Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

12 jarige dochter versus haar bril

Onze jongste dochter heeft sinds een maand of 4 een bril. De laatste die er aan moest geloven in ons brillengezin. We hadden al een tijdje het vermoeden maar de test van de schoolarts gaf duidelijk aan dat het moest.

Eerst vond ze het nog wel prima en droeg ze hem de hele dag. Ze heeft ook al een behoorlijke sterkte (rond de -2 met een kleine cilinder) Maar nu ze in de eerste klas van de middelbare zit wil ze het ding ineens zo min mogelijk op want ze vind het niet cool. In de klas en voor de televisie kan ze niet anders maar daarna gaat ie meteen het doosje in. Terwijl de opticien duidelijk adviseert hem de hele dag te dragen. En ook mijn eigen bril is niet heel veel sterker maar zie ook niet best zonder.

Ik heb haar al aangegeven dat ik liever zie dat ze het advies volgt en haar bril gewoon de hele dag draagt maar dat doet ze dan wel even, om hem als ik weer uit het zicht heb weg te doen. Ik heb haar ook al aangeboden dan maar lenzen te nemen maar dat vind ze ook maar eng. Ze is de enige waarmee ik het heb. Haar twee oudere zussen dragen hun brillen met trots.

Wat adviseren jullie. Haar dwingen haar bril de hele dag op te zetten? Of maar hopen dat ze zelf merkt dat het met een bril allemaal een stuk beter gaat.

bicyclette

bicyclette

17-10-2018 om 21:54

laten gaan

Ik zou het laten gaan. Ze heeft er zelf het meeste last van als ze niet goed ziet. Als haar ogen slechter worden, dan komt ze vanzelf op een punt dat ze de bril liever ophoudt. En bovendien: ze zit net in de brugklas, is waarschijnlijk nog erg bezig met groepsprocessen, wil aardig/leuk/knap gevonden worden etc. Kortom: alle onzekerheden die bij het leven van een jonge puber horen. Als zij zich op sommige momenten prettiger voelt zonder bril, geef haar dan de ruimte.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-10-2018 om 21:55

Tja

het advies is duidelijk en natuurlijk probeer je daarvan uit te gaan. Maar dwingen kun je haar niet, denk ik. Ze kan ‘m even zo snel afzetten als ze de hoek om is naar school, zeg maar.

Is die bril met haar overlegd? Ik bedoel, is er besproken dat het een bril werd, of waren lenzen ook een optie? Het lijkt me dat de enige kans van slagen is als zij er achter staat. En anders zet ze die bril niet op en degene die ze het meest mee heeft, is ze zelf.

Aagje

Jan

Jan

17-10-2018 om 22:04

Wat is je probleem?

Waarom moet ze de bril op? Is dat niet gewoon aan haarzelf?

Sjeeske

Sjeeske

17-10-2018 om 22:07 Topicstarter

@Aagje

Het is niet echt overlegd toen. Dat had niet echt een reden. Niemand in ons gezin draagt lenzen dus eigenlijk hebben we er niet over nagedacht en bovendien heeft ze er zelf ook weerstand tegen. Als ze dat zou willen dan zou ik bij wijze van morgen met haar naar de winkel gaan.

Ik denk ook niet dat dat dwingen een goed idee is. Wat ik het liefst wel zou willen bereiken is dat ze het ding op de fiets opzet.

Rixt

Rixt

17-10-2018 om 22:25

Ik kreeg in de brugklas ook voor het eerst een bril, ook min 2. De bril ging thuis op m'n neus, maar zodra ik een paar meter gefietst had ging de bril opgevouwen in m'n jaszak, op de terugreis zette ik hem weer op. Vreselijk vond ik het met bril naar school, mijn ouders kwamen er pas na een lange tijd achter en toen mocht ik lenzen, veel fijner vond ik.
Onze zoon heeft lenzen geprobeerd, maar die vond het teveel gedoe, hij heeft z'n bril altijd op, anders ziet hij ook echt niks.

