Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
lieverdje

lieverdje

26-01-2018 om 10:15

zoon (9) heeft geen echte vriendjes

Mijn jongste zoon van 9 is een heel lief jongetje, lief in de zin dat hij zachtaardig is en veel rekening houdt met anderen. Overigens laat hij ook weer niet over zich heen lopen. Niet om op te scheppen, maar ik denk dat hij sociaal/emotioneel zijn leeftijdsgenoten in een bepaald opzicht aardig vooruit is.

Voor zover ik kan beoordelen ligt hij goed in de klas, vindt iedereen hem aardig. (zit in groep 5 in een 4/5 combinatie) Maar eigenlijk al sinds een tijdje valt mij op dat geen echt vriendje heeft in de klas. Hij spreekt wel eens wat af, maar veel minder dan hij zou willen. Momenteel ongeveer 1x per week, maar zoon wil het liefst elke dag met iemand spelen. Er lijkt voor hem wat betreft de andere jongens niet echt wat bij te zitten: de jongens uit zijn eigen jaar zijn allemaal stoere voetbaljongens, of ze zijn bijzonder in de zin van adhd/autistisch. Dat laatste hoeft natuurlijk niet erg te zijn, maar de betreffende jongens zijn sociaal écht niet sterk en bovendien enorm druk. Een van de stuiterballen hangt regelmatig aan mijn zoon (letterlijk) omdat hij zo'n beetje de enige is die aardig doet. Maarja, zoon vindt dat niet leuk en wil zodoende ook niet met dat jongetje spelen, laat staan afspreken.
Hij speelt ook wel met jongens uit groep 4 of met meisjes (is de enige die ook op feestjes komt bij meisjes maar dat is het ook niet helemaal. Zoon wil graag echt samen spelen maar de andere jongens trekken nogal hun eigen plan, willen alleen gamen, spelen vals met spelletjes of in rollenspellen zijn ze bijvoorbeeld een superheld die óveral tegen kan en nooit af is. Dan vindt mijn zoon er niks meer aan. Hij vindt veel kinderen ook niet zo aardig, omdat ze andere kinderen pesten. Hij speelt wel met 1 jongen uit groep 5, maar die 'wordt ook al stoer net als de rest' en die gaat bovendien binnenkort verhuizen. Dus dat is weer een vriendje minder.

Vorig jaar zat hij in groep 4 in de 4/5 combinatie, en toen speelde hij bijna altijd met jongens van een jaar ouder (in die klas waren het ook niet allemaal voetbaljongens). Af en toe spreekt hij wel eens met hun af, maar daar werkt toch een beetje het uit het hoofd uit hart principe. Die jongens zitten nu in een andere klas en hebben andere pauzetijden, een is bovendien helemaal naar een andere school gegaan dus dan moet zoon hun bellen en vist dan vaak achter het net. Zoon zit op scouting en daar spreekt hij af en toe wel eens af met een paar jongens die ook 1-2 jaar ouder zijn, en verder speelt hij veel met zijn broer van 12. In de buurt zijn er ook net geen kinderen waarmee hij een klik mee heeft en op de bso ook niet echt.

Misschien niet zo'n heel groot probleem, maar goed. Tegenwoordig zit zoon regelmatig alleen thuis zonder vriendje (terwijl hij dat wel heel graag wil) en in de vakanties en het weekend is dat ook een beetje zo. Het komt regelmatig voor dat hij dan tevergeefs wat kinderen langsgaat of belt en dan is het weer niet gelukt om met iemand te spelen.

Herkenbaar? Heeft iemand tips?


Pirata

Pirata

26-01-2018 om 12:04

meer clubjes

Ik herken er wel iets van. Hier een 10-jarige die moeite heeft met afspreken, terwijl iedereen hem leuk en aardig vindt. Maar nét een beetje een ander jongetje dan de rest. Komt wel op bijna alle feestjes, dus verder is er kennelijk niks aan de hand.
Ook hij zit op scouting. Daar gaat het goed. En daarbuiten kost het hem heel veel moeite om af te spreken. Ook omdat veel kinderen nauwelijks mogen afspreken of per definitie naar oma moeten. En in de straat wonen geen kinderen. Vraagt heel vaak om afspraken, ook in het weekend, maar dan mogen of kunnen die kinderen uit de klas weer niet.
Hij zit dus ook vaak alleen thuis. Daarom zit hij nu behalve scouting nog op 4 andere activiteiten. Een soort bezigheidstherapie en dat werkt goed.
Ik hoop dat het straks op het VO allemaal soepeler gaat. Dan gaan al zijn vrienden vast niet meer elke dag naar oma.

