Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
franmi

franmi

01-03-2018 om 20:00

Condooms

Mijn dochter van 15 heeft al een tijdje een vriendje en gaan sinds kort ook met elkaar naar bed.

Wij zijn daar thuis erg open over.

Loop nu tegen het volgende aan. Ze is aan de pil, maar wij willen ook graag dat ze een condoom gebruiken. Wie gaat dit bekostigen.
We hebben een pakje van 6 voor hun gekocht, maar wat als deze op zijn.
Bekostigen wij steeds hun pleziertjes?

Ze hebben allebei wel een bijbaan, maar ik ben bang dat ze hier op gaan bezuinigen en dat ze het zonder condoom doen. Hun beredenering is dat het voor beide de eerste vriend/vriendin is en dat ze aan de pil is.

Heeft iemand hier ervaring mee.


Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-03-2018 om 20:05

Hmmm

Ik zou seks op die leeftijd zeker niet aan willen moedigen, maar vind zonder condoom nog erger. Ik zou ze dus wel betalen, geen twijfel over mogelijk.
Bij mijn dochter (18) worden volgens mij 50 condooms per jaar vergoed op de aanvullende studentenverzekering. Eigenlijk vreemd dat er voor seksueel actieve 18-minners niet zoiets is.

Er zijn

Toch condooms voor 1 euro? Gebruikten wij altijd

Jo

Jo

02-03-2018 om 01:14

Multi pak

@ Franmi

Snap niet waar je moeilijk over doet.
Een pak Durex met 144 stuks kost € 45,-.

Strik er omheen en je hebt een mooi cadeautje.

Zelf

Zeker als ik zou twijfelen of ze ze wel aanschaffen als ik het niet doe, zou ik zorgen voor condooms. Ik heb het ook een tijd voor ze klaar gelegd. Bij de nieuwe scheermesjes en de nieuwe tandenborstels. Inmiddels schaffen ze die dingen zelf aan. Dochter bestelt ze via internet, dan moet ik even op de brievenbus letten. Zoon doet er niet aan. Hij heeft geen tijd voor een vriendin en kan zonodig van zijn zus lenen. Eerder was dit andersom. Maar inmiddels gaan ze er wel secuur mee om.

Eigen verantwoordelijkheid

Hun beredenering is dat het voor beide de eerste vriend/vriendin is en dat ze aan de pil is

"Hun beredenering is dat het voor beide de eerste vriend/vriendin is en dat ze aan de pil is"

Een jongen is ook zelf verantwoordelijk dat er geen nageslacht komt. Vertel ze in elk geval het verhaal van de prinsen Carlos.

Verder hebben ze natuurlijk gelijk wat geslachtsziekten aangaat. Mocht iemand toch in de verleiding komen om het elders te zoeken, onrijpe hersenen kunnen ook per abuis wat impulsief zijn, dan horen ze elkaar wel te beloven eerlijk te zijn om elkaars gezondheid niet in gevaar te brengen.

Overigens heeft mijn zoon een paar jaar terug een check gehad op geslachtsziekten omdat het ook niet altijd helemaal goed gaat met condooms.

Als ze ze idd gebruiken.

Als ze de condooms idd gebruiken en alleen het geld zou de beslissing zijn om dat niet te doen, dan zou ik ze zeker kopen.
Liever koopt vriend ze zelf, er zitten toch maten en verschillen in die dingen? Maar ik wil ze met liefde financiëren indien nodig.

Ad Hombre

Ad Hombre

02-03-2018 om 11:42

Wil40

"er zitten toch maten en verschillen in die dingen?"

Verreweg de meeste mannen kunnen toe met de standaard 52-54 mm en anders vraag je toch gewoon zijn maat?

Een paar tientjes

Ik heb er met liefde een paar tientjes voor over om nog even geen oma te worden of mijn kind te behoeden voor een geslachtsziekte. Ook al vind ik dat als je groot genoeg bent voor seks je ook groot genoeg bent om condooms aan te schaffen. Maar de gevolgen van onbeschermde seks zijn me te groot om bij dat standpunt te blijven.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-03-2018 om 20:09

Daar hoef ik echt geen tel over na te denken

Hier liggen altijd condooms in het medicijnkastje. Niet dat iemand die nu gebruikt, maar ik wil echt niet hebben dat ze ooit misgrijpen, mocht dat aan de orde zijn.

tante Sidonia

tante Sidonia

03-03-2018 om 12:52

franmi

Als je wil dat ze ze gebruikt dan moet je voor de grijp neerleggen en verder niet zeuren. Als je al begint te denken in de zin van moeten wij hun pleziertjes betalen.... De kans is groot dat de openheid snel verdwenen is als je zuinig gaat doen hierover. Anderszins als je dochter gaat lopen uitdelen ervan is het eind ook zoek. Maar goed,ze is nog maar 15, ik zou dit hooguit doen totdat ze 18 is als jij wilt dat ze condooms gebruiken. Maar eigenlijk zou je je er gewoon niet mee moeten bemoeien: als ze het zonder willen gaan doen doen ze dat toch.
Ik betaalde voor mijn zoon ook de condooms, al snel gaf hij aan dat ze besloten hadden ze niet te gebruiken. Tja, ze nemen hun eigen beslissingen.

