Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
kikker

kikker

24-05-2011 om 10:51

16 jaar en zelfstandigheid op school

Mijn zoon van net 16 jaar heeft veel kenmerken van ADD volgens de kinderarts en volgens ons maar volgens GGZ voldoet hij net niet aan de criteria. Zijn tweeling broer is overigens gediagnosticeerd met ADHD en kan met behulp van medicatie inmiddels goed uit de voeten.

Mijn zoon is nog redelijk kinderlijk, vergeetachtig, snel geprikkeld, slordig en redelijk onhandig. Het is verder een leuke jongen en behalve de gebruikelijke puber irritaties geen probleemkind. Hij zit nu in 4VWO en daar wordt toch al aardig wat van hem verlangt op gebied van planning etc. Omdat hij daar moeite mee heeft maar wel op het VWO wil blijven help ik hem daar mee. Helaas kan hij zich wél goed focussen op de PC en dus moet ik regelmatig hem herinneren aan schoolwerk. So far so good.

Maar er moeten natuurlijk ook (steeds meer) werkstukken gemaakt worden. En dat is een groot probleem. Sowieso om hem op tijd te laten beginnen, maar ook om hem in te laten zien dat enige diepgang en juist Nederlandse taalgebruik nu toch echt wel verwacht worden. Hij krijgt zijn gedachten gewoon niet bij elkaar, zijn zinnen gaan halverwege over in een andere zin en zijn gevolgtrekkingen slaan soms als een tang op een varken. Lastige is dat hij dat totaal niet door heeft en eigenlijk wel vind dat het een goed verhaal is geworden. Nu moet een kind van die leeftijd natuurlijk dit soort dingen alleen kunnen doen maar ik kan het niet laten en lees toch zijn verhaal na en geef aan waar het mis gaat. Vervolgens heeft hij geen idee hoe hij het kan verbeteren en hoopt dat ik hem zinnen in de mond leg,

Helaas kan ik het niet laten om soms te vertellen wat ik vind van zijn prestaties, vooral als dit gepaard gaat met zijn ongeïnteresseerde houding van ‘ik doe het toch nooit goed’ en als ik op zijn voorhoofd lees ‘wat zeur je toch’. Vervolgens vindt hij het wel heel naar als zijn cijfer matig is. Een overstap naar 4 HAVO is volgens mij geen oplossing want het probleem ligt niet aan het niveau.

Wie heeft tips om hem wat beter te laten functioneren op school? Of kan mij wat moed inpraten met ervaringen dat ook dit soort jongens het uiteindelijk wel red? Ik weet heus wel dat ik mij er minder mee moet bemoeien maar als de oorzaak nu zou zitten in pure luiheid dan zou ik hem wel gewoon laten hangen, maar dit soort kinderen leert daar niet zo veel van.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merel

Merel

24-05-2011 om 11:36

Medicatie?

Hallo Kikker,

Onlangs is de zoon van mijn vriendin gediasnosticeerd met ADD en het gaat goed met hem nu hij medicatie neemt. Ze zijn nog een beetje aan het uittesten of hij 1,2 of 3 pilletjes per dag moet nemen, maar hij is aanzienlijk geconcentreerder, dingen lopen gewoon lekkerder. Hij ging sowieso altijd al naar huiswerk begeleiding, maar dat hielp niet echt veel. Ja hij maakte zijn huiswerk daar, dus er was geen strijd meer thuis, maar het warrige, chaotische, altijd alles vergeten, dat bleef. Nu merkt mijn vriendin dat haar zoon toch lekkerder in zijn vel zit.
Mag jouw zoon beslist deze medicijnen niet proberen? Omdat hij op het randje van zit? Misschien is voor hem de allerlaagste dosis juist wel heel prettig. Hij is op een leeftijd dat hij zelf ook heel goed kan voelen wat de medicijnen met hem doen. Ik zou het eens navragen bij de huisarts.

