Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Marieke

Marieke

06-07-2016 om 22:32

Een vakantiebaantje, moet of mag?

Dochter is 15 en heeft bijna vakantie waar ze erg naar uitkijkt. Heerlijk, 6 weken geen school! En vervolgens de vraag: moet ik ook een baantje? De toon waarop het werd gezegd, gaf mij al een hint: liever niet.
Heel veel kinderen uit haar klas hebben wel een vakantiebaantje, variërend van winkelwerk, groente/fruit plukken, poetsen, krantenwijken, dat soort dingen. Sommigen werken bij hun ouders thuis in het bedrijf. Er zijn ook kinderen die geen vakantiebaantje hebben.
Wat doen jullie kinderen? Hebben zij een vakantiebaantje en zo ja wat dan? Is het leuk? Verdient het een beetje? Of is het meer van: ze zijn van de straat?
Ze past nu met enige regelmaat op, werkt twee uur per week bij een kennis in de praktijk en steekt een aardig handje uit thuis. Ze heeft het geld niet echt nodig; geen big spender. Wat ze zou verdienen, zou vermoedelijk voor 90% linea recta naar de spaarrekening gaan.
Tja, waarom wel, waarom niet? Ik weet het eerlijk gezegd niet!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-07-2016 om 22:40

Niet verplicht

Mijn dochter (17) heeft dit jaar haar eerste vakantiebaantje. Inval folderbezorger dus niet echt tijdrovend en/of lucratief. Ik heb al eerder geprobeerd haar aan het werk te krijgen maar ze was er nooit echt voor te porren. Inmiddels merkt ze steeds vaker dat ze meer wensen heeft dan haar zak- en kleedgeld toelaten, dus ik vermoed/hoop dat dit baantje wel de opstap wordt naar een grotere vaste bijbaan.

Nee hoor

Mag maar hoeft niet op je 15e wat mij betreft.
Ze werkt toch al 2 uur per week en past op. Al prachtig. En ze geeft niet veel uit.
Mijn 16 jarige werkt dit jaar voor t eerst in de zomer, achter de kassa

Oja de verdienste.....

Achter de kassa verdient een 16 jarige 3.07 bruto per uur. Blijft zo'n 2,70 Per uur van over. Ik vind dat niet veel. Maar goed, ze vindt het leuk en merkt dat het pas wat oplevert als je heel wat uren werkt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

06-07-2016 om 23:02

Meer

Met een klein bijbaantje kom je niet snel aan een inkomen waarover je belasting moet betalen. Bruto is dus meestal gelijk aan netto. Volgens mij kun je dat ook al via de loonbelasting terug krijgen, maar anders moet je belastingaangifte doen (vroeger T-biljet).

Lou

Lou

06-07-2016 om 23:08

Niet verplicht

Van mij hoeft het niet hoor. Vakantie is vakantie. Mijn dochter, ook 15, heeft geen zin om te werken, kan ook niet veel door een medische beperking in zitten en staan, maar ze heeft het geld ook helemaal niet nodig. Ze heeft genoeg aan zak- en kleedgeld, verder geen wensen. Waarom zou je dan inderdaad voor een paar euro per uur gaan werken? Ik vind het prima zo. Werken is natuurlijk ook wel vreselijk leerzaam maar dat hoeft van mij niet zo vroeg mogelijk.

Elfje65

Elfje65

06-07-2016 om 23:10

Nee hoor

Zou ik zeker niet verplichten met 15. Bij jeugdloon is bruto netto, raar dat ze maar 2,70 krijgt, Mach.

Nou

Zou misschien iets meer zijn, maar 3,04 ( sorry, had eerst een paar cent te veel) vind ik ook weinig voor het harde werken dat die meiden achter de kassa doen. Maar het is gewoon het minimum jeugdloon. En normaal gesproken is dat 2,64 netto,
Leuk als je een dag werkt, dan heb je net 21,12. Misschien net 25 euro. Maar beide vind ik niet veel voor een volle dag achter de kassa waar ze het razend druk hebben.

