Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tango

Tango

21-08-2016 om 22:41

En dan worden ze ineens echt groot.

Dochter komt net naar me toe met wat vragen. Het eerste ging over een oplaadsnoertje dat ze kwijt wat en daarna kwam er nog iets anders. Na even aarzelen vroeg ze of ze aan de pil mag. Ze is 15 en heeft sinds enkele weken een serieus vriendje. Ik heb ja gezegd, maar tjonge wat snel gaat het dan ineens zeg! Heel veel vriendinnen van haar zijn al aan de pil vertelde ze. Zo vroeg al vind ik. Maar tegenwoordig dus normaal.


Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-08-2016 om 22:49

Condoom

Dat lijkt me wel even slikken ja. Heb je haar ook op het hart gedrukt ook een condoom te gebruiken? En liefst zou ik er ook bij vertellen dat na een paar weken wel een beetje te snel is als het je eerste vriendje is.

40er

40er

21-08-2016 om 23:01

Vesper

Waarom is na een paar weken te vroeg?
Ik zou haar zeggen dat ze het alleen moet doen als ze zelf èn met pil en condoom!

Tango, vind je het echt te jong? Op mijn 15e was ik ook al aan de pil hoor. Zonder dat ik een vriendje hadden toen.

Tango

Tango

21-08-2016 om 23:05

Ja natuurlijk

Heb ik met haar gesproken over gebruik van condoom etc.
Verder vind ik na een paar weken op zich niet te vroeg om te beginnen met de pil. Je kan het maar beter voor zijn. Het hoeft toch niet te betekenen dat ze meteen tot 'de daad' gaan komen?
Te jong zei ik ook niet. Wel jong. Als je met je 15e aan de pil gaat en je hebt geen vriendje, had je w.s. de pil om een andere reden. Lijkt mij tenminste.

Elfje65

Elfje65

21-08-2016 om 23:06

Tja

Ze worden ineens groot. Dat is wel slikken. Herkenbaar. Zoon kwam ook 1,5 jaar geleden met de vraag of hij bij zn vriendin mocht slapen met wie hij net 5 weken verkering had. Maar toen ik me bijna verslikte en toch over condooms begon, zei hij bijna griezelend dat ze daar nog echt niet aan toe waren . Ik moest het gewoon ziem alsof er een vriendje bleef slapen.....

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-08-2016 om 23:22

40er

Ik vind 15 te jong en helemaal om dan na een paar weken al seks te hebben. Misschien komt het er nog niet van, dat kan. En de voorzorgsmaatregelen vind ik alleen maar goed. Maar ik zou het dus wel afraden.

Marie

Marie

22-08-2016 om 08:53

Acne

Van mij zou het wel mogen. Trouwens oudste was destijds 16. Ben meegeweest naar huisarts em die heeft haar toen vanalles uitgelegd over SOA's en benadrukt ook een condoom te gebruiken. Vond ik heel goed van huisarts.
Ze is blij met de pil, vooral omdat de menstruatie wat meer gepland kan worden. Ze slikt nu 2 strippen achterelkaar.
Jongste ook met 16 aan de pil, zonder vriendje. Zij had veel last van de menstruatie en acne. Dat is nu veel beter.
Omdat ik er zelf ervaring mee had, vond ik het helemaal niet erg dat ze aan de pil gingen. Ik mocht dat pas op mijn 18e destijds en heb wat met buikpijn op bed gelegen. De pil was toen echt een opluchting. Toen jongste wat dat betreft op mij lijkt heb ik haar zelf meegenomen naar huisarts.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-08-2016 om 09:05

Pretbedervers

"Maar ik zou het dus wel afraden."

"Ben meegeweest naar huisarts em die heeft haar toen vanalles uitgelegd over SOA's en benadrukt ook een condoom te gebruiken. Vond ik heel goed van huisarts."

Doe niet zo lullig en verbied het dan gewoon. Die 'begrijpende' ouders en huisartsen met hun goedbedoelde raad en adviezen. Wat een afknapper. Arme kinderen...

Het hoort ook nog leuk en spannend te zijn. Lekker als je ouders en huisarts over je schouder zorgelijk gaan staan kijken. Geef dat kind de pil en een voorlichtingsboek voor de SOA info en laat ze het zelf uitzoeken.

Hoeveel van jullie gebruiken er in een vaste relatie nog condooms?

