Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Arawen

Arawen

06-06-2011 om 13:11

Zoon ongelukkig door ggd schoolonderzoek


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier vaart de er jumbo wel bij, haha

Mijn puberella en haar vriendinnen eten meegenomen brood wel op , maar kopen bij een lange dag nog harde bolletjes van 19 cent per stuk en samen een doosje goedkope kruidenkaas. Niet supergezond misschien, maar kan er mee door. En dan nemen ze direct een gratis kopje thee of koffie uit de Jumbo mee!
Hier zijn de scholieren ook gewoon toegestaan in de Jumbo.

Geen huize muizehap hier

Voedsel is hier niet een basisbehoefte, maar één van de aangename geneugten des levens. Mocht de financiële nood toeslaan, dan zal het zeker soberder moeten én kunnen. Maar voorlopig valt er genoeg op andere zaken te bezuinigen. Ik kan gerust op maandag een rijsttafel voor 10 personen koken omdat ik er zin in heb. We eten er dan 3 dagen van, jummie. Of bak zomaar een taart, omdat ik een lekker recept heb gevonden. Koekjes en snoep heb ik niet zo veel in huis. Ik geef er zelf ook niet zoveel om, en als ik het wel in huis heb, dan snaait oudste puber met z'n vrienden er dusdanig in, dat het in no time op is. Als ik geen chips/zoetwaren heb, nemen ze vanzelf een boterham/bamisoep/gekookt eitje/fruit. Maar eten doen ze!! Ik ben zo benieuwd hoe jouw kinderen bij anderen thuis eten. Vragen ze water als ze ranja wordt voorgezet? Zeggen ze nee tegen een koek of een ijsje?
In mijn beleving zijn puber(jongens vooral) bodemloze putten als het om eten gaat.

Wilma

Wilma

09-06-2011 om 16:35

Ik heb 't idee dat het niet geheel representatief is voor de gemiddelde bevolking zeg maar, dat wat hier geschreven wordt.

Alleen hier bij een kleine Plusmarkt bulkt het van de pubers die frikandellenbroodjes, zakken chips, fris, chocola en wat al niet meer kopen.

Hier bij ons thuis gaat het nu even iets te extreem qua snoepen, dus hier gaat nu even de rem erop. Maar wij hebben altijd wel iets te snoepen in huis. En tien dropjes zijn zó op.

Om me heen bij gezinnen van vrienden en kennissen zie ik dat ook, altijd wel snoep. Ik hoor altijd van m'n kinderen dat ze bij een vriendje of vriendinnetje ook iets lekkers gehad hebben. Zelden is dat fruit of paprikareepjes of soep.

En dan heb ik 't niet eens over wat ik speeltuinen zie. Daar doe ik dan zelf niet zo erg aan mee, eerlijk gezegd. Daar komen hele trommels met roze koeken, repen, snoepjes etc uit de tas. Gewoon voor als je een paar uurtjes in de speeltuin bent! En dan nóg komen die kinderen ook nog vragen of ze iets mogen kopen of zeuren om een ijsje.

Dus ik lees hier met grote verbazing, eigenlijk het gros schrijft dat er nauwelijks gesnoept wordt bij hun in huis. Waar zijn al die mensen dan die wél snoep in huis hebben en die wél snoepen? Of schrijven die gewoon standaard niet bij OOL? Of dúrven die niet, dat kan natuurlijk ook nog.