Even opgezocht

Op de site van de overheid.
Als 16 jarige verdien je per dag van 8 uur netto 23,53
En daar moet je hard voor werken in een supermarkt. Niet erg. Maar ik vind het niet veel.

Helena

Helena

06-07-2016 om 23:22

Niet veel

Ze verdienen inderdaad niet veel als vakkenvullers of kassemedewerker, maar zeg nou eerlijk, ze kunnen toch ook nog niet veel? Of vind je het beter als ze tien euro per uur krijgen voor dit soort ongeschoold werk?

Hoefde niet

Maar onze oudste had vier jaar een krantenwijk, waar hij elke ochtend om vijf uur voor opstond.
Met een zwager ooit een discussie over gehad, die het maar gek vond dat hij geen vakantiebaantje zocht.
Heb hen toen uitgelegd, dat onze oudste al genoeg had aan zijn krantenwijk.

Jongste stond niet graag vroeg op, dus die koos voor een bijbaan in de supermarkt.
Hij was zestien toen hij hiermee begon en mocht op de vleeswarenafdeling staan, deed dit met veel plezier.
In de vakanties maakte hij meer uren.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

07-07-2016 om 00:10

Tja

Het is niet veel, ik verdien meer per uur dan een 16-jarige in een dag. Toch zijn er ook wel baantjes waar ze meer verdienen. Vriendin van dochter krijgt in de thuiszorg rond de 7 euro per uur (is 17). En onze kattenoppas krijgt 10 euro per dag. Die was er dolblij mee want normaal moet ze voor dat geld 3 uur stom werk doen, en nu en uurtje katten aaien.

Helena

Nee ze kunnen misschien niet veel, maar ze doen exact hetzelfde als de een 23 jarige en die verdient 3 keer zo veel.

@Emma

@Emma

07-07-2016 om 05:51

15 jaar

Dat is wel heel jong om verplicht te werken. Mijn 15-jarige wil het zelf graag, ze heeft het ook helemaal zelf geregeld. Ze vult vakken in een supermarkt voor ongeveer 3,15 per uur, dat is dacht ik ietsje boven het minimum. Op een schooldag mag ze maximaal 2 uur werken, op zaterdag werkt ze 3 uur. Ze verdient niet veel, dat weet ze zelf ook. Er zijn genoeg mensen die luid en duidelijk hun neus ophalen en waarvan de kinderen voor 10,- per uur oppassen bij de buren. Zulke buren hebben bij niet.
Er is veel gezelligheid in die supermarkt, veel leefrijdgenoten en die weten allemaal dat ze, zodra ze te duur worden, eruit liggen. Dan gaat ze wat anders zoeken.
Toen ik die leeftijd had woonde ik in een streek met extreme werkeloosheid. Onze huidige economie is daar echt niks bij. Er was gewoon geen werk, ook niet voor goedkope 15jarigen. Ik vind het jammer dat ik die ervaring niet jong heb kunnen opdoen. Zij leert omgaan met collega's, werktijden, bazen, klanten, geld. Onbetaalbaar toch? Dat leer je niet bij je buurkindertjes

Els

Els

07-07-2016 om 08:11

Zoons 14 en 17

Zoon van 17 heeft sinds zijn 15e een bijbaantje waarin hij wisselend meer/minder werkt. In de vakantie probeert hij wat meer te werken. Ook past hij op bij de buurkindertjes sinds zijn 12e. Zelfstandig type wat dat betreft. Zoon 14 gaat deze zomer voor het eerst klusjes doen in het bedrijf van een kennis. Heeft hij veel zin in. Wat hij gaat verdienen weet hij niet. En oppassen heeft hij een enkele keer gedaan maar ik geloof dat hij het toch een beetje te spannend/verantwoordelijk vindt. Of gewoon te saai. Ik verwacht dat hij vanaf zijn 15e ook wat meer structureel een bijbaantje zal zoeken. Van ons moet het niet maar wij stimuleren het wel c.q. gaan er wel vanuit dat er gewerkt wordt.

