Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

29-04-2010 om 22:48

Zwemles-vragen

Stoffer (7) zit nu zo'n 10 maanden op zwemles en dat gaat hartstikke goed. De kans dat hij nog voor de zomer kan afzwemmen is aanwezig.
Alleen... in het vierde bad (bandje groen) blijft hij eigenlijk een beetje steken. Hij vindt het eng in het diepe, is bang te verdrinken (vertelde hij laatst) en het lukt hem niet om door het gat te zwemmen. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt en het gaat al een stuk beter nu hij zijn hart heeft gelucht.
Toch zou ik graag wat input willen om hem wat beter voor te bereiden op de zwemlessen. Hij pikt tijdens zo'n les niet zoveel op van alles wat er tegen hem wordt gezegd (zit soms een beetje op zijn eigen planeet), maar als hij een goede tip hoort, dan wordt hij daar echt blij van en kan hij er ook wat mee.
Hij kreeg bijvoorbeeld laatst de tip om zijn neus als stuur te gebruiken. Als je neus naar het gat wijst, dan ga je naar het gat. Dit soort dingen helpen hem erg.
Vraag 1. Hebben jullie nog wat van dit soort riedeltjes voor hem? Voor de borstcrawl, voor het door het gat zwemmen, voor de rugslag?
Vraag 2. Hij klaagt over een vervelend gevoel in zijn oren onder water. Is daar iets tegen te doen?
Vraag 3. Ik denk dat hij erg geholpen zou zijn met het bekijken van instructiefilmpjes, of zelfs computeranimaties van zwemslagen, omdat hij visuele informatie beter verwerkt dan het gepraat in het zwembad en daarbij ook heel goed is in imiteren. Bestaat er zoiets? Ik heb niets kunnen vinden op www.

Ik ben benieuwd, alvast bedankt.
Groeten, Maw.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moek

Moek

30-04-2010 om 00:11

Eigenlijk heb je hier niets aan, maar...

wij hebben een heel andere slag geleerd, met een flinke klap. Zij leren een meer vloeiende slag. Dus je moet eigenlijk weten hoe zij het aangeleerd krijgen (maar misschien weet je dat allang).

Verde heb ik de juf van mijn zoon de tip gegeven niet over een half zwembad heen instructies naar hem te schreeuwen, want dat komt niet aan. Meelopen en hem eventueel even op de kant halen werkt beter. Maar ik weet niet hoe groot jouw groep is, misshcien kan dat niet.

Vader

Vader

30-04-2010 om 06:24

Zwemles

Misschien niet het antwoord waar je op zit te wachten. Maar laat het gewoon een beetje gaan. Ik snap wel dat het fijn is als hij voor de zomer zijn A (en dan waarschijnlijk snel na de vakantie zijn B!) heeft maar door er zo mee bezig te zijn leg je wel veel druk op je zoon. Allerlei tips hoe het allemaal moet is wel benadrukken dat hij het dus niet goed doet.
Hij lijkt mij meer geholpen met begrip voor zijn verhalen na het zwembaden. Vervelend je oren en Ja, het is ook hartstikke moeilijk dat gat, ik zag dat het alweer beter ging dan de vorige keer. Wat heb jij goed gezwommen zeg vandaag!
Het duurt gewoon even maar dan komt het vanzelf!
Vader
PS: en volhouden tot hij C heeft hoor!

Mayte*

Mayte*

30-04-2010 om 09:10

Het borstcrawl kwartje viel

Toen mijn dochter van een nieuwe zwemjuf de opdracht kreeg om veel en veel harder te trappelen dan ze deed. Waar ze voorheen als een verticale dobber door het water ploegde, speert ze nu over de breedte van het zwembad heen.

Het zijn vaak van die voor de handliggende zinnetjes, maar als ze die in hun kleine koppies krijgen (en toepassen) gaan ze meteen stukken beter zwemmen.
-benen hard dicht bij schoolslag en jezelf lang maken (armen ver naar voren uitsteken)
-rugcrawl; even trappelen dan een arm, weer even trappelen weer een arm.
-rugslag: buik naar boven, benen zacht open en hard dicht

Wat ik wel merkte aan mijn dochter was dat alleen instructies van de juf ter harte werden genomen. Ik heb dan ook zelf weinig input geleverd. Wel voor het diploma zwemmen een paar keer dit soort zinnetjes met haar doorgenomen.

