Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
An.

An.

09-10-2011 om 11:47

8, 12 en 13 jaar: hoe hou je het leuk (uitjes)

Dag allemaal,

Ik heb 3 kinderen van 8 (m), 12 (j) en 13 (j) jaar. Hoewel ik 2 ontspannen pubers heb, merk ik dat vooral de oudste meer en meer zijn eigen plan trekt. Ik begrijp dat natuurlijk prima en vaak mag dat ook, maar soms wil ik toch echt nog wel als gezin iets leuks doen. Zeker in het weekend er even met z'n allen op uit. Dat ligt nu nogal op z'n gat, omdat vooral de oudste dus, in heel veel dingen geen zin meer heeft. We hebben (jammer genoeg!) ook geen gezamenlijke hobby. Zoals sommige gezinnen dat wel hebben opgebouwd. Dat zijn wij helaas vergeten. (Misschien helpt dat ook niet meer als je kind gaat puberen, maar das een ander verhaal.)
Kortom: wat doen jullie met elkaar?? Graag jullie tips!

Groeten,
An.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosase

Rosase

09-10-2011 om 13:28

Zwembad

altijd een succes!

En naar de film, maar dat wordt wat ingewikkelder als je jongens en meisjes hebt en ze wat ouder worden, merk ik.

Onze oudste (12) vindt het verder heel leuk om sportieve dingen te doen: surfen, skien, klimmen, (indoor) skydiven, etc. Zijn vader houdt daar ook wel van dus daar kunnen ze zich dan samen op uitleven. Onze dochter is net als ik wat minder avontuurlijk aangelegd, dus wij vermaken ons dan vaak op een terrasje.

Paar ideetjes

samen geocachen (lopen met gps), samen op een zeilcursus en daarna af en toe bootje huren. Als je lid wordt van een vereniging, mag je vaak gratis dagdelen een bootje meenemen.
Vaste spelletjesavond in stellen. Bijvoorbeeld vrijdagavond gaan we spelletjes doen. Sjoelen, kolonisten van catan en het dan echt gezellig maken. Kaarsje aan, drinken, bakje chips erbij; je kent het wel. Wellicht kost het even moeite om het in te stellen, maar vaak vind ik samen spelletjes doen wel erg bandversterkend.

Een keer naar een klimbos kan ook leuk zijn. Oudste mag dan wellicht wel een ander parcour afleggen, maar het is vast een activiteit die hij wel leuk vindt.

Tja....verder kom ik ook even niet. Hier nog geen puber-ervaring, dus als ik met mijn ideeen geheel de plank mis sla, excuus dan.

groetjes van Purk

An.

An.

10-10-2011 om 21:13 Topicstarter

Nou... hij wil zich vooral niet met ons laten zien blijkt nu...

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Jouw ideeen zijn prima Purk, vooral die van de spelletjes. Ik denk écht dat zulke dingen gaan helpen. Alleen .... heb ik zelf een enorme hekel aan spelletjes. Maar dat terzijde.

Ik wilde zondag gaan zwemmen maar had m'n benen nog niet onthaard. Had ook geen zin in het gedoe. Film uitgezocht met ons allen. Die we gekozen hebben, vond ook mijn oudste puber leuk. Alleen... hij ging niet mee. Bang dat hij kinderen uit zijn klas zou tegenkomen en dat hij dan zou moeten zeggen dat hij er met zijn broertje, zusje en moeder was.
Tja, ergens snap ik het wel en dus bood ik hem aan dat hij alleen, of met zijn broertje (1 jaar jonger dus) een eigen plek mocht opzoeken in de zaal en in de pauze ook zelf mocht weten wat hij wilde doen. Maar nee, het antwoord bleef dat hij niet met ons mee wilde.

En dus mist hij een leuke film. En dus wil hij dit soort dingen kennelijk niet meer met ons doen. Het valt me zwaar en ik kan er ook niet zo goed mee leven. Kijk, als we er nou belachelijk uitzagen ofzo. Maar ik ben gewoon een tamelijk vlotte moeder en ga ook op die manier met mijn kinderen om. Ik wil best een pas opzij zetten, maar hij is nog maar 13, potverdorie!!

MerelR

MerelR

10-10-2011 om 21:27

Begin puberteit oudste puber

Herken het wel een beetje. Persoonlijk vond ik het begin van de puberteit van het oudste kind zelf het moeilijkst. Blijkt je kind jouw opeens toch een minder leuke moeder te vinden als je altijd wel dacht. Als je een beetje wegwijs bent geworden over hoe om te gaan met je puber doet het minder pijn oftewel, het went. Samen naar het zwembad lijkt me ook geen goed idee aangezien oudste zoon toen hij 12 was niet wilde dat ik me in zwempak vertoonde op zijn zwemfeestje.
Samen geocachen is een erg leuke hobby die alle personen van alle leeftijden leuk vinden, en je bent ook nog eens sportief bezig in de natuur en leert vaak ook nog wat.

Dan ga je ergens heen waar niemand je kent!