Groetjes,
Wilma

Moet ook kunnen

Hier zijn maar 2 scholen. beiden mogen leerlingen van de 1ste én 2de niet in korte pauzes van het schoolplein af (half uur) ook worden uren die uitvallen grotendeels opgevangen door andere leerkrachten of een uurtje huiswerkbegeleiding. Ze mógen naar huis als het minimaal 1,5 uur is en daar moet je toestemming voor geven als ouders. Het aanbod in de kantine is zeer beperkt. fruit, broodjes kaas en worst, soep, thee, chocolademelk, fristie (uit m'n hoofd) o,ja en zowaar 2 soorten koek in plactic (jakkie!). Soms maken de bl-ers iets 'lekkers' dat verkocht word. Denk daarbij aan glaasje geschild fruit, broodje knakworst etc. Dat is het aanbod zo'n beetje.
Dus niks patat, het is er niet en je komt er niet aan.Of je zou de hele boel een rad voor ogen moeten draaien, je ouders+ school en toch stiekum in de 1,5 uur ergens een patatje gaan halen. Lijkt me erg ver gezocht. Hier komen ze maar wat graag thuis, 3 dagen in de week heb ik toestemming voor gegeven. De andere dagen dus niet.
groeten albana

Misschien ook kwestie van zoetekauwen? (wilma)

Misschien speelt mee, wij zijn geen van allen zoetekauwen. Man niet kinderen niet, ik ben dan (denk ik) nog het ergste........vooral aan het eind van 8 uur werken bezwijk ik wel eens voor een suikerboost. Maar dan is het een koekje van het werk.
albana

Ja hoor wilma....

hier wordt gesnoept. De kinderen eten elke dag wel iets uit de 'grote snoeppot' zoals dat ding als sinds jaren heet, en hij is nooit leeg. Maar er heerst hier een soort natuurlijk 'met mate' mentaliteit, want die vizioenen van dat gebunker in een speeltuin of pretpark dat herken ik helemaal niet. Mijn 14 jarige koopt NOOIT wat in de kantine of supermarkt, vindt ie zonde van zijn geld. En hij eet na school tegenwoordig eerst nog en stapel boterhammen, want alleen een snoepje helpt echt niet. Overigens voer ik bezoekende kinderen (inclusief de pubers) regelmatig een grote schaal fruit. Vinden ze meestal heel lekker. Soep ook trouwens (ja, idd de tip van Miriam)

We zijn hier trouwens ook dol op chips, nootjes, kaas, worst, olijven en noem maar op. En dan niet alleen op een verjaardag, nee, ook gewoon in het weekend. of om mijn part doordeweeks als ik een dolle bui heb. Ik vind eten gewoon LEKKER. Zowel tussendoor als qua echte maaltijd. Ik kan er echt van genieten. Maar zoals ik al zei, wij zijn als gezin gezegend met een set genen die een onbewuste vorm van matigheid combineert met een vlotte stofwisseling of zo. Want niemand heeft neiging tot uitdijen.

Tineke

Tineke

09-06-2011 om 19:02

Silone

Het is verschillend. Zoon eet of drinkt niets bij anderen, maar dat heeft oa met zijn allergie te maken. Behalve dan water. Dochter 1 drinkt bij voorkeur altijd water, dus ook bij vrienden. Als er ijs ofzo wordt uitgedeeld, neemt ze dat echt wel, maar dan eet ze nauwelijks meer van haar avondeten, past er gewoon niet meer in. Dochter 2 is wat 'makkelijker', is de enige die ook prik lust en dat drinkt ze dus ook bij anderen. Maar ook voor haar geldt: aan het snaaien geweest, dan hoef ik eigenlijk geen moeite meer te doen om te koken.
Maar ondertussen is het vaak zo dat de hele club hier zit. Dan worden er achterelkaar potten thee in allerlei smaakjes verslonden. Het is een vriendengroep waarvan geen van allen naar de supermarkt gaat voor zakken chips/ blikjes energy/ frikadelbroodjes. Ze drinken thee en spelen monopoly, helpen elkaar met huiswerk en maken muziek. Zo braaf. (15/16-jarigen)

