Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

zwemles voor B: dochter redt het gat maar niet!!!

Mijn dochter van 8 is inmiddels al 4 maanden bezig met zwemles voor haar B-diploma, en tot grote frustratie van haarzelf (en mij) lukt het haar gewoon niet om door het gat te komen. Ze komt steevast 1,5 meter voor het gat boven, zegt dat ze dan echt geen lucht meer heeft.

Het begint een steeds grotere frustratie te worden, er komen steeds weer nieuwe kinderen in haar groepje, die steeds na een aantal weken weer mogen afzwemmen. Soms eentje die ook moeite met het gat heeft, dan oefenen ze samen heel hard, maar als de ander het dan op een gegeven moment redt, is de teleurstelling weer extra groot. Ze begint de moed langzaamaan echt te verliezen...

Is hier iemand met ervaring op dit gebied? Hoe kan ik dit met haar oefenen, hoe houd ik haar gemotiveerd?

(NB ik heb zelf mijn B-diploma nooit gehaald, hoewel ik schoolzwemmen had, maar om dezelfde reden: ik redde de 7 meter onder water niet! Ik merk nu dat ik hier toch een klein traumaatje van heb, hoewel ik er altijd lacherig over gedaan heb en nooit eerder last van heb gehad)

Carootje

ik zou stoppen

Ze heeft haar A al, dan zou ik stoppen. Kan het zijn dat er ook nog schoolzwemmen komt? Dan kan ze mogelijk op een later tijdstip de B halen.
Je kunt deze vraag overigens ook eerst nog vragen aan een van de zwemleraren. Misschien hebben zij wel een idee wat je kunt doen als een kind die verrichting niet haalt. Hoe het komt en wat je er aan kunt doen. Maar soms valt het kwartje gewoon later. Ze zijn er niet aan toe.
Blijven frustreren heeft geen zin. Je kunt het even laten liggen en misschien later eens zelf proberen hoewel ik niet weet hoe je aan een 'gat' komt.

Ilva

Ilva

18-03-2014 om 10:25

Duiken

Duikt ze wel goed? Mijn zoon redde het eerst ook niet. Hij duikte gewoon niet goed, kwam niet goed onderwater en daarom redde hij het niet. De zwemjuf ging na de les nog een kwartiertje met hem oefenen puur op het duiken. Ik denk dat hij het een keer of drie extra les heeft gehad en toen lukte het. Uiteindelijk toch zijn B-diploma gehaald.

2 dingen

OF laat je dochter even 1 op 1 met de zwemleraar (of een ander oefenen) Mijn neef had dit ook en met een uurtje privéles was het opgelost.

OF als het echt een issue wordt: neem een time out. Even een half jaar stoppen en dan weer beginnen. Anders gaat het toch te veel tussen de oren zitten.

Hanne.

Hanne.

18-03-2014 om 10:39

Duiken

Mijn eerste ingeving is ook duiken. Als een kind goed (lees diep) duikt is het gat niet zo ver weg meer. Eigenlijk duik je er dan in en zwem je daarna weer rustig omhoog door het gat heen.

Wat gebeurt er als ze zonder dat de mat er in ligt onderwater gaat zwemmen? Komt ze dan ook na 4.5 meter omhoog?

Melle

Melle

18-03-2014 om 10:42

Inderdaad

Het gaat tussen haar oren zitten. Er is geen reden waarom ze het niet zou kunnen halen, zo ver is het niet en qua adem moet ze het makkelijk redden. Ik zou inderdaad kijken voor 'n privé-les, zodat ze vertrouwen kan krijgen in haar eigen kunnen en anders gewoon (even) stoppen.

Mijn zoon kon niet duiken. Hij kreeg het gewoon niet voor elkaar om duikend het water in te springen. Ook dat zat natuurlijk tussen z'n oren. De zwemschool zag dat het hem waarschijnlijk niet (makkelijk) zou gaan lukken en heeft hem toch laten afzwemmen. Wel met de mededeling dat hij op deze manier niet voor z'n C mocht gaan. Althans, voordat hij daar zou kunnen afzwemmen zou het duiken wél moeten zijn opgelost.