Triva

Triva

07-07-2016 om 08:25

hmm

Ik vind dat je veel te laat bent hiervoor. De eerste week van juli is al geweest! Over vakantiewerk praat je in de meivakantie en dan ga je zoeken.

Ze moeten van mij wel wát doen in de zomervakantie maar dat is tot op zekere hoogte.

Die van 14 heeft al bijna 1,5 jaar een weekkrantenwijkje, ik wil eigenlijk dat als hij 15 is hij in de supermarkt gaat werken.

Die van 17 heeft krantjes gelopen, bij twee supermarkten gewerkt en nu werkt hij bij Postnl. Op zaterdag krijg je daar flink wat extra bovenop het minimumloon en hij kan daar nu ook wat meer werken.

Zelf werkte ik veel in de zomervakanties en zo goed als niet tussendoor, mijn zonen doen het dus andersom.

Hele weken op de bank liggen trek ík niet in de zomervakantie en dat zeg ik ze dus ook

Tonny

Tonny

07-07-2016 om 09:02

zes, zeven weken niks

is best lang, zeker als vrienden/vriendinnen er niet zijn.

Vijftien is nog wat jong voor werk, al herinner ik me dat bij ons drie van de vier op de leeftijd streekkrantjes liepen. Oudste niet, die deed met 16 vakantiewerk in een zorgcentrum en ging met 17 fulltime werken (BBL(. Kranten lopen was aan haar niet besteed, ze heeft een half jaar Mediaexpress gedaan (bestaat dat nog??) maar dat was geen succes. Bijbaantjes die totaal niet bij je passen, die houd je niet vol.

Onze kinderen vonden het vanzelfsprekend dat je met 16 een baantje zocht, zeker in de zomervakantie.

De verdiensten zijn in volwassen ogen beperkt, dat is zo. Maar het is ook zo dat ze eerst moeten leren werken. Een van de kinderen heeft verscheidene vakanties in de thuiszorg (huishouding) gewerkt, en zag zelf dat het in het begin heel wat trager en moeizamer ging dan een, twee jaar later.
Ondervinding is de beste leermeester.

Triva

Triva

07-07-2016 om 09:32

Tonny

De media-express bestaat al heel lang niet meer. Postnl bezorgt die tijdschriften.

Tonny

Tonny

07-07-2016 om 09:46

@Triva

...dat dacht ik al.

En de Bladenman, bestaat die nog?

Triva

Triva

07-07-2016 om 09:49

bladenman?

Geen idee wat dat is maar was dat niet de voorloper van mediaexpress?

Ik wilde eigenlijk graag weten wanneer de mediaexpress is gestopt, ik heb daar ook nog voor gewerkt. Als je snel was met stickeren kon je de hele vrijdagavond tijdschriften lezen haha

Theeleut

Theeleut

07-07-2016 om 09:51

Dochter

Van net 15 jaar heeft sinds vorig jaar een folderwijk die haar rond de 65 euro per maand oplevert. Die loop in de zomervakantie door (alleen de weken dat we zelf weg zijn niet) Ze had begin dit jaar wel het plan om in een tuinbedrijf te gaan werken maar daar moet je je vroeg voor opgeven en uiteindelijk heeft ze daar geen actie op ondernomen. Ik vind het wel prima. We hebben genoeg plannen, zijn zelf veel vrij en dochter heeft de vakantie ook wel nodig om bij te komen. Volgend jaar zien we wel weer.

Tonny

Tonny

07-07-2016 om 10:04

@Triva

ah wacht even, is de bladenman niet hetzelfde als mediaexpress? Nou nee, die man had een autootje en mediaexpress een fiets met zeer zware tassen Ik bedoel de man met de leesmappen. Raar eigenlijk dat dat meestal mannen zijn.

Wanneer mediaexpress gestopt is weet ik niet. Inderdaad, snel stickeren, en voorzichtig de bladen lezen. Maar er zaten ook bladen in folie toch? Vooral als er een of ander leukigheidje bij verpakt was.

lauren

lauren

07-07-2016 om 11:04

bestaan die nog?