Paula B

Paula B

09-06-2011 om 23:30

Leefstijltips

Arawen, als je echt tips zoekt om de leefstijl van je zoon (en jullie als gezin misschien) eens onder de loep te nemen, dan kun je overwegen om het boek 'Puur Gezond - slank in 8 stappen' van Karine Hoenderdos te kopen. Klinkt als een afslankboek maar het gaat over het langzaamaan overgaan op een gezonde leefstijl. Erg nuchter en praktisch. En niet gesponsord door wat voor onderdelen van de voedingsmiddelenindustrie dan ook. Haar uitgangspunt is simpel: eet vooral lekker, kies goede ingrediënten en hou het leuk. Het boek geeft veel informatie over eten, makkelijk te bereiden recepten die echt lekker zijn. Maar het geeft ook tips uit de praktijk om met bewegen, slapen en ontspannen slanker en fitter te worden.
Het mooie van deze aanpak vind ik dat je niet op dieet gaat; je leert gewoon een gezonder voedingspatroon aan. Op www.puurgezond.nu vind je meer informatie en kun je ook het boek bestellen, maar de boekwinkel heeft het ook.

En ik heb géén belangen bij de verkoop van het boek; de schrijfster ken ik zakelijk uit de verte, daardoor kwam ik het boek tegen, en ik ben gewoon enthousiast over de inhoud ervan

Nog even over hordes pubers die zich volvreten

Ik zie ze ook wel eens zo'n groepje pubers dat zich vergrijpt aan zakken chips, blikjes energie of bij de patatzaak zit. Ik herinner me dat ook wel van 'vroeger'. Maar ik was daar zeker niet bij! Ik had er ook geen geld voor, nou ja geld wel maar ik vond het zonde van 'n geld.
Mijn brood was net zo lekker en mijn geld ging al op aan andere zaken die ik blijkbaar belangrijker vond.
De groepjes die ik zie staan er trouwens zelden in pauzes, meestal ná schooltijd. Wat ik me herinner 'hoorden' wij ook niet bij die hanggroepjes. Dat waren andere groepen. De 'boeren' (die erna nog ver moesten fietsen) en een groepje......nou hoe zal ik het zeggen? Dat wij niet zo hoog aansloegen,dat een beetje uit een andere 'wereld' kwam dan wij. Die laatste groep 'hing'altijd ergens rond. Die waren eigenlijk nooit thuis. Onze grootste zonde was wel dat we soms (vriendin en ik) een grote zak snoep kochten en samen achter elkaar oppeuzelden. Maar dat opeten deden we dan wel weer thuis. En met z'n tweeën, dus niet in een grotere groep voor de deur van de jamin.
Misschien heeft het er veel mee te maken met welk 'groepje' je omgaat en wat de mores is in die groep?
Oudste 's groepje zit vaak bij 1 meisje dat een eigen 'schuur' heeft (nou ja, meer verbouwd appartement) en een beetje centraal woont voor allen. Jongste's groepje komt graag hier. En zolang hier de boterhammen, fruit, ranja,soep etc. voor 'niks' is en ze het lekker vinden...blijven ze heus wel komen.
Ik zou er denk ik ook niet van gecharmeerd zijn als dochters omgingen met het 'soort' groepjes dat zulke uitspattingen deed. Ik denk dat mijn ouders het ook niet goedkeurd hadden én zo erg puber dat ik me daar niets van aantrok was ik nu ook weer niet.
groeten albana

Kiki

Kiki

10-06-2011 om 11:15

Albana,

ik heb al vaker gezegd, doe mij het adres van het idyllische plekje waar je zit waar pubers blijmoedig en vrijwillig wortels en komkommer eten in plaats van snoep en chips en waar alleen onfris langharig tuig dat soort weerzinwekkende dingen doen zoals snoep en roze koeken kopen.

En ik maar denken dat een puber die snoep koopt (en dat het enige is) wel meevalt in de pubertijd en dat je dan als ouder in je handjes mag knijpen. Suf van me

Fiorucci

Fiorucci

10-06-2011 om 12:30

Jeee albana

Nooit geweten dat je gelijk tot een lagere diersoort behoord als je een zak chips haalt als puber. Ik zou maar oppassen,misschien spreek je hier per ongeluk wel iemand die ooit to zo'n groepje hoorde.

