Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

16-jarige dochter over uitgaan en thuiskomen

Dochter van 16, sinds 1 jaar gaat ze graag uit, in principe ieder weekend, vrijdag en zaterdag, met 2 vriendinnen en 2 vrienden (past met 5-en nog net in auto). De laatste 4 weekenden behoorlijk mis: zíj krijgt een tijd mee om thuis te zijn maar er is elke keer iets: 1 van de jongens wil nog niet naar huis, ze rijden verkeerd, geen batterij op telefoon. Gevolg is dat ik wakker lig tot 4-5 uur. Dit was met name steeds als ze in een ander omliggend dorp uitgingen. Begin deze week al gezegd tegen haar dat ik er genoeg van heb: 't groepje zal zich nu ook een keer aan haar tijd moeten houden (ipv altijd ! andersom; jongens zijn 20 en krijgen geen tijd mee; meiden zijn 17 en 15 en ouders weten niet eens dat ze naar ander dorp gaan, laat staan met deze jongens! liegen dus). Gisteravond flinke ruzie: telefoontje of ze tóch 15 km verderop mochten, al haar vrienden gingen. Nee dus, ze had zelf al deze week ook gezegd dat ze in ons dorp zou blijven, maar toen ineens niet meer (omgepraat?).
Kortom, ze is om 12 uur opgehaald, ze stond alleen te wachten (vrienden en vriendinnen waren al weggegaan), verdrietig, boos. Eerder op de avond vele telefoontjes, waaronder o.a. 'of ze bij weer een ander meisje kon blijven slapen die ook mee zou gaan' (volgens ons niet want die 6e persoon kan in auto er niet bij).
Ik moet wel eerlijk zeggen dat wij met name die 2 vriendinnen voor geen cent vertrouwen, gezien eerdere acties.
'k Merk dat 't al oplucht om dit even neer te schrijven, maar als iemand nog tips heeft ... graag.
Grrr, pubermeisjes (tenminste als ik het hier onder mag schuiven).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2009 om 13:00

Als je dochter zich niet aan de afspraken

kan houden zou ik haar helemaal niet meer laten uitgaan.
Voor mij is de regel: liever met een groepje wat later thuis, dan alleen vroeger naar huis moeten. En ook: als de kroegen sluiten heb je geen reden meer om in de stad te blijven. 3 Uur was dan ook de tijd waarop ze uiterlijk naar huis moest. Met wat getreuzel bij de deur en het fietstochtje naar huis kon ze dan om half vier thuis zijn. Ze heeft het een keer 'geflikt' om pas rond vijf uur thuis te komen toen ze 16 was. Ze was verbaasd mij nog in de huiskamer aan te treffen en ook dat ik het te laat vond. "Maar het maakte toch niet uit zolang ik met een groep was?" Dat was eens maar nooit weer. Nu ze 18 wordt bemoei ik me er niet meer mee.

tonny

tonny

21-02-2009 om 13:37

Je bent heel soepel hoor!

Ze is zestien en gaat al sinds een jaar twee avonden in het weekend uit. Nou, dat is boffen!

Hier heb ik qua frequentie streng regime gehanteerd. Met 16 uit en dan eens in de maand (en dat was dan wel meteen de hele nacht met de hele groep naar de stad, dus tot een uur of vijf in de ochtend!) en naarmate het jaar verstreek en er bijzonderheden waren (nieuwjaar, koninginnedag, verjaardag, dat soort extra feesten) werd het wat vaker.

Deze zoon is nu ruimschoots meerderjarig en heeft me onlangs verteld dat hij deze regels, terugziend, prima vond. Wijs voor je gezondheid en je portemonnee.

Ik heb nooit eisen gesteld aan de thuiskomtijd. Samen uit, samen thuis. En dan maar laat/vroeg. Wakker liggen deed ik niet, wel werd ik rond een uur of vier wakker en ging dan kijken of-ie er al was.

Als je je kind minder vaak toestaat uit te gaan, hoef je ook niet steeds wakker te liggen. Want inderdaad, dat wakker liggen is slopend en als je de mede-uitgaanders niet vertrouwt, is dat eveneens niet prettig voor je gemoedsrust.

Sterkte ermee. Stel duidelijke en realistische regels en laat je niet ompraten. Nu zal je dochter ervan balen, maar later gaat ze het waarderen dat je niet met alle winden meewaait!

tonny
(vier kinderen boven de 16)

Tirza G.

Tirza G.

