Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Nathalia

Nathalia

18-10-2018 om 11:02

Dochter van 15 wil 'gewoon gezellig' logeren met haar vriendje

Het is hier al vaker voorbijgekomen, maar toch nog even een nieuwe discussie starten, want ik twijfel zo enorm. Dochter van 15 heeft haar eerste vriendje (van 16, bijna 17). Het lijkt erg goed te gaan tussen ze en je ziet hun relatie 'groeien'. Heel lief en gezellig allemaal. Vriendje (lieve jongen) komt vaak bij ons over de vloer en dochter heeft ook al eens kennis gemaakt met zijn ouders, maar is daar niet zo vaak geweest. Meestal zijn ze bij ons thuis en zitten dan langdurig op dochters kamer. Wij hebben de afspraak ze op die kamer ALTIJD privacyy geven en met rust te laten en geven ze vertrouwen. Ik heb dochter altijd goed voorgelicht (wegens menstruatieklachten is ze overigens sinds kort aan de pil) en haar meegegeven niet te hard van stapel te lopen op seksueel gebied. Ze beweert dat er tot nu toe niet veel anders tussen haar en vriendje gebeurt dan elkaar knuffelen en zoenen. Ik weet toch niet heel zeker of ze niet ietsje verder gaan (strelen/voelen onder kleding..). Nu kwam de vraag laatst (na bijna 2 maanden 'verkering') of ze misschien samen een keertje mogen logeren binnenkort, omdat ze dat zo gezellig vinden. Dochter geeft aan vast niet van plan te zijn HET met hem te gaan doen en geeft aan dat ze samen besproken hebben dat ze daar allebei nog een poos mee willen wachten en graag eerst een goede emotionele band met elkaar willen opbouwen. Klinkt verstandig. Ik vertrouw ze enerzijds wel, maar anderzijds vind ik dit ook een heel moeilijke beslissing. Ze zijn nog zo jong en ze hebben als ze willen natuurlijk al best af en toe gelegenheid, dus ik wil niet mijn kop in het zand steken. Maar is het niet een beetje te vroeg voor samen logeren? (qua relatieduur en leeftijd). We lopen altijd risico dat ze toch intiemer worden natuurlijk... We hebben in eerste instantie NEE tegen hun verzoek gezegd en uitgelegd dat we bang zijn dat ze toch al verder zullen gaan dan nu het plan is, omdat samen slapen nou eenmaal heel intiem kan zijn en gevoelens kan losmaken en we dit op hun jonge leeftijd nog niet wenselijk vinden. We zijn bang dat dochter zoiets emotioneel misschien nog niet goed aankan. We willen ook dat ze goed met haar school bezig blijft (ze zitten allebei op gymnasium). Anderzijds, hebben we wel het recht om deze mooie pure liefde (en wellicht nog echt het gewoon gezellig knuffelen en samen slapen) op deze manier tegen te werken? Geven we ze op deze manier het gevoel ze niet te vertrouwen in hun eigen keuzes? Moeten we het (met alle adviezen en waarschuwingen erop vertrouwend dat ze verstandig zijn) misschien toch gewoon toestaan? Echt een dilemma dit. Ze waren zo teleurgesteld en dat snap ik eigenlijk ook heel goed. Het is zo'n leuk stelletje, maarja... Ik heb wel aangegeven dat we over een korte tijd e.e.a. nog eens zullen heroverwegen, ook afhankelijk van evt. schoolresultaten (dochter was altijd serieus en goed op school, maar de laatste tijd helaas minder gemotiveerd).

Waarom

Waarom wil jij het moment bepalen dat ze intiem zijn met elkaar? En wat mogen ze dan wel en wat nog niet? En waarom niet? En waarom wil jij dat weten?

Ik zou er voor kiezen om ze dat samen te laten bepalen. En bespreek in elk geval de voorzorgen, voorbehoedsmiddelen en zorgvuldig met elkaar omgaan.

Samen slapen gewoon een nachtje in het weekend en ook als ze bij elkaar zijn kunnen ze huiswerk maken. Geef die tip even door.

Lou

Lou

18-10-2018 om 11:30

Toestaan

Ik zou het toestaan. Het is inderdaad niet aan jou om te bepalen wat ze wanneer doen. Je geeft advies, je geeft voorlichting, je waarschuwt, je steunt. En dat is het. De rest is aan hen. Het is toch ook geen ramp als ze wel verder gaan? Een mooie liefdevolle respectvolle eerste keer met een lief vriendje is een prachtige ervaring. Hoe oud je dan precies bent maakt minder uit.

