Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
ava star

ava star

15-02-2010 om 17:02

Zoon zo lastig met eten, wat nu?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
T&T

T&T

18-02-2010 om 12:59

Guinevere

Wij proberen het op die manier ook wel eens, anders waren er noooit groenten ingegaan, en nu zijn ze toch tot de ontdekking gekomen dat erwjes en worteltjes niet echt heel vies zijn
Maar sommige dingen (die beruchte aardappel...) gaan er gewoon niet in! en daar ga ik niet meer in dwingen, dan maar een alternatief. En er zijn altijd genoeg alternatieven te bedenken die heel gemakkelijk en net zo goed zijn (brood, pasta). We werken dus met zo'n drie vakken bordje, soms kies ik een vak, omdat ik wil dat ze iets nieuws proeven, soms kiezen ze zelf alle drie. Er moet dan natuurlijk wel iets te kiezen zijn. Zo kiest mijn zoon nooit aardappels, en mijn dochter nooit vlees! en dat moet kunnen als er een goed alternatief op tafel staat.
Ik ben zelf overigens gek op de aziatische keuken, daar heb je altijd keus op tafel! ze vinden daar onze aardappelen -groenten- vlees cultuur echt heel armoedig ook kan er dan soep tegelijk met het hoofdgerecht opgediend worden, en kleine maar gezonde bij gerechtjes... alleen bij mij is dat een vreemde mengelmoes van van alles geworden, maar ook hier dus geen "gangen" menu, maar alles (ook soep) tegelijk op tafel.
groetjes, Tess

Geerdientje

Geerdientje

19-02-2010 om 15:52

Zelf koken

Ook wij hebben van alles geprobeerd met een slechte eter. Straf of geen straf, wat bij ons essentieel was: niet meegaan met de neerwaartse spiraal, dus niet laten merken dat we ons ergerden of bezorgd waren en zeker niet de sfeer aan tafel laten beheersen door zijn eetgedrag! Gewoon gezellig gaan zitten kletsen met de anderen over heel andere dingen en hem lekker in z'n sop gaar laten koken. Gaat hij dan gillen/huilen/jammeren? Hup, naar de gang tot hij rustig wordt (en dan ook zelf niet boos worden, gewoon heel nonchalant maar kordaat).
Da's heel moeilijk, maar het helpt hier wel. Zodra hij merkt dat zijn gedrag niet de uitwerking heeft die hij hoopt, staakt hij zijn gedrag. Bij ons was het dan ook echt een machtsspelletje.
Wat we ook hebben ingevoerd is dat hij voor 1 dag in de week zelf de kok is, dus het menu bepaalt en kookt (nou ja, mee helpt met koken, hij is pas 7 Dat heeft echt geholpen om de sfeer aan tafel te verbeteren. Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.