Priscilla

Priscilla

22-08-2016 om 09:21

slimme meid

Je zou het ook zo kunnen zien: "Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid" Voordat ze daadwerkelijk beschermd is en gewend is aan de pil, gaat er wat tijd overheen en mocht ze met haar vriendje willen slapen, dan gebruikt ze in ieder geval anticonceptie. Ik vind het goed dat je dochter daar al aan denkt en daar met jou over durft te praten. Beter aan de pil en niet zwanger dan niet aan de pil met alle gevolgen van dien. Zie 16 and pregnant en Teen Mom op MTV.

Arianna

Arianna

22-08-2016 om 09:57

ik, Ad Hombre!

Ja ik gebruik dat Ad Hombre, maar toegegeven: alleen in een ruime marge om mijn vruchtbare dagen. Mijn man is al 66 en heeft nog steeds een vrouw die vruchtbaar is, dus vandaar.

Sex is zoveel leuker zonder de anticonceptiepil. Natuurlijk, het kan verstandig zijn en zo, maar dat het een libidokiller is wordt gebagatelliseerd of verzwegen.

Ik vind 15 ook jong. En na een paar weken een vriendje hebben en dat dan al voorzien, vind ik ook vlug (ben het helemaal eens met Vesper Lynd). Zelf kreeg ik mijn eerste vriendje (na een korte zoenverhouding met een sportleraar) toen ik op een maand na 16 was. Het duurde meer dan 1,5 jaar tot 'de daad'. Ik was ruim 17,5 dus. Het bouwde langzaam op. Ik praatte daar niet over met mijn ouders. En we zorgden zelf voor de condooms (nou ja, we hadden er 3 gekregen van vrienden, als sinterklaascadeau - zijn ouders hadden wel een doos staan die we eens bíjna gebruikten. Met mijn ouders praatte ik daar niet over).
Dat hoeft heus niet meteen de norm te zijn maar zelf zou ik het vooral jammer vinden dat mijn dochter niet ook eerst een tijd op ontdekkingstocht zou willen.

Ik ben trouwens pas net 40 dus zo lang geleden is dat nou ook weer niet.

Overigens vind ik het wel een heel goed teken dat je dochter het aan je vraagt! Dat is wel het fijne eraan, maar verder sterkte ermee!

Tango

Tango

22-08-2016 om 10:35

Tjonge zeg, Ad Hombre

Ik ben het totaal niet met je eens. Het is toch goed dat ze er zelf mee komt en dat je er dan meteen ook even een gesprekje aan wijdt o.a. over SOA, condooms en het alleen doen als je het allebei wilt. Wat is daar nou zo negatief aan? Als ik dochter alleen maar een boek zou geven over SOA (wat ik hier overigens niet op de plank heb liggen) zou ik dat erg onpersoonlijk vinden. Ik ben blij dat we zo'n band hebben dat we er gewoon met elkaar over kunnen praten.
En als een huisarts er ook nog even aandacht aan besteedt vind ik dat ook erg positief. Ik zou blij zijn met zo'n huisarts.
Vandaag overigens nog even verder gepraat met dochter. Want ze wilde nog wel even weten hoe het dan gaat bij de huisarts. En vroeg of niet, ik ben alleen maar blij dat ze voorbereid is mocht het moment komen dat ze het gaan doen. Verstandig kind! Of moet ik zeggen verstandige vrouw? Haha.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-08-2016 om 10:50

Medicalisering

"Ik ben het totaal niet met je eens. Het is toch goed dat ze er zelf mee komt en dat je er dan meteen ook even een gesprekje aan wijdt o.a. over SOA, condooms en het alleen doen als je het allebei wilt. Wat is daar nou zo negatief aan?"

Het komt allemaal zo medicaliserend en problematiserend over. Het is ook gewoon een bijzonder (en prive) moment in je leven. En dan krijg je zo'n batterij aan ouders en medici tegenover je om je ontmaagding te begeleiden.

Als een meisje 15 is heb je de voorlichting inclusief SOA's toch allang gehad?

Ad Hombre

Ad Hombre

22-08-2016 om 10:54

Arianna

"Ja ik gebruik dat Ad Hombre, maar toegegeven: alleen in een ruime marge om mijn vruchtbare dagen. Mijn man is al 66 en heeft nog steeds een vrouw die vruchtbaar is, dus vandaar."

Hier gaat het om SOA-protectie, voor de zwangerschap was de pil al bedacht en inderdaad die zou wel eens zijn nadelen kunnen hebben. Maar misschien vinden de ouders en de huisarts de libido-destroying bijwerkingen juist wel een voordeel.

