Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Arawen

Arawen

06-06-2011 om 13:11

Zoon ongelukkig door ggd schoolonderzoek


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vader

Vader

07-06-2011 om 13:20

Arawen

Dank voor het 'terugplaatsen' van deze draad naar de vraag. Ik blijf ook benieuwd! Zo te lezen lijken onze vragen op elkaar. Ik vraag me bijvoorbeeld af of het nou zinnig zal zijn om hem na schooltijd 1 of 2 boterhammen te geven om zijn trek te stillen? Vooralsnog doe ik dat niet, omdat ik nu denk dat het 'extra' is ten opzichte van thee met een koekje. Maar over niet al te lange tijd zal ook hij wel puber-hongeriger worden, denk ik zo?

Negatief zelfbeeld

Ik leg mijn kinderen uit dat we evolutionair gezien de neiging hebben om te overeten. Dat was vroeger nuttig toen er maar beperkt een overvloed was. Nu we voortdurend overvloed hebben is dat hamsteren niet meer nodig maar die neiging blijft bestaan. Als samenleving hebben we in deze overvloed de neiging om te zwaar te worden. Dat is geen individuele zaak hoewel de een meer aanleg heeft dan de ander. Dat kan geen reden zijn om mensen te verwijten of namen te noemen. Het kan helpen om visueel wat minder aan te bieden, inmiddels zijn wij ook geconfronteerd met zo'n Amerikaanse zaak waar je alleen kingsize kan krijgen. Daar komen we niet meer. En gezonde keuzes te maken.

Teveel controle

Ik zou kinderen onmiddelijk een half brood laten eten als ze een pubertrek hebben. Zelf kon ik dat vroeger ook makkelijk aan. Er moet ook iets inzitten van eten als je honger hebt en stoppen als dat genoeg is geweest. Teveel controle leidt tot obsessies.

Vader

Vader

07-06-2011 om 13:26

Annej

Dank voor je nuttige tips! Dat geven van extra geld had ik in beraad, het 'declareren' vind ik een goed idee! Overigens heeft hij ruim zak- en belgeld, dus ermee uitkomen is geen probleem. Het gaat mij uitsluitend om de drempel die ik ermee hoop te vormen...
Hij had het zelf inderdaad ook al over die (ES) zoute stengels, en het uitdelen schijnt op dit moment er erg bij te horen. Het is in dit groepje juist de bedoeling het te delen. Ik zei hem dan ook dat, als hij een reep chocolade koopt en dit gelijk onder ieder verdeelt (elk 1 of 2 blokjes) dat prima is, maar als hij 2 kinderen 1 blokje geeft en dan zelf 3/4 reep opeet is natuurlijk een ander verhaal.
Het is overigens wel fijn dat hij het goed snapt en we het er over kunnen hebben...
Vader (die overigens gewoon moeder is natuurlijk)

Ilse

Ilse

07-06-2011 om 14:57

Herkenning

Beste Arawen,

Mijn zoon is ook te zwaar maar ook aan hem zie je dit niet direct. Wel zijn we naar een kinder dietiste geweest en die deed dat zo ontzettend leuk. Hij is toen 7 kilo afgevallen in 6 maanden tijd. Ook zei zij dat het niet direct aan hem zelf te zien was maar de weegschaal zelf gaf teveel aan voor zijn leeftijd. Het eerste waar we op moesten letten was inderdaad de pakjes drinken. Daar zitten veel koolhydraten in en daar komen ze snel van aan. Mijn zoon krijgt nu 3 keer per dag iets anders dan water. Hij at te weinig varierend en dat moest ook veranderen. Gaat nu allemaal goed maar het is nog steeds opletten. Snoepen doet mijn zoon ook bijna nooit op 1 klein bakje chips na per week. Hij lust wel graag een groot bord avondeten (aardappels, vlees, groente). Verder eet mijn zoon in de ochtend 2 bruine boterhammen en een bakje fruit, in de middag 2/3 bruine boterhammen met een knijp pakje yoghurt. Verder veel water dus en hij sport regelmatig. Toch zit het bij mijn zoon ook niet mee en als hij al naar een koekje kijkt (die hij eigenlijk nooit eet) komt hij al aan en toch komen de kwabben niet over zijn broek heen. Met een partijtje/feestje mag hij gewoon mee eten met wat iedereen eet en voor de rest gewoon altijd opletten. Mijn zoon zal nooit een dun manneke worden en altijd zwaarder wegen dan een ander, ligt ook aan de bouw van het kind heeft de dieetiste mij verteld. Succes in ieder geval.