Omdat je zegt dat hij goed is in imiteren, zou ik regelmatig buiten de lessen om met hem gaan zwemmen. Dan kan hij het van jou en van zijn omgeving afkijken.

Jaymza

Jaymza

30-04-2010 om 11:31

Instructies

De zwemjuf deed op de kant de beenbeweging voor. Uiteraard met 1 been, op het andere stond ze. Buurjongetje bewoog dus ook maar 1 been bij het zwemmen!

Jaymza

Annet

Annet

30-04-2010 om 11:58

Hoe lang kun je onder water blijven

Mijn zoontje dacht dat hij niet lang genoeg onder water kon blijven om door het gat te zwemmen. We hebben toen in bad uitgeprobeerd hoe lang hij zijn hoofd onder water kon houden.
Bij de zwemles heeft hij toen geteld hoe lang het duurt voordat je door het gat bent. (gewoon eerst bij andere kinderen tellen). Dat gaf hem voldoende zelfvertrouwen om ook door te durven zwemmen en de drang van: help, ik moet naar boven te onderdrukken.

Naast het gat

Mijn dochter heeft door het gat leren zwemmen door eerst naast het gat te oefenen.(dus wel dat ding in het water hangen) Ze moest dan diep duiken en zover mogelijk onder water zwemmen en merkte zo dat ze véél verder dan dat stomme gat kwam, dus dat ze adem zat had om ook door het gat te kunnen. En toen ze dat ook nog mocht voordoen in de les ging het daarna echt beter. (een hele aardige, oudere zwemleraar)
En de tip van Annet hebben we ook toegepast.

Emmawee

Emmawee

01-05-2010 om 10:47

Reacties

Moek - Geen idee wat voor slag ze aangeleerd krijgen. Ik bemoei me er helemaal niet mee. Ik zou het eens kunnen vragen aan de juf.
Hm…ik zou ook eens aan de juf kunnen vragen welke riedels ik zou kunnen zeggen.
Stoffer heeft privé-les en daar schreeuwt de juf gelukkig niet. Hij gaat nu ook naar een ‘gewone’ groep en daar wordt meer gebruld. Heeft inderdaad totaal geen zin.

Vader en Izar - wat jullie schrijven is hoe ik er zelf in sta. Ik push niet op resultaat, wel op zijn inzet. Hij moet van mij opletten en ook laten zien dat hij oplet. Dat is het enige waar ik ‘op zit’. Ik denk alleen dat het voor hem makkelijker is om op te letten, als hij de zinnen die gezegd worden herkent en ‘kan plaatsen’, ofwel: kan vertalen naar gedrag. Zo’n tip van ‘je neus is het stuur’, dat helpt hem dus enorm.
Zoals Mayte zegt “Het zijn vaak van die voor de handliggende zinnetjes, maar als ze die in hun kleine koppies krijgen (en toepassen) gaan ze meteen stukken beter zwemmen.”
Ik heb zelf alleen mijn A, ben ook geen beste zwemmer en voor mij liggen die zinnetjes niet voor de hand. Ik ben wel heel goed in begrip tonen voor vervelende gevoelens en angsten, die ken ik wel. Maar daarmee help ik hem maar voor de helft. Vandaar mijn vraag hier. Ik geloof trouwens sowieso niet dat een zwemdiploma een veiligheidsgarantie is. Het is gewoon lekker voor hem om iets af te kunnen ronden en trots te kunnen zijn.

Lidwientje, ik herken wat jij schrijft ook van mezelf. Ik kan wel met mijn hoofd onder water, maar dan kan ik niet teveel bewegen, want alles stroomt door alle gaten naar binnen en dat kan inderdaad dagen duren. Ik heb ook nooit leren duiken om die reden.

Cobi, dit soort filmpjes heb ik wel gevonden inderdaad, maar ik zoek eigenlijk iets op basisniveau en met slow-motion, computeranimaties bijvoorbeeld. Nu ik het bedenk… volgens mij zou daar nog geld mee te verdienen zijn… denk je niet? Die oordopjes zijn een goed idee. Bij mij ging alles toch nog langs de kauwgom, trouwens.