Bennikki

Bennikki

26-01-2018 om 23:05

Wat apart

Hier een zoon, sociaal-emotioneel ook erg goed, die juist helemaal niet meer wil afspreken. Het zit er op dit moment gewoon niet in, het past gewoon niet. Waarom wil jou zoon toch zo graag spelen terwijl het niet echt klikt? Wat zoekt hij in het contact met andere kinderen? Ik ben wel benieuwd eigenlijk

lieverdje

lieverdje

29-01-2018 om 16:42

Bennikki

Ja, dat vraag ik mij ook wel af, voor een deel kan ik het wel verklaren.
Het is wel zo dat hij zichzelf niet altijd goed kan vermaken, zodat hij meestal wel met íemand wil spelen. Misschien heeft hij wel input van een ander nodig, dat is hij van jongs af aan ook wel een beetje gewend van zijn 3 jaar oudere broer die het altijd goed heeft gevonden dat kleine broertje meespeelde.

Net als bij Pirata speelt hier ook nog mee dat er kinderen zijn met wie nooit afgesproken kan worden (3 dagen bso of opa en oma inderdaad, plus muziekles op de 4e dag, en op de 5e dag kan mijn zoon net niet, dat soort dingen)

Ook jammer dat jouw zoon met niemand klikt. Hoe oud is hij eigenlijk?

Sanne

Sanne

31-01-2018 om 23:42

vrienden en kennisen

Ik heb mijn dochter ooit het verschil tussen collega's, kennissen en vrienden uitgelegd en dat hielp haar enorm. Zij zocht ook echte vrienden waar ze echte aansluiting mee had en was anders alleen. Ik vertelde bijvoorbeeld dat er soms geen leuke collega's (voor mij leuke collega's dan he) zijn om mee te lunchen. Soms lunch ik dan liever alleen en soms maak ik er met iemand het beste van.

Dat zou voor jou zoon ook handig kunnen zijn. Dat het soms wel leuk is om iets met dat hang jongetje te doen, maar hoe je hem dan uit kunt leggen dat hij niet moet hangen (of hoe jij daarbij helpt). Of dat je soms toch gaat gamen en een andere dag liever zelf thuis bent.

Meer keus is ook fijn natuurlijk, met clubjes buiten school. Uiteindelijk had dochter al haar echte vriendinnen buiten school opgedaan.

Bo

Bo

01-02-2018 om 16:07

het helpt

Als je zoon zich misschien zelf ook iets flexibeler opstelt. Je schrijft "de andere jongens trekken allemaal hun eigen plan" maar realiseer je dat je zoon datzelfde doet. Hij wil ook graag spelen op zijn manier. Soms moet je dan eerst hetgeen doen wat een ander wil en daarna wat jezelf wil. Er samen uit komen.

Ik herken het nl heel erg van mijn oudste, die zat vroeger ook "alle jongens willen voetballen en voetballen is stom". Totdat hij besloot mee te doen en zag dat het toch wel gezellig was. Het voetbalvriendje wilde na een partijtje meestal best weer wat anders gaan doen met hem.

lieverdje

lieverdje

02-02-2018 om 09:27

maar dat is het dus, hij doet bijvoorbeeld best wel mee met voetbal op het schoolplein.... bij gebrek aan beter, dat wel. En er wordt echt niks anders gedaan dan voetbal. Mijn zoon past zich al best wel aan, bedenkt echt al wat een ander ook leuk zou vinden. Hij is eerder van het zichzelf wegcijferen om toch maar contact te hebben en dat zie ik bij zijn klasgenootjes helemaal niet.
Af en toe komt er wel een vriendje mee van school maar dan gebeurt er vaak niet zoveel. Op de tablet spelen willen ze dan maar, maar dat mag niet altijd en zeker niet uren achter elkaar. En als ik dan wat voorstel in de trant van lego/playmobil/kapla/buitenspelen/tekenen/bordspelletje/hutje bouwen dan hebben ze daar geen zin in (en dan meestal het vriendje niet).