Dilemma.

"Ik heb wel aangegeven dat we over een korte tijd e.e.a. nog eens zullen heroverwegen".

Ik vind dit, voor nu, een prima antwoord. Je accepteert het vriendje, ze krijgen samen al veel vrijheid en samen slapen vind je een wat te grote stap voor nu. Dat mag, jij bent haar moeder en wilt haar nog beschermen. Ze is tenslotte pas 15 en het vriendje is ook nog jong. Als de band goed is met je dochter begrijpt ze waarom je, voor nu, nog nee zegt. Natuurlijk mag ze teleurgesteld zijn.
De relatie nog even aanzien en verder laten groeien, in mijn ogen niets mis mee.

Het is een gevoelskwestie en soms moet je dat even volgen, er is geen goed of fout.

Paasei

Paasei

18-10-2018 om 11:47

Vertrouw op je instinct

Eens met hierboven. Een 'te vroeg' bestaat hier eigenlijk niet, er is geen algemene norm. Zoals zo vaak in de opvoeding; volg je (moeder)instinct. Als jij denkt dat het nog te vroeg is, is het te vroeg. Je hebt een prima antwoord gegeven.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-10-2018 om 11:54

Inderdaad

Ik vind 15 sowieso vroeg, in alle gevallen, en 2 maanden verkering te kort op deze leeftijd.

Niet zo'n probleem

Ik zie het probleem niet zo. Als het een leuke betrouwbare jongen is dan kan het weing kwaad wanneer je je dochter goed hebt voorlicht.

Nathalia

Nathalia

18-10-2018 om 16:55

Het blijft een dilemma

Dank voor de reacties tot nu toe. Fijn dat jullie meedenken en je mening hier ook geven, zodat dat mij kan helpen met de afweging. Fijn te horen dat er mensen zijn die vinden dat ik het vooralsnog goed gedaan heb met ze. Heeft een moeder soms nodig Het is voor ons ook allemaal nieuw weer. Het blijft een lastig dilemma, want ze hebben pas 2 maanden wat met elkaar.. Ze zien elkaar wel dagelijks (op school en ook thuis of bij activiteiten die ze doen) en hebben intensief contact.

Pennestreek

Pennestreek

18-10-2018 om 17:46

Ik zit in kamp Sjeeske

Maar manlief vond het echt geen goed idee, dat samen op 1 kamer slapen. Dus vriendje van dochter mocht wel komen logeren, maar dan op de zolderkamer. Dat kun je ook nog als tussenstap aanbieden misschien. Ik vond het zelf gevoelsmatig ook nog wel schelen dat hij bij ons bleef slapen, en niet andersom. Hier thuis ben ik er zelf in ieder geval bij, voelt toch anders.

Overigens: seks is niet beperkt tot 's avonds laat/'s nachts, en ook niet tot de slaapkamer he. Als ze wat zouden willen vinden ze daar wel een gelegenheid voor...

Intussen is het tussen dochter en vriendje al lang en breed weer uit, er is nooit wat gebeurd, verder dan zoenen zijn ze niet gekomen. En zelfs dat is bij een keer of wat gebleven, ze vonden het beiden niks eigenlijk .

Bekend

Ik heb die situatie ook gehad met mn middelste dochter die toen net 15 was. Maar ik vond het een hele leuke en keurige jongen dus hij mocht komen slapen. Wel op voorwaarde dat ze een praatje van mij zou aanhoren.

Ik heb haar duidelijk verteld dat als ze een keer seks zouden hebben ze het altijd veilig moet doen. En dat ze zich nooit moet laten aanzetten tot dingen die ze (nog) niet wil.

En een veiligere plek bij dan bij mij thuis is er niet voor zo'n eerste keer slapen.

Knus

Mijn vriendje heeft één of twee keer bij mij gelogeerd zonder dat we seks hadden, we vonden het gewoon zo gezellig om samen te slapen en wakker te worden. En toen was ik al bijna 18. Dat de gelegenheid zich voordoet om seks te hebben wil nog niet zeggen dat je het ook wil.

skik

annie

annie

18-10-2018 om 23:03

Nee

Ik zou dit, als jouw dochter, echt niet kunnen waarderen. Niet erg om niet 'mijn zin te krijgen', maar het zou wel impact hebben op mijn relatie met mijn moeder.
En het zou zeer zeker geen boost geven aan mijn zelfvertrouwen.
Ik vind dat je dochter genoeg heeft laten zien je vertrouwen te verdienen. Wat wil je nog meer?