Mama.1955

Mama.1955

04-03-2018 om 16:55

Zelf

Als mijn oudste iets met haar lief doet moet ze het ook zelf bekostigen..

Ad Hombre

Ad Hombre

04-03-2018 om 17:19

Mama.1995

Betaalt ze ook haar eigen tandpasta?

Ik citeer Jo even:
"Een pak Durex met 144 stuks kost € 45,-."

Daar doe je makkelijk een paar maanden mee...

Mama.1955

Mama.1955

04-03-2018 om 17:24

Nee

Neen, ze krijgt €40 zakgeld per week. Daar kan ze dingen als condooms wel mee bekostigen.

Huh?

Veertig euro zakgeld per wéék? Daar zou ik dan dertig euro van maken en voor een flinke voorraad condooms zorgen.

skik

Mama.1955

Mama.1955

04-03-2018 om 19:40

Skik

Ze krijgt 20 van mij en 20 van haar vader.
Hij is er principieel van overtuigd dat ze het zelf moet bekostigen.

franmi

franmi

05-03-2018 om 12:05

Bedankt voor de reacties

We hebben het er nog een keer met elkaar over gehad.

We hebben besloten dat wij ze betalen, de tortelduifjes hebben moeten beloven dat ze ze ook gebruiken.

Mocht het de spuigaten uitlopen zoals nu is gebeurt afgelopen vakantie dan moeten ze meebetalen.
School en sport is weer begonnen dus ze zien elkaar stukken minder dus zal niet meer zo hard gaan.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties

Ze hebben gelijk

Franmi schreef: "Hun beredenering is dat het voor beide de eerste vriend/vriendin is en dat ze aan de pil is"

ALs je de pil trouw slikt, is er weinig mis met die redenering. Sterker nog het is ook wat zoon en zijn vriendin in bedekte termen te horen kregen van de HA op de vraag of ze nog condooms moesten gebruiken. 'Dat hangt van jullie voorgeschiedenis af' Zoals gezegd hierboven dragen de meiden niet alleen de verantwoording voor de anticonceptie, dus hij is gewoon meegegaan ipv haar moeder.

Vriendin gebruikt alleen de NUVAring, ook een vorm van hormonale ac, met het grote voordeel dat je die niet kunt vergeten of uit kunt braken.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

05-03-2018 om 16:50

Off topic

Hmmmm, als ik jouw laatste posting lees, Framni, dan zou ik me toch wel heel opgelaten en ongemakkelijk voelen. Zowel als ouder als als puber. Als het de spuigaten uitloopt, zoals in de vakantie.....

Mijn gedachte daarbij: dan ben je als ouder wel heel erg op de hoogte van het seksuele leven van je kind. En van de kant van de puber: dan weten je ouders dus ongeveer hoe vaak en wanneer.
Dan kun je wel open zijn in je gezin, maar daar wringt voor mij toch echt iets in de privacy van alle partijen.

Aagje

tante Sidonia

tante Sidonia

06-03-2018 om 20:45

precies

dat bedoelde ik toen ik zei dat je dan niet op hoeveelheden moet gaan letten. dat lijkt me vrij genant.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-03-2018 om 21:14

Snap ik, maar toch tante Sidonia

als je ze zelf moet kopen, moet je eea toch in de gaten houden. Anders grijpen ze alsnog mis. En als ze zelf gaan kopen op jouw kosten dan moeten ze geld komen vragen en dan weet je het ook.

Aagje

linda75

linda75

09-03-2018 om 15:33

wij betalen mee maarrr

onze zoon van 16 is ook al seksueel actief en in het begin kocht hij zijn eerste doosje zelf. toen hij os vertelden dat het gebeurd was zei ik meteen.. hier hem je geld voor condooms.. ik heb hem zakgeldverhoging gegeven zodat hij ze zelf kon kopen. dat vind hij totaal niet erg en de doosjes liggen gewoon op zijn kamer. Zijn vriendin van 17 zit aan de pil... maaarrr nu kom ik met een volgende vraag.... Vinden jullie dat zijn vrienden of haar ouders ook mee mogen betalen? ik vind eigenlijk dat je beide de kosten mag delen... ik geef hem nu 12.50 extra p maand voor anticonceptie. de pil is gratis...