Maylise

Maylise

10-06-2011 om 13:55

Misgegaan

Hier is blijkbaar iets enorm misgegaan. Ik heb een zoon die regelmatig naar de snackbar gaat en dan vervolgens voor die snackbar samen met zijn vrienden de gescoorde vette hap naar binnen werkt. Het is toch wat.

Ik heb ook nog een heel schattig lief meisje hier rondlopen die graag met haar vriendinnen naar de supermarkt gaat en daar vervolgens (hou je vast) cola, snoep en chips koopt. Voor galg en rad groeit ze op merk ik wel.

Maar (vraagje)

Vinden jullie het echt leuk als jullie kinderen dat doen? Lunchpakket wegmikken & in plaats daarvan een vette hap naar binnen werken? Of is het meer zoiets van..nou ja, dat hoort er nou eenmaal een beetje bij...

Mijn enige VO-er is tot nu toe zo'n brave Albana-zoon. Hij smeert zelf zijn brood en vindt het zonde zijn zakgeld uit te geven aan supermarkt of kantinevoer. Ik heb hem wel verteld dat moch ie ooit willen overstappen op een familiepak paprikachips als lunch of ie dan ook alsjeblieft wil stoppen met het voor de vorm smeren van een pakketje brood. Beetje zonde van het eten.

Wat mij dan wel weer verbaast is dat ik laatst iemand hoorde zeggen dat ze zo te spreken was over haar wat verlegen zoon van 11 die de laatste tijd zo lekker los kwam. Ze was oprecht blij dat hij tegenwoordig zijn woensdagmiddagen recht voor de ingang van de lokale Super de Boer doorbracht, met een blik energydrank in de ene hand en een Mars in de andere....

Ingrid

Tirza G.

Tirza G.

10-06-2011 om 16:27

Die groepjes

Die ken ik wel. Dat zijn, kan ik je uit eigen ervaring vertellen; hétzij kinderen van goed gereformeerde ouders die voorzichtig CDA stemmen en uitsluitend het allerbeste met hun kinderen voor hebben (mijn eigen jeugd-milieu); hétzij kinderen uit de bovenbouw van VWO-gymnasium met dito opgeleide ouders, gematigd linkse stemmers, comfortable inkomens, betrokken bij maatschappij en milieu (het milieu van mijn kinderen).
Ik ben blij dat de kinderen van Albana niet met die van mij mogen omgaan.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

10-06-2011 om 16:51

Ingrid

Natuurlijk word ik er niet diepgelukkig van hoor, maar pick your battles. Ik ben prima terecht gekomen, ook al gooide ik mijn brood weleens weg. Mijn zoon van 14 laat ook weleens zijn brood in zijn tas zitten (en dat kan dan dus ook weg) maar hij gaat over met prima cijfers, heeft leuke vrienden en speelt heel goed metal gitaar. Moet ik dan gaan zemelen over een bammetje wat niet opgaat? nee toch?

Fietsende boeren volgens albana

Haha, mijn dochter hoort bij de fietsende boeren. Zij mag van albana wel eten, is een net iets betere soort dan de andere etende groepjes!
Mijn oudste gaat echt alleen naar de Jumbo voor harde bolletjes met kruidenboter oid. Maar ik houd mijn hart nu al vast als mijn jongste straks naar het VO gaat......
Ik vrees een dagelijkse tocht naar de Jumbo en dan niet voor harde bolletjes!

Maylise

Maylise

10-06-2011 om 19:34

Overdreven

Ik vind het gewoon enorm overdreven gesteld dat jongeren die naar de supermarkt of snackbar gaan blijkbaar een heel ander soort groepje is. Een beetje verdacht en vreemd eigenlijk.

