Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zwemmen en onderwater

Gister heeft mijn dochter van 5 haar eerste zwemles gehad. Ze vond het gelukkig erg leuk.

Mijn dochter vind het prima in het water, loopt rond in het water en doet de meeste spelletjes gewoon mee. Valt ze een keer en gaat ze koppie onder doet ze er niet zo dramatisch over. Moet dochter echter een oefening doen met het gezicht in het water dan weigerd ze permanent en doet ze het niet.

Door vele vragen van andere ouders heb ik het er nog niet met de juf over gehad.

Zijn er hiet mensen die het herkennen bij hun kind?
Wie heeft tips voor mij om mijn dochter toch te leren bewust onder water te gaan?

Gr Pham

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

05-11-2009 om 08:57

Heel gebruikelijk

Ja hoor is heel erg gebruikelijk, ik zou me er niet druk om maken komt vanzelf goed.

Als je er zelf iets mee wilt doen zou ik het speelsgewijs doen. Dus in (zwem)bad spelletjes doen. Kan je iets van de bodem rapen?, Kan je bellen blazen in het water? etc etc etc. Maar vooral speels laten zijn, en niet gaan opdringen. Mijn ervaring is dat de kinderen dan juist niet meer mee willen werken.

amk

amk

05-11-2009 om 10:55

Geef het tijd

na een eerste zwemles moet je niet veel verwachten.

Bij mijn dochter zijn er kinderen die gelijk met haar zijn begonnen die na 10 lessen nog niet eens hun haren nat durven maken. En ook dat is normaal. De eerste lessen zijn juist bedoeld om echt watervrij te worden. Kinderen die daar al voorbij zijn worden sneller doorgestuurd naar volgende badjes.

Ze gaan het haar heus leren, maar dan in haar tempo.

Guinevere

Guinevere

05-11-2009 om 12:14

Winst te behalen

Volgens mij kun je veel winst behalen in de eerste fase van de zwemlessen, door je kind zelf zo veel als het kan watervrij te maken.
Mijn zoon hebben ze 7 maanden bij het "waterwennen" laten zitten, omdat hij niet met zijn oren in het water wilde drijven. 7 maanden maal 35 euro, kassa! En werkelijk geen klap geleerd daar, behalve een beetje spetteren. (Overigens durfde hij allang met zijn oren in het water, maar niet omdat de meester het hem vroeg, alleen als hij zelf zin had.)

Yep, zelf doen

Onze zoon (6½) is doodsbang voor water in zijn oren/gezicht. De zwemlessen deze zomer hebben niets uitgehaald op dit vlak, oordoppen hielpen ook al niet en de zwemjuf raaddde ons dringend aan volgend seizoen (tis een buitenbad) veel zelf met hem te gaan zwemmen. Dit deden wij eerder niet (allebei gruwelijke hekel aan zwembaden, en hadden geen idee dat dit zou gaan spelen), maar we nemen volgend jaar nog een abonnement en gaan zoveel mogelijk met hem naar het zwembad. Spetteren, spelen etc. Ws. zet dat wb. watervrij maken veel meer zoden aan de dijk dan lessen.

Dure oplossing...

Bij ons kwam de oplossing vanzelf tijdens een vakantie in Thailand, waar je geweldig kon snorkelen. Tot die tijd weigerden de kinderen om hun hoofd onder water te doen (zelfs haren wassen was een drama), maar met een snorkelbril en snorkel waren ze meteen helemaal om. Tja, er was ook zoveel te zien onder water dat ze het helemaal niet door hadden dat ze onder water gingen...

Oke, een beetje dure oplossing als je geen vakantieplannen naar Thailand oid hebt, maar misschien werkt het in bad ook wel. Schuimlaag op het bad, plastic poppetjes op de bodem en door de bril naar de poppetjes zoeken...

Groetjes en succes ermee!
Mamamjan

amk

amk

05-11-2009 om 20:40

Maar

met de zwemlessen mogen ze geen bril op, dat maakt het toch wel weer lastiger.