Ik heb ook wel een beetje het idee dat er al best jongens zijn die thuis ook niet (meer) spelen. Als zoon bij een ander heeft gespeeld hebben ze altijd gegamed of buiten rondgehangen.

lieverdje

lieverdje

02-02-2018 om 09:43

Sanne

"Ik heb mijn dochter ooit het verschil tussen collega's, kennissen en vrienden uitgelegd en dat hielp haar enorm. Zij zocht ook echte vrienden waar ze echte aansluiting mee had en was anders alleen. Ik vertelde bijvoorbeeld dat er soms geen leuke collega's (voor mij leuke collega's dan he) zijn om mee te lunchen. Soms lunch ik dan liever alleen en soms maak ik er met iemand het beste van."

Dat is het probleem niet. Hij is niet alleen op school, hij heeft na schooltijd vaak niemand om mee te spelen. Of in het weekend, of in de vakanties (behalve zijn broer) Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het is er een die juist wel graag íemand heeft om mee te spelen.

"Dat zou voor jou zoon ook handig kunnen zijn. Dat het soms wel leuk is om iets met dat hang jongetje te doen, maar hoe je hem dan uit kunt leggen dat hij niet moet hangen (of hoe jij daarbij helpt)"
Het hangende jongetje is echt een ontzettende stuiterbal met de letters ADHD bijna in zijn voorhoofd gebrand. Het jongetje ziet zoon zo'n beetje als zijn beste vriend omdat mijn zoon zo'n beetje de enige is die niet onaardig tegen hem doet. Zoon vindt het jongetje ook een beetje zielig, want hij ziet wel dat het jongetje niet expres lomp is maar zodoende dus geen aansluiting heeft. Maar zoon heeft niet de behoefte om na schooltijd nog met hem af te spreken, hij vindt dat gewoon niet leuk. En daar kan ik me best iets bij voorstellen, want het is echt een heftig kind. Met tikkertje tikt hij niet maar beukt hij een ander omver, hij schreeuwt i.p.v. dat hij praat en hij is behoorlijk hardhandig. En hij luistert niet.

Bo

Bo

02-02-2018 om 13:54

lieverdje

Dat niet meer spelen herken ik wel en is erg jammer. Tegenwoordig wordt vooral nog gegamed of andere dingen met een schermpje gedaan. Maar als ze dat kunnen doen na het voetballen buiten, kunnen ze toch een vriendschap opbouwen? Als ze hier uit school spelen is het van half 4 tot ca 17 uur, eerst buiten en dan op de tablet. Dus zeker geen uren.

Mijn jongste wordt binnenkort 9 en ik weet ook niet meer wat ik moet geven. Met speelgoed wordt amper meer gespeeld. Hij heeft nog wel een vriendje die van wormen en rivierkreeftjes vangen houdt, dus dat is dan ook iets leuks om samen buiten te doen. Maar helaas willen ze dat ongedierte dan mee naar binnen nemen...

hier ook

Mijn zoon van 10 (maar ook toen ie 9 en 8 en 7 was) speelt ook weinig met anderen. Inderdaad, ze zitten ofwel op BSO of bij oma, of er is een sport waar iemand naar toe moet. Mijn zoon zit er niet zo mee, dat is wel een verschil. Hij zegt wel eens dat hij het jammer vindt dat hij geen echte vrienden heeft, maar hij is zelf ook kritisch en niet 'standaard' in de zin van willen voetballen en ook niet heel weerbaar (wel cursus gedaan). Maar hij is liever gezellig en fijn thuis dan ongezellig en conflictueus bij iemand met wie het niet klikt. Maar waar een wil is, is een weg, in ieder geval bij hem is dat zo. Hij speelt af en toe met een ander, plm 1x per paar weken en dan met een vast 'vriendje'. Hij kan het gelukkig goed vinden met zijn broertje. Broertje zoekt vaker iemand op. Het verschilt ook per karakter denk ik. Mijn 10 jarige vermaakt zich thuis het allerbest, en dat is toch ook heel mooi vind ik, dat hij het thuis fijn vindt.

daarbij denk ik

...dat ze de hele dag al bij elkaar op school zitten en in de pauzes met elkaar spelen, dus de contacten zijn er wel. Ik heb de indruk dat deze contacten genoeg zijn voor mijn zoon.

