensen wordt lezen nooit leuk, het is niet anders.

ayla

ayla

30-07-2011 om 18:17

Omkopen

hier niet het probleem van slecht lezen maar mee het probleem van het blijven hangen in een bepaaldt genre, dus suske en wiske en Stilton boeken, iets anders weigert ze te lezen. Terwijl ze zo ongeveer alle stilton boeken die ik via de bieb kan krijgen al gelezen heeft. En maar klagen dat ze niets te lezen heeft Dus omkopen. vandaag bij de bieb 8 boeken met haar uitgezocht, voor ieder boek dat ze uit heeft 50 cent en als ze alle boeken uit heeft een bonus. Ik heb haar wel gewaarschuwd dat ik haar ga overhoren. Je gaat dan zeker vragen stellen van het einde zei ze... nou nee niet bepaaldt. Het gaat zich mij niet erom dat ze slecht leest of dat ze perse moet lezen, maar eerst klagen en dan weigeren boeken te lezen, daar trappen we niet in

Huh ayla?

Jouw dochter wil wel lezen, maar jij wil niet dat ze 'in een bepaald genre blijft hangen'. Zij zeurt dan dat ze niks te lezen heeft, dus zoek jij samen met haar boeken uit, en dan ga je haar betalen om ze te lezen? Het moet toch niet veel gekker worden.

Ik zou zeggen: laat je dochter desnoods alle 315 Suske en Wiske boeken lezen, dan is ze lekker bezig en ben jij van het gezeur af. Of laat het haar probleem zijn dat ze klaagt over het vermeende feit dat ze niks te lezen heeft terwijl er een bibliotheek vol boeken is.

skik

ayla

ayla

31-07-2011 om 13:18

Nieuw

het is nieuw en anders en daarom wilt ze het niet. Alles wat ze kent is veilig. Terwijl als je haar even zover hebt dat ze een ander soort boeken ontdekt ze het helemaal geweldig vindt.

Chippie

Chippie

31-07-2011 om 20:06

Ayla

Wa tmoet NaShA (en Pelle etc) met jouw bijdrage? Het komt nogal stompzinnig over (sorry). Wil je nu de nadruk leggen op jouw goedlezende dochter. Daar hebben we het niet over! Pelle heeft het een aantal keren heel duidelijk aangegeven dat je kinderen-met-een-leesachterstand niet op één hoop kunt gooien met kinderen die lezen niet zo leuk vinden, alleen maar Stilton lezen, etc. Over die kinderen met een leesachterstand gaat het in dit draadje. En dus niet over je dochter (sorry, ik reageer nogal aangebrand maar het klinkt alsof we twee weken niets ove rje dochter hebben gelezen en er toch even de nadruk op je dochter moet komen te liggen.)

Dipsy

Dipsy

31-07-2011 om 20:35

Geen geld

Hier ook een slechtlezende zoon maar toch als je goed oplet, pikt hij stiekem wel zijn leesmomentjes mee: de tv-gids, omschrijvingen van films en games, de Fokke en Sukke-kalender, wat losse krantenartikeltjes, erg veel weetjesboeken, strips. Helaas geen echte boeken met verhaal op 1 serie na: De grijze jager. Hij is bijna toe aan deel 7. Heel snel gaat hij niet (doet zeker een maand over een boek) maar hij leest tenminste.
Ik zou een kind alleen geld geven als hij/zij nooit leest en dan een keer een boek uitkrijgy, in ieder geval never nooit niet om een ander genre te gaan lezen. Andere boeken moet het kind zelf maar uitzoeken. Dat vind ik namelijk in geen verhouding staan tot een kind dat nooit leest en dan met hamgen en wurgen 1 boek(je) uitkrijgt. Dat is van een hele andere orde: nooit iets lezen of ander soort boeken gaan lezen. Onze oudste is momenteel ook wat zoekende op leesgebied maar ze vindt haar weg wel, als het nu niet is, dan wel later.

Asa Torell

Asa Torell

31-07-2011 om 21:18

Chippie

Ayla is toch bepaald niet de eerste met een goedlezend kind die in dit draadje reageert.