Jaymza, die is goed! Dan zwem je rondjes, denk ik.

Mayte en Annet, bedankt voor de praktische tips, ik neem ze mee.

Groeten! Marianne.

Oja

Toen ze net in het diepe zwom heeft de badmeester verteld dat hij ,desnoods met badjas en al aan, heel snel het water in zou springen als er iemand in de problemen zou komen. Dat gaf de kinderen blijkbaar zoveel vertrouwen dat ze veel meer durfden.

Sancy

Sancy

01-05-2010 om 11:22

Gat en neus

Mijn dochter had zichzelf aangeleerd om niet naar het gat, maar naar de bodem net vóór het gat te zwemmen. Een goede schuindiepe duik helpt dan ook natuurlijk. Als ze op de bodem kwam, gebruikte ze de opwaartse druk van het water om op weg naar het wateroppervlak door het gat te gaan. Misschien dat zo'n aanwijzing kan helpen, éérst naar de bodem en dan op weg naar boven door het gat?
Water die de neus indringt, dat probleem ken ik voornamelijk van tuimelkeerpunten. Boven water inademen (euh, da's altijd wel slim en onder water door de neus uitademen is dan de oplossing. Wat de oren betreft heb ik geen oplossing, mijn oren zijn onherstelbaar beschadigd door jarenlang vrijwel dagelijks zwemwater er in te krijgen.

Janna3

Janna3

01-05-2010 om 14:13

Lidwientje!

Wat een herkenning! Ik kan alleen onder water zwemmen als ik met een hand mijn neus dicht mag houden. Tijdens baby-zwemmen hebben we nog een spoedcursus "hoe onder water te gaan zonder je te verslikken" gekregen van de badmeester. De truc is om door je neus uit te ademen zodra je onder water gaat, maar op de een of andere manier lukt me dat niet. Gelukkig heb ik nu zachte lenzen waardoor ik een goed excuus heb mijn hoofd boven water te houden. En hebben de kinderen een papa die fantastisch kan zwemen.
Ontopic, bij ons hielp alleen heel veel oefenen. Menig zaterdagochtend heeft mijn man in het zwembad doorgebracht. Bij ons mocht je als ouders ook met het gat oefenen. Als ze dan op een ochtend 20x door het gat zijn gezwommen kunnen ze het echt. Ook kun je het gat dan al verder neerleggen zodat het bij het A-zwemmen echt een makkie is.

Monique D*

Monique D*

01-05-2010 om 15:25

Tips van de badmeester

Toen mijn kinderen zwemles hadden (inmiddels zijn ze in het gelukkige bezit van het zwem-ABC) en hun badmeester merkte op dat kinderen moeite met het gat en hun oren dan had hij de volgende tips:
- als je onder water last krijgt van de oren: slik eens een paar keer.
- Als je bij het gat de neiging hebt om naar boven te zwemmen of je blijft op het wateroppervlak zodat het niet lukt om het gat te bereiken, doe dan het volgende:
zorg ervoor dat je van de kant een goede duik maakt (dus met je hoofd naar beneden), zodat je gelijk diep in het water bent. KIJK dan onder water (anders zie je niet waar je naar toe zwemt) en trek jezelf DOOR het gat heen door met je handen de zijkanten van het gat vast te pakken. De kinderen die moeite met water in hun oren en het gat hadden hadden daar wel profijt van.
Overigens ben ik zelf ook niet zo'n voorstander van mijn hoofd onder water te houden. Ik heb nooit meer onder water gezwommen vanaf ik niet meer hoefde te duiken (examen van het vroegere B-diploma). Dit doe ik niet meer omdat ik altijd gigantisch verkouden werd na zo'n duik. Het water stroomt dan diep in mijn neus tot bijna achter mijn keel. Mijn arme neus kon daar niet tegen.. dus elke week was ik dan snip- en snipverkouden.
Als ik ooit in een zwembad ben zorg ik er altijd voor dat mijn hoofd boven blijft. Ik spring dan met opgetrokken benen..
Een van de posters zwemt ook met haar hoofd boven water uit angst te verdrinken, maar ze doet wel aan zeilen. Het kan toch gebeuren dat zo'n boot omslaat en dat je er onder komt te liggen? Dan moet je toch onder water zwemmen om naast die boot te komen? Als je zo bang bent om te verdrinken dan lijkt zeilen voor die persoon wel heel erg gevaarlijk!

