Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Jeanet Klijn

Jeanet Klijn

23-01-2009 om 13:41

Blokbeugel - wen - problemen

Mijn zoon heeft sinds gisteren een blokbeugel. Hij heeft een overbeet van meer dan 11 mm. en al allerlei problemen met zijn tandvlees omdat zijn onderkaak zover naar achteren staat dat zijn ondertanden tegen zijn verhemelte komen.
Nu heeft hij die blokbeugel gisterenochtend gekregen en de hele dag en de hele nacht trouw in gedaan. Het probleem is dat hij nu niet meer kan eten. Zijn tanden en kiezen staan nu al verkeerd ten opzichte van elkaar en als hij probeert te eten komt z'n gebit fout op elkaar en dat doet erg veel pijn.
De orthodontist is niet bereikbaar op vrijdag en ik vraag me af of iemand weet of dit normaal is. En hoe je ermee om moet gaan, wat de verwachtingen hiervan zijn. Hij kan moeilijk 6 maanden lang op pap en soep leven!!! Maar daar lijkt het nu wel op, dus ik maak me zorgen. Wie weet er iets van?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

het 'schijnt' normaal te zijn als je een blokjesbeugel krijgt. maar het duurt een paar dagen/weken en dan trekt de pijn bij....ook elke keer als ie 'versteld' wordt is het weer pijnlijk.
hier heeft oudste ook een blokjesbeugel maar die heeft een minder 'ingewikkelde' mond dan jouw zoon, dus bij haar valt de pijn wel mee...(hoogstens 1 dag) maar die wordt door velen aangesproken erop (andere kinderen die ook een blokjesbeugel hebben of ouders die er ervaring mee hebben) en dan vragen ze meteen of ze 'veel' pijn heeft....
nou is dat dus in haar geval niet zo, maar het schijnt dus veel voor te komen.
als het echt niet 'houdbaar' is mag je er paracetemol voor nemen. en als het niet bijtrekt kan je naar de ortho om 'm wat minder 'strak' te laten zetten....máár de ortho zal dan ook uitleggen dat het dragen van de beugel dan heel veel langer zal gaan duren.
en dat ie 'm inhoud dat snap ik........hij kan toch ook niet uit?
groeten albana

Saartje de Wolff

Saartje de Wolff

23-01-2009 om 13:52

Een week

Hoi Jeanet

Mijn dochter heeft een slotjesbeugel. Die deed ook de eerste dagen veel pijn en ze at alleen soep en ander vloeibaar eten, ze had daar ook iets voor gekregen van de orthodontist. Maar na een paar dagen wordt dat beter ook bij een blokbeugel over het algemeen. Dus ik zou me na een week pas zorgen gaan maken.

groet

Saar

MaximeM

MaximeM

23-01-2009 om 14:11

Went wel

Hoi,

Het gaat om een blokbeugel, geen slotjesbeugel. Een blokbeugel moet wel uit anders kan je niet eten. Mijn dochter had in het begin ook last met praten. Het is inderdaad erg wennen. Ik geloof dat ik haar zo nu en dan zelfs een paracetamolletje gaf als de pijn te veel was. Dus de komende week maar wat makkelijker eten maken voor hem, daarna zal het zeker een stuk beter gaan.

Succes Maxime

Jeanet Klijn

Jeanet Klijn

23-01-2009 om 14:36

Blokbeugel uitleg

Bedankt voor de geruststelling. Nee, het is een blokbeugel, een soort plastic plaat om je ondergebit heen met een metalen frame om je bovengebit en dat trekt je onderkaak in een andere stand. Die moet wel uit omdat je niet ermee kan eten of drinken. Als de stand van de kaak veranderd is, de verwachting is dat dat een half jaar duurt, moet daarna met een slotjesbeugel de stand van de tanden en kiezen ten opzichte van elkaar weer aangepast worden.
Zolang dat nog niet het geval is, ben ik bang dat het eten en zo problemen geeft. Hij is er bovendien nogal depressief onder, dat schiet ook niet op.

Dochter

heeft ook zo'n blokbeugel gehad. Die moet inderdaad uit met eten.
De eerste dagen heeft ze er erg veel pijn door gehad, toen heeft ze ook pijnstillers geslikt. (bij haar hielp paracetamol niet, ibuprofen wel) Dat werd na een paar dagen al veel beter en deed al gauw helemaal geen pijn meer. Dochter was de eerste dagen ook heel verdrietig, vooral omdat ze zich niet werkelijk gerealiseerd had hoe lastig en pijnlijk zo'n ding is. Want praten gaat ook niet echt fijn in het begin. Het was haar wel verteld hoor, maar ja, het viel haar toch tegen.

Inmiddels is ze 'klaar' met beide beugels, en heel blij dat ze doorgezet heeft.