NaShA

NaShA

31-07-2011 om 22:23

Gids

probeert hij wel te lezen, want hij wil nogal graag weten hoe laat welke serie er op is...de moppen gingen ook wel, en ja, dat betekent dat ik voorlopig wat flauwe moppen moet aanhoren, so be it, als hij daarmee toch wat leeskilometers, (of meters) gaat maken ben ik eigenlijk al best blij. En ik merk dat hij bij de Hyvesspellen ook best veel moet lezen, dus wie weet wordt het toch wat, al zal hij nooit een superlezer worden, we zijn langzaam op weg...

Dipsy

Dipsy

01-08-2011 om 08:33

Boek

Mijn zoon gaat naar de middelbare school na de vakantie. Hij heeft 1 1/2 jaar gedaan over die boeken. Met deel 6 is hij alweer bezig vanaf april. Het gaat steeds langzamer maar ik ben trots op hem dat hij wel doorzet. Het scheelt bij hem wel dat hij vriendjes heeft die die boeken ook lezen. Hoewel, die hebben die boeken al een tijdje allemaal uit en dat ontmoedigt zoon wat en daarom gaat hij ook steeds langzamer. Het zijn wel de enige boeken die hij ooit in zijn leven gelezen heeft.
Misschien een idee volgend jaar ook de Fokke en Sukke kalender aan te schaffen: dat zijn maar 2 zinnetjes per dag en het heeft humor. Daar houdt mijn zoon in ieder geval wel van. Ik denk niet dat hij het op zou kunnen brengen iedere dag een vraag en verhaaltje van de quest kalender te lezen. Maar ja, zo is iedereen weer anders, gelukkig maar, toch?

Dipsy

Dipsy

01-08-2011 om 08:37

Nasha

Ja, als je die dingen allemaal bij elkaar optelt, lezen ze stiekem toch wel wat. En nee, mijn zoon zal ook geen superlezer worden. Dat van die flauwe moppen herken ik helemaal!

F&S leuk, maar lezen?

Ja, hier hangen de coaching kalender en de Fokke en Sukke zelfs naast elkaar. Maar na januari was het leuke er al af. Zo af en toe zeg ik heb je F&K vandaag al gezien? Meestal niet hoor....
Maar hier leest oudste (13) hooguit met hangen en wurgen 10 korte bladzijden met vrij grote letters, een of ander "eng" boek uit een Nightmare-achtige reeks. Die lees ik niet voor, want dat vind ik geen leuke boeken. Dat was dus voor hem het zetje in de rug om die dan maar zelf te lezen. Daarnaast lees ik nu Artemis Fowl voor, ook niet mijn keuze maar anders echt niet te doen voor zoon. Ik sluit zoveel mogelijk aan bij zijn interesse, anders verliest hij de motivatie. Zover mogelijk mag het toch een beetje leuk blijven, maar het blijft verplicht dagelijks corvee.
Jongste (12) leest veel beter. Hij heeft hele Carry Slee boeken gelezen. Dus bij hem pak ik het weer anders aan. Op dit moment Koning van Katoren, door mij uitgezocht, vanwege ouderwets woordgebruik, (uitbreiding woordenschat). Ik lees 's avonds een stukje voor, en hij pakt het dan weer op. Dan loop ik achter en vraag ik hem mij even te vertellen waar het stuk over ging dat hij heeft gelezen (begrepen ?) Een vreselijk saai boek, mam. Zelf kiest hij Carry Slee, mag ook.
Voor oudste had ik een hele stapel strips van de bieb. Ik vond zelf Asterix en Obelix altijd briljant. Die teksten,Echt mijn humor. Helaas, hij kijkt echt alleen plaatjes. Ja mam, dat doe ik voor mijn plezier, dan ga ik toch niet lezen.... Zucht
Hij vroeg laatst of ik dat wilde voorlezen. Voorlopig staan we nog op de stand, probeer zelf eens een stukje?
Dus NasHa, mijn aanpak verschilt per kind. Voor jouw zoon lijken nu de moppenboeken een goede zet, en wellicht stap je daarna over naar Geronimo Stilton. Of misschien vindt jouw zoon daar niets aan en dan zoek je weer iets anders. Blijven zoeken.