Maar na slechts 1 les kun je er echt nog niet veel van zeggen.

kleinmaarfijn

kleinmaarfijn

05-11-2009 om 22:35

Ook spelen in bad en geduld

Bij mijn zoon herken ik dit ook, maar wij zijn echt in de eerste 4 jaar redelijk veel gaan zwemmen (met tussenposen ivm oorpijn en buisjes) en hebben hem nu ook al bewust op een kleuterzwemles gedaan zonder mama in het water. (we merkten dat hij bij mij veel meer zijn koppigheid laat zien dan bij een juf en ook dat hij teveel op juf en mama en alle andere kindjes en mama's lette). Nu ruim een half jaar verder gaat hij zelf onderwater (nog niet zo heel diep) en springt ook zo in het diepe als juf dat vraagt. Dit is echt om watervrij te maken, zodat kinderen zoals hij, met de zwemles niet zoveel achterlopen. Onze man is nl erg van niet onder willen doen voor zijn vriendjes, dus ook zwemdiploma zou dan problemen gaan geven. Hij is nu 4 en 8 mnd en ik heb goede hoop dat hij straks redelijk meekomt met de rest bij A-diploma.

Dit is natuurlijk voor jou al te laat, je bent al bezig met lessen, maar misschien is het niet slecht om ervan uit te gaan dat ze gewoon wat langer moet wennen. En natuurlijk is zelf in het zwembad gaan spelen ook heel goed om haar watervrij te maken. Tenminste, als ze dit ook aanneemt van jou.En in bad ook iets op de bodem leggen (geen zeep in het water) en eerst met bril en later zonder bril spelletje spelen hoe snel ze hem durft te pakken. Mijn zoon vond dat al heel snel leuk in bad (we zijn wel gelijk zonder bril met dit spel begonnen). Ik denk dat hij amper een maand op deze les zat. In de groep ging het toen nog niet van harte, maar als ze in bad durft ben je al heel ver. En blijven stimuleren dat ze het speeltje dus pakt met oogjes onder water. Voor onze zoon was een dikke duim van ons al genoeg!Succes

vadmar

vadmar

06-11-2009 om 10:45

Hier ook

Onze dochter was pas 4,5 toen ze al werd opgeroepen, achteraf veel te jong, had totaal geen kracht genoeg. Ze heeft lang niet met haar hoofd onder water gewild, maar opeens is dat toch goed gekomen. Ze zwom al veel met bandjes en vond het diepe ook niet eng, maar ja, dat springen he... Dan wordt toch je hoofd wel nat. Nu heeft ze net haar A gehaald en duikt als de beste!
Maak je dus maar geen zorgen, het komt vast vanzelf wel!

100%mama

100%mama

06-11-2009 om 17:23

Geef het tijd

Hier hebben we 2 zwembaden. het 1e badje kent 2 delen, baan 1 & baan 2. Dit is ondiep water. Gemiddeld doet een kind er 1,5 jaar over om van het ondiepe naar het diep te kunnen. Zoonlief zit nu 1,5 jaar op zwemmen en sinds vorige week zit hij idd in het diepe, precies zoals het gemiddelde. In baan 1 is het idd veel spetteren, spatteren en spelen, maar het heeft wel een doel, het is bewust spetteren en spatteren zeg maar. Baan 2 is al serieuzer, zwemoefeningen, conditie, voorbereidend zeg maar op het diepe.

Ik denk dat je na 1 les nog niet zoveel kunt zeggen, mijn vuistregel is dat HIJ het leuk vind ongeacht hoelang hij er over doet om zijn diploma te halen. En echt, hier een jongetje wat van 1 druppel in zijn gezicht al compleet panisch was........het komt goed!

Pham

Pham

07-11-2009 om 09:16 Topicstarter

Bedankt

voor alle reacties.

Ik weet ook wel dat het goed komt. Oudste is nu voor B bezig maar toen hij met A begon was onder water gaan geen enkel punt, vond hij juist gaaf.

Dochter is een beetje (erg) van de koppige en zie de bui al hangen, als die eenmaal iets besloten heeft....

Een bad hebben we zelf helaas niet maar ik ga vaak wel extra zwemmen met de kinderen, volgende keer dus duikbril mee en leuke dingen om te pakken, maar die hebben ze volgens mij in het zwembad ook.

