Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
karin

karin

21-03-2009 om 09:23

Zoontje bijna 5 in groep 1, moeite met woordenschat,hoe kan ik dat oefenen?

Ons zoontje van bijna 5 heeft wat moeite met de woordenschat van taal,ik wil dit graag oefenen met hem natuurlijk,maar heeft er iemand tips of zijn er oefenboekejs?
Wel zag ik in de winkel een boekje voor 4 jarige of 5/6 jarige,dus groep 1 en groep 2,met ook allemaal opdrachten zoals verschillen zoeken,kleiner met groter verbinden en breed en smal enz.,alleen ons zoontje zag met een toets plaatjes en er werd gevrsaagd zet een kruisje bij een stoeprand,en bij een huis met een schuin dak enz.hier had hij moeite mee,staan deze oefeningen ook in die oefenboekjes?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heel, heel veel voorlezen

Dat zou ik aanraden.
Niet per se van alles oefenen, daar geef je je kleuter een boodschap mee die je misschien helemaal niet wilt geven.

In aansluiting op dat vele voorlezen zou je interactief kunnen voorlezen, dus dingen benoemen en vragen stellen over wat er in het boek te zien is. Daardoor stimuleer je je kind om actief mee te doen.

Als je voorleest leert een kind het woord in de contekst, het wordt dan geen leeg begrip maar het gaat leven. Eventueel kun je van Dale's eerste en tweede voorleeswoordenboek aanschaffen, daar wordt een hele lijst in afgewerkt.

Hoeveel lees je nu voor? En zijn jullie al lid van de bieb?

Prulletje

Prulletje

21-03-2009 om 23:03

En veel vertellen

Tijdens wandelen en fietsen kan je ook heel veel vertellen. Aanwijzen, benoemen, vragen stellen. Bijvoorbeeld dingen, groter/kleiner, dichtbij en veraf, kleuren.

Prulletje

karin

karin

23-03-2009 om 15:55

Dank je idd goede tips

dank je idd goede tips bedankt,ik ga ermee aan de slap,alleen was ik idd nog geen lid van de bieb,wel aangedacht,maar niet gedaan!

Logopedie

hoi, mijn kinderen gingen naar logopedie, en daar spijkerde ze hen spelender wijs bij, en gaven ons tips, dmv spelletjes, of kindje zegt Ik pannekoeken lekker, dan zegt ouder vind je pannekoeken erg lekker, of ikke spelen herhaal en voeg wat toe, ga jij fijn spelen, snapje, en doe spelletjes en niet het winnen is belangrijk maar de handelingen mag ik van jouw van de kwartet die of die, of rijmpjes,liedjes zingen etc

Ook goed is...

Vooral op de interesses van je kind in te gaan. Dus bv. zoon zegt "kijk bladejen. Moeder zegt: "nee zoon het is BLADEREN. Niet zo maar: Ja zoon er vallen bladeren uit de boom naar beneden. Mooie bladeren he? bla, bla, bla.
Het is een van de voorbeelden uit het boek: Jij bent belangrijk voor je kind. Schrijver is me even ontschoten. Wat een kind interessant vindt zal hij makkelijker onthouden. Dus let goed op waar hij naar kijkt en doet. Ik heb zelf heel veel aan dit boek gehad. Echt super. Succes verder.

Tv tip

Mijn dochter heeft een hele grote woordenschat en volgens mij komt dat gedeeltelijk door het kijken van educatieve tv series zoals Dora en Diego. Natuurlijk hebben wij haar ook elke avond voorgelezen enzo. Maar ik ga er even vanuit dat je dit soort dingen al doet.
Als je zoontje dol is op tv kijken, kun je misschien eens een dvd van Dora of Diego of zo kopen. Wij laten onze dochter meestal naar Nick junior kijken, geen reklame en alleen tv geschikt voor kinderen vanaf 3. Natuurlijk geldt ook hier, tv kijken met mate.
Daarnaast leg ik mijn dochter de woorden die ze niet kent uit in eenvoudige bewoordingen. Die woorden laat ik ergens die dag nog een keertje terug komen zodat ik kan zien of ze begrepen heeft wat ik uitgelegd heb. Het gaat hier om woorden als; dat is een uitzondering, ik ben het er 100% mee eens, gedeeltelijk, in principe etc. Eigenlijk realiseer ik me nu dat er bijna elke dag wel een woordje is waarvan ze vraagt, mama wat betekent dat en wat ik uitleg en voorbeelden van geef. Het gaat spelenderwijs.
Vooral belangrijk, het moet leuk zijn en aansluiten bij wat je zoon nu al veel doet. Ga je iets gedwongen doen dan krijg je ergernissen en irritaties (leuke woorden om uit te leggen!) en dat is zeker niet de bedoeling.
Heel veel succes.
Groetjes Eef

Logopedie indicatie

hoi ik heb voor die van ons destijds via huisarts zelf spraakles aangevraagd, nu weet ik waar we op moeten letten en gratis spelenderwijs bijgespijkerd worden, gaat nu beter hopelijk is als kinderen naar groep 3 gaan waar ze echt leren lezen en schrijven bijgespijkerd. dan kunnen ze hier zich daarop concentreren
ik heb hier echt voordeel van, en krijg handige tips mee voor waar thuiz op te letten.
bv als mijn zoontje een niet volledige zin uitsprak dan herhaal ik deze en voeg daar extra woorden bij zo corrigeer ik hem niet, en toch hoort hij hoe het moet
ook spelletjes doen en dan niet om het kunnen van het spel maar meer het aangeven bv, mag ik van jouw van de bloemen de klaproos, of nu ben jij aan de beurt, gooi jij 3 123, zoiets.
En als ik nu voorlees doe ik dat heel overdreven langzaam en duidelijk

ik heb er geen spijt van dat mijn zoontje 1x per week na school door deskundige spelenderwijs gratis wordt bijgespijkers. groetjes

Verschil achterstand

hoi, wat is eigenlijk volgens jouw minder dat hij of zij niet alle brede woordenschat heeft of maakt hij nog niet volledige zinnen, bv ik pannekoeken lekker ipv ik vind pannekoeken lekker, voor alles zijn verschillende oefeningen, waar je op moet letten, groetjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.