Nathalia

Nathalia

21-10-2018 om 13:34

Bedankt!

Dank voor jullie reacties allemaal. Goed om vanuit verschillende invalshoeken jullie mening te horen. Ik heb lang nagedacht en we hebben besloten dat we het toch wel gaan toestaan binnenkort. Inderdaad, wij kunnen niet voor ze bepalen of het hun 'eerste keer' of gewoon een knusse logeerpartij wordt en als het wel een 'eerste keer' wordt, dan is het niet aan ons om te bepalen wanneer dat is (en bovendien kan die op alle momenten/plaatsen plaatsvinden als ze dat willen). We hebben eerder al veel gepraat met dochter en voorlichting en adviezen zijn heus goed aangekomen. Het is haar leven, haar lichaam en haar keuze en we zijn er wel van overtuigd dat ze niks tegen haar zin zal doen, net zoals we oprecht geloven dat haar vriendje haar tot niks zal dwingen. Ze komen respectvol naar elkaar over en lijken erg verstandig/serieus te zijn. Kortom: we moeten ze ook het vertrouwen geven dat ze verstandig zijn en tegelijkertijd accepteren (en natuurlijk eraan "wennen'.. ) dat zij straks degene is die beslist hierover. Ook al is ze dan evt. nog jong. Liever dat ze open en eerlijk dingen aan ons vraagt, dan in het geniep dingen doen waarvan ze het gevoel heeft het misschien eigenlijk niet te mogen... Ik merkte dat ze na ons NEE, toch wel wat moeite kreeg ons in vertrouwen te nemen en dat vinden we ook niet wenselijk. Fijn idee is dat ook vriendje nog niet echt ervaren is op dit gebied. Ach,het kan ook allemaal zo mooi zijn. Maarja, ouders moeten soms ook even tijd krijgen om mee te groeien met hun kinderen.

En ouders vriendje?

Die vinden het ook prima als hij blijft slapen bij jullie?

Nathalia

Nathalia

21-10-2018 om 13:53

Vanochtend vertelde dochter dat vriendje het ook aan zijn moeder had voorgelegd. Moeder vond het wel een beetje 'spannend', maar okay en heeft tegen haar zoon gezegd dat ze zich wel voorstellen dat wij het in eerste instantie niet meteen goed vinden. De jongen is al bijna 17, dochter is pas (ruim) 15,5 jaar. Ik vond het wel goed om te horen dat vriendje het ook met zijn moeder had besproken. Dat komt serieus over, want ik zou niet willen dat hij stiekem hier blijft logeren. Ik ken de ouders in kwestie niet. Dat zou het misschien wel makkelijker hebben gemaakt.
.

Oké.

Ja, ik vind het ook goed klinken dat de jongen het ook met zijn moeder heeft besproken.
Nou, prima toch zo, every body happy

ik was zelf 15

ik snap dat je het nog jong vindt maar ik was ook "maar" 15 de eerste keer.
Het ene kind is er sneller aan toe dan het andere.
Ze is er duidelijk bewust mee bezig en heeft een vast vriendje , dus als ze "meer " zou willen dan is dat lijkt mij een bewuste keuze.
de kans is overigens groot op die leeftijd dat ze elkaars lichaam al hebben zitten verkennen, maar ik zou zoiets zelf nooit tegen mijn ouders verteld hebben, die wisten compleet niets

Ja, als ouder heb je het daar zeker moeilijk mee. Wij zitten gelukkig nog niet in die fase hier.

Maar als ze "het" ooit willen doen dan doen ze dat toch hoor, blijven slapen of niet, desnoods vinden ze wel een andere plek (buiten, bos, stiekem als ze alleen thuis zijn enz .... ).

Natasja

Natasja

30-10-2018 om 23:05

Mijn mening als 17 jarige

hoi,

Zo te zien zit u hier flink over in (wat moet je anders op een forum als deze ), daarom wil ik je als 17 jarige graag advies geven.

Toen ik een vriendje had(15, bijna 16), vond ik het heel erg irritant als mijn ouders constant op mijn huid zaten. Daardoor hield ik dingen voor hen achter. Omdat ze me zo erg ondervroegen, en de hele tijd bij me in de irritatiezone zaten, vond ik het niet meer nodig om hun van alles te vertellen. Schaamte, ik was bang dat ik hun alle details moest vertellen en dat er misschien gênante dingen uitkwamen.