Annet

Annet

07-06-2011 om 17:33

Alternatief drinken

De aldi heeft momenteel leuke flesjes vitaminewater in drie verschillende smaken. Hier zit de helft minder suiker in dan de pakjes die wij hebben staan.
Zulk soort flesjes zullen er ook in andere supermarkten wel zijn.
Je kunt dan één flesje meegeven in plaats van twee pakjes.

Zelf drink ik graag een bodempjes sinaasappelsap met spa rood. Dat kan ook prima in een flesje.
Het scheelt dat ik niet van zoet drinken houd. Zo'n combi (kan ook met appelsap) is lekker fris.

Voer voor hongerige pubers

Miriam Lavell maakte indertijd voor haar hongerige pubers een flinke pan soep. Nou zit ik nog láng niet in de pubers, maar ik heb me voorgenomen dat ook te gaan doen.

Vader

Vader

07-06-2011 om 20:01

Lavell-soep

Al vaker goed tips van M. Lavell hier gelezen (en gebruikt) maar deze kende ik nog niet! Heel goed idee. Laat maar komen die vriendjes!

Annet

Annet

07-06-2011 om 20:19

Nog een hartige tip

Dochter eet graag een Bapao (van de Aldi). Wij hebben de kipversie in de vriezer liggen. Ze eet dit als ze pas laat kan eten en eerst nog moet sporten. Vóór het sporten eet ze dan een Bapao.
Er zitten 260 kcal in. Weinig suiker, niet teveel vet, vult goed. En lekker! En warm! En in magnetron klaar in 60 seconden!

Puck

Puck

07-06-2011 om 22:03

Annet

Probleem is met die vitaminewater is dan wel dat je gelijk dat hele flesje meegeeft waarin dus veel meer vloeistof zit dan in 1 pakje. Of zeg jij tegen je kind dat hij de helft voor mogen moet bewaren. Vergelijken met 2 pakjes drinken is hier niet aan de orde: ze krijgen maar 1 pakje drinken per dag mee. Je kan het natuurlijk wel overschenken in een beker.

Janna3

Janna3

08-06-2011 om 00:25

Helaas ervaring

Twee van onze drie kinderen hebben (net als ik) de neiging om heeel snel aan te komen. We kijken dus altijd heel goed naar onze voeding en op dit moment gaat het heel erg goed. Ze zitten in het gezonde gebied qua BMI, al is het wel aan de rechterkant. Een aantal tips:
1. Wat al eerder is geschreven, kijk uit met koolhydraten. Sinds de campagne "let op vet" is Nederland alleen maar dikker geworden. Wij eten standaard volkoren brood, pasta en aanverwante artikelen. Geen suiker, geen witbrood, weinig koek etc.
2. We letten heel erg op loze calorieën. Vruchtensappen lijken gezond maar bevatten toch heel veel fruitsuikers. De kinderen drinken thee, water en bij het avondeten light limonade of frisdrank.
3. Niet teveel tussendoortjes. Bij ons eten ze twee keer fruit (10-uurtje op school en 's middags.) Verder mogen ze een ijsje of twee biscuitjes als ze uit school komen. Als we laat eten zet ik vaak om vijf uur een bak rauwkost op tafel. In plaats van chips maken we op woensdagmiddag popcorn. Dat is leuk, want voor hun gevoel mogen ze daar heel veel van eten.
4. Tot slot, we bezuinigen niet op het dagelijkse eten. Drie goede maaltijden, met name het ontbijt, zodat ze tussendoor minder snaaien.
Het blijft lastig, en het zal altijd een rol spelen in ons gezin. Maar ik wil het niet op mijn geweten hebben dat mijn kinderen onder mijn dak dichtgroeien. Met alle gevolgen van dien...