Ik ga ook wel eens tussen de middag naar de kebab shop ipv een verantwoordelijke kantine lunch te nemen. Velen van mijn collega's kom ik daar ook wel eens tegen.

Gisteren haalde ik wat eten bij de snackbar voor thuis. Daar zat ook een groepje jochies van rond de 12. Een van de aanwezigen was de zoon van een vriendin dus ik ken ze wel. Ze vonden zichzelf echt ongelofelijk stoer dat ze zomaar alsof ze volwassen waren alleen bij de snackbar zaten te eten. Het was ergens ook weer heel aandoenlijk om te zien hoe stoer ze zichzelf vonden. Om dat nou af en toe te doen als een raar en bedenkelijk groepje vind ik redelijk lachwekkend. Ja, die jochies hadden ook thuis een gezonde pan soep kunnen nuttigen. Ja, ze hoeven niet als ze een snack gekocht hebben vervolgens nog 1,5 uur in de snackbar rond te hangen. Maar waar we hebben we het over? Ze zijn niet aan de drugs of zo.

Mijn dochter en haar vriendinnen vinden zichzelf ook enorm volwassenen als ze samen naar de supermarkt gaan. Dan leggen ze hun geld bij elkaar en kopen ze allemaal lekkers en dan eten ze het op een pleintje of zo op met elkaar terwijl ze kletsen. Al die meisjes kunnen thuis ook snoep krijgen. Echter een van de aantrekkelijke dingen is juist de autonomie van het zelf uit zoeken, bedenken wat je allemaal van je geld kan kopen en vervolgens alles op te eten. Heb ik liever dat ze thuis soep komen eten? Ja, best. Niks mis mee met thuis soep eten maar ik kan me levendig voorstellen dat dit veel leuker is.

Ik denk dat niemand als ze die meisjes zouden zien het een bedenkelijk groepje zou vinden. Het zijn meisjes die er keurig uitzien, keurig praten en zich ook nog eens heel netjes gedragen.

Cobi...

don't worry, ik st mezelf echt niet op de schouders te kloppen hier. Ook ik heb een nr 2 van wie ik een uitbundigere puberteit verwacht.

Maar ik verbaas me gewoon een beetje dat een draadje dat eerst als methode tegen overgewicht bij jongeren propageert om de groeispurt af te wachten 'want dan komt het vanzelf wel goed' om daarna te ontaarden in een vrij opgewekte beschrijving van supermarktplunderende pubers met een ondertoon van 'tja, zo gaat dat nou eenmaal' ...wel een beetje verwarrend voor degenen met een 10-11 jarige die aan de zware kant is....

Ingrid

Fiorucci

Fiorucci

11-06-2011 om 07:12

Cobi

Ik bedoelde niet dat je moet wachten met maatregelen, anders eten etc tot ze de puberteit bereiken. Integendeel!! Het is hier al jaaaaaren heel gewoon in huis dat we er op letten en nadenken bij wat wij eten. Juist omdat wij er met onze zoon al eerder aandacht aan besteedden, eet hij heus weleens wat lekkers, maar met mate. En kocht hij laatst een broodje gezond in de kantine, toen hij wat geld kreeg van mij om er iets te halen. (Ja, ik weet, ook niet caloriearm, maar beter dan frituurzooi) Maar de groeispurt kan een bijzonder gunstige factor zijn, en bij een 10/11 jarige met puppyvet (want dat hebben ze vaak ook op die leeftijd!) dreig je dat weleens te vergeten.