Emmawee

Emmawee

02-05-2010 om 01:11

Vandaag

Ik heb vanmorgen met Stoffer wat filmpjes gekeken op youtube van kinderen die aan het afzwemmen waren. Er zaten een paar hele mooie bij van duiken en door het gat zwemmen. Na een paar filmpjes keken we even Thomas de trein en toen stelde hij voor om vandaag naar het zwembad te gaan. Daar kon hij opeens prachtig diep duiken en een goed eind onder water zwemmen met een stevige slag! Ik kon hem ook wat tips geven (ik zag opeens die verticale dobber waar Mayte het over had). Hij was heel blij en trots, maar had vanavond wel 'knallende koppijn van al dat zwemmen' zo zei hij zelf. En ik heb zelf ook zere oren.... maar goede moed!
Groeten, Maw.

vlinder72

vlinder72

02-05-2010 om 21:26

Fijn

dat het vandaag zo goed ging. Soms moet het kwartje gewoon even vallen. Wat ook kan werken is een ouder kind het voor laten doen. Dat werkt bij onze tweede heel goed. Broer doet het voor en hij doet het na. Verder ben ik het eigenlijk wel eens met Haas. Het valt mij ook op dat bij sommige mensen het halen van het zwemdiploma het doel is. Goed leren zwemmen is een bij zaak. Wij gaan zelf ook voor goed leren zwemmen en het diploma is dan mooi meegenomen. Zo gingen wij twee jaar geleden met mijn schoonzus en zwager op vakantie. Mijn neefje had toen net A en B gehaald (B in 4 lessen) en tot onze grote schrik kon hij echt niet zwemmen. Hij was bang voor het water en bakte er in een beetje diep water helemaal niets van. Op dat moment hebben wij de beslissing genomen het anders te doen. Wij hebben onze oudste van zwemles afgehaald en hem naar een andere zwemschool gestuurd. Eentje die veel strenger is. Kinderen zwemmen daar niet snel af maar ze kunnen bij het afzwemmen wel allemaal erg goed zwemmen. Onze oudste heeft nu A, B en C. De tweede heeft A en haalt voor de vakantie nog zijn B (er zit tussen A en B ongeveer 3 maanden). Nummer 3 is net begonnen met zwemles. Mijn schoonzus heeft helaas nog niets geleerd. Haar tweede heeft nu zwemles. Hij is 5 maanden bezig en het duurt haar nu al te lang dus hij moet maar op zo'n turbo cursus in de zomervakantie. Nou ja, ze gaan hun gang maar, maar ik neem haar kinderen niet mee naar het zwembad als ik alleen met de kinderen ben. Ik vind het doodeng die spartelende kinderen in het zwembad.

Emmawee

Emmawee

02-05-2010 om 21:47

Haas en vlinder

* denkt even aan Max Velthuijs *
Er zit wel wat in, wat jullie zeggen. Het gaat er natuurlijk om dat hij goed leert zwemmen en zich kan redden in het water. En in 10 maanden is hij al heel ver gekomen. Van mij hoeft hij helemaal niet voor de zomer af te zwemmen.
Wel is het fijn om een ontwikkeling te blijven zien en die zag ik duidelijk stagneren. Ik weet dat het erbij hoort, maar hij had er zelf ook last van. En dan is 'langer' zwemles niet hetzelfde als 'beter' leren zwemmen. Soms moet je wat extra geduld hebben, heeft je kind steun nodig en soms heeft je kind meer aan een duwtje de goede richting. Je kunt niet alles aan de badmeester of -juf overlaten, lijkt mij.
Hoe hebben jullie kunnen zien dat jullie (nieuwe)zwemschool beter / strenger is?
Groeten, Maw.