Vera*

Vera*

23-01-2009 om 18:55

Nu net een dag

Zoon heeft gisteren ook een blokbeugel gekregen. Het praten gaat al een stuk beter maar nu zegt hij dat als de beugel in is dat het minder pijn doet als dat die uit is. Hij speelt trompet en dat gaat nu even niet lekker que geluid dat er uit komt.

Prulletje

Prulletje

23-01-2009 om 19:35

Vera: o.t. trompet

Vera, mijn beugel heeft voor mij het trompet spelen totaal verpest. Met beugel (slotjes) ging het spelen heel slecht. Maar toen hij na een paar jaar verwijderd was, stonden mijn tanden zo anders dan voorheen (ik had behoorlijk "hazetanden") dan ik nooit meer goed heb kunnen spelen. Heel erg jammer, want ik was best heel goed!
Ik hoop dat het voor jouw zoon niet zo zal zijn.

Prulletje

Vera*

Vera*

24-01-2009 om 09:55

Prulletje

Van te voren heeft de ortho gevraagd of zoon een instrument bespeelt. Daar wordt dan rekening meegehouden. Ik denk dat het niet lekker spelen vooral te maken heeft met het feit dat de tanden gevoeliger zijn door de nieuwigheid. Daarnaast is hij ook het type dat zijn teen stoot en niet meer kan lopen.

Jeanet Klijn

Jeanet Klijn

24-01-2009 om 15:02

Onderbeet

Het rare is dat nu, na 2 dagen die beugel, mijn zoon in plaats van een overbeet een onderbeet heeft gekregen, ook als hij die blokbeugel uit heeft om te eten. Zijn ondertanden staan vóór zijn voortanden - terwijl die beugel juist was omdat zijn ondertanden ver achter zijn boventanden stonden.
Ik zal maandag de ortho wel bellen, maar ondertussen vind ik het wel afzien!!!

Onderbeet

Ja, dat komt me bekend voor, die onderbeet. Dat heb ik vroeger ook gehad. Ik had ook zo'n beugel, een activator werd dat toen genoemd maar volgens mij is het hetzelfde als een blokbeugel, als ik jouw beschrijving lees. Heel lastig eten was dat. Mijn kiezen konden totaal niet meer op elkaar. Maar volgens mij gebeurde het bij mij na een paar weken, niet dagen. De orthodontist schrok en probeerde mijn kaak terug te duwen maar dat ging niet. Acuut gestopt met de beugel en toen was het snel weer zoals het was. Ik heb daarna een andere beugel gekregen, zo'n buitenboordgeval en dat werkte wel. Voordeel daarvan is ook dat je gewoon kunt praten. Maar ik vond het wel pijnlijker.
Kortom, voor nu stoppen met de beugel en contact opnemen met de orthodontist want dit hoort niet!

Aanvulling

Voor de duidelijkheid: ik had dus ook eerst een overbeet maar de beugel corrigeerde veel te snel, dus net als bij je zoon.

jeanetkl

jeanetkl

31-01-2009 om 11:34

Orthodontist gebeld

Ik heb de orthodontist 2 x gebeld. Eerst de assistente gekregen die vond dat het wel erg snel ging met mijn zoon, maar alles klonk toch zoals het normaal hoort te gaan, dus even afwachten en geen zorgen maken. Na een week vond ik de verbetering nog te klein, dus opnieuw gebeld. En doorverbonden met de orthodontist. Die hoorde mijn verhaal aan en vond dat het allemaal niet zo belangrijk was. Alle kinderen met een onderbeet gingen door deze fase heen, en allemaal konden ze toch wel eten dus dat zou bij mijn zoon heus geen uitzondering zijn. En die onderbeet, dat hoorde er allemaal bij, mijn zoon reageerde gewoon vlug en dat komt allemaal goed. Op mijn vraag of niet normaal kunnen eten er dan ook bij hoorde, vond hij dat omdat hij daar nooit klachten over kreeg, dat geen echt probleem kon zijn.
Ik voel me wel wat afgescheept, en Elissa, jouw verhaal geeft me een knoop in mijn buik van spanning. Maar de onderbeet is marginaal, hij doet dat voornamelijk omdat hij z'n kaak niet meer goed naar achteren kan krijgen en nog wel naar voren, en dan kan hij z'n kiezen wat beter op elkaar krijgen. En dus toch nog een beetje eten. Maar ik vind het raar en zwaar en ik blijf me zorgen maken. We hebben over 5 weken een afspraak, maar ik denk dat ik die wat naar voren ga verschuiven.
Op zich is het een goede ortho. Mijn tandarts is enthousiast over hem, en ik ben enthousiast over mijn tandarts Die zal nooit iets doen als het niet écht nodig is.
Bedankt voor jullie reacties!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.