Hier ook

Zoon had al lang een nogal zware bril maar op de middelbare school wilde hij die niet meer op. Hij heeft ongeveer een jaar, met gevaar voor eigen leven, rondgezwalkt zonder en toen heb ik hem aan de lenzen geholpen.

Dus toen dochter dat zag wilde ze ook. Ook aan de lenzen.

ik heb ze zelf nooit gehad dus het leek me nogal gedoe. Maar het bleek een fluitje van een cent. Goede uitleg gehad bij Pearl. Het was even wennen en even geduld.

Voor zoon betaal ik het niet meer, die heeft zelf inkomen, maar inmiddels doet hij elke dag zijn bril op, lenzen vind hij te duur.

Dochter koopt nog steeds lenzen, nu van haar eigen geld.

Eva

Eva

17-10-2018 om 23:48

Lenzen

Onze dochter van 12 heeft een bril en heeft hier gelukkig geen problemen mee, ook niet nu ze in de brugklas zit. Veel kinderen die ik ken met bril starten in de brugklas met lenzen, dat heb ik ooit zelf ook gedaan. Deze optie hebben we dochter ook geboden maar zij vond dit niet nodig.
Fietsen zonder bril zou ik verbieden, verder moet ze het zelf weten denk ik. En ook wat het fietsen betreft kan je het lastig controleren natuurlijk. Hier kwam van de week een buurvrouw aan de deur om te zeggen dat ze dochter had zien appen op de fiets, terwijl we dit toch echt nadrukkelijk hebben verboden.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-10-2018 om 23:59

Als ze echt niet wil

zal ze zich niet laten dwingen, vrees ik. Ook al is dat onverstandig van haar. Dwang in deze is zinloos want buiten je zicht doet ze ‘m vast weer af, in je zicht doet ze dat al. Blijkbaar is de sterkte niet zodanig dat ze er genoeg last van heeft op die momenten dat ze de bril niet draagt.

Het dragen van lenzen nog eens bespreekbaar maken, zou je kunnen overwegen (ik zie nu pas dat je dat al hebt aangeboden, sorry voor het slechte lezen). Het lijkt enger dan het is. Ze heeft een -sterkte, dus misschien zijn nachtlenzen iets voor haar.

Aagje

Sjeeske

Sjeeske

20-10-2018 om 08:34 Topicstarter

Toch lenzen

Nou ik heb toch een doorbraakje. Ze wil lenzen proberen.

Ik heb voorgesteld om samen lenzen te nemen. Zelf heb ik ooit lenzen gehad maar bij mn zwangerschap vanaf gestapt en eigenlijk nooit meer aan begonnen. Maar dit maakt het wel een mooi moeder-dochter dingetje haha

Gelukkig had de opticien nog tijd vanmiddag. Ik hoop dat ze enthousiast wordt.

MissPoes

MissPoes

20-10-2018 om 10:08

Proeflenzen

Fijn dat ze open staat om lenzen te proberen.
Onze zoon kreeg van de opticien proeflenzen en ging daar samen met de opticien mee oefenen om in te zetten en uit te doen.
Na een paar keer was hij er vertrouwd mee en hebben we besloten lenzen te bestellen.
Succes!

Sjeeske

Sjeeske

21-10-2018 om 09:54 Topicstarter

Geslaagd

Ze kreeg ook proeflenzen. En het bleek toch allemaal een stuk minder eng dan gedacht.

Over een week halen we beide een setje lenzen op.

Nog bedankt voor jullie raad.

Natasja

Natasja

31-10-2018 om 23:39

Wenning

De kinderen uit haar klas zullen het wel gewend zijn, denk anders aan lenzen?

Sjeeske

Sjeeske

01-11-2018 om 10:45 Topicstarter

Lenzen

Ze is intussen helemaal om. En als haar lenzen uitgaan gaat nu haar bril op. Het goede zicht is verleidelijk.

En ook ik kreeg een hoop leuke reacties op mijn brilloze verschijning haha

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.