Bestaan die echte zomervakantiebanen nog wel voor 15/16/17-jarigen? Van de meeste hoor ik dat ze hun doordeweekse baantjes doorzetten in de vakantie met soms een paar uurtjes extra maar ook niet veel meer. Bedrijven willen niet teveel uren geven want dan moeten ze andere contracten aanbieden met meer uren.
Hier werken ze bij de supermarkt. Dat gaat door in de vakantie. Ze hebben een all inclusive-loon, 16 jarige zo'n 5 euro per uur.

Tonny

Tonny

07-07-2016 om 11:18

jawel

bij de organisatie waar ik werk zijn vakantiehulpen voor de huishouding (in de wijk) actief. Die werken alleen in vakanties Zomer/kerst).

Verder is er vrijwilligerswerk met een kleine vergoeding, bijvoorbeeld aan de balie in het weekend of op avonduren. Voordeel van dat werk is dat je ondertussen wat aan je studie kunt doen, want het zijn rustige uren.

Fientje

Fientje

07-07-2016 om 12:09

Mijn zoon van 16 heeft vanaf z'n twaalfde vakantiebaantjes, soms omdat hij rondvraagt, meestal omdat hij gevraagd wordt. Heel handig dus. Ondanks dat hij er aardig mee verdient (dit jaar rond 80 euro per dag) vindt hij het inkomen niet het allerbelangrijkst, hij werkt vooral voor de ervaring. En omdat hij het werk echt HEEL leuk vindt om te doen.

Van mij hoeft het niet, maar ik ben wel blij dat hij werkt. Het is nuttig en leerzaam, en daarnaast bouwt hij een enorm netwerk op binnen z'n eigen vakgebied. Dat kan altijd nog van pas komen...

Amsterdam

http://www.dagkampagnes.nl/Inschrijving-Leiding/

Zoon heeft hieraan meegedaan alweer een paar jaar geleden toen hij 17 was. En verdiende dan een vergoeding van 50,- euro per week.

Mogelijk hebben ze nog leiding nodig. Zoon had dit kamp als kind een aantal jaren gevolgd en het is behoorlijk gestructureerd, dus het was leuk om daar ook vanaf de andere kant aan mee te doen.

Ze zoeken vaak ook op het laatste moment nog mensen.

En zo zijn er mogelijk meer vakantieinitiatieven.

Je kunt je ook spontaan op campings melden of ze daar nog personeel voor de kantine oid nodig hebben. Vaak dan weer wel vanaf 16 jaar.

Tango

Tango

07-07-2016 om 13:10

Niet nodig

In de situatie van jouw dochter lijkt me een baantje niet nodig. Ze past al op en werkt 2 uur in de week bij kennissen. Prima toch. Als ze daarnaast uitkomt met haar geld lijkt me er geen reden te zijn om nog een extra baantje erbij te nemen.
Hier ook een 15-jarige met structureel geld tekort, werkt nog niet, ook geen oppaswerk. Gelukkig kan ze nu bij een plaatselijke supermarkt gaan beginnen, tenminste dat hoop ik. Ze zou a.s. zaterdag haar introductie krijgen maar vanmorgen was alweer gebeld door ze. Uiteraard toen ze nog in bed lag....Mogelijk is het verzet, ik hoop het niet. Ze heeft er wel zin in. Wij zijn er ook blij mee, want ze loopt al maandenlang steeds om extra geld te vragen
Dochter wilde eerst een folder/krantenwijk nemen voor een aantal weken in de vakantie. Zag ik eerlijk gezegd niet zo zitten want ze is zoveel weg. Gaat ook nog een paar dagen met een vriendin weg dus dan moest zoon het maar even doen had ze bedacht. Nou, nee dus. Geen idee in welke wijk ze zou worden ingezet en dan vind ik zoon daar nou net weer te jong voor als het wat verder weg is. Dus op wie komt het dan neer? Op mij waarschijnlijk en dat wil ik dus niet. Gelukkig kon ze toch in de supermarkt dus was dit weer van de baan. Ik was blij toe.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.