Hier heeft jongste dat (even) gehad. Oplossingen waren buurmeisje meenemen (maar dat gaat w.s. met een jongste eenvoudiger dan met nog 2 die erna komen..) en ergens naartoe waar de kans minimaal is dat ze klasgenoten tegen het lijf loopt. Ze wilde b.v. wel mee naar de camping waar op dat moment opa en oma stonden en ook wel mee op bezoek bij oom en tante (in andere plaats). Wat we toen wel eens deden, dan knoopten we een bezoekje aan de film vast aan bezoek oom en tante en gingen we in de woonplaats van broer naar de film en erna naar broer koffie drinken. Of naar een heel ander zwembad 's een keer? Zoiets.
Of naar de rommelmarkt in een andere plaats wat je toevallig in de krant hebt gelezen....zoiets.
groeten albana

Yura

Yura

11-10-2011 om 13:10

Geen last

Heeft onze oudste van 13 nog geen last van gelukkig. Scheelt wel dat ik bijna al zijn vrienden al 8 jaar ken ofzo en zij mij ook, die roepen me al vanuit de verte gedag als ik ze in het dorp tegen kom. Wat onze oudste echt leuk vindt met het gezin is uit eten en dan liefst een beetje apart, hij houdt van van alles uitproberen. Kookworkshops volgen vindt hij ook geweldig, dat doen wij 1 a 2 keer per jaar met een groep van diverse leeftijd, hij en zijn zus zijn dan de enige pubers, de rest heeft of geen kleine kinderen en of hele kleintjes, maar dat vindt hij enorm leuk, hij zorgt altijd dat hij bij het vlees mag staan. Dat hij dat soort dingen leuk vindt en zich niet voor schaamt merk ik doordat hij dat op twitter zet en dus met zijn vrienden wil delen.

Kobalt

Kobalt

11-10-2011 om 14:09

Oudsten kiezen

Wij hebben ook een gezin met veel leeftijden. Als wij een dagje uit voor het hele gezin willen plannen, dan mogen de oudsten twee kiezen. Ze houden er zelf wel rekening mee dat het voor de kleintjes ook een leuk uitje is.
En soms moeten ze gewoon met ons mee.

Wilma

Wilma

11-10-2011 om 15:52

Kiezen en delen

Soms laat je oudste kiezen en soms moet die gewoon mee. Soms kan ie thuisblijven, andere keren niet. Maar mee en dan met een lang gezicht lijkt me voor alle partijen niet bevorderlijk.

Hier gaat oudste, net dertien, gelukkig gewoon nog overal mee heen. Zoals zometeen naar de kermis .

Vic

Vic

12-10-2011 om 17:25

Hoe houd je het leuk? (niet)

Mij lukt het niet om uitjes te verzinnen die beide kinderen (12 en 6) leuk vinden. Mijn oudste weet niets anders dan een pretpark (wat we dus niet maandelijks doen) of zwemmen, maar dan moet er wel een vriendin mee. 9 van de 10 keer ga ik dus alleen met jongste op pad terwijl oudste thuis blijft of met een vriendin afspreekt. Met oudste ga ik dan alleen winkelen of eens naar de bioscoop.

Kobalt

Kobalt

12-10-2011 om 19:08

Allemaal

wat ze hier allemaal leuk vinden:
dierentuin,speeltuin (dan gaan de groten met de kleintjes spelen), bos,strand,vuurtje stoken,naar de stad,wokken, zwembad, museum (archeon,natuur historisch museum,openluchtmuseum), bioscoop,naar de burger king, familiebezoek, naar een ijssalon fietsen, roeien, zeilen, Vietnamese loempia's eten in het dorp.

Maylise

Maylise

13-10-2011 om 01:00

Groot leeftijdsverschil

Het leeftijdverschil is hier te groot om echt altijd alles samen te doen. Ik heb ook geen probleem met aparte uitjes.

Wat iedereen leuk vindt ongeacht de leeftijd: uit eten gaan, picknicken, strand bezoek, museum bezoeken, pretpark. Nu we geen hele kleine kinderen meer hebben kan ik daar nog aan toevoegen theater bezoek en concert bezoek.

Daarnaast zijn er uitjes die wat leeftijd betreft voor iedereen wel kunnen maar waarbij de interesses niet overeenkomen. Zo heb ik kinderen die heel graag naar een braderie/dorpsfeest gaan en kinderen die dat helemaal niks vinden. Ik heb heb kinderen die iets sportiefs erg leuk vinden (paardrijden, kajakken, bergwandelen, zeilen bijvoorbeeld) en kinderen die dat niks vinden. Dat heeft niet zozeer met leeftijd te maken maar vooral met interesse.

In de praktijk doen we dus vaak dingen met maar een deel van het gezin. Onze oudste kinderen hebben sowieso hun eigen leven maar ook de jongste thuiswonende kinderen hebben niet allemaal dezelfde interesses.

Echt met z'n allen iets leuks doen is toch vaak uit eten gaan. Daar houden we allemaal van.

Bowlen vind ook iedereen leuk. Behalve mijn man maar die zeurt niet en gaat gewoon mee.

Met de jongste drie (tussen de 8 en 14) gaan we bijvoorbeeld een keer ergens een museum bezoeken, een ander stadje bezoeken, kajakken, zwemmen of wandelen. Soms gaat een van de oudere kinderen dan ook mee.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.