We waren al niet van plan om verder te gaan, dus wij vonden deze oplossing prima. Inmiddels is hij 14 en zwemt hij nog steeds niet geweldig, maar ik vermoed zomaar dat duiken nu wel een stuk makkelijker aan te leren is. Ik heb het ook pas heel laat geleerd door angst (maar vind het nu zelfs heel leuk om te doen!).

carootje78

carootje78

18-03-2014 om 11:06 Topicstarter

bedankt

voor deze reacties, was het na de les van gisteren echt zat! Het zal idd tussen haar oren zitten (en nog steeds ook tussen die van mij, hoewel ik het inmiddels wel kan).

heb het volgende besloten:
- ik ga vrijdag zelf met haar oefenen (evt dan proberen iemand daar te spreken te krijgen om advies te vragen)
- zorg dat ik volgende week extra vroeg aanwezig te zijn en probeer dan de badjuf te spreken (dat is hier altijd heel lastig, kan eigenlijk alleen tijdens kijkles, 1 keerk in de 2 maanden ofzo, en tijdens de laatste kijkles was de badjuf ziek dus hadden we een invaller)
- we proberen het nog een tijdje, maar als er over 4 weken nog geen verbetering is: stoppen.

Thursday Next

Thursday Next

18-03-2014 om 11:11

hier

krijgen de kinderen extra les (gratis) als een bepaald onderdeel niet lukt. Een zwemleraar is dan een halfuurtje bezig met een of twee kinderen, op alleen dat onderdeel. Dat helpt vaak heel goed, jongste dochter heeft zo dat gat geleerd en borstcroll.
Duiken hoeft trouwens niet perse (al helpt het wel natuurlijk), oudste kan nog steeds niet duiken maar zwom wel door het gat, na een gewone sprong in het water.
Ja en als het steeds nietlukt dan zou ik zeker stoppen hoor. Ik heb zelf ook alleen maar A.

Angela67

Angela67

18-03-2014 om 12:48

geen B

mijn oudste kon tijdens het lessen wel af en toe door het gat, maar bij afzwemmen B niet. Helemaal in paniek, huilen, etc. Mocht ie speciaal daarna nog een keer, zonder publiek, alleen het gat. En toen lukte het weer niet . . . .Hij was toen 6.5 jr en kon verder prima zwemmen. We hebben het dus gelaten. Hij is 13 jr en zwemt als een rat, en ja, ook het hele zwembad onderwater
gr Angela

ps jongste had zelfde probleem maar mocht stiekem zwembrilletje op en kon het toen wel . . .

Annet

Annet

18-03-2014 om 13:57

In bad en thuis oefenen

Je dochter kan de tijd opnemen hoe lang ze haar adem in kan houden. Daarna probeert ze hetzelfde onder water (in bad als je die hebt). Daarna neem je de tijd op dat ze in het zwembad onder water is.
Dit heb ik gedaan bij mijn jongste. Het hielp prima voor het probleem in zijn hoofd.
Oja, en we zijn gaan oefenen met dingen opduiken van de bodem (niet vanaf de kant maar als je al in het water ligt). Zo leerde hij te kijken onder water.

duiken

Er kunnen met duiken 2 dingen mis gaan. 1: kind duikt niet diep genoeg. Dat heeft mijn zoon, die kan eigenlijk helemaal niet duiken en moet dan eerst nog naar beneden zwemmen en dan naar voren (zit overigens nog voor A).
2: Kind duikt te diep, of beter gezegd: te steil naar beneden. Dat was de reden dat ik heel lang de 7 meter onder water niet haalde: ik dook recht op de bodem af, en moest dus bijna de volle 7 meter onder water afleggen, en dat kon niet (ik heb de longinhoud van een muis). Pas toen ik meer naar voren dook ipv naar beneden (en dus ruim een meter korting had) lukte het wel. Ik zwem nu overigens prima, maar ben nooit verder gekomen dan mijn A.

Dus ik zou ook denken: kijk naar het duiken, grote kans dat daar het probleem zit. En in bad oefenen, da's ook een goeie.

En anders inderdaad stoppen.

Groeten,

Temet

creabea

creabea

18-03-2014 om 17:02

duiken

grappig, diep zwemmen helpt volgens mij juist wel om beter onder water te blijven Dan moet je alleen wel naar voren duiken en diep gaan zwemmen. Als je niet zo diep zit kom je gauw bovendrijven en lijkt het ook moeilijker om vol te houden op een of andere manier is mijn ervaring.

Misschien heeft je dochter ook wel een inefficiënte manier van zwemmen onder water en verspilt ze veel tijd en energie? Ik heb zelf altijd heel goed en ver onder water kunnen zwemmen, maar het maakt veel uit hoe ver je komt met of je zwemslag een beetje in orde is en of je een beetje lekker en vlot kunt zwemmen.

creabea

creabea

18-03-2014 om 17:03

sorry

ik moet toch beter lezen. Ik zie dat Temet al een beetje hetzelfde had gezegd...