Pelle, (ot)

Wat een leuk onderzoek. Grappig om te lezen dat bij het jeugdjournaal meer verschillende woorden worden gebruikt, dan bij het 8 uur journaal.
Als je er over nadenkt is het eigenlijk ook niet zo vreemd, je probeert zoveel mogelijk aan te sluiten bij de woorden die een kind ter beschikking heeft. Linksom of rechtsom.
Ik vind het ook een leuk journaal om te kijken en nog steeds gaat de tv om 18.45 op jeugdjournaal, als de tv op dat tijdstip aanstaat. Bij het volwassenen journaal gebruiken ze zoveel woorden waar jongste nog nooit van heeft gehoord, dat het vaak ook een mooie voorbereiding is op het 8 uur journaal. Blijkbaar is ons tafelgesprek niet echt van niveau , dus veel van die woorden kent hij niet uit dagelijks gebruik. En af en toe pik ik er ook een woord uit en bespreken we even wat dat is. Of stelt iemand een vraag over een onderwerp en leg ik wat dingen uit. Soms krijgen we ook leuke gesprekken/discussies en zie ik de volwassen kant van mijn bijna pubers. Ook erg leuk!
Maar het werken aan de woordenschat blijft erg belangrijk voor moeizame lezers, een slechte lezer krijgt zoveel minder woorden tot zich dan een gewone of goede lezer. Daar had ik eens een onderzoek van gelezen en dat was echt schrikbarend.

Ilva

Ilva

06-08-2011 om 23:41

Draadje niet gelezen maar ....

Ik heb het hele draadje niet gelezen maar mijn zoon van net 9 heeft ook altijd moeite om leuke boeken in de bieb te vinden. Bij de slegte daarintegen vind hij altijd wel iets leuks. Gisteren daar weer geweest en hij vond weer een leuk boek. Als we dan van de zelfde schrijver in de bieb wat vinden dan vind hij het wel leuk. Bizar maar waar.

Schanulleke

Schanulleke

10-08-2011 om 16:42

Korte teksten met veel plaatjes zoeken

Mijn zoon las in groep 4 ook niet graag, hij wilde al niet als hij een hele bladzij met tekst zag zonder plaatjes. Ik heb toen veel boeken gehaald/gekocht met korte teksten. Zoals het Guiness World of Records boek: veel foto's met allemaal kleine kadertjes. Vaak nog grappig ook en ieder kadertje is zo gelezen. Het stond op de WC. Ook Ripley's Believe it or not is een leuke. Hij is daardoor wel lol gaan krijgen in lezen.
Wat ook leuk is: Het grote jongensboek. Een klein niet al te dik boekje met allemaal hoofdstukken met dingen die jongens 'moeten ' weten zoals hoe je zelf een vlieger kan maken of hoe je smurfensnot maakt of een kampvuur etc. Tekeningen erbij, korte teksten etc.
Even lezen en daarna dat doen dan is het extra leuk.

Echt leesboeken is hij pas in groep 7 gaan lezen en inmiddels leest hij met plezier.

Chippie

Chippie

12-08-2011 om 23:10

Mr bean

Ik heb voor de vakantie een Donald Duck moppenboek en een Mr Bean moppenboek gekocht. Vooral die van Mr Bean is hier een succesnummer!

NaShA

NaShA

13-08-2011 om 22:54

Moppenboek en...

een boekje van Paul van Loon....ik heb hem een beetje uit de tent gelokt, gezegd dat ik het zelf niet goed durf te lezen....of hij het aan me wil voorlezen....nu komt er een naam in voor van een vriendje van oudste, dus dat gaf wel wat extra hilariteit! Morgen gaat hij 3 baldzijden aan me voorlezen (en dan daarna nog een paar flauwe moppen, ok...)

Wilma

Wilma

14-08-2011 om 13:53

Jeugdtrauma ...

Ik heb er nog een jeugdtrauma aan overgehouden, oké beetje overdreven. Mijn broer die niet graag las, kreeg een dubbeltje per bladzijde. En nogsteeds werd hij geen liefhebber van lezen. Dat gebeurde pas nadat hij zwaar verliefd werd en boeken moest lezen van zijn vriendin .

Mijn zoon leest ook niet graag, nooit gedaan en nogsteeds niet. Donald Ducks is het enige en die kopen we dan maar veelvuldig (abo, maar de strips of pockets of oude nrs via marktplaatst).

Wel inderdaad ook Guines Book of Record-achtige boeken, met kleine leesstukjes erin.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.