Terpi

Terpi

11-06-2011 om 12:01

Sja, dubbel vind ik het

Ik heb momenteel zelf 1 kind op het VO, die er nog niet over piekert om naar de supermarkt te gaan want hee, hij mag toch niet van school af?! Maar hoe dat gaat als hij wel van het terrein af mag weet ik niet, en verder verwacht ik met name van mijn derde dat die de regels wat vlotter aan haar laars gaat lappen.
Maar goed, hoe erg is het precies? Voorwaarde zou voor mij inderdaad zijn dat er gewoon openheid over is, dat brood niet stiekem weggemikt wordt maar dan maar gewoon thuis blijft en ook dat zaken eerlijk gekocht worden. Want ja, daar zit het dubbele voor mij... ik deed vroeger precies hetzelfde. Volkomen van god los nam ik nooit brood mee (nadat ik een jaartje het brood had weggemikt) en ging alleen maar naar de supermarkt. Naar de ene voor het snoep en ander lekkers en daarna naar de Aldi om daar sigaretten te jatten. Ik hoop dan ook heel erg dat mijn kinderen dat NIET gaan doen (niet roken, niet jatten, niet zich klem vreten) maar uiteindelijk ben zelfs ik nog goed terecht gekomen

Vlug

Pelle:"Als jij 7 kilo in 6 mnd vlug noemt dan zijn we inderdaad uitgesproken ja en heb jij gelijk. Ik vind dat helemaal niet vlug."
Dat is het wel, zeker bij een groeiend kind. Je moet niet alleen de afgevallen kilo's tellen, maar ook de niet aangekomen kilo's terwijl er wel gegroeid is.
Een kilo in de maand afvallen is een bestendig patroon bij een dieet waarin je niet ook tekorten wilt. Bij een kilo in de week kan het bijna niet anders dan dat er tekorten ontstaan (vitaminen, mineralen, etc.). Dat wil je bij kinderen niet.
Wat leuk trouwens, dat mijn soep inmiddels een eigen leven leidt
Elke dag stond ie klaar in de grote pan. Kinderen mochten er naar believen uit scheppen zodra ze thuis waren. 1 kopje was meestal genoeg.
Groet,
Miriam Lavell

Zwijgen?

Cobi:"Liefst zonder teveel te praten over gewicht en over lijnen om te voorkomen dat je kind doorschiet naar de andere kant, want dan ben je echt veel verder van huis dan met een paar kilo te zwaar. "
Ik weet het niet meer, maar misschien heb ik er ooit ook zo over gedacht. Inmiddels is dat zeker voorbij. Juist omdat kinderen door anderen buiten het veilige gezinsverband wel hard worden aangesproken op hun gewicht. Zie de start van het draadje.
Als die confrontatie de eerste is met je eigen gewicht en het onderwerpt thuis kennelijk niet besproken is, een beetje geheim wordt gehouden zelfs, dan komt dat extra hard aan.
Ik denk eigenlijk dat het inmiddels noodzakelijk is om het thuis wel en van jongs af over gewicht, eten, overeten en verleidingen te hebben. En vooral ook over hoe 'andere mensen' daarover kunnen denken en je plotseling kunnen confronteren met een heftige mening over dat wat je zelf al die tijd gewoon vindt.
Of dat nu over veel of weinig eten gaat.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

12-06-2011 om 12:39

Inderdaad

Ik denk eigenlijk dat het inmiddels noodzakelijk is om het thuis wel en van jongs af over gewicht, eten, overeten en verleidingen te hebben. En vooral ook over hoe 'andere mensen' daarover kunnen denken en je plotseling kunnen confronteren met een heftige mening over dat wat je zelf al die tijd gewoon vindt.
Klopt, met mijn eeuwig lijnende moeder in gedachten doen we dat hier dus ook van jongsafaan.