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 07:02

Pelle

Niet op een specifiek moment. Ja, dat is werkelijk gelukt, niet aankomen. Zoals ik al schreef, wij hebben altijd op onze voeding gelet. Maar ik heb ook vertrouwen gehad in het feit dat de groeispurt veel goeds zou doen. Ik heb samen met hem regelmatig gesproken over voeding, hem voor en na eens iets laten lezen als er in de krant iets stond over bijv energydrink.Ik vind dat ouders zelf ook heel veel kunnen zonder er een deskundige bij te halen. En waarom is vlugger fijner? De kans op een jojo effect is er dan ook. Ik zie meer in eetgewoontes aanpassen en meer bewegen, net als bij volwassenen. En ik heb dat vreselijke programma inderdaad gezien,bbrrr........

Pubersnacks

De soep is al langs gekomen. Hier (2 pubers) maak ik elk weekend soep. Altijd, niet alleen voor de pubers, ook voor 'aanhang' wil je altijd soep hebben dan moeten er ook genoeg eters zijn en door de week komt het hier niet op. Als alternatief zijn er hier zakjes met buillion, in 2 smaken hebben we ze (kip en rundvlees) die halen wij in duitsland (zijn lekkerder zeggen de pubers), maar hier heb je ze ook je zou even moeten proberen welke lekker zijn en niet te vet.Je kan ook soep per portie invriezen, maar daar kom ik nooit aan toe. Ook eten ze hier graag (ook aanhang dus het zal ook wel 'cool' zijn) geschild fruit. Niet dat ze dat zo niet eten (ook dagelijks) maar geschild vinden ze helemaal te gek. Maar dat doe ik alleen als ik tijd genoeg heb (zeg 1 keer in de week) dan zijn ze écht blij verrast.
Rijstwafels zijn die al voorbij gekomen? En snack á jack. Maar eigenlijk eten ze dat momenteel erg weinig. Ook lekker vinden ze creamwafeltjes, zo zonder iets. Naar school nemen ze hier gewoon water mee. Jongste maakt er soms ranja van (wel lichte), ligt een beetje aan haar dag, als ze een lange dag heeft is het 1 ranja en 1 water (die vult ze later bij) gewoon in een flesje. Alle pubers ook de bezoekende pubers drinken hier trouwens gewoon water/thee of ranja. Nooit een probleem. Pop-corn is dat al genoemd? Maïs verzamel ik wel eens als het seizoen is (bij boer hier achter) en dan kook ik ze en bak ze erna even (oven). Is ook erg geliefd. Ook paprika's in reepjes zijn ze hier gek op (maken ze zelf) rauwe worteltjes idem, of komkommer.
Het ligt ook een beetje aan het weer en het seizoen. In de winter vind de soep betere aftrek, in de zomer de rauwkost en koude thee.
Heb ik die al genoemd? Koude thee maken, citroenthee of maak gewoon thee en doe er citroen bij in. Niet teveel want dan is het weer zuur en slecht voor de tanden. Klein beetje suiker mag nog wel als het een grote pot is.
Dan later afkoelen en erna in koelkast, evt. ijsklontjes er bij in. Hoe kouder hoe beter het smaakt.
Gewone thee zonder iets drinken ze hier trouwens ook afgekoeld, hoogzomer nemen ze het ook mee naar school in een flesje (goed dorstlessend).
Wat hier ook altijd goed gaat, duitse broodjes. Zonder beleg overigens. Vinden ze heerlijk, jongste haalt ze met regelmaat zelf (van d'r eigen geld dus). En vruchtensap zelf gemaakt of in combi met yochurt of kwark.
Het lastige met pubers is dat ze niet áltijd honger hebben, het gaat in porties. Een weekje héél erg en dan zomaar 3 dagen niet. En dan zit jij met je pan met soep en maïskolven te wachten en dan is het lastig om het ze niet op te dringen.
Niet doen dus! Zo leren ze zichzelf alleen maar te overeten. Dan gooi je het beter in de vriezer of in de vuilnisbak voor mij part en laat je het bij een kopje thee.
Qua zelf inkopen doen. Als een puber een vast budget heeft kan die dat toch maar 'beperkt'. Op een gegeven moment is het op. En het geld moet w.s. ook voor andere dingen gebruikt worden dus is vast al niet veel. Die 2 keer per maand dat er dan 'gevreten' kan worden zal 't 'm écht niet doen. Als het thuis maar duidelijk en verantwoord is en er ook genoeg is komt er vanzelf een dag dat puber ziet dat het eigenlijk zonde geld is dat 'gevreet' en houd ie vanzelf op.
groeten albana