vlinder72

vlinder72

03-05-2010 om 09:19

Pelle, misschien begrijp ik er niets van

maar ik heb mij nooit een moment zorgen gemaakt over mijn kinderen in het zwembad nadat zij hun zwemdiploma gehaald hadden. En dat is niet altijd het geval als ik tenminste familie, vrienden en collega's moet geloven. Mijn kinderen zijn nooit het zwembad uitgehaald door badmeesters (overkwam de zoon van een collega terwijl hij ook al zijn B had). Ik heb nooit iets hoeven zeggen als hij heeft nu wel zijn zwemdiploma's maar wij blijven er altijd bij want het is nog niet vertrouwd. Nu zeg ik niet dat dat altijd zo is maar dat gebeurt echt veel vaker dan mij lief is. En hoe ik wist dat de nieuwe zwemschool beter is dan de oude. Het is in hetzelfde zwembad. Ze zwemmen samen af. Bij het afzwemmen zie je een wereld van verschil. Je pikt de kinderen van zwemschool B er zo uit. Onze oudste kreeg de schoolslag maar niet onder de knie. Hij was inmiddels al bijna 2 jaar aan het lessen en het lukte maar niet. Bij gewone zwemles ging bijna alle aandacht uit naar rugzwemmen en de bijzondere dingen. Maar die kon hij wel. Hij was echt de allerslechste zwemmer van zijn groep. Na overstappen naar de andere zwemschool met heel kleine groepjes (maximaal 3 kinderen) heeft hij heel goed leren zwemmen. Die schoolslag zat er na andere instructies (een stuk strenger want hij moest het gerust 4 of 5 keer opnieuw doen net zolang tot de instructeur tevreden was) zo in. Inmiddels behoort hij bij het schoolzwemmen tot een van de beste zwemmers. Oja, op onze zwemschool is het afzwemmen maar 1 keer in de drie maanden dus afzwemmen na 4 weken kan bij ons niet. En natuurlijk zijn er kinderen die na 4 weken gewoon voor B kunnen gaan. Sommige kinderen kunnen ook gewoon A overslaan en direct het programma voor B zwemmen maar er zijn ook kinderen die nauwelijks het programma voor A halen (neefje en zoon van collega) en vervolgens in 4 lessen B halen omdat er niet meer zwemlessen zijn voordat de zomervakantie begint. En ja, dan twijfel ik over het nut en het doel van het halen van het zwemdiploma. Maar inderdaad misschien begrijp ik er niets van. Maar om even positief af te sluiten nog maar 8 diploma's en dan ben ik van alle zwemlessen af . Pfffff, volgens mij zit ik nog jaren en jaren in het zwembad met nummer 2, 3 en 4.

scoot

scoot

03-05-2010 om 21:21

Zwemvereniging

Ik snap Vlinder wel. Ik heb ook altijd gevonden dat de kinderen van de zwemverening (eindhovense watervrienden in dit geval) veel beter zwommen dan de kinderen van de reguliere zwemverening. Ik werd er ook altijd op gewezen door andere ouders, die zagen het verschil ook als de kinderen samen gingen zwemmen.

De eisen zijn bij de zwemvereniging echt veel hoger, wat wel vreemd is maar ik zie het aan de manier van zwemmen bij neefjes nichtjes die opgaan voor hun diploma's, gehaald bij de reguliere zwembaden.

Nu is het zo dat, bij een vereniging, de kinderen langer zwemmen voor ze de diploma's halen, daardoor ook wat ouder zijn dan vriendjes voor ze de diploma's hebben en daardoor natuurlijk ook sterker zijn en een vele betere zwemconditie hebben opgebouwd. Daardoor zwemmen ze dan vanzelf ook beter dan kinderen die het binnen de gestelde tijd "moeten" halen.

De contributie is stukken lager dan bij een regulier zwembad, dus die poot uitdraaien valt denk ik wel mee, als je het tegen elkaar af gaat strepen.

Ik heb me ook altijd verbaasd over dat snel van de zwemles af willen zijn. Ik snap het wel als de kinderen een hekel aan zwemmen hebben, maar heel vaak is dit niet zo. Ik vergelijk het maar met iedere andere sport. Hoeveel ouders staan er niet 2 keer in de week aan de zijlijn van het voetbal, jaren en jaren en jaren. Daar hoor je dan weer niemand over. Zwemmen wordt toch nog heel vaak als een moetje gezien, is wel jammer.