Groetjes Pham

Vic

Vic

07-11-2009 om 12:18

2,5 jaar

Mijn dochter was na 2,5 jaar zwemles nog niet watervrij. Complete drama's als er ook maar iets meer dan de onderkant van haar kin nat werd. Uiteindelijk hebben we een jaartje pauze genomen en zijn daarna (op haar verzoek) bij een andere zwemschool begonnen. Toen had ze na 4,5 maand haar diploma.

Fatima

Fatima

08-11-2009 om 09:08

2,5 jaar

Heb je je kind 2,5 jaar laten lessen? Wat vreselijk. Ik was na een half jaar of eerder al gestopt.

Ik vind dat er veel te moeilijk gedaan wordt over die zwemlessen. In 2,5 jaar leert een kind niets en het is alleen maar elke keer weer frustratie.

Guinevere

Guinevere

08-11-2009 om 13:07

Die waterwengroepen

Wat ik zo erg vond aan die waterwengroepen, was dat er steeds nieuwe kinderen instroomden. Dus na 7 maanden was mijn zoon voor de 28e keer bezig met het natspetteren etc. Leuk voor de nieuwe kinderen, maar niet als je al 7 maanden in zo'n groep zit. En dan te bedenken dat er 4 (!) waterwengroepen waren, allemaal hetzelfde lesniveau. Hoe moeilijk was het nou helemaal geweest om daar enig niveauverschil tussen aan te brengen? Waterwennen niveau 1 en 2, oid. Ik heb dit ook geprobeerd aan te kaarten, dat ze in elk geval voor mijn eigen zoon niet goed bezig waren, maar heb bot gevangen. Totdat ik 'm eraf haalde, toen waren ze opeens wel bereid om iets met 'm te doen. Mooi te laat dus.

amk

amk

08-11-2009 om 13:39

1 groep

hier stroomt iedereen in in dezelfde groep (badje 1). Maar ieder stroomt daar in zijn/haar eigen tempo weer uit, en soms ook weer terug. Mijn dochter werd na een les van een half uur naar het volgende badje gezet. De les daarna weer terug want het ging gewoon niet. De les daarna weer proberen in het 2e bad. Ging prima en nu is ze na 8 weken totaal zwemles in het 3e bad bezig. Ze leert nu op haar buik zwemmen. De volgende stap is het diepe bad. Wat mij betreft mag het best wat langzamer gaan. (Het is ook nooit goed

Hier wordt soms overlegd om eerst een andere lestijd te proberen wellicht werkt een andere juf of meester beter. Als dat niet lukt om het kind over zijn angst heen te helpen wordt gewoon geadviseerd om even te stoppen. Lijkt mij een faire aanpak. Je krijgt dan een aantekening en wordt na een half jaar weer opgeroepen ongeacht de dan geldende wachtlijst.

Pham

Pham

08-11-2009 om 15:32 Topicstarter

Vandaag

zelf gezwommen met mijn koppige kleuter en met haar onderwater geweest! Hahahahahaha.....
Heb haar op mijn arm genomen en een paar keer gehopst in het water, toen gevraagd om samen onder water te gaan. Er kwam eerste een duidelijke nee en daarna toch een voorzichtige ja. Dus samen onder water gegaan en dochter vond het dol komisch!!!!
Alleen de rug drijven vind ze nog doodeng, gilt en huilt de eerste 2 minuten het bad bij elkaar en dan vind ze het eigenlijk best grappig....Gekke griet!

Maar de eerste stappen heeft mijn dame gezet. Super van haar.

Groetjes Pham

Asa Torell

Asa Torell

09-11-2009 om 10:39

Pham

Fijn dat zelf oefenen een beetje werkt! Hier betekende zelf gaan zwemmen gewoon dat zoon een uur lang tot zijn middel in het water bleef rondwaden als een oud mannetje in een kuuroord. Zoveel mogelijk uit de buurt blijvend van mogelijk gespetter. Dat vond hij heel leuk maar voor watervrij worden hielp het niet. En bij de zwemles is het achteraf wel vrij snel gegaan, hij begon ook zo als jouw dochter, maar na een maand of 3 durfde hij ineens wel met zijn hoofd onder water. Dus hier was het juist de zwemles die het hem deed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.