Janna3

Janna3

08-06-2011 om 09:17

Fio

Wij zijn ook van mening dat lijnen voor kinderen niet de beste methode is. Onze oudste is tijden lang zwaar geweest, maar is vorig jaar 10 cm gegroeid en ziet er nu heel goed uit. Onze middelste staat even stil qua groeien en we zien de buik langzaam wat dikker worden. Ik hoop dat de groeispurt gauw inzet.
Wij blijven ook steeds letten op voeding, maar zorgen wel dat onze kinderen ook lekkere dingen mogen blijven eten. En inderdaad, dat ze veel bewegen. Ik zou ook niet snel geneigd zijn op verjaardagen te verbieden om taart of hapjes te eten. Ik vind dat zielig, zeker als ze nog jong zijn. Maar ik probeer ze wel bewust te maken van hun keuzes. Dus niet zomaar een grote hand pinda's graaien, maar een paar dingen kiezen en die (langzaam) opeten. Of, als we een keer flink hebben uitgepakt de volgende dag even geen tussendoortjes. Dat kunnen ze prima.

bertje1

bertje1

08-06-2011 om 10:21

Dietiste

hoi; ga gewoon naar een dietiste met hem; niet afvallen, maar op gewicht blijven een tijd, door gezond(er) te eten.
Voorkomen van erg overgewicht is beter dan niet meer te genezen.

Janna3

Janna3

08-06-2011 om 11:32

Cobi

Hoewel ik dus geen dieet propageer bij jonge kinderen denk ik dat echt overgewicht wel aangepakt moet worden. Ik denk ook dat ons eetpatroon al veel lijkt op wat je van een dietiste zou krijgen. Het enige waar ik niet op bezuinig zijn de maaltijden, hoewel de hoeveelheden met uitzondering van groente wel afgepast zijn. En ik kort ze niet op feestjes. Ik weet ook niet hoe het zal gaan als ze naar het voortgezet onderwijs gaan, maar ik merk nu dat ze wel heel bewust zijn. En als vriendjes energydrink kopen doet oudste daar niet aan mee.
Die zogenaamd gezonde schoolkoeken zijn echt onzin. Er zit enorm veel suiker in en nauwelijks gezonde ingrediënten. Wat ik af en toe meegeef naar school zijn lu minicrackers met olijfolie en oregano. Valt goed in de smaak hier!

Merel

Merel

08-06-2011 om 11:35

Schoolkoek

Ik kreeg op de lagere school nooit iets mee voor in het speelkwartier. En ik heb het ook nooit gemist. Volgens mij hadden er in de klas maar een paar kinderen iets mee, de rest niks. We aten gewoon pas weer om 12 uur zodra we thuis waren. Trouwens voorverpakte schoolkoekjes bestonden niet eens (en ik ben van 1970, dus zo mega lang geleden is dat niet)

Juf Heliotroop

Juf Heliotroop

08-06-2011 om 11:35

Blijven praten

Hier ook een 12jarige die voorzichtig moet zijn! Gek genoeg heeft hij een keurige BMI (18.1) maar hij krijgt een buikje en wat vet rond de heupen. BMI's zeggen echt niet alles dus. Voor de duidelijkheid: ik overdrijf niet, vriendin heeft me er ook al op gewezen dat hij beetje dik wordt.
Ik blijf praten met hem. Hij helpt met koken en met boodschappen doen en we letten er samen op die manier op. laatst wees hij me terecht toen ik witte rijst wilde kopen en hebben we zilvervliesrijst gepakt.
verder ga ik vaak na het eten met hem wandelen om hem even aan het bewegen te krijgen. Het is niet veel maar alle beetjes helpen en ik hoop dat hij hiervan leert dat het echt belangrijk is om te bewegen. Overigens zijn die wandelingen super, hij kletst me de oren vanhet hoofd!
En als laatste geef ik hem meer lunch dan voorheen. Hij merkte dat hij na een goede lunch minder honger heeft en niet gaat snoepen voor het avondeten.
ik vind wel,net als Karen, dat hij het zelf moet doen. 2 water ijsjes mogen wat mij betreft, maar op is op. het worden er geen 3. Overigens is er een groot verschil tussen 10 en 12 jarigen! mijn jongste houd ik makkelijk in het gareel wat eten betreft maar als ze iets ouder zijn wordt dat echt een stuk lastiger!