Mijn kinderen zijn altijd enthousiaste zwemmers geweest, dochter is doorgegaan tot ze alles had wat ze maar kon halen. Zoon is wel gestopt met les na zijn c.

Nogmaals, als je kinderen zwemmen niet leuk vinden snap ik die gedachte van snel willen halen en spoedcursussen wel. Maar vinden ze zwemmen leuk, waarom dan niet rustig aan een beter resultaat opbouwen?

Emmawee

Emmawee

03-05-2010 om 22:33

Moetje

Oh ja hoor... daar kan ik eerlijk over zijn. Zwemles is een moetje hier. Wij vinden het leuk hoor, om te gaan zwemmen, maar dan heb ik het echt over een beetje ronddobberen en rare fratsen uithalen in het water. Een soort speeltuin dus. Zwemles is dus gewoon een cursus, zonder een vaste klas of groep. Stoffer heeft er geen hekel aan en hij wil graag het hele ABC halen, maar dan gaat het hem dus om de 'medaille', niet om de kunst van het zwemmen. Liever gaat hij gewoon lekker speelzwemmen.
Ik heb voor Stoffer privé-les gekozen en we zijn relatief laat begonnen (hij was ruim 6 jaar), juist omdat ik verwachtte dat hij in een grotere groep en op jongere leeftijd te weinig op zou pikken. Hij houdt er niet zo van om iets aangeleerd te krijgen. (School is ook niet zo zijn hobby.)
Ik ben heel tevreden over de privélessen, al zijn die maar 30 minuten per week. Hij pikte het echt goed op, had het naar zijn zin en ging dus echt heel snel vooruit. Maar goed, 6,5 jaar oud en een sterke beer. Zodra ik merkte dat het een beetje stagneerde, heb ik hem daarnaast extra op les gedaan (en dat is in een reguliere groep) om meer oefening te krijgen. Maar ik merk dat dat w.b. instructie en feedback toch een stuk minder is dan de privéles. Wel loopt er een 'overstijgend' iemand rond, die af en toe kinderen eruit pikt om nog iets extra mee te oefenen.
Al met al ben ik wel tevreden over dit Sportfondsenbad en ik neem het ook maar een beetje zoals het komt. Toch denk ik dat er nog heel wat winst te behalen valt met goede visuele ondersteuning van zwemles. Vooral omdat door de accoustiek en het water in de oren zoveel verbale instructie verloren gaat.
Groeten, Maw.

scoot

scoot

03-05-2010 om 22:35

Tav pelle

Is dat echt het probleem Pelle(het duurder zijn), dan begrijp ik dat maar nogmaals heb ik het idee dat het dat vaak niet is. Ik hoor echt altijd ouders zo balen van de zwemles en dan vooral om het gaan iedere keer. En dat begrijp ik dan niet, dat gaan vinden ze ineens gaan probleem meer als ze naar voetbal of judo of paardrijles gaan.

Inderdaad organiseert de zwemclub ook andere dingen maar daar deden mijn kinderen dan weer niet aan mee, is ook vrijblijvend. Wel aan de Sintmiddag trouwens. Zwemmen was en is het belangrijkste aan de club, zou ook vreemd zijn als dat anders was.
Ook hier een wachtlijst maar daar kun je natuurlijk rekening mee houden mocht je wel interesse hebben.

Is dat trouwens echt zo, niet kunnen inhalen bij de zwemles van je kinderen? Dat kán hier bij het reguliere zwembad dan weer wel hoor ik van vrienden.

Emmawee

Emmawee

03-05-2010 om 22:48

Gesjellug

Scoot: "Ik hoor echt altijd ouders zo balen van de zwemles en dan vooral om het gaan iedere keer. En dat begrijp ik dan niet, dat gaan vinden ze ineens gaan probleem meer als ze naar voetbal of judo of paardrijles gaan."
Ik weet het niet, mij lijkt het allemaal niet veel, man en ik zijn zelf niet echt verenigingsmensen. Maar goed... sport moet en is voor kinderen ook heel belangrijk, zo ook het gevoel bij een club te horen. Dus als mijn kind(eren) aan een verenigingssport gaan doen dan ga ik aan de kant gezellig staan doen met andere ouders, die ik vervolgens elke week zie. Dat is iets anders dan zwemles, waarbij de groepjes toch wat wisselen en iedereen hoopt er zo snel mogelijk weer vanaf te zijn.
Groeten, Maw.