Daarom geef ik je het advies: Zit er niet zo over in, seks komt er toch een keer van en als het zover is, zal ze vast wel weten hoe ze het moet aanpakken. Zit niet op haar huid, als ze iets aan je wil vertellen komt ze daar zelf wel bij. Ga vooral niet de oversture moeder uithangen, en laat het toe, het logeren.

Groetjes en succes!

Nathalia

Nathalia

31-10-2018 om 08:45

We zijn er al uit hoor

Dank voor alle reacties. Zoals ik al had gemeld, we zijn eruit en hebben besloten het binnenkort toe te staan als ze er weer om vragen. Dat weet ze ook. Inderdaad om de reden die o.a. Natasja hier ook noemt. We hebben dochter voldoende voorgelicht en gezegd dat ze altijd bij ons terecht kan als er iets is. We laten het nu 'los' , erop vertrouwend dat ze in staat zal zijn haar eigen keuzes te maken en daar willen we ons niet meer mee bemoeien. We hopen natuurlijk dat het, als het er een keer van komt, een mooie ervaring zal worden en dat zij en haar vriendje voorzichtig met elkaar omgaan. We zijn dol op hen beiden, want het is echt een heel lief stel.

Nathalia

Nathalia

18-12-2018 om 13:25

Update en nieuwe vraag

Intussen heeft dochter al 2x met haar vriendje 'gelogeerd'. Ik heb sterke vermoedens dat ze wel degelijk seks hebben gehad. Omdat ik de indruk krijg dat ze het heel fijn hebben gehad en alles heel lief en respectvol gaat, heb ik er nu wel vrede mee, ondanks haar wat jonge leeftijd. Ik bemoei me er verder niet mee. Waar ik wel mee zit: hoe vaak zouden jullie dit toestaan? Of mag/kan ik me daarmee ook beter niet meer bemoeien? Sowieso niet op doordeweekse schooldagen en in belangrijke toetsperiodes wat ons betreft. Mogen we een maximum stellen per maand? Of is dat heel onredelijk? Door een schoolfeestje waarna gelogeerd mocht worden en een uitje met ons binnenkort, zouden ze 3x bij elkaar hebben geslapen eind deze maand. Ze willen tussendoor nog een keer logeren, maar ik wil eigenlijk dat ze het rustig aan doen en bovendien lijkt het me sowieso goed dat ze even uitrusten en alleen slapen in deze drukke periode van veel feestjes en weinig slaap. Ben ik nou zo hard en moet ik ze het samen slapen gewoon toestaan/gunnen? Ik snap dat de behoefte er is.
Zo lastig met zo'n jonge (niet perse vroegrijpe) dochter... Zo veel twijfels waar ik goed aan doe. Graag jullie mening.

Lou

Lou

18-12-2018 om 13:54

So far so good

Nu gaat het goed toch? Prima dat je het toestaat en dat dochter en vriendje er zo blij mee lijken te zijn. Ik heb het hier ook aan de hand gehad een paar jaar geleden. Ik vind een maximum per maand een beetje raar, het ging meer in overleg, dat werkte hier goed. Terugkijkend had ik ongeveer de volgende regels:
- logeren is niet vanzelfsprekend, je vraagt het altijd van tevoren dus niet standaard elke zaterdag of zo
- niet logeren op doordeweekse dagen, bij extra drukte of andere belemmeringen die jij (kind) misschien niet ziet maar ik (moeders) wel
- niet elke week opnieuw proberen of heel erg protesteren telkens, dan wordt het zeuren en dat gaat tegen je werken

Overigens vind ik drie keer in een maand nog niet extreem veel. Het kan zo uitkomen inderdaad, en het belangrijkste is toch dat het fijn en respectvol is.

vooral

Je zorgt dat je school goed doorgaat, dat je daar tijd voor hebt, en dat je andere vrienden ook bijhoudt en je sport of andere zaken die voor jou belangrijk zijn.

Hier ging het overigens over het algemeen in het weekend. Het ene weekend bij de een, het andere weekend bij de ander. Vaak van zaterdag op zondag.
Nu ze ouder zijn is het meer hoe het uitkomt in hun overige agenda en kan het ook doorde weeks zijn.

Niet om iets wat ik gebood om verbood maar omdat ze in overleg tot de conclusie kwamen dat dat goed was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.