bibi63

bibi63

08-06-2011 om 12:02

Gezeur om snoep

Even voor de duidelijkheid: onze dochter van 12 is absoluut niet te dik, maar dat neemt niet weg dat gezond eten en niet teveel snacks/snoep altijd goed is.
Waar ik wel eens moe van wordt is het gezeur om snoep. Tuurlijk mag ze een snoepje, dat hebben we ook altijd in huis. Soms worden het er 2, ook niet perse een punt. Maar dat gezeur.... En dan vragen: Hoeveel mag ik er? De hoeveelheid die ik noem vind ze natuuuuurlijk altijd te weinig. Als ik geirriteerd ben en zeg, dat ze het maar zelf moet beslissen, dan is het ook weer niet goed.
Dusssssss, ik heb een plan bedacht. Zij is het ermee eens en hopenlijk gaat het werken. Ik heb gezegd dat als de snoeptrommel leeg is, ik geen snoep meer koop. Zij krijgt dan elke week 1,50 (boven haar zakgeld) wat speciaal bestemd is om snoep voor die week voor te kopen (van haar zakgeld koop ze overigens nooit snoep, dat vindt ze zonde... ze geeft het gewoon niet uit en het beland in haar spaarpot). Dus voor die 1,50 extra mag zij dus het snoep voor die week kopen. Dan doet ze er maar mee wat ze wil en op is op, tot de volgende week.
Ben benieuwd.
Grtjs Bibi

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 12:03

Ehm pelle

Jij hebt het over vlugger en haalt het voorbeeld van zoveel kilo in zoveel maanden aan...er zijn gewoon meer wegen die naar Rome leiden, dat is alles wat ik zeggen wil. Elk kind is anders, je kiest wat bij hem/haar past en je eigen weg daarin. Ik pas voor een welles nietes en een discussie over wat beter is. Jij kiest voor vlug, ik had vertrouwen in de groeispurt, en zo zijn we allemaal anders. Is dat nou zo erg??

Irma2

Irma2

08-06-2011 om 13:28

Ik snap iets niet.
Je schrijft "zoon bleek .. kilo te wegen" Hoezo "bleek"? weeg jij je kinderen nooit dan? En onzin dat je dat niet ziet, het is niet maar een paar kilo te zwaar.

Irma

Wat is daar dan vreemd aan? Wij hebben niet eens een weegschaal in huis.

Mijn man en ik zijn niet te dik. Onze kinderen ook niet.

Waarom moet wij dan op de weegschaal gaan staan?

Ik ben het er wel mee eens dat je als ouder zou moeten zien dat je kind te dik is. Zelfs zonder weegschaal.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 14:16

Pelle

Ik gaf het advies wat mij een goed advies lijkt en jij denkt daar anders over. Prima. Ik sta achter het standpunt dat je bij kinderen erg moet oppassen met afvallen, ook om een goede stofwisseling te behouden. Dus ik blijf bij mijn advies en voeg daar later aan toe dat je uiteraard allemaal je eigen weg kiest. Je kunt dit allemaal niet zwartwit beredeneren. De groeispurt is dan een factor die erg kan helpen, of die nou vroeg of laat valt natuurlijk.

Fiorucci

Fiorucci

08-06-2011 om 15:13

Cobi

Ik zette niet alleen in op de groeispurt, zoals je kon lezen. Ik was er lang voor die tijd al mee bezig, tegen de tijd dat de groeispurt inzette had mijn zoon al leren matigen. Dit in combi met de groeispurt en meer bewegen was genoeg. Hij neemt nu ook weleens een energydrink, gevulde koek of taart. Maar niet elke dag en niet heel veel.