21-02-2009 om 16:37

Waar

gaat ze dan naartoe, als ze al uitgaat voor haar 16e? Hier kom je een heleboel zaken niet in voor die leeftijd, maar goed, dat zal bij jou anders zijn dan. Ik vind twee keer in de maand meer dan zat voor een 15, net 16jarige.
Maar het allergrootste pijnpunt zou bij mij zitten in het feit dat je de mede-uitgaanders niet vertrouwt. Halloooo, die andere meiden líegen, jij weet dat en je doet er niets mee? Dan ben je in feite een soort van medeschuldig. Wat als er wat gebeurt? Hoe is het met het drankgebruik van de 20jarige jongemannen? Ik zou absoluut mijn poot stijfhouden en haar tien keer liever zelf op een onmogelijke tijd ophalen dan al dit vage, ongrijpbare gedoe. Batterij leeg, verkeerd gereden.......tuurlijk. En gij geleuft dat.

Tirza

Monique D*

Monique D*

21-02-2009 om 18:15

Wie heeft ervaring met frisfeesten?

Mijn zoon (14) had laatst met mij over Frisfeesten die in enkele locaties in de stad (Amsterdam) georganiseerd worden. Het kost 15 euro en wordt drukbezocht. Kaarten zijn snel uitverkocht. Volgens hem gaan alle vrienden daar naar toe en wil er zelf ook dolgraag heen..Ik twijfelde, ik vind hem nog wel jong voor disco's.
Ik heb wel hierover informatie opgezocht op internet. Het zijn dus feesten waar je vanaf 12 tot 16 jaar waar geen alcohol wordt geschonken. Indrinken is verboden. Het klinkt onschuldig. Het lijkt wel de eerste tienerdisco die ik vanaf 12/13 jaar meemaakte. Ik moet nog nadenken, ik heb nog geen idee of ik hem laat gaan, moet nog meer informatie hierover hebben. Wel heb ik hem gezegd, als ik oversta ga, dat ik hem wel zal ophalen. Als hij niet op tijd buiten is dan ga ik naar binnen.. zijn reactie: "No way!" En hij zal zijn kaartje en drinken zelf betalen.
Wie of wier kind heeft er goede of slechte ervaringen hiermee?

Sarcas

Sarcas

21-02-2009 om 19:52

Fris niet zo heel erg fris...

Dochterlief is meerdere malen naar Frisfeesten geweest. Volgens haar komen er voornamelijk jongere kids; die van 15 gaan gewoonlijk naar grotere feesten. Indrinken is verboden, maar gebruikelijk. Naar haar zeggen worden alleen de extreem duidelijk dronken kids geweigerd.

http://www.wijzijnfris.nl/ ; De officiële Fris-site. Als je je registreert kan je de foto's bekijken en de discussies in het forum lezen. Verheven topics als 'wat s lkkrder slijpen of schuren?'

Persoonlijk vond ik het prettiger dat ze daar heen ging, dan dat ze naar een mij onbekende club in de stad ging... Kan je wel zeggen dat ze nog geen 16 zijn, dus nergens in komen, maar in de praktijk werkt het zo niet.

Sarcas

Tirza G.

Tirza G.

22-02-2009 om 12:56

Tops

Eén keer per week is best vaak ))) Je bedoelt vast een keer per maand

Tirza

anneke

anneke

24-02-2009 om 18:27

Hier bijna 16

Dochter word in nuni 16
Is met oud en nieuw naar dico geweest en met valentijnsdag weer, ze gaat met mensen die ik niet ken, en dit vind ik geen prettig idee.
Ze had nog nooit gedronken , drinkt in de disco ong 4 alcoholische drankjes( zegt ze, kan ook meer zijn) " doen ze allemaal" zegt ze .
Die mensen met wie ze afspreekt, mogen laat thuiskomen.
ZIj moest 2.00 naar huis, vond ze te vroeg, dochterlief dacht 2.30 hebben we niet gedaan, want als wij 2.30 zegt , vind zij weer 3.00
Met oud en nieuw hadden we gezegd , kijk maar hoe laat je thuis komt, wij vinden het belangrijk dat je samen fietst, maar vrienden hadden om 5.30 nog geen zin om naar huis te gaan, en toen hebben we haar maar opgehaald, dit vond ze ook prima hoor?! en toen ze om 2.00 op valentijdsdag thuis moest zijn hebben we haar ook opgehaald.
Maar dit gaat wel een probleem worden als ze vaker wil gaan, h

Heb ook al paar keer gevraagd, nodig die vrienden eens uit hier, maar er gebeurt niets.
VInd ik geen fijn idee, dat ik niet weet met wie ze omgaat. Zou je dit kunnen afdwingen, eerst wil ik die vrienden van je ontmoeten voordat je uberhaupt weer met ze op stap gaat?? OF gaat dit te ver??

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.