"Sex is zoveel leuker zonder de anticonceptiepil. Natuurlijk, het kan verstandig zijn en zo, maar dat het een libidokiller is wordt gebagatelliseerd of verzwegen."

Het is ook mijn (n=1) ervaring, dat het leven een stuk spannender werd toen mijn vriendin op een spiraaltje overstapte

Arianna

Arianna

22-08-2016 om 11:04

dat is waar

Ja dat is waar Ad Hombre, ik wilde blijkbaar even mijn ervaring kwijt, maar het ging om SOA-preventie. Dan moet je het natuurlijk wel elke keer gebruiken en ook direct bij de 'start'.

Mijn man zegt het ook wel eens tegen iemand: als je sex hebt gehad met een vruchtbare vrouw wil je niet meer anders!
Dus ik neem aan dat het spiraaltje van je vriendin een hormoonloze is.

Ik ben het eens dat het allemaal wel erg betuttelend is met die ontmaagding van het meisje in dit draadje. Iedereen staat eromheen. Ik had er niet aan moeten denken op die leeftijd. Nogmaals: heel goed dat ze naar haar moeder durft te stappen. Er zitten voordelen aan maar het wordt inderdaad erg gemedicaliseerd en geproblematiseerd. Ze had ook zelf naar de huisarts kunnen gaan trouwens. Of is ze daar niet zelfstandig genoeg voor maar wel toe aan sex?

Nou ja, inderdaad: wel koesteren, die goede band.

Ik ben best wel ruimdenkend vind ik....

En er mag en kan hier in huis veel. Maar een 15 jarige die 3 weken in haar eerste verkering aan de pil wil....daar zou ik toch echt wel moeite mee hebben.

Alles beter dan ongewenst zwanger natuurlijk, maar ik hoop roch echt van ganser harte dat mijn jongste van bijna 15 iets meer de tijd gaat nemen voor t hele ontdekkingstraject tzt.
De oudste 2 hebben gelukkig al laten zien dat ze daar op een prettige manier mee om kunnen gaan, met vriendinnen, grenzen, en het tempo waarin dingen gebeuren.nVriendin van oudste was (nog net) 15 toen ze voor het eerst bij elkaar bleven slapen. Best jong, maar toen hadden ze al wel meer dan een half jaar serieus verkering.

Ingrid

Priscilla

Priscilla

22-08-2016 om 11:20

Goed, nu zeg je als ouder dat je het niet wil hebben omdat de verkering nog te pril is, omdat het kind nog te jong is, wat dan? Denk je dat ze het dan niet doen?

Ik weet niet

Of ik het zou verbieden. Even los van het feit of dat haalbaar is. Maar ik zou er niet blij van worden. En ik hoop dat mijn kinderen ( al dan niet geholpen door wat we ze als ouders meegeven qua opvoeding) het een tikje rustiger aan doen.. Niet een perse qua leeftijd, maar meer qua temporaliën eea zich ontwikkelt... ( en nogmaals, van 2 van de drie weet ik al dat dat idd het geval was)

Ingrid

Yura

Yura

22-08-2016 om 12:18

Jong

Ik begrijp van dochter (16, maar meeste vriendinnen 17) dat bijna al haar vriendinnen aan de pil zijn, niet omdat ze al seksueel actief zijn, maar omdat ik het idee heb dat het wel erg snel wordt voor geschreven bij menstruatieklachten. Sommige slikken hem al vanaf hun 13e. Ik heb dus inderdaad de indruk dat er jonger mee wordt begonnen.
Dochter wil het pertinent niet, ze vindt dat niet nodig die onnodige hormonen zolang ze niet seksueel actief is. Toen ze met school naar Griekenland ging kwam het beroerd uit omdat ze zouden rondreizen. We gingen toen naar de huisarts voor Primolut N, een hormoon waarmee je de menstruatie kunt uitstellen. Huisarts stelde gelijk voor dat ze wel aan de pil kon gaan, dan kon ze het sowieso wat meer sturen. Dochter wees dit resoluut van de hand. Ze weet dat die Primolut ook troep is, maar dat was maar voor een week, permanent aan de hormonen vond ze niet nodig. Soms verbaast ze me wel mijn dochter, meestal lijkt ze zich uitsluitend te interesseren voor winkelen en haar mobiel, maar dit soort dingen heeft ze goed over na gedacht en dan beslist ze ook volledig zelf om iets totaal anders te doen dan al haar vriendinnen.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-08-2016 om 12:27

Arianna

"Dus ik neem aan dat het spiraaltje van je vriendin een hormoonloze is."