Tineke

Tineke

08-06-2011 om 16:44

Huize muizenhap

Ongetwijfeld heeft het ook met financiën te maken, maar ik verwonder me wel een beetje over wat er allemaal gegeten wordt tijdens/ na school. Meerdere schoolkoeken, meerdere ijsjes, snoep, etc. En dat iedere dag!
Hier is dat dus anders. Snoep is uitsluitend en alleen op verjaardagen. IJs alleen in de zomervakantie. Koek, ik vergeet het altijd te kopen. Wel altijd een appel mee naar school en een flesje water.
Uit school wordt er thee gedronken en nooit iets gegeten. Heeft iemand honger, dan wordt er wat vroeger gekookt. Wie 's avonds nog honger heeft, eet gewoon een boterham. Alleen in de pepernotentijd wordt er volop gesnoept, die happen zo lekker weg bij het huiswerk maken in combinatie met mandarijnen. Nu op vrijdagavond de grootste uitspatting: een zak chips (met z'n vieren).
Ik geloof, maar heb er door gebrek aan ervaring geen verstand van, dat een sobere basis het gezondst is. Alleen dan is een extra traktatie of een keertje patat geen enkel probleem. Ik geloof dan ook dat die basis bij veel mensen te rijkelijk is, zonder dat het zo bedoeld is.

juf Heliotroop

juf Heliotroop

08-06-2011 om 17:59

Muizenhap

K. heksenvet, ik ben het helemaal met je eens. Soberheid is een gezonde basis! Punt is alleen dat ik die discipline niet op kan brengen. Financieel hebben we het inderdaad ruim dus ik hoef me niet te beperken indat opzicht maar ik probeer wel aan de wereld om me heen te denken en de kinderen bovendien mee te geven dat niet alles duur hoeft te zijn.
maar toch, 2 ijsjes per dag komen dus voor. Ik moet ook zeggen dat ik zelf zo sober opgevoed ben als jij beschrijft en 'los' ging toen ik alleen ging wonen. het heeft best wat moeite gekost om weer normaal te gaan eten, dus ik denk dat het wel raadzaam is om de kinderen niet al te strak te houden. Ze moeten toch leren omgaan, weerstand leren bieden tegen alle overvloed die ze in onze samenleving om zich heen zien. Aan de andere kant, als je ze leert dat soberheid de norm is, keren ze daar uiteindelijk wel naar terug denk ik. lastig hoor!
Voor mij is dit wel een inspirerend draadje, ik ga weer eens wat zuiniger boodschappen doen. En kunnen m'n kinderen en ik niet bij jou in de leer?

Tineke

Tineke

08-06-2011 om 20:29

Heliotroopje

Ik begrijp best dat je de gerechten van Marmaduke niet kan laten staan! Je mag hem natuurlijk wel voor onbepaalde tijd naar mij sturen! (please?)

judiths mama

judiths mama

08-06-2011 om 21:38

Arawen

Mijn jongste dochter moet ook altijd op letten op wat ze eet. Ze is een stuk jonger dan jouw zoon, 6,5 maar je vroeg om tips dus hier komen de mijne!

Kijk eens kritisch naar het eetpatroon. Ik dacht dat wij gezond aten/gezonde tussendoortjes e.d. Maar wij aten elke avond vla toe. Dat zijn veel meer calorieen dan yoghurt bijvoorbeeld. Elke ochtend cruesli-achtigen bevat meer dan een boterham. Mooie bijkomstigheid van het toetje, was dat ze voor yoghurt niet haar bord leeg eet, dat deed ze voor vla wel. Wij schepten niet heel veel op, maar ze at alles op om een toetje te kunnen eten. Ze scheppen nu zelf op, en luisteren meer naar hun buik (onze vertaling voor: zit je al vol, weet je zeker dat je nog zoveel spaghetti wil).
Fruit mag (bijna) altijd, smoothies zijn erg in trek.
Op die manier hebben wij nu aardig onder controle dat haar gewicht niet verder omhoog gaat.