Sanne

Sanne

08-02-2018 om 21:25

Jammer zeg

En clubjes met een wat ander soort jongens? Schaken of programeren ofzo?

lieverdje

lieverdje

29-03-2018 om 09:43

vervolg - onveilige klas

...de laatste tijd hoor ik veel verhalen over gedoe in de klas, en dan juist het groep 5 deel, waar mijn zoon in zit. Zowel bij de meisjes en de jongens (die níét met elkaar omgaan op school) is er getreiter, kinderen die elkaar buitensluiten etc. Dat was eigenlijk vanaf groep 3 al een beetje aan de hand, maar het lijkt erger te worden. Er zijn heel veel kinderen die onder schooltijd therapie krijgen om steviger in hun schoenen te staan, en er zijn verscheidene ouders die via hun kind onderling klagen over de slechte sfeer. De meisjes bijvoorbeeld moeten vooraf afspreken met de leerkracht met wie ze gaan spelen in de pauze en zich daar aan houden, omdat er anders iemand buitengesloten wordt. Bij de jongens is er een wedloop gaande wie er het stoerst is en alles wordt kinderachtig gevonden.

Ik heb niet de indruk dat mijn zoon speciaal wordt gepest of buitengesloten, maar voor mijn gevoel lijdt hij er wel onder. Misschien ligt het hier ook wel aan dat hij niet echt vriendjes heeft in de klas, hij is van zichzelf niet 'stoer' en misschien zelfs wel kinderachtig En ondanks dat hij van zijn meester een heel goed rapport had gekregen, zijn zijn cito-scores behoorlijk gekelderd. (van A's en B's naar D's). Eigenlijk heb ik niet zoveel vertrouwen in de meester. Hij wuift de cito-scores weg met een 'de hele klas had minder gescoord', daarnaast vindt hij juist de brutale pestkoppen in de klas van die leuke assertieve kinderen.

Wat denken jullie, genoeg redenen om met de ib-er te gaan praten?

Ik denk dat je met iemand moet gaan praten. Die klas functioneert niet goed en het lijkt erop dat jouw zoon daaronder lijdt. Al vraag ik me af of de IB-er degene is op wiens bordje dit moet komen te liggen, want de IB-er is er voor kinderen die iets extra's nodig hebben. Jouw zoon heeft iets gewoons nodig: een redelijk functionerende klas.

Maar de enige die anders het aanspreekpunt zou moeten zijn is de klasseleerkracht en die lijkt eigenlijk onderdeel/veroorzaker van het probleem te zijn. Naar de IB-er stappen is in die zin wel diplomatiek, denk ik.

Maar misschien zie ik het fout, ben benieuwd hoe anderen erover denken.

Groeten,

Temet

lieverdje

lieverdje

29-03-2018 om 15:17

Temet

"Maar de enige die anders het aanspreekpunt zou moeten zijn is de klasseleerkracht en die lijkt eigenlijk onderdeel/veroorzaker van het probleem te zijn. Naar de IB-er stappen is in die zin wel diplomatiek, denk ik."

Precies, dat is ook mijn gedachte. Ik weet van een andere ouder die met een verhaal dat hiermee te maken heeft naar de ib'er is gegaan. En ik vind het ook lastig om tegen de leerkracht te zeggen dat ik vind dat hij beter op dat pesten moet letten, en scores van de kinderen meer serieus moet nemen.

en dan maar hopen

En dan maar hopen dat die IB-er intern de kat de bel aanbindt en uitlegt dat hij/zij extra werk op het bordje krijgt omdat er in die klas iets heel erg scheef zit. Misschien dat er dan intern wordt geschoven ofzo. Zo lossen ze dat soort dingen op de school van mijn dochter nog wel eens op.

Groeten,

Temet

Ranan

Ranan

10-05-2020 om 22:34

Hoe gaat het

Hoe gaat het met jullie kids? Het is nu 2 jaar later, heb hetzelfde probleem met mijn zoon van 9.

Ik herken het ook

Hi Ranan,

Ik herken het ook. Ik heb ook een zoon van 9. Hopelijk lees je dit nog, wat speelt of speelde er bij jullie precies?

En zijn er nog anderen die dit herkennen? Ik merk dat de lockdown het allemaal niet veel beter maakt...

Ik vind bepaalde zaken wel herkenbaar. Ik zou een belevingsmeting voorstellen (CL, onze zoon (9) is snel lerend, wat maakt dat zijn denkwereld danig verschilt van leeftijdsgenoten. Dit zorgt ervoor dat hij sneller contacten legt met oudere vriendjes. Hij is ook hoogsensitief, wat maakt dat hij sneller kinderen opzoekt waarbij hij minder prikkels ervaart - of liever in kleine groepjes speelt.Ik wou gewoon ook nog eens aanhalen dat ik het niet zeer respectvol vind om kinderen met ADHD als stuiterballen te omschrijven. Dit gedrag kan begrepen worden vanuit begrip voor of inzicht in de problematiek. 