Ilse

Ilse

12-06-2011 om 23:24

Te dik / te dun

Hier een 10-jarige van 1,55 en 36 kg. Geen ondergewicht, maar het scheelt niet veel. Wel 's ochtends drie sneetjes brood, hele appel of peer als 10-uurtje plus beker limonade, tussen de middag vier sneetjes brood, thee en fruit. Half 4 uit school: honger! Snelle Jelle of pakje sultana, stuk komkommer oid, soms een koekje erbij en niet later dan 5 uur eten: honger! Ze eet net zoveel als wij, half 9 naar boven, maar niet voordat er een schaaltje vla of yoghurt naar binnen wordt gewerkt. Snoepen: neuh, lust ik niet. Hooguit een klein zakje chips in het weekend. Lust geen chocola, gruwt van lolly's en drop. Ik was vroeger ook zo, helaas is de realiteit van vandaag anders: ik ben ongeveer verslaafd aan chocola en drop en dat is te merken aan mijn gewicht. Ik ben te zwaar maar te slap om er iets aan te doen, ja, wel zeggen, maar ik doe er niks aan. Ik kan beter een voorbeeld aan mijn dochter nemen!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ligt eraan

Pelle:"Als de kinderen van \'help ons kind is te dik\' onder volledige begeleiding in 13 wk minstens 5 kilo (nouja de precieze getallen heb ik niet) afvallen dan moet het dus kunnen. "
Dat kun je zo niet zeggen. 5 kilo in 13 weken is 385 kilocalorie minder eten dan verbruiken per dag.
Kinderen die niet zoveel teveel eten per dag (of per week), kunnen ook niet zoveel besparen.
Verder vind ik het niet nodig om te wachten tot de groeispurt. Ik vind juist dat je er best dicht op mag zitten: rolletjes of extra kilo's kun je vrij direct beantwoorden met het wisselen van dieet. Het gaat dan ook om maar kleine stapjes (water ipv melk of fris bijvoorbeeld).
Pelle:"En tekorten hoeven helemaal niet als je het onder begeleiding doet en het vooral zoekt in meer bewegen. "
Dat hangt er dus vanaf wat je teveel eet. Als die tien kilo er in 10 jaar is bijgekomen, dan eet je per dag maar 20 kilocalorie te veel. Op de rest kun je al snel niet zo heel veel minderen, omdat je daarmee ook mineralen, vetten, etc. weglaat.
Dat kun je wel even doen (een week of wat) maar daarna niet meer.
Ja, afvallen kan. Je hebt daar volgens mij geen dietist bij nodig. Wel gezond verstand. Maar snel (kilo's per maand) is een onrealistisch streven.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

13-06-2011 om 12:50

Ik denk

Ik denk dat te snel nooit goed is, of je nu kind of volwassene bent. Voor volwassenen is dit toch algemeen bekend, crashen kan slecht zijn voor je stofwisseling, en de kans op blijvend resultaat op lange termijn is klein.

Fiorucci

Fiorucci

13-06-2011 om 16:26

Pelle

Maar ik stel nergens dat op gewicht blijven krampachtig gebeurt. Als er eens een kilo minder op de schaal zou hebben gestaan zou ik echt niet geschrokken zijn ofzo. Maar het was geen streven. Omdat, nogmaals, niet aankomen, in combi met meer bewegen en de groeispurt vaak voldoende is.
Dan is de vraag of afvallen "meer halen" is. Teveel is niet goed, en heeft geen meerwaarde, maar kan slecht zijn voor je stofwisseling en op lange termijn dus geen goed idee zijn. Overal waar "te" voorstaat is geen goed plan.