Jeetje Linda.

Is je vraag serieus?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-03-2018 om 15:59

Dat vind ik ook Linda

Maar zij slikt de pil hè.

Die is nu dan wellicht gratis, maar dat houdt ook ooit op en bovendien kost dat ook wat moeite.
Dus nee die discussie zou ik niet aangaan.

zo maar even

zo maar even

09-03-2018 om 16:28

pil gratis? Linda

De pil is nu nog gratis, maar als ze 18 wordt waarschijnlijk niet meer. Mijn dochter van 18 betaald hem ook zelf, geen vergoeding meer van de verzekering.
En vriendin slikt al elke dag de pil en dus de hormonen, het enigste wat hij hoeft te doen is een jasje om...
En wat hebben zijn vrienden met betalen te maken?

Lou

Lou

09-03-2018 om 17:45

Haha

"En wat hebben zijn vrienden met betalen te maken?"
Ik denk zo maar dat Linda vriendIn bedoelt...
(Zie het ineens voor me, vrienden vragen om te gaan meebetalen aan de condooms voor je zoon)

zebra

zebra

11-03-2018 om 11:42

geen puber meer

maar een jong volwassene inmiddels. Maar ik denk dat ik dan een kleine zakgeldverhoging zou geven waarvan de condooms aangeschaft kunnen worden. Zo hoeft er niet om geld gevraagd te worden (hebben ze een bijbaantje?) en zo hoef je zelf de voorraad niet in de gaten te houden. Dat laatste zou mij niet aanspreken, ik hoef echt niet te weten hoeveel condooms er gebruikt worden en dat lijkt me voor de gebruiker(s) ook niet fijn.

linda75

linda75

11-03-2018 om 14:53

vond het geen rare vraag

Ik bedoelde idd vriendin en ouders.. Ennnn. ik vond het geen rare vraag. Tuurlijk zit vriendin aan de pil en moet er ook wat voor doen.. maar goed ik vind het ook apart dat mensen er dan maar vanuit gaan dat de " mannen" voor de condooms zorgen... Overigens verschilt de vergoeding per verzekering. Mijn verzekering vergoed het bijv tot 30 jaar.... dus nee ik vond het geen rare vraag... maar sommige kennelijk wel.

Linda.

Ach, soms zijn er gewoon dingen die je nodig hebt als man óf als vrouw en die koop je gewoon.
Voor mijn dochter zou ik het maandverband kopen en voor mijn zoon zijn scheergel. Ik noem maar wat. Condooms horen ook voor mij in dat rijtje.
Wat meespeelt is de leeftijd en hun financiëen. Hier en daar nog wat sponseren vind ik niet zo'n probleem. Liever condooms als dat aan de orde is dan kratten bier
Hun veiligheid heeft dan prioriteit. Dat ik het een wat rare vraag vond kwam toch omdat ik het niet zou bedenken om zoon's vriendinnetje, laat staan haar ouders, om geld voor condooms te vragen.

Maar dat kan ook aan mij liggen en is jou idee hierover helemaal niet raar.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-03-2018 om 21:58

Nadeel van extra geld geven

Ik denk dat je met extra geld geven niet heel veel opschiet. Dan moeten ze nl nog steeds de keuze maken tussen condooms kopen of het geld aan iets anders uitgeven. Als je een doosje condooms klaar zet is die keuze er niet en is de kans dus veel groter dat ze wel gebruikt worden.

tante Sidonia

tante Sidonia

12-03-2018 om 10:18

vragen om geld voor condooms....

'Wij vinden dat niet raar, wij vinden alleen maar heel bijzonder!'

Nee, ik vind, groot genoeg om sex te bedrijven, is ook groot genoeg om zaakjes zelf te regelen. Dus, als jij condooms wilt geven aan je zoon of vergoeding (waarvan ik ook zou denken, geef liever die condooms als je zeker wil weten dat het geld daarheen gaat): hartstikke goed plan.
Maar de ouders om geld gaan vragen vind ik not-done en supergenant voor het stel. Jouw zoon kan een bijdrage vragen aan zijn vriendin en waar zij het dan weer vandaan haalt, moet zij weten.
Maar eigenlijk vind ik dat al van de zotte want dat meisje slikt dus de pil (ja ja nu nog gratis) maar moet daar wel de eventuele fysieke gevolgen van dragen en kan dan ook nog eens meebetalen aan condooms? Het zou mij te denken geven al die berekeningen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.