Yep, gewoon een ouderwetse koperspiraal. Is er een reden dat jonge meisjes die niet gebruiken?

IngridT:
"Maar een 15 jarige die 3 weken in haar eerste verkering aan de pil wil....daar zou ik toch echt wel moeite mee hebben. "

Misschien wil ze gewoon voorbereid zijn voor als het moment daar is. Is 15 echt zo jong? En waarom zou jij voor je dochter moeten bepalen dat 3 weken te kort is?

Mijntje

Mijntje

22-08-2016 om 12:47

spiraal pijnlijk

Ik heb altijd begrepen dat een spiraaltje zetten voor een jong meisje erg pijnlijk is (en minder of niet voor een vrouw die al een kind heeft gehad) en dat jonge meiden daarom vaak kiezen voor de pil.
En de pil is niet meteen veilig, dat weet dat meisje vast (hopelijk) ook. Ik vind het wel geweldig dat ze dit met haar moeder deelt trouwens. En hoe kan je dit verbieden als ouder? Niet als je een goede verstandhouding wilt houden. Je kan je kinderen maar beter tijdig voorlichten, dat ze het veilig doen en niet met jan en alleman.

Ad,

ad,

Ik lees 15 jaar, 3 weken verkering, eerste vriendje. Dat vind ik allemaal wel erg vlot, als dan de pil al aan de orde is. Zelfs als het 'alleen maar' voor de zekerheid is voorlopig. Oke, misschien ben ik niet zo vrijdenkend als ik dacht, maar ik hoop echt dat mij dochter iets meer tijd neemt om van een eerste voorzichtige zoen zulke zeven mijlssprongen te maken....

Nogmaals, better safe then sorry, ik zou het vast niet verbieden. Maar ik Zou me wel afvragen waar de pil-wens vandaan komt...is het 'gewoon' nomaal in haar vriendinnenkring? Om de pil te slikken? Of om snel met een vriendje naar bed te gaan? Of om preventief overal klaar voor te zijn? Dat maakt natuurlijk wel uit.

Ingrid

Tango

Tango

22-08-2016 om 13:10

Ad Hombre/Arianna

Je schrijft: Als een meisje 15 is heb je de voorlichting inclusief SOA's toch allang gehad?
Ja, natuurlijk heeft ze die gehad, maar kan het dan kwaad om het er nog een keertje over te hebben? Ik vind dat geen medicalisering maar gewoon een goed advies. Dochter had er ook totaal geen moeite mee dat ik het benoemde. Al riep ze natuurlijk wel dat ze het allemaal wel wist.
Arianna heeft het ook al over betuttelend etc. Zo voelt het voor mij allemaal niet hoor en voor dochter ook niet. Wat had ik dan moeten zeggen? Prima ga maar aan de pil, regel het maar? Zo ben ik niet hoor.
Ik zal nog eens iets neerzetten hier, zeg! Je schrijft ook nog:'Ze had ook zelf naar de huisarts kunnen gaan trouwens. Of is ze daar niet zelfstandig genoeg voor maar wel toe aan sex?' Waar slaat dat nu weer op? Dochter gaat inderdaad nooit zelf naar de huisarts. Ik ga altijd mee met haar. Vindt ze prettig. Nu stelde ik wel voor dat ze alleen zou gaan hoor, maar dat wilde ze absoluut niet. Heeft toch niets met het wel of niet hebben van sex te maken?

40er

40er

22-08-2016 om 13:58

Tango

Ik snap dat je mee bent gegaan, zou ik ook hebben gedaan als ze het vroegen. Als ik zo lees is je dochter verstandig genoeg.
Ze denkt er over na en wil het veilig doen, prima toch!

40er

40er

22-08-2016 om 14:02

In mijn vaste relatie gebruik ik geen condoom, we zijn bijna 25 jaar samen.
Ik ben het daarbij niet nodig voor soaprotectie. Ook geen hormonen of spiraaltje trouwens.