Dalarna

Dalarna

18-03-2014 om 19:02

simpel

Laat haar gewoon eens vanaf de kant onder water zwemmen waarbij ze met haar voeten af zet van de muur: eerst een grote hap lucht nemen en dan beginnen en zo ver als ze kan. Hoe ver kwam ze? Als het niet genoeg was zul je een stapje terug moeten en haar laten zien hoelang ze zonder ademen (mond dicht, neus dicht) kan in seconden. Vervolgens laat je haar dat aantal seconden gewoon zwemmen (dus niet onder water) en dat bewijst dat ze die afstand ook ONDER water door kan brengen al die tijd.

elsje78

elsje78

18-03-2014 om 22:15

oh ja dat gat...

Hier ook een bekend probleem, ze is doorgegaan voor C en toen was het echt te ver. En uiteindelijk waren en 2 tips de gouden: Flink ver duiken, dus heel goed afzetten zodat je de eerste anderhalve meter al te pakken hebt. Het tweede euvel bleek dat ze te langzaam zwom doordat ze haar benen te weinig gebruikte. Dus hard zwemmen. Uiteindelijk gelukt...

Succes!

wij zijn opgehouden

Dochter had A en ook bij haar lukte dat gat niet. Verder zwom ze prima. Daar ging het mij om, dat ze zonder toezicht kan zwemmen en dat ze weet wat ze moet doen als ze per ongeluk in het water terecht komt. Inmiddels is ze bijna 16, niemand heeft ooit naar haar diploma's gevraagd. Dat gat zou inmiddels vast wel lukken, maar we hebben er nooit meer een woord aan vuil gemaakt. Ik heb zelf mijn B diploma gehaald in een buitenbad in maart (KOUD!). Had voor mij echt niet gehoeven, maar mijn moeder vond het belangrijk...

carootje78

carootje78

25-03-2014 om 08:22 Topicstarter

nogmaals dank, gelukt!

Vrijdag wezen oefenen met dochter, met jullie tips erbij. Vooral de tip van het duiken was waardevol: met een iets hardere afzet kwam ze al bijna halverwege.
Toen ze door had dat ze nog maar een paar slagen hoefde te zwemmen, lukte het haar ineens!
Gisteren had ze weer zwemles en ja hoor, 1 van de drie keer gelukt!

*trots*

Dalarna

Dalarna

25-03-2014 om 08:28

zucht

En er was nou werkelijk geen zwemleraar die haar dat had kunnen uitleggen...? Te bizar voor woorden, en jij maar betalen!

creabea

creabea

25-03-2014 om 11:26

goed zo!

Fijn dat het nu is gelukt!

carootje78

carootje78

25-03-2014 om 15:02 Topicstarter

Dalarna

Ja, belachelijk he, en het valt me ook tegen dat de badjuf niet eens echt enthousiast was dat ze het haalde...

Maar goed, wij zijn des te enthousiaster, oh ja, en dat betalen valt mee, je betaalt hier eenmalig een bedrag voor B.

Dalarna

Dalarna

25-03-2014 om 15:32

carootje

In DAT geval had ik vanuit de zwemschool juist meer haast verwacht

Tink

Tink

30-03-2014 om 15:02

succeservaring

Mooi Carootje! Die succeservaring zal er zeker voor zorgen dat ze dat gat binnen de kortste keren een eitje vindt
Jongste zoon hier dito, die maakte zichzelf elke keer wijs 'ik kan dat toch niet, ik haal het gat niet' en hee, inderdaad, dan haalde hij het niet en kwam vlak voor het gat weer naar boven.
Hij dook wel diep genoeg maar begon vanaf dat moment ook langzaam maar zeker omhoog te zwemmen. Toen hij eenmaal in de gaten had dat 1 extra zwemslag in feite genoeg was, en begreep dat hij omlaag moest blijven zwemmen tot bij het gat, was het zo gepiept.

carootje78

carootje78

01-04-2014 om 09:20 Topicstarter

Hoera!

Ongelooflijk! Dochter zwom gisteren 3 keer door het gat en mag gewoon afzwemmen!

Dat was weer een lesje: 'geloof in jezelf' en 'geef nooit op' enzo!

Nogmaals bedankt!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.