kikker

kikker

24-05-2011 om 11:57

Medicatie-perikelen

Hallo Merel,

Helaas weigert de GGZ om (proef)medicatie te geven. Twee jaar geleden heeft de kinderarts hem een lage dosis ritalin gegeven (omdat KA ook wel zag dat zijn 'wezen' hem belemmerd op school en thuis) maar daar reageerde hij heel slecht op. Binnen een week was het een depressief hoopje mens die zei dat hij er soms aan dacht om uit het raam te springen maar zelf wel zag dat dat niet goed was. Wij zijn toen op advies van de KA gelijk gestopt. Ik weet alleen niet of we toch langer door hadden moeten gaan en dat dit opstartproblemen waren, maar ik durfde het niet aan om verder te gaan.
Om eventueel een andere vorm van medicatie te kunnen proberen (de KA verwees ons ook door) zijn we weer naar de GGZ terug gegaan maar zij willen geen medicatie voorschrijven. Volgens hen ligt de oorzaak van zijn concentratie problemen aan andere zaken zoals astma (vandaar de KA) en faalangst. Mijn zoon en wij vinden dat onzin want die faalangst is pas ontstaan nadat zijn cijfers kelderden sinds er meer van zijn concentratie gevraagd werd en sinds hij door astma meer problemen kreeg (ziekenhuisopname etc.).

Fiorucci

Fiorucci

24-05-2011 om 11:57

Medicatie?

Mijn zoon heeft ADD, en medicatie, juist vanwege het functioneren op school, het scheelt echt enorm.

Fiorucci

Fiorucci

24-05-2011 om 11:58

Dan.....

En waarom niet terug naar de KA? Die kan toch ook medicatie voorschrijven? Ik ben zelfs nog nooit bij de GGZ geweest....

Fiorucci

Fiorucci

24-05-2011 om 12:17

Aanvulling

Er zijn namelijk ook kinderartsen die gespecialiseerd zijn in kinderen met leer en gedragsproblemen. Ik kon zo elegant de GGZ omzeilen.

Kobalt

Kobalt

24-05-2011 om 13:32

Netwerk

Als ik jouw was, zou ik mijn zoon opnieuw laten onderzoeken, door een andere instantie. http://www.adhdnetwerk.nl/ADHD.aspx
Er is een netwerk van artsen, psychologen en psychiaters en dergelijke, die zich gespecialiseerd hebben in ad(h)d.
Onze zoon gaat naar een kinderarts die het ook als specialisatie heeft en hij wordt op medisch gebied uitstekend begeleid.

kikker

kikker

24-05-2011 om 14:41

Angst voor vervelende bijwerking medicatie

Mijn zoon wil beslist niet nog eens onderzocht worden. Hij krijgt dan echt het idee dat er iets 'mis' is met hem. Verder ben ik wel een beetje bang dat hij op eventuele andere medicatie ook niet goed zal reageren. Heeft iemand daar ervaring mee? Over een maand moeten we weer bij de KA op astma controle, dan begin ik toch maar weer eens over het medicatie probleem en stel de vraag of we toch weer eens een proefmedicatie kunnen starten (buiten de GGZ om).

Ander geluid

"Hij krijgt zijn gedachten gewoon niet bij elkaar, zijn zinnen gaan halverwege over in een andere zin en zijn gevolgtrekkingen slaan soms als een tang op een varken. Lastige is dat hij dat totaal niet door heeft en eigenlijk wel vind dat het een goed verhaal is geworden. Nu moet een kind van die leeftijd natuurlijk dit soort dingen alleen kunnen doen maar ik kan het niet laten en lees toch zijn verhaal na en geef aan waar het mis gaat. Vervolgens heeft hij geen idee hoe hij het kan verbeteren en hoopt dat ik hem zinnen in de mond leg"

Maar als hij als VWO-er niet inziet wat er fout is in zijn verhaal en waarom de gevolgtrekkingen niet kloppen is hij dan wel een echte VWO-er? Of kan hij bij het lezen van een stuk ook zijn gedachten niet ordenen? Dan zal hij toch met alle informatie die hij moet lezen moeite hebben?
Of is het meer onwil?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.