Mooi resultaat

Pelle:"Eerst zeg je stellig dat het niet kan en als ik dan zeg dat het afhankelijk is van wat je nu eet en beweegt "
Ik reageerde op jouw bewering: "Als jij 7 kilo in 6 mnd vlug noemt dan zijn we inderdaad uitgesproken ja en heb jij gelijk. Ik vind dat helemaal niet vlug."
Jij vindt meer dan een kilo per maand afvallen voor een groeiend kind, kennelijk niet vlug.
Pelle:"Ik heb het NOOIT over crashen gehad."
Een crashdieet is meer dan een halve kilo in de week bij een volwassene (= meer dan 3500 kilocalorie besparen per week), dus meer dan 2 kilo in de maand.
Je opmerking over 'niet vlug' komt al snel neer op een crashdieet gegeven de context: een opgroeiend kind (zou eigenlijk aan moeten komen).
Pelle:"Bij sommige eetpatronen en bewegingen kun je meer halen dan alleen op gewicht blijven en niet zo krampachtig proberen niet af te vallen denk ik. "
Ik ben het met je eens. Ik denk bovendien dat je je helemaal niet zo druk hoeft te maken om wat er dan nog naar binnen gaat. Te veel is te veel, dus geef je minder.
Maar tegelijkertijd is het zinnig om daarvan een realistisch resultaatpatroon te hebben. Opgroeien + meer dan een kilo in de maand afvallen, is een mooi resultaat.
Groet,
Miriam Lavell

Hier omgekeerde puber groeispurt!

Mijn puber zit dan wel midden in de groeispurt, maar is bij de start van het VO gestopt met hockey en begonnen met gitaarspelen (erg leuk! het doet hem veel goed). Dus niet meer drie keer in de week een uur rennen, maar: zitten om je huiswerk te doen, zitten met zijn gitaar, zitten achter de computer, hangen voor de tv.
Mijn tot nu toe altijd magere lat die meestal de gezonde keuzes maakt, is in de brugklas veranderd in een slungel met een echt buikje. Dus nu wordt het tijd voor actie, voordat hij echt te zwaar wordt. We bespreken het samen en ik stuur hem ook echt naar buiten om te fietsen, skaten of te skateboarden. Is ook beter voor zijn humeur dan al dat gehang binnen!
Dus ga er zeker niet vanuit dat de pubergroeispurt alles oplost. Toch is dit een puber die net als Albana gruwt van dat gehang in groepjes op straat met allerlei vreten. Hij eet keurig zijn meegebrachte brood op, voor zolang als dat duurt.
Inmiddels heeft hij al wel ontdekt dat een Turkse pizza erg lekker is en maar 1,25 euro kost.... De wereld van een zittende puber is ook vol verleidingen.
Trouwens werd gisteren tijdens de Nationale Geldtest van BNN door de snelle knappe presentator even iedere puber die zijn meegebrachte brood op at direct afgeserveerd als loser! Daaruit leidt ik af dat er echt een verschrikkelijke groepsdruk bestaat, alle kinderen die netjes gezond en budgetslim hun brood opeten zijn nerds of losers.
Knappe puber die het op alle gebieden (sociaal emotioneel, gezond en zonder schulden) tot volwassenheid redt, zou je bijna denken....

Arawen

Arawen

27-06-2011 om 12:37

Hier ben ik

Ik heb wel meegelezen hoor..maar het werd zo veel.. tjonge had geen idee wat ik zou los maken hiermee haha!

Hoe het nu gaat? Ik ben samen met zoon bezig met een soort van bewustwordingsproces. Eén koekje, geen twee. Kies voor een waterijsje in plaats van een Magnum als je iets mag uitzoeken. Denk even na als je iets aangeboden krijgt (tractatie op school, snoepje bij een vriendje). Let op bij wat je op je boterham smeert (geen dikke lagen chocopasta).
En zo hoop ik hem te leren om gaan met het feit dat hij nu eenmaal 'foute' genen heeft meegekregen op dat gebied. Niet de 'gemakkelijke' genen die zijn broer heeft. Hij zal de rest van zijn leven moeten opletten.
Verder probeer ik er niet zo'n issue van te maken. De storm is gelukkig al weer iets geluwd, want hij was er echt erg ongelukkig van.
Ik ben benieuwd of hij inderdaad in september opnieuw wordt opgeroepen voor onderzoek. Hoorde van een vriendin dat haar dochter (zat op dezelfde school) een aantal jaren terug ook 'aanvullend onderzoek' zou krijgen wegens overgewicht, maar vriendin had nooit meer iets gehoord..

groetjes Arawen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.