Meer bewegen proberen we wel, maar is bij haar niet iets wat er van nature inzit. Jammer genoeg hebben we zelf geen ruimte voor een trampoline, want dat vind ze erg leuk.

Wat ik nog het meest opvallend vond, wat je ook overal leest, is dat ik het als moeder zelf niet doorhad. En ook de juf trouwens niet en mensen om ons heen. Pas in het zwembad zag ik dat ze letterlijk een zwembandje had. En bolle wangen, dat zie ik nu op foto's goed terug.

Succes, ook voor je zoon, hopelijk heb je iets aan mijn verhaal, ook al is mijn dochter veel jonger. Ik kan me voorstellen dat dat makkelijker is. Op die leeftijd heb je als moeder veel meer, zo niet alles, in de hand wat ze eten.

Pubers in de hand houden qua eten

Iemand hierboven haalde aan dat het erg lastig is oudere kinderen (pubers dus) in de hand te houden qua eten. Ze hebben meer geld en zijn vaker weg.
Daar is een trucje op. Pubers zijn ook errug lui.....zorg dus dat er genoeg 'lekkers' in huis is dat gezond is en zó voor het grijpen of met weinig moeite.
De soep dus op het fornhuis, dan is het beker pakken, inscheppen en in de magnetron. Het fruit op een schaal, gewassen en al. De fruitpers schoon en kant en klaar, de paprika en komkommer maak je evt. zelfs voor hen klaar.
Voor school idem dito. Pubers zijn meestal best zuinig met hun geld, brood beleggen met wat ze lekker vinden en meegeven! (hier smeren ze overigens zelf) Dan heb je meer kans dat ze dát eten, niet mopperen over teruggebracht brood, hier smeren ze vaak 1tje extra voor als ze op de terugweg 'honger' krijgen. Dat heb ik liever dan dat ze zich eerst een patatje halen voor ze de terugweg aanvaarden.
Ik ben het trouwens met kaatje eens. Ook hier is amper snoep, ijsjes etc. te vinden in huis. Meestal haal ik hoogstens 1 keer per maand een zakje snoep. Die gaan in de trommel en zijn eigenlijk grotendeels bestemd voor klein 'grut' dat hier komt (nichtjes, buurkinderen etc.) die dat dan krijgen als hun ouders een koekje krijgen. Die trommel met dat ene zakje snoep daar doen we inclusief dus bezoekende kinderen zeker een maand mee. Als het niet meer is.Jongste neemt er wel eens 1 uit als ze tussen de middag thuis is (jongste is overigens graatmager die moet oppassen dat ze niet te dun wordt). Dan geeft ze er meteen 1 aan haar vriendin die met met haar meefietst. Oudste nooit. Ik denk gemiddeld gezien dat er 3 snoepjes per week door gaan bij jongste.
Daarom ook klapperden mijn oren van 10 dropjes per dag! Dat haalt jongste nog niet in 3 weken!
Chips alleen in het weekend (ook 1 zak ong. voor het hele gezin). Bij bezoek een koekje, anders niet.Zijn de koekjes eenmaal open dan gaan ze ook wel op, gemiddeld is dat 1 pak koek per week en dan is de helft al op aan het bezoek. Wat blijft er dan over, 1 per persoon voor de rest van de week? In het weekend maken we ook wel 's 'hapjes' maar dan is het wel speciaal, (b.v. leuke film die we allemaal kijken) Dus 1 keer per maand ofzo is dat.
Ijsjes heeft oudste nu net toevallig gekregen van haar werk (van pallet gevallen en nu écht waar). Maar dat is al een weekje of 2 geleden en de meesten liggen er nu nog in. Ik schat dat we daar de zomer wel mee doorkomen.
Nou dat was ons snoep en snaaipatroon wel zo ongeveer.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

09-06-2011 om 12:12

Berber

Haha, ja, dat deed ik ook. Maar op veel scholen mogen de jongste pubers niet eens het plein af, laat staan dat ze mogen gaan shoppen. Ze zijn aangewezen op de niet al te goedkope kantine, met lange rijen! Je staat dan een deel van je pauze te wachten in de rij...luie pubers hebben daar vaak geen zin in!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.