Ik heb hier in 2018 onder mijn oude nick gereageerd.

Inmiddels zit mijn zoon in de 2e van het VO en jawel! Hij heeft nu nieuwe vrienden met dezelfde interesses. Heerlijk om te zien. In deze coronatijd spreken ze buiten af bij de skateboardbaan, hij kan zich heerlijk uitleven daar.

Destijds heb ik ook gereageerd, wie weet leest iemand dit nog? Mijn oudste is inmiddels 14 en nog steeds heeft hij geen boezemvrienden. Dat vriendje van toen was ook niet goed voor hem, voelde hij zich niet prettig bij en heeft hij veel aan/uit gedoe mee gehad. Hij zit er zelf helemaal niet mee dat hij geen echte vrienden heeft. Hij heeft het goed in de klas en online heeft hij vaste contacten in nickname-vrienden binnen games. Een gelukkig, dicht bij zichzelf blijvende puber is hij dus nu, zonder stress (hoewel ik iets meer stress over zijn schoolresultaten wel fijn zou vinden, maar dat is een ander onderwerp hahaha)

Hee wat grappig dat dit draadje weer komt bovendrijven. Ik was de topicstarter en het is helemaal goedgekomen. In de loop van de tijd kwamen er nieuwe kinderen in de buurt wonen en kreeg hij wat (overbruggings)speelkameraadjes bij sport en scouting. Wel pas op het VO een hele leuke klas en juist veel aansluiting en vrienden. De klas waar hij in zat was in groep 8 echt geen leuke klas meer, heel veel drama, gepuber en slecht gedrag van de 'aanvoerders'. En een gedemotiveerde leraar die zich volgens zoon regelmatig tegen de klas beklaagde dat hij anders altijd een leuk project of knutsel ging doen, maar dat bij deze klas niet kon (corona heeft vast niet geholpen voor de groepssfeer). Zoon heeft wel betere schoolresultaten gekregen en geluk gehad met schooladvies, waardoor hij bij niemand uit zijn oude klas is terechtgekomen. Achteraf gezien was cognitief niveauverschil misschien toch ook een ding... Nu heeft hij een hele groep vrienden (zowel jongens als meisjes) die vaak afspreken om te zwemmen, logeren, samen te gamen en ook vaak samen huiswerk maken. 

Mama_Marcia schreef op 28-01-2021 om 09:27:

.Ik wou gewoon ook nog eens aanhalen dat ik het niet zeer respectvol vind om kinderen met ADHD als stuiterballen te omschrijven. Dit gedrag kan begrepen worden vanuit begrip voor of inzicht in de problematiek.

Dat begrijp ik, maar in die tijd ging het om een letterlijk stuiterend kind, dat echt constant liep te springen op school, trappen op en af sprong en tegen muren opbotste om de energie maar kwijt te kunnen. 

niet erg hij zal later nog veel vriendjes hebben

Tikki schreef op 28-06-2022 om 02:37:

niet erg hij zal later nog veel vriendjes hebben

Wat een ontzettend rare reactie. Wat bedoel je ermee?

Wie is 'hij'? Er komen hier nogal wat kinderen voorbij, over welke hij heb je het precies?

Waarom is het niet erg? Als het kind er mee zit, is het wel erg. Als ouders zich zorgen maken is het wel erg. Wie ben jij om te bepalen dat iets 'niet erg' is??

Wie zegt dat 'hij' later veel vriendjes zal hebben? Wat is 'later'? Mijn zoon had nooit veel vrienden, is nu 22 en heeft er nog steeds geen. De vrienden van zijn vriendin zijn gelukkig wel ook zijn vrienden, maar eigen vrienden heeft hij dus niet. Ik zie dat eerlijk gezegd ook niet (meer) gebeuren. Zo is hij nu eenmaal. Soms is vindt hij dat oké, soms vindt hij dat jammer, soms vindt hij het erg. En ik vind het erg jammer voor hem dat dit hem niet gegeven is, en hoop dat hij ooit wel echte vrienden zal hebben.

troelahoep schreef op 27-06-2022 om 20:58:

Hee wat grappig dat dit draadje weer komt bovendrijven. (.... ) Wel pas op het VO een hele leuke klas en juist veel aansluiting en vrienden. De klas waar hij in zat was in groep 8 echt geen leuke klas meer, heel veel drama, gepuber en slecht gedrag van de 'aanvoerders'. (....... ) Zoon heeft wel betere schoolresultaten gekregen en geluk gehad met schooladvies, waardoor hij bij niemand uit zijn oude klas is terechtgekomen. Achteraf gezien was cognitief niveauverschil misschien toch ook een ding... 