Scoot

Scoot

04-05-2010 om 21:46

Pelle

1. Als je kind een hekel heeft aan zwemmen, dan duurt het veel te lang ja. Maar ik blijf me toch afvragen(ervaring, ga ook wel eens met neefjes en nichtjes naar de reguliere zwemles)of er dan zoveel kinderen zijn dat dat hebben. Ik heb het idee dat de hekel meer bij de ouders ligt en als je dat maar vaak genoeg zegt neemt je kind dat vanzelf over.
2.Wat was dan het gedoe, dat gedoe heb je toch ook bij de voetbal? Waarom laat je het je kind dan niet al zelf afdrogen en beginnen met aankleden, dat kan een 5 jarige toch best of heb ik dit mis en kunnen veel 5 jarigen dit nog niet?
3. Meekijken...idem andere sporten, snap het verschil niet. Al lees ik wel dat de ergernis veel voortkomt uit de zwemschool. Moet je je daar dan niet eens gaan melden?
4. Kosten; begrijpelijk. Daarom ook beter bij een zwemvereniging maar heb je geen trek in zwemlessen die nog meer maanden beslaan dan nooit aan beginnen.
5. Hier lees ik de frustratie van de gekozen zwemschool. Ga eens praten zou ik zeggen, het lijkt met niet normaal dat een enkeling de rest ophoudt. Ben je klaar met het badje, dan naar het volgende.
6. Laat dat weekend voor mij nu moeilijk zijn, ik werk ook op zaterdag. Wat ik ook wel eens zie bij collega moeders: 1 rijdt heen, ander terug. Netwerken is heel belangrijk met sportgaande kinderen. Ik ga trouwens wel eens boodschappen doen, ben ik een uur daarna weer terug.
7. Zwemtijden worden hier gekozen naar gelang je het beste uitkomt(is nog niet altijd gemakkelijk) Kan meteen na school maar ook laat in de avond. Soms is een optie nog niet mogelijk maar kan later verschoven worden. Wel vaak 2 keer ja, maar voetbal, judo en paardrijden zijn ook 2 keer. En dan ook nog een wedstrijd in het weekend als je geluk/pech hebt.
8. Zitten je kinderen op de NSO? Wordt er vandaar naar een sport(anders dan zwemles) gebracht of hoe gaat dat nu? Ik begrijp dat jij fulltime werkt? Dan is het inderdaad moeilijker om je kind bij wat voor sport dan ook te laten gaan. Mijn kinderen zaten op zondagmorgen bij de zwemvereniging, perfecte tijd vond ik. Met neefjes ga ik meteen na school.
9. dat is vervelend ja, dat afschaffen van inhalen. Dat zal dus iedere zwemschool voor zichzelf uitmaken.
10.Dat kan maar hoef natuurlijk niet(niet dat dit iets uitmaakt in mijn verhaal). Mijn kinderen zaten en op zwemles en op turnen, en op zwemles en op gymmen.
11. Oké, ik begrijp dat het bij jou in de omgeving heel anders werkt. Hier bij de zwemverenging inschrijving met 3,5 jaar omdat ze mogen beginnen met 4 jaar. Veel kinderen beginnen toch wat later.

Ik denk dat we wel kunnen concluderen dat het ook veel aan de zwemschool ligt waar je kinderen op hebt, en niet alleen het verschil tussen vereniging en regulier zwembad. Ik zou ook niet blij zijn met de praktijken die ik van je lees. Maar ik blijf bij mijn mening dat het toch meer ouders dan kinderen zijn die die hekel aan de zwemles hebben, en die mening wordt gevormd door hetgeen wat ik hoor en zie als ik eens zit te wachten op een neefje of nichtje.

Ik hoef daar natuurlijk ook niks om te geven maar ik zucht ook wel eens als ik dat gekreun en gesteun van sommige ouders hoor in de wachtruimte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.