Medicalisatie

Als je hiv blijkt te hebben moet je de rest van je leven aan de medicijnen. Over medicaliseren gesproken. Dan liever zo'n onspannend, onromantisch praatje van de huisarts.

dkik

Leeftijd

Ik zou me vooral zorgen maken of het wel op haar eigen tempo gaat en niet gestuurd door derden. Daar zou ik me vooral mee bezig houden. Hoe doe je die dans van wie is waar aan toe en hoe respecteer je elkaars wensen en tempo daarin. Uiteindelijk gaat het daarom, is een kind eraan toe en weet het zich goed te verhouden en zichzelf en de ander daarin te respecteren. En als er toch dingen zijn die niet helemaal goed gaan dat aan de orde te stellen, niet te zwaar maken, het is allemaal voor het eerst.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-08-2016 om 19:17

skik

Ja, skik, natuurlijk. Je puberdochter krijgt hiv van haar eerste vriendje. Ik geloof dat je mij wel eens irrationele angsten verwijt...

Pil

Pil

22-08-2016 om 20:08

Zelf voorgesteld

Ik ben geen voorstander van de pil, voor mij is het een libidokiller. Ik heb in de voorlichting naar mijn dochter toe altijd de hoop uitgesproken dat er iets beters op de markt zou zijn als zij dit nodig mocht hebben.
Toch ben ik met mijn net 17 jarige dochter in gesprek gegaan. Ze is heel verstandig en serieus, maar over onderwerpen als relaties en sexualiteit heel gesloten, privé. In theorie weet ze dat ze voor een afspraak bij de huisarts mij of mijn toestemming niet nodig heeft, maar in de praktijk zal ze dit met mijn medeweten doen. En ik vermoed dat dit voor haar een drempel is, want vragen om de pil zou betekenen dat ik weet hoe sexueel aktief ze is. Samen met een aantal positieve en negatieve overwegingen heb ik haar gevraagd dit voor zichzelf op een rijtje te zetten en een eenvoudig ik vind dit wel/geen goed idee is dan voldoende.
Ze is zelf naar de huisarts geweest ( persoonlijke vragen) en ik ben als achterwacht mee gegaan naar de apotheek, omdat ik niet wilde dat ze een preferent medicijn kreeg.

Elfje65

Elfje65

22-08-2016 om 20:22

Verbieden heeft geen zin

Als ze willen doen ze het toch wel, dan liever beschermd. Je kunt hooguit aangeven dat je het snel vindt en dam maar hopem dat ze luisteren. Ik denk dat zoon heel lang bij vriendin heeft geslapen voordat ze het werkelijk deden. Tenminste dat denk ik

lennest

lennest

22-08-2016 om 20:43

15 en aan de pil

Wat fijn Tango, dat je dochter bij je komt met zo'n vraag! Ze had ook zelf naar de huisarts kunnen gaan en om de pil kunnen vragen en een beroep doen op de zwijgplicht van de huisarts. Dat heb ik namelijk gedaan op m'n 16e. Geen haar aan mijn hoofd die er aan dacht om dit soort dingen aan mijn moeder te vragen, stel je voor!
Ja, 15 is jong, maar te jong? Liever met 15 aan de pil dan straks met 16 met een baby.
Mijn dochter was 12 toen ze al aan de pil ging; haar menstruatieklachten waren zo heftig dat de huisarts zelf met de pil aan kwam. Ze stopt twee keer per jaar om doorbraakbloedingen te voorkomen. Het is een medicijn en het helpt óók tegen ongewenste zwangerschappen! Ze weet van de hoed en de rand als het gaat om condoomgebruik, we hebben er vaak genoeg over gehad, of ze het doet? Ik heb werkelijk géén idee! Is ze nog maagd? Géén idee, ik vermoed van niet . Wil ik het weten? Nee.
Dus; ben blij dat ze bij je komt, wees ook blij met zo'n huisarts en geniet van je grote dochter en nog meer van de goede band die jullie samen hebben!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-08-2016 om 22:57

Ze zou de eerste niet zijn Ad

En een goeie SOA of een flinke zwangerschap zijn ook niet echt akkefeitjes waar ik blij van zou worden als dat mijn 15 jarige dochter zou overkomen.
Dus hier inderdaad ook een fijn stichtelijk praatje, mocht de gelegenheid zich voor doen.

Heb ik vroeger ook gehad, en heeft mijn pret ook niet gedrukt.

Ik zeg overigns altijd: niet voordat je 16 bent. Geen idee of ze zich daar aan gaat houden, zodra ze met en vriendje thuiskomt is het vroeg genoeg om me zorgen te maken over alles wat AnneJ fijntjes opsomt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.