Herkenbaar, op het VO gaat het hier ook veel beter. Klasgenoten van een zelfde cognitief niveau en die hem accepteren. Ben achteraf niet zo blij met de keuze voor zijn basisschool, ook gezien de ervaringen met jongere broer op dezelfde school. Maar we zijn allemaal 'werk in uitvoering' dus niets hoeft altijd te blijven zoals iets op zeker moment is. Fijn dat het nu beter gaat Troelahoep!

Jonagold schreef op 28-06-2022 om 12:16:

[..]

Wat een ontzettend rare reactie. Wat bedoel je ermee?

Wie is 'hij'? Er komen hier nogal wat kinderen voorbij, over welke hij heb je het precies?

Waarom is het niet erg? Als het kind er mee zit, is het wel erg. Als ouders zich zorgen maken is het wel erg. Wie ben jij om te bepalen dat iets 'niet erg' is??

Wie zegt dat 'hij' later veel vriendjes zal hebben? Wat is 'later'? Mijn zoon had nooit veel vrienden, is nu 22 en heeft er nog steeds geen. De vrienden van zijn vriendin zijn gelukkig wel ook zijn vrienden, maar eigen vrienden heeft hij dus niet. Ik zie dat eerlijk gezegd ook niet (meer) gebeuren. Zo is hij nu eenmaal. Soms is vindt hij dat oké, soms vindt hij dat jammer, soms vindt hij het erg. En ik vind het erg jammer voor hem dat dit hem niet gegeven is, en hoop dat hij ooit wel echte vrienden zal hebben.

sorry ik bedoelde het goed

ik bedoelde de zoon van 9 want toen ik zo jong was had ik ook weinig vriendjes maar nu wel dus daarom zei ik dat om moed in te spreken

en jammer voor je zoon ja ik hoop ook dat hij ooit wel echte vrienden zal hebben maar wel leuk dat hij een vriendin heeft

Tikki schreef op 29-06-2022 om 01:55:

[..]

sorry ik bedoelde het goed

ik bedoelde de zoon van 9 want toen ik zo jong was had ik ook weinig vriendjes maar nu wel dus daarom zei ik dat om moed in te spreken

en jammer voor je zoon ja ik hoop ook dat hij ooit wel echte vrienden zal hebben maar wel leuk dat hij een vriendin heeft

Mijn beide zonen hadden op de basisschool weinig vrienden. Bij de ene is het anders verlopen dan met de andere. Beiden zijn volwassen en de een heeft nu echt veel vrienden en de andere eigenlijk vooral online. Wat zou ik dan moeten zeggen hier? Komt wel goed? Komt niet goed? Echt jouw reacties sloeg nergens op en is precies wat ik vroeger ook altijd hoorde. Nee het komt niet altijd goed en dat heeft mij ook veel verdriet gedaan. 

Maar wat is dan 'goed komen'? Er zijn genoeg mensen die heel gelukkig zijn met (of zonder) een enkele vriendschap en verder oppervlakkige en/of online contacten. Ik herken je zorgen zeker wel, maar soms vind het kind (later volwassene) het prima en past het bij een introvert karakter. Vriendschappen opbouwen forceren lijkt mij ook niet wenselijk.

madee schreef op 30-06-2022 om 13:51:

Maar wat is dan 'goed komen'? Er zijn genoeg mensen die heel gelukkig zijn met (of zonder) een enkele vriendschap en verder oppervlakkige en/of online contacten. Ik herken je zorgen zeker wel, maar soms vind het kind (later volwassene) het prima en past het bij een introvert karakter. Vriendschappen opbouwen forceren lijkt mij ook niet wenselijk.

Ik hoop niet dat je mij nu vat op 'goed komen' terwijl ik probeer uit te leggen dat de reactie van Tikkie niet juist is in mijn ogen. Als een kind op jonge leeftijd het vervelend vindt dat het geen vriendjes heeft is het op dát moment niet goed. Het ene kind krijgt later wel vrienden en vindt dat goed en het andere kind accepteert het en ziet dat vrienden of veel vrienden niet bij hem past en dan komt het ook goed. 

Het was niet als aanval bedoeld, meer een overpeinzing/filosoferen. Sorry als je het als negatief hebt opgevat